Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
70 besök senaste veckan (22517 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Hej, jag har länge varit inne på att skapa en tråd för mitt nya projekt, mest för att motivera mig själv egentligen...

Men nu är det dags, det handlar alltså om en Volvo C70, första generationen, som jag haft i snart fem år nu men knappt kört de senaste tre åren. En kanonbil och, som jag tycker, en av Volvos absolut snyggaste. Under senaste året har en plan börjat ta form och när jag sålde banalfan i våras har jag mer och mer varit inne på att den här får bli ersättare för lite banåka.

Sen upptäckte jag att det inte finns någon C70 med i listan här på forumet så det gjorde ju det hela ännu lite roligare. Hoppas ni kommer att gilla det.

Så här ser bilen ut nu, helt original förutom 18-tums hjul samt sänksats med Bilsteindämpare. Det är alltså en T5:a som kanske är chippad, den går i alla fall väldigt bra.





Något jag inte visste om innan jag började kolla runt på nätet ang C70 och racing m.m. var att trimfirman Zakspeed byggde en tänkt DTM-bil på en Volvo C70!



Deras DTM-projekt gick i stöpet bl a eftersom Volvo inte ville vara med på tåget så efter några försök i ett par olika tävlingar lades projektet ner och bilen hamnade bland deras andra bilar på museet... Under tiden hann dock rykten spridas om att den var så snabb att man inom DTM inte ville tillåta den. Andra rykten sa att man hade en motor som inte överensstämde med reglementet osv. För övrigt var det Judd som levererade en V8 till den bilen.

Min plan är att försöka få till något åt det hållet! Inte på en gång och inte lika mycket men ändå. Breddad, mer däck, mer motor, mer aero med front och vinge osv och sen i förlängningen finns rakställd motor och bakhjulsdrift med i planen. Tanken är väl inte att bygga nån superextrem bil, utan en bil som ska fungera hyfsat, se rolig ut och ha kul i.

Det här kommer inte att gå jättefort, jag bygger en rallybil för appendix K också och den är det lite prio på just nu, men jag ska ändå kunna komma ut och gasa lite i sommar är det tänkt.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134



thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Alltid kul med lite ovanligare val thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Alltid gillat C70 designen, litet av en svensk Jaguar.

Men kvalitén från Autonova-TWR fabriken i Uddevall lär ha varit minst sagt skakig med oerfarna bilbyggare. Tycker nästan det syns i inredningen att det är "handbyggt". Mekaniken och drivlinorna är det förmodligen god Volvo-klass på.

Hur klarar sig den från rosten?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Ja, bilen är ju udda i dessa sammanhang. Men det är det som gör det hela lite roligare. I grund och botten delar den det mesta med S/V70 av samma generation, fram till -00. Allt mekaniskt, som drivlina, hjulupphängningar m.m. är samma så det är enkelt med reservdelar och tillbehör. Vad jag förstått har den samma bottenplatta som S/V70. Så i framtiden kan man ju enkelt få i en bakvagn från en AWD.

Det var väl inget under av kvalitet när den kom, men blev bättre med tiden. Tydligen kostade en fullutrustad T5:a över 450 000 kr då, 1998, mycket pengar! I dag får man vara glad om man blir av med en coupé...

Rostmässigt vet jag inte hur de står sig mot en vanlig S70 men min är väldigt fin i plåten så jag slipper laga rost i alla fall.

Den känns rätt mjuk i karossen så det är väl inte en optimal bil att bygga på men tanken är att få i en bur så småningom, som stagar upp.

Planen är att köra med motor och låda som sitter i till en början, och sen ändra till bakhjulsdrivet. Har kikat lite på olika V6-motorer. Eller om jag kör vidare med Volvofemman. Vi får se.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Var det inte så att Coupen hade 850 delar, trots att S/V70 hade lanserats ?

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Jo, lite så är det väl. Man gjorde en uppdatering av 850 som där vid -96-97 fick nytt utseende och bytte namn till S70. Det blev lite mjukare och modernare linjer. Motorhuv och framskärmar samt även interiört med instrumentbräda är samma som den första S70.

Jag har inte jättekoll men antar att det mesta rent mekaniskt är samma som 850.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

En manuell T5 står rätt högt på önskelistan för nästa bil. Och den kom inte längre ner sen jag såg hur kompetent chassit blev i kompisarnas långlopps 850 för inga pengar alls.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Tips nr 1 köp en 4.45 låda och en riktigt diff, dvs en ramplamell INTE en Quife atb torsen.

