Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Bamse 1800 T - kåpsläpet (strömförsörjning till vinsch?)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2026 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Som några har sett i en annan tråd har jag äntligen uppgraderat till ett släp med kåpa efter år (!) av letande.
Rätt prisklass, dimensioner och vikter i kombination med att jag kunde byta mot mitt befintliga släp (plus pengar), gjorde att det äntligen blev av.

Det är lite "bruksigt" i skicket men har nya bromsar, ny påskjutsbroms och nyligen godkänd besiktning.



Släpets mått är:
lastutrymmets längd 450 cm, bredd 182 cm, invändig höjd 162 cm
totalvikt 1800 kg, tjänstevikt 510 kg

Nuvarande bruks- /dragbil får bara dra 1500kg så i praktiken får jag inte lasta mer än med mitt förra släp som hade samma tjänstevikt men 1500kg som totalvikt. Men det är ju bra att ha lite marginal, plus att nästa bruksbil förhoppningsvis får dra mer (nu finns ju ett incitament för det).

Det finns givetvis en "att göra-lista", dock utan inbördes prioriteringsordning:

- Komplettera med ett par ramper, som gör att jag i kombination med att tippa släpet hoppas slippa demontera front & splitter på rejsbilen vid lastning. Fixat, tack vare Jonas Jonsson här på rejsa thumbs up
- Köpa batteri till elvinsch
- Tillverka hylla för depåtält längst fram (så att vinschen ryms under). Tänker att jag även ska göra hål för batteriet i hyllan samt ställa batteriet i en plastlåda så det står stadigt och skyddat.
- Köpa sommardäck och fälgar. Jag fick bara med 17 tums alufälgar med friktionsdäck till släpet och det är väl inte helt optimalt eftersom det egentligen skall vara förstärkta däck på vagnen.
- Laga rost i en sidoplåt
- Möjligen snygga till det kosmetiskt mha folie, färg eller liknande.
- Smörja upp och / eller byta "lämlåsen" till kåpan
- Fixa en knopp till tippskruvshandtaget




_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Premium!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Ser fint ut.

En Ikea tältsäng, litet led i taket - och en expressobryggare - så är du hemma.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Eldh skrev:
Premium!


Kolja skrev:
Ser fint ut.

En Ikea tältsäng, litet led i taket - och en expressobryggare - så är du hemma.

thumbs up
Jag får nog komplettera med en gasmask också för det luktar en hel del bensin/ olja inuti släpet...

Hur ska man tänka när det gäller batteri till elvinschen?
Vilken kapacitet, ska det vara underhållsfritt / slutet eller finns det annat att tänka på?
Praktiskt sett vore det bra om det har inbyggt handtag så det är enkelt att flytta, tex om man behöver använda det som starthjälp ifall batteriet på rejsbilen kroknar.

Funderar på ifall jag kan hitta nåt prisvärt nu då det är "Black Friday / Week"!?
Tips och råd emottages tacksamt!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



matfo skrev:
Hur ska man tänka när det gäller batteri till elvinschen?
Vilken kapacitet, ska det vara underhållsfritt / slutet eller finns det annat att tänka på?
Praktiskt sett vore det bra om det har inbyggt handtag så det är enkelt att flytta, tex om man behöver använda det som starthjälp ifall batteriet på rejsbilen kroknar.

Funderar på ifall jag kan hitta nåt prisvärt nu då det är "Black Friday / Week"!?
Tips och råd emottages tacksamt!

Hej Mats.

Vilket batteri du skall ha låter jag vara osagt. Men jag skulle använda liknade dessa

https://www.batteriexpressen.se/product.html/laddningshandske-sr50-rod . . . .

mellan batteriet och elvinschen, sen eventuellt koppla in mig på släpvagnens elsystem och
använda laddningsparten om du har en 11 polig kontakt

https://www.trailerhuset.se/trailer-montera-slapvagnskontakt

På de sättet så är ju batteriet alltid laddat thumbs up


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



matfo skrev:
Hur ska man tänka när det gäller batteri till elvinschen?
Vilken kapacitet, ska det vara underhållsfritt / slutet eller finns det annat att tänka på?
Praktiskt sett vore det bra om det har inbyggt handtag så det är enkelt att flytta, tex om man behöver använda det som starthjälp ifall batteriet på rejsbilen kroknar.

