Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo C70 T5 -98 Banprojekt | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 52 besök senaste veckan (23306 totalt) |
Förresten, någon som har erfarenhet av detta, byte av tryckrör och ev ic på Volvo femmor? _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Do88, som JE Jr skrev, sen verkar det som att de levererar till andra, LMR, SC Styling. BRS har en annan modell. Googla på Volvo T5 tryckrör så hittar du alla. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Bilen kommer bara att gå på bana from nu, så därför kommer den också att plockas bort. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Idag kom rattnav och ratt. Så jag blev ju tvungen att provmontera direkt.
Billigaste nav jag hittade var hos Folkraceshopen.... Luisi rattnav och en QSP ratt. Billig ratt så det var en chansning men den verkar helt ok. Jämför jag med en OMP-kopia som jag fick med i en rallybil känns den här riktigt bra. Den kopian var så vek i materialet så jag inte ens vill lura på nån epatraktorunge den.... Det ingick även airbag-motstånd, bra! Sen ska det dit ett SnapOff mellan nav och ratt också. Letar efter ett par beggade riktiga stolar också. Har ett par på gång men är det nån som har två stolar stående, här av er! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Med tanke på hur VARMT det varit senaste somrarna så skulle jag inte ta bort den. Jag har inte kört bana på sommaren på flera år pga värmen och avsaknad av AC. Så jag har bara kört vår och höst då AC inte behövs. Hade jag haft plats så skulle jag montera AC igen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Beror ju lite vad som är tänkt med bilen. Kommer det bli en enklare så kallad "trackday" bil. Ja, AC alla dagar i veckan.
Kommer det bli en ren tävlingsbil. Åka släp, inte ens köra till träffarna, jaga vikt överallt, ja då måste ju så klart AC bort. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Man ska inte glömma bort att koncentrationen gör mycket för varvtiderna
Alltså sitta och svettas och halvt svimfärdig för att spara kanske 2% av bilens vikt hjälper nog inte för bättre varvtider.. Men har man råd med kylande race plagg osv. som proffsen har så hjälper ju det, men tar du alla nyare Porschar så tror jag dom flesta kör med klima påslagen vid bankörningen. I alla fall dom jag vet och åkt med så har det varit svalt och skönt i bilen, medan man själv kört tills man inte orkar och då in i depån och leta skugga samt dricka rejält och med dörrar öppna hoppas ventilera ut värmen ur bilen. Sen som jag som kör bilen hem efteråt så är det en till pina i värmen att sitta i bilen i några timmar hem och att ha rutor nere på motorvägen blir ett jävla dån inuti och saker som blåser ut Min bil var redan AC borttagen på och andra saker hamnat där så tyvärr svårt att återställa.. Men är AC trasigt och dyrt att laga osv. så visst då kanske du kan spara några kilon. Sen kanske inte AC i dessa bilar är dimensionerad heller för hård bankörning ? Men fungerar den så är mitt råd att låt den sitta över sommaren och testa med och utan så kan du bestämma i höst hur du vill göra. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
AC, vara eller inte vara, det verkar vara frågan....
Den kommer att sitta kvar ett tag. Sen.... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Det går antagligen att banta systemet inne i bilen lite även om man har kylfunktionen kvar. Man kanske inte behöver alla luftutblås och spjäll osv. (men defroster på rutan är bra om man kör när det är svalare och/eller regnigt, och där hjälper ACn till genom att avfukta luften). Så en del vikt finns säkert att spara även med AC kvar.
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Skulle jag ha sparat takluckan kanske?
Nej, där försvann 15 kg högst upp i bilen. En plåt att lägga igen hålet kommer kanske att hamna på nåt kg. Men det är klart, det hade ju varit skönt att kunna ha den lite öppen när man ligger och laddar på banan... Sen har vi elantennen. 844 gram, många bäckar små... Det blir hittills ca 185 kg. Sen ska två skalstolar á 9 kg, plus underrede kanske 5 kg in, bälten, ratt. Kanske hamnar på 40 kg in igen, till att börja med. Men det är rally-Hondan som får mest tid i garaget. Den ska lackas under våren så nu har alla små hål överallt i golvet svetsats igen. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Ja precis! Civic -82, 60 hk Det roliga med just den här bilen är att den har varit rallybil sen den var ny. Han som byggde den jobbade på Honda och plockade ut den helt ny och körde den direkt till garaget och rev den och byggde rallybil! Kördes i rally på 80-talet och sen lite på bana. Sen har den stått i 30 år. Nu ska den bli en App K-bil är det tänkt. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Jag har funderat ett tag på hur jag ska lägga igen takluckan. Har t o m funderat på att limma fast glasrutan i hålet. En vanlig plåtbit skulle ju inte funka och jag har inget engelskt hjul att valsa plåt i. Det är ju nåt man skulle vilja prova men det får bli i mitt nästa liv.
Men så kom jag på, jag har en huv stående med en buckla i framkanten, den kanske skulle kunna bli donator. Kanske inte helt hundra i välvningen men nära nog. Så jag mallade av hålet och kapade ur plåtbiten. Förstärkningen släppte fint med värmepickan. Jag har inte kapat runt i hörnen men lade på den för att se hur det blev. Jag tror att det funkar _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Slipade till "luckan" som ska sitta i takluckehålet. Det blev i det närmaste perfekt!
Lite svets, spackel och lack så blir det kanon! Jag har filurat på vilken färg bilen ska få så småningom. Det lutar åt polestarblå, men kanske lite skrikigt. British racing green kanske... Sen ska väl en banbil ha vinge, eller hur? Jag kom över ett par vingar jättebilligt i höstas och en av dem kommer nog att skruvas fast på bakluckan. Blir lite mer rejsigt då _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Scheiße!!! det där blev ju riktigt bra /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Sjukt imponerande med luckan!
Jag tycker du ska ha den i Polestar. Det är ju en färg som är synonym med Volvo och racing. Kommer bli vrål-snyggt. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Tackar!
Ja, att ta en bit från huven blev bättre än jag trodde! Jag håller med dig Cammo, Polestarblå är verkligen Volvo Racing, så den ligger bra till. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo C70 T5 -98 Banprojekt | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 52 besök senaste veckan (23306 totalt) |