Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Bamse 1800 T - kåpsläpet (strömförsörjning till vinsch?) | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (2066 totalt) |
Som några har sett i en annan tråd har jag äntligen uppgraderat till ett släp med kåpa efter år (!) av letande.
Rätt prisklass, dimensioner och vikter i kombination med att jag kunde byta mot mitt befintliga släp (plus pengar), gjorde att det äntligen blev av. Det är lite "bruksigt" i skicket men har nya bromsar, ny påskjutsbroms och nyligen godkänd besiktning. Släpets mått är: lastutrymmets längd 450 cm, bredd 182 cm, invändig höjd 162 cm totalvikt 1800 kg, tjänstevikt 510 kg Nuvarande bruks- /dragbil får bara dra 1500kg så i praktiken får jag inte lasta mer än med mitt förra släp som hade samma tjänstevikt men 1500kg som totalvikt. Men det är ju bra att ha lite marginal, plus att nästa bruksbil förhoppningsvis får dra mer (nu finns ju ett incitament för det). Det finns givetvis en "att göra-lista", dock utan inbördes prioriteringsordning: - Komplettera med ett par ramper, som gör att jag i kombination med att tippa släpet hoppas slippa demontera front & splitter på rejsbilen vid lastning. Fixat, tack vare Jonas Jonsson här på rejsa - Köpa batteri till elvinsch - Tillverka hylla för depåtält längst fram (så att vinschen ryms under). Tänker att jag även ska göra hål för batteriet i hyllan samt ställa batteriet i en plastlåda så det står stadigt och skyddat. - Köpa sommardäck och fälgar. Jag fick bara med 17 tums alufälgar med friktionsdäck till släpet och det är väl inte helt optimalt eftersom det egentligen skall vara förstärkta däck på vagnen. - Laga rost i en sidoplåt - Möjligen snygga till det kosmetiskt mha folie, färg eller liknande. - Smörja upp och / eller byta "lämlåsen" till kåpan - Fixa en knopp till tippskruvshandtaget _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
|
||||||
Jag får nog komplettera med en gasmask också för det luktar en hel del bensin/ olja inuti släpet... Hur ska man tänka när det gäller batteri till elvinschen? Vilken kapacitet, ska det vara underhållsfritt / slutet eller finns det annat att tänka på? Praktiskt sett vore det bra om det har inbyggt handtag så det är enkelt att flytta, tex om man behöver använda det som starthjälp ifall batteriet på rejsbilen kroknar. Funderar på ifall jag kan hitta nåt prisvärt nu då det är "Black Friday / Week"!? Tips och råd emottages tacksamt! _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Hej Mats. Vilket batteri du skall ha låter jag vara osagt. Men jag skulle använda liknade dessa https://www.batteriexpressen.se/prod mellan batteriet och elvinschen, sen eventuellt koppla in mig på släpvagnens elsystem och använda laddningsparten om du har en 11 polig kontakt https://www.trailerhuset.se/trailer- På de sättet så är ju batteriet alltid laddat //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Jag har använt en starthjälp till min winsch då jag ändå vill ha med en sån till körningar. Iofs har jag oftast kört upp bilen på släpet men det är ju inte alltid det går av olika anledningar. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Jag har haft ett minsta sorten gult optima 35Ah tror jag) till min vinsh. Nu går min bil ganska lätt upp, men jag vinschar å andra sidan alltid men det har klarat sig bra med vanliga krokodilklämmor på batteripolerna. Har laddat batteriet varje vår och höst, inte för att det har vart dålig kräm utan mest för att underhålla det. Så jag tror att man klarar sig med mindre ström än man kan tro. Även jag tänkte inledningsvis ladda via spiralkabeln när man kör. Men det har inte behövts.