Funderar på ifall jag kan hitta nåt prisvärt nu då det är "Black Friday / Week"!?
Tips och råd emottages tacksamt!

Jag har använt en starthjälp till min winsch då jag ändå vill ha med en sån till körningar. Iofs har jag oftast kört upp bilen på släpet men det är ju inte alltid det går av olika anledningar.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag har haft ett minsta sorten gult optima 35Ah tror jag) till min vinsh. Nu går min bil ganska lätt upp, men jag vinschar å andra sidan alltid men det har klarat sig bra med vanliga krokodilklämmor på batteripolerna. Har laddat batteriet varje vår och höst, inte för att det har vart dålig kräm utan mest för att underhålla det. Så jag tror att man klarar sig med mindre ström än man kan tro. Även jag tänkte inledningsvis ladda via spiralkabeln när man kör. Men det har inte behövts.

Jag tror det kan vara jäkligt vettigt att köpa någon enklare led-belysning att sätta i taket på kåpan dem gånger man ska lasta in eller ut kvällstid. (Jag har svurit varje gång jag saknar det)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Kampanj nu. Jag startar v8 och 3 liters diesel med den. Har dock ej kört någon vinsch med denna.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-o . . . .

....och här är en IP44-klassad led-list som går på både 12/230V. Jag gillar led även om ljuset ibland kan uppfattas som litet stickigt. Denna är dock varmvit. https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysnin . . . .

En punkt du - som Ståkkholmare - glömt är förstärkning av skalskyddet, dold gps-tracker, och ett larm.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Tack för tipsen! thumbs up
Går det att använda en "hjälpstartare" för att driva vinschen så verkar det ju smidigare än ett batteri.
Men behöver den inte anslutas till ett batteri för att fungera? Jag tänker ifall den behöver "känna av" att det finns ett batteri på nåt sätt!?

Om inte det behövs så är det ju praktiskt att man även kan använda den till att ladda mobilen / Gopron osv också.
Den där till specialpris på Jula är ju misstänkt billig men kanske värd ett försök...

Nån belysning inuti skåpet är nog bra som sagt, måste dock kolla om det sitter nåt där redan.

Stöldskyddet har jag faktiskt inte tänkt på ännu, ska absolut göra det. thumbs up
Borde man ha en separat försäkring på släpet också?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



matfo skrev:
Borde man ha en separat försäkring på släpet också?

Är inte det ett krav för att få framföras i trafik?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Nillet skrev:
matfo skrev:
Borde man ha en separat försäkring på släpet också?

Är inte det ett krav för att få framföras i trafik?


Nej, behövs inte på släp. De följer med på dragfordonets trafikförsäkring.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Försäkringen på släpet täcker bara skador på själva släpet . Ej på lasten där i. Känns lite meningslöst om man inte har ett stort nytt dyrt släp med isolerade väggar tex. (Tycker jag)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
knotan skrev:
Försäkringen på släpet täcker bara skador på själva släpet . Ej på lasten där i. Känns lite meningslöst om man inte har ett stort nytt dyrt släp med isolerade väggar tex. (Tycker jag)

Jag funderade på ifall man kan / bör ha stöldförsäkring på släpet!?
Racebilen får man se till att ha separat stöld- och transportförsäkring på.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Försäkra släpet, lika bra och ruskigt billigt.
Mitt släp med kåpa i aluminium ger jag ca 440:-/år för i försäkring, då även med vagnskada!

Har du hittat några bra och smidiga ramper?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



knotan skrev:
Försäkringen på släpet täcker bara skador på själva släpet . Ej på lasten där i. Känns lite meningslöst om man inte har ett stort nytt dyrt släp med isolerade väggar tex. (Tycker jag)


Finns en situation som utgör ett undantag.

Förvärvar du som privatperson en fastighet eller en lös sak (mc/bil/båt etc) och släpar hem prylen varvid egendomsskada uppstår så kan man under 7 dagar från förvärvet även åberopa säljarens försäkring - om sådan existerar.

(Säg ingenting, detta är mitt yrkesknep :-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



matfo skrev:
Tack för tipsen! thumbs up
Går det att använda en "hjälpstartare" för att driva vinschen så verkar det ju smidigare än ett batteri.
Men behöver den inte anslutas till ett batteri för att fungera? Jag tänker ifall den behöver "känna av" att det finns ett batteri på nåt sätt!?

