Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Genomgång av olika sektioner på banan | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (11810 totalt) |
Jag har fnulat lite på den här idén om att gå igenom nordslingan sektion för sektion.
Jag har tänkt mig dela in banan i tio olika sektioner: 1. Antoniusbuche - T13 2. T13 - Hocheichen 3. Hocheichen - Aremberg 4. Aremberg - Kallenhard 5. Kallenhard - Bergwerk 6. Bergwerk - Klostertal 7. Klostertal - Wippermann 8. Wippermann - Eis Kurve 9. Eis Kurve - Schwalbenschwanz 10. Schwalbenschwanz - Döttinger-Höhe Jag har gjort iordning varsin videosnutt för dessa sektioner. Nu återstår "bara" att pussla ihop lite kartor och text också. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Jo videosnuttarna överlappar varandra lite grann! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
För oss som inte är så himla slängda i vad alla sektioner heter och vilken ordning dom kommer i, så är den här numreringen väldigt bra. Blir betydligt lättare att hänga med.
Kanske varje sektion skulle behandlas i separata trådar, men det är säkert så det är tänkt. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
En "tråd" är mycket riktigt tänkt att behandla en viss sektion. På så sätt kan vi diskutera resp sektion för sig, och tills alla fakta lagts på bordet! När man är klar med en sektion skall man kunna rabbla upp namnen på alla kurvorna i sömnen, ha klart för sig vilken växel och vilket varvtal man skall ta resp kurva på och ha ideallinjen intatuerad på insidan av ögonlocken! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Lysande idé! För att ha en chans att "lära sig" (om man någonsin gör det?)Ringen måste man nog dela upp den!
Peeter - tar du filmen av ditt eget varv med Polon och delar upp i mindre klipp eller? Ser fram emot kommentarer till varje sektion! _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
||
En perfekt indelning Peeter! MVH Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
En liten fundering...
Ni som har filmer på när ni kör (Peeter, Anders, Ulf, Johann mfl.). Skulle inte ni (eller någon av er) kunna lägga in ett ljudspår där ni ger lite extra feedback, "bromsa NU annars dör du", "viktigt att få med sig fart här", "håll höger innan kullen" etc. Tyckte att "snacket" på 956 filmen var mycket intressant. Är det en dålig idé, är det mycket jobb, är det risk för mobbning ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Idén är inte helt fel, å andra sidan kan det bli väldigt fel! Som alla vet är ju bromspunkterna på våra svenksa banor väldigt beroende av fart, bil, däck mm. I regel är dock en bromspunkt alltid en bromspunkt - alla måste bromsa efter start och mål på Mantorp eller före S-et på Gelleråsen. På Ringen är det dock så stora skillnader beroende på bil så att banan faktiskt är helt olika beroende på vad du kör. Som exempel kan nämnas sektionen Bergwerk - Klosteral som för mig med 360 hk är en av de svårare och hårigaste på hela banan. För Peeter med 100 hk är det dock en totalt ointressant sträcka helt utan dramatik. Risken finns alltså att det blir väldigt fel om man lyssnar för mycket på vad någon annan har att säga. En viss vägledning om bromspunkter etc får man ju dock om man lyssnar på ljudet till filmerna. Det hörs ofta tydligt när någon släpper gasen, bromsar osv. Men visst - det vore kanon om någon orkade redigera en video med kommentarer! Tror det kan vara mer jobb än man tror dock. Jag skall lyssna med Ulf om han kanske kan vara intresserad av att kommentera sitt varv. Det är ju utomordenligt raskt och helt fritt från störande trafik. Kankse Peeter kan göra kommentarer på ett av sina varv så har man lite olika infallsvinklar? Undrar om det är enklast att göra kommentarerna skriftligt på filmen eller om det skall vara riktigt tal? MVH Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Det är en bra idé! Men jag känner att jag inte orkar ta tag i det just nu! Dels har jag ingen erfarenhet av att mixa in ljud på bef videoinspelningar och dels kräver det att man skiver ett "manus", så att man tajmar in rätt sak på rätt ställe. Jag har gjort iordning 10 st videosnuttar och är klar med kartor till de tre första sektionerna och har skrivit textkommentarer till den första sektionen. Så iprincip är jag klar att snart lägga ut sektion 01 Antoniusbuche - T13. Det jobbiga med den sektionen var att det inte finns så bra kartor att utgå ifrån, så jag har fått rita rätt mycket själv! På de andra sektionerna, så kan jag planka en del från befintliga kartor, men jag vill även där "putsa" på en del detaljer som jag inte är riktigt nöjd med. Men med det tänkta upplägget, att ha en karta att titta på över sektionen, läsa skrivna kommentarer till den och dessutom ha en videosnutt att kunna titta på, det tror jag man kommer ganska långt med om man vill "plugga in" en sektion i taget. Edit: och till det så kommer givetvis möjligheten att diskutera detaljer om resp sektion här på forumet! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
ok, nej vi ska nog inte göra det här mer komplicerat än det behöver vara.
Som ni skriver så finns det många dimensioner på det här, hinns nog inte med att förmedla alla i realtid. Men som sagt, Ulf's 7:45 varv skulle man vilja höra lite "Flatt aautt siss gear" snack medans man tittar. Jaha, jag skulle nästan behöva börja plugga första sektionen nu om jag ska hinna runt banan innan påsk. Hur gör man, är det 2:ans växel som gäller i Hatzenbach kurvorna ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Jo, som jag skrev i tråden om högupplöst karta, så är jag precis klar! Jag åker iväg och åker skidor ett par dagar! När jag kommer hem så är det dags att släppa "bomben"! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Det borde väl vara enklare att göra med text men för publiken är det nog bättre med tal. Är det text så måste i alla fall jag släppa koncentrationen på körningen när jag ska läsa texten. Detta undviks med tal... |
||
Inte skall du väl köra och kolla video samtidigt! Skämt åsido, en sådan typ av video kör man nog med stopp, slow motion, rewind etc så jag tror det funkar med textkommentarer. Faktum är att jag fått klartecken från Ulf och jag har börjat pula lite. Jag har kommit till Aremberg. Jag använder mig av text, det blir en del men jag tror det kommer att funka. Texten hamnar oftast över instrumentbrädan så den stör inte själva banan. Jag har varit noga med att namnge varje sektion så att nybörjare skall få lätt att hänga med i "snacket". Jag märker att det är lätt att bli för detaljerad. I princip varje kurva har ju sina små egenheter så det blir lätt för mycket information. Jag hoppas vi blir klara till April. Texterna blir på engelska - det är ju många som är intresserade. MVH Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Har börjat tanka ner Peeters filer, har läst sektion 1 och 2, märker redan att det här är riktigt bra för mig! Mycket bra komplement till 500-1000 varv GPL och kanske 100 varv på video, inga ursäkter kvar för att inte åka ner. Stort Tack!!
Ska bli redigt spännande att titta/läsa/lyssna på Anders/Ulf videon! Vad är det för kodning på Peeters video, har testat 4 olika spelare utan resultat, jag brukar kunna titta på det mesta. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Jag har inte laddat ner själv än, men om jag såg rätt var det avi-filer. Då är det väl troligen DivX, men jag bara gissar. mvh Anders _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||
Nürburgring Genomgång av olika sektioner på banan | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (11810 totalt) |