Jag tror det kan vara jäkligt vettigt att köpa någon enklare led-belysning att sätta i taket på kåpan dem gånger man ska lasta in eller ut kvällstid. (Jag har svurit varje gång jag saknar det) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Kampanj nu. Jag startar v8 och 3 liters diesel med den. Har dock ej kört någon vinsch med denna.
https://www.jula.se/catalog/bil-och- ....och här är en IP44-klassad led-list som går på både 12/230V. Jag gillar led även om ljuset ibland kan uppfattas som litet stickigt. Denna är dock varmvit. https://www.jula.se/catalog/el-och-b En punkt du - som Ståkkholmare - glömt är förstärkning av skalskyddet, dold gps-tracker, och ett larm. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Tack för tipsen!
Går det att använda en "hjälpstartare" för att driva vinschen så verkar det ju smidigare än ett batteri. Men behöver den inte anslutas till ett batteri för att fungera? Jag tänker ifall den behöver "känna av" att det finns ett batteri på nåt sätt!? Om inte det behövs så är det ju praktiskt att man även kan använda den till att ladda mobilen / Gopron osv också. Den där till specialpris på Jula är ju misstänkt billig men kanske värd ett försök... Nån belysning inuti skåpet är nog bra som sagt, måste dock kolla om det sitter nåt där redan. Stöldskyddet har jag faktiskt inte tänkt på ännu, ska absolut göra det. Borde man ha en separat försäkring på släpet också? _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Är inte det ett krav för att få framföras i trafik? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Nej, behövs inte på släp. De följer med på dragfordonets trafikförsäkring. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Försäkringen på släpet täcker bara skador på själva släpet . Ej på lasten där i. Känns lite meningslöst om man inte har ett stort nytt dyrt släp med isolerade väggar tex. (Tycker jag)
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Jag funderade på ifall man kan / bör ha stöldförsäkring på släpet!? Racebilen får man se till att ha separat stöld- och transportförsäkring på. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Försäkra släpet, lika bra och ruskigt billigt.
Mitt släp med kåpa i aluminium ger jag ca 440:-/år för i försäkring, då även med vagnskada! Har du hittat några bra och smidiga ramper? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Finns en situation som utgör ett undantag. Förvärvar du som privatperson en fastighet eller en lös sak (mc/bil/båt etc) och släpar hem prylen varvid egendomsskada uppstår så kan man under 7 dagar från förvärvet även åberopa säljarens försäkring - om sådan existerar. (Säg ingenting, detta är mitt yrkesknep :-) _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Jag har bara kört genom (helt urladdat) bilbatteri. Har även använt powerbanken för att driva ledlampor och bilstereo i vedbastun då den saknar 230v. Kan nog även vara någon begränsning tidsmässigt. Men en bra pryl oavsett! _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Min starthjälp, inget typ biltema, dyr. kommer inte ihåg namnet just nu. Får inte belastas mer än tror det var 7sek åt gången vid start försök. Min starter stora diesel v8. Så kolla om den du köper tål det.
Nog bättre köpa billigt fritids batteri till typ husvagn o montera en billig laddare o ladda i depån _________________ henrik nielsen |
||||||
Ok, det var väldigt billigt! Jag tecknade precis halvförsäkring för 15kr / mån. Kanske jackar upp det till helförsäkring till våren när jag använder släpet lite mer frekvent. Ska se om jag hittar något bra pris på godkänt handsklås nu under Black Friday, har bara haft ett ganska enkelt lås fram till nu. Jag fick tag i beg stålramper för några hundralappar här på Rejsa som jag ska testa till att börja med. De är ca 152cm långa och rätt tunga men jag tror de kan funka, alt så kan jag ju modifiera dem om det behövs. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Ja, det låter som en bra pryl att ha. Frågan är som sagt om den klarar att köra helt utan batteri och så "länge" som behövs för att vinscha upp (och ner) bilen.
Ja, jag lutar åt att köpa ett underhållsfritt batteri och förhoppningsvis räcker det med att ladda hemmavid nu och då. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||
Om du råkar känna nån som jobbar inom hissbranschen så finns det fin ledbelysning som nödbelysning i hissar, typ på metervara med dubbelhäftande tejp. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Niklas Laine jobbar i Hissbranchen |
||||||
Andra projekttrådar Bamse 1800 T - kåpsläpet (strömförsörjning till vinsch?) | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (2066 totalt) |