Om inte det behövs så är det ju praktiskt att man även kan använda den till att ladda mobilen / Gopron osv också.
Den där till specialpris på Jula är ju misstänkt billig men kanske värd ett försök...

Nån belysning inuti skåpet är nog bra som sagt, måste dock kolla om det sitter nåt där redan.

Stöldskyddet har jag faktiskt inte tänkt på ännu, ska absolut göra det. thumbs up
Borde man ha en separat försäkring på släpet också?


Jag har bara kört genom (helt urladdat) bilbatteri. Har även använt powerbanken för att driva ledlampor och bilstereo i vedbastun då den saknar 230v. Kan nog även vara någon begränsning tidsmässigt. Men en bra pryl oavsett!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



Min starthjälp, inget typ biltema, dyr. kommer inte ihåg namnet just nu. Får inte belastas mer än tror det var 7sek åt gången vid start försök. Min starter stora diesel v8. Så kolla om den du köper tål det.
Nog bättre köpa billigt fritids batteri till typ husvagn o montera en billig laddare o ladda i depån

_________________
henrik nielsen
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Figgz skrev:
Försäkra släpet, lika bra och ruskigt billigt.
Mitt släp med kåpa i aluminium ger jag ca 440:-/år för i försäkring, då även med vagnskada!

Har du hittat några bra och smidiga ramper?

Ok, det var väldigt billigt! thumbs up
Jag tecknade precis halvförsäkring för 15kr / mån. Kanske jackar upp det till helförsäkring till våren när jag använder släpet lite mer frekvent.
Ska se om jag hittar något bra pris på godkänt handsklås nu under Black Friday, har bara haft ett ganska enkelt lås fram till nu.

Jag fick tag i beg stålramper för några hundralappar här på Rejsa som jag ska testa till att börja med.
De är ca 152cm långa och rätt tunga men jag tror de kan funka, alt så kan jag ju modifiera dem om det behövs.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Kolja skrev:
matfo skrev:
Tack för tipsen! thumbs up
Går det att använda en "hjälpstartare" för att driva vinschen så verkar det ju smidigare än ett batteri.
Men behöver den inte anslutas till ett batteri för att fungera? Jag tänker ifall den behöver "känna av" att det finns ett batteri på nåt sätt!?

Om inte det behövs så är det ju praktiskt att man även kan använda den till att ladda mobilen / Gopron osv också.
Den där till specialpris på Jula är ju misstänkt billig men kanske värd ett försök...

Nån belysning inuti skåpet är nog bra som sagt, måste dock kolla om det sitter nåt där redan.

Stöldskyddet har jag faktiskt inte tänkt på ännu, ska absolut göra det. thumbs up
Borde man ha en separat försäkring på släpet också?


Jag har bara kört genom (helt urladdat) bilbatteri. Har även använt powerbanken för att driva ledlampor och bilstereo i vedbastun då den saknar 230v. Kan nog även vara någon begränsning tidsmässigt. Men en bra pryl oavsett!

Ja, det låter som en bra pryl att ha. Frågan är som sagt om den klarar att köra helt utan batteri och så "länge" som behövs för att vinscha upp (och ner) bilen.

fordcapri skrev:
Min starthjälp, inget typ biltema, dyr. kommer inte ihåg namnet just nu. Får inte belastas mer än tror det var 7sek åt gången vid start försök. Min starter stora diesel v8. Så kolla om den du köper tål det.
Nog bättre köpa billigt fritids batteri till typ husvagn o montera en billig laddare o ladda i depån

Ja, jag lutar åt att köpa ett underhållsfritt batteri och förhoppningsvis räcker det med att ladda hemmavid nu och då.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



matfo skrev:
Nån belysning inuti skåpet är nog bra som sagt, måste dock kolla om det sitter nåt där redan.

Om du råkar känna nån som jobbar inom hissbranschen så finns det fin ledbelysning som nödbelysning
i hissar, typ på metervara med dubbelhäftande tejp.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



super7 skrev:
matfo skrev:
Nån belysning inuti skåpet är nog bra som sagt, måste dock kolla om det sitter nåt där redan.

Om du råkar känna nån som jobbar inom hissbranschen så finns det fin ledbelysning som nödbelysning
i hissar, typ på metervara med dubbelhäftande tejp.


Niklas Laine jobbar i Hissbranchen

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Andra projekttrådar
Bamse 1800 T - kåpsläpet (strömförsörjning till vinsch?)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande