Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M140i Xdrive 2018 som A-B & lekbil | << 1, 2, 3, 4 >> 19 besök senaste veckan (8551 totalt) |
Okej, ja det verkar vara så att "the Brick" eller första boxen efter katalysatorn är PPF efter 2018/07. Innan är den endast en första ljuddämpare innan den runda längre resonatorn 🙂
_________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Nu är detta ett "svängaforum" men ändå lite kul med siffror
Hittade en app som heter SprintBoxPro som Kopplar ihop sig med min Dual XGPS 160 så värdena går att lita på. Och en dålig start 0-100 med 🛞 💨 Bilen rör på sig iaf 🙂 Men måste bakvagnen behöver styvas upp. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Inte så frekvent uppdatering och har inte hunnit med att testa "skottet" på bana 😕
Men fortfarande nöjd. En moderat sänkning på 15mm har utförts och den känns bekvämare bak och bra i Sportläge (adaptiva dämpare). Bilen upplevs som dämparna bak inte var anpassade för originalfjädrarna konstigt nog. Funderar på Bilsteins adaptiva bak men finns endast B6 som det verkar. Men den sitter nu lagom högt och komforten är nog bättre i comfort... Köpte mig en fjäderkomprimerare också och kände mig så lyxig 😄 Ett varningens finger till er som kör ett Steg1. Katalysator är inte riktigt anpassad. Tyckte att ja kände en skillnad i ork och att motorn gick varmare. Och det har gått varmt kan man säga... Tänk på att inte leka med "burble" vilket lär göra saken värre. Nu sitter en Osprey 200 kat monterad och även ljudbilden blev trevligare 🙂 Uppdaterade till MHD steg2 och passade på under Black Fridas och köpa XHP för att justera växellådan och anpassa till mindre slir. Testar just nu deras Steg2 och bättre på alla sätt. Snabbare när man vill och komfort i Comfort. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Jo monterade staget som sitter på M2 baktill i somras och det gjorde stor skillnad. Baken är verkligen mer placerad och inte alls lika svängig.
Har även köpt Powerflex Rear Subframe Mount Insert som jag hoppas stabilisera det sista av rörelsen. Men monterar lite i taget så skillnaden känns steg för steg (även om tidsbristen gör att det blir lite för långt mellan uppdateringarna...). Lite rädd att Insertsen till vaggan kommer ge för mkt ljud upp i kupén. Skillnaden på hårdhet i bussningarna från en M2 och m140 är enorm. Men även ljudnivån 😅 Vill ha en "Daily" som är kul att svänga och gasa med. Lätt att det kompromissas lite får mkt. Är det något jag lärt mig så är det inte bilen som sätter begränsningen, utan jag som förare _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Det borde vara en viss skillnad mellan din bil och en M2 när det kommer till bussningarna i bakvagnsbryggan för M2 har inga bussningar då bryggan är stumt monterad i karossen.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Till och med så pass 😂 Ja då känns det bättre att montera insatserna då de idag är väldigt mjuka _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Vad är det för fjädrar du kör? (sugen på min... mest för att slippa ha den så stenhård bak, när man verkligen märkte hur värdelösa oemfjädrarna e är när man hade 2 vuxna karlar i baksätet och väghållningen var 10xbättre )
Sen e jag sugen på stagen under också... men undvikit det pga dom stenhårda oemfjädrarna... men ja ska man byta dom... |
||||||||
Jag var mest noga med att hitta ett par som var just för Xdrive och köpte dem via Schmidemann på Black Friday. Märket är Lowtec och vet inte mkt mer än att de är "Tyska". Inte lyckats hitta någon spec på dem. Staget gjorde nytta oavsett fjädrarna. Läste någonstans att m135 fjädrar var bättre (mjukare) och att det var en bra lösning om inte höjden skulle justeras och endast byte bak var önskat. Men högst overifierade uppgifter. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
BMW:n är nu såld och rullar i Malmö.
Då det varit och pågår husbyggnation finns inget tid åt bankörning eller skruvande utan får bli framåt 2024/25 i nya garaget. Fick bli en annan sak att pricka av i "listan". En Alfa 🍀🙂 Kanske ingen bil som lägger snabba bantider men bra kombination av praktisk, underhållande och vacker. En 159 i riktigt fint skick ☺️ Osäker på om den platsar in på rejsa som projektråd 😅 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Låt det fetstilta sjunka in en stund. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Trevligt bilval! Kör själv en 159 2,4 jtd TI till vardags och det är en potent kurvkramare! Tänkte ta med min till en konbana till våren. Än så länge har den bara fått vara med på en kul-tur hittills.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
😂😂😂 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Det är en svenskutvecklad Alfa med stor del GM-teknik. Vad kan gå fel? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
Haha men en 159 är ljusår bättre än tidigare modeller 😄 Vad vore livet utan like skruvande och det är andrabilen förstås 😉 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Svensktillverkad vet jag inte riktigt... Men den delar Platform med saab/Opel och kunde haft en F40-låda. Min har dock en C635 Fiatlåda. Chassit är mkt klart med påkostat och ligger fint i kurvorna. Tanken var aldrig en diesel 😅 men med Alfa behöver man välja bil efter skick och detta ex är 👌🏻 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
Kul med en 159 till 🙂 Och Ja den ligger fint i kurvorna. Så du har 5:an... I min sitter JTDm 2.0 = 170hk:an med något optimering till 200 enligt uppgift. Den är inte så upphetsande innan 2000rpm men mellan 2000-4500rpm river den på bra 🙃🍀 Fiat gör bra dieslar 😎 Tänkte åka på någon av Alfakkubbens banträffar under 2024 för att testa lite. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||||||
SvenskUTVECKLAD "Premium platform". I Pixbo. Den delar inte ngn plattform med Saab-Opel. GM hoppade av pga kostnadsutvecklingen https://en.wikipedia.org/wiki/Genera _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||
En SAAB med andra ord. R.I.P. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
En av dom snyggaste Alforna, det kan jag ge dom. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M140i Xdrive 2018 som A-B & lekbil | << 1, 2, 3, 4 >> 19 besök senaste veckan (8551 totalt) |