_________________
Björn hall
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Ja, en manuell T5 är inte så vanlig. De flesta C70 T5 verkar ha varit automat, så även min.... Jag har genom åren, via mitt jobb, plågat många Volvobilar på bana och i olika utbildingssammanhang, de flesta med automat, och de tål en hel del så min tanke är att låta den hänga med tills den rasar. Jag har ju ändå tänkt riva ur allt och bygga bakhjulsdrivet så småningom.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Kraemer
trollhättan
Här sen Aug 2014
Inlägg: 17



Litto skrev:
Jo, lite så är det väl. Man gjorde en uppdatering av 850 som där vid -96-97 fick nytt utseende och bytte namn till S70. Det blev lite mjukare och modernare linjer. Motorhuv och framskärmar samt även interiört med instrumentbräda är samma som den första S70.

Jag har inte jättekoll men antar att det mesta rent mekaniskt är samma som 850.


Att tänka på är att bärarmarna fram är längre på c70 än 850 annars är de inte mycket skillnad. Finns väldigt bra bakrehjulupphängning på mpre hemsida.

_________________
pär kraemer

Evo ix 06*
Seat Leon jtcc 10*
Clio sport 172 01*
Gr yaris 21
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Ok, tack, bra att veta. MPRE har jag missat helt, mycket bra till Volvo!

Jag har ett gäng Corvette C5 fälgar som jag tänkte använda. De har lite mycket ET så det måste till rejäla spacerplattor, 45 mm, för att fälgarna ska gå fritt från fjäderbenen i fram. Mest för att fälgarna är så pass mycket bredare också. Problemet blir att fälgarna hamnar lite långt ut. Jag håller på och räknar på hur mycket fälgens centrum flyttas utåt. Vi får se om det funkar eller om jag måste tänka om.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Inttressant projekt och vill du köra Volvo orginal så
AWD bak diff som du nämnde och kanske en XC90 V8a där fram.

Det skulle va häftigt.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Hej Per, jo tanken om nån slags V8 har allt slagit mig.... Såg en Maserati V8 på Blocket häromveckan....

Jag har även funderat på en hel Corvette drivlina, Hjulbasen diffar bara 5 mm och spårvidden inte heller speciellt mycket....

Men det får bli lite lugn början på det här projektet. Först ska den tömmas på en massa tung originalutrustning, som stolar och annat inuti.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Som jag skrev tidigare kom jag över ett gäng Corvettefälgar. Jag gillar utseendet och de är mycket bra fälgar. 17x8,5 och 18x9,5 så jag kan välja mellan 17 och 18 tum.



Sen fick jag hem spacers med ändrat bultmönster. Jag har bara räknat på hur mycket som behövs för att de ska gå fritt från fjäderbenen i fram. Det blev 45 mm tjocklek.



Fram: 8x18 med original ET


Corvette 9,5x18 med 45 mm spacer




Bak: 8x18 med original ET


Corvette 9,5x18 med 45 mm spacer


För att åka med mindre spacers i fram behövs det smalare fjädrar och det går ju att få till med coilovers. Sen är det ju det här med ändrad spårvidd och hur det påverkar bilens egenskaper. Jag har för mig att det brukar bli spårkänsligt osv. Vad tror ni, kommer det att fungera, att åka så här brett i fram?

I bak finns det gott om plats så där funkar det med smalare spacers.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
Att stolar kan väga så mycket....

Jag har börjat lite smått. Fick en intressent på min inredning så jag plockade ur sätena härom dan. Nog för att jag visste att originalstolar är tunga, men...



Framstolar och baksäte slutade på 76,6 kg!



Jag ska försöka komma ihåg att väga allt jag plockar ur. Kan vara kul att veta...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



76 kilo...

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
FilleN
Stockholm
Här sen Mar 2013
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kul Anders! Skönt att ha lite kolla även när man inte är nere.

_________________
Filip Nygren
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



smid skrev:
76 kilo...


Finns elstolar som väger runt 60kg stycket, så de kunde vart värre :P

Dom 76 ersätts väl av skalstolar á 20kg nått kanske? Så en besparing på dryga 50kg? Fortfarande bra Undra hur mycke inredning jag behöver ta ur min plåtlåda för att komma upp i 76kg... lär inte räcka med stolar, baksäte, matta, dörrsidor, innertak, instrumentpanel i alla fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
"Kul Anders! Skönt att ha lite kolla även när man inte är nere."

Jag ska jag livet ur din Porsche!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313


Trådstartare
"Finns elstolar som väger runt 60kg stycket, så de kunde vart värre :P

Dom 76 ersätts väl av skalstolar á 20kg nått kanske? Så en besparing på dryga 50kg? Fortfarande bra Undra hur mycke inredning jag behöver ta ur min plåtlåda för att komma upp i 76kg... lär inte räcka med stolar, baksäte, matta, dörrsidor, innertak, instrumentpanel i alla fall"

Ja, det kunde varit värre...

Du har satsat på fel bil! Nej, det är väl så att du har en vikt i original som jag aldrig kan komma ner i, så det är väl jag som satsat på fel bil...

Ja, riktiga stolar ligger väl på runt 10 kg styck så det blir ju en rejäl besparing ändå. Sen ska ju resten ur också så det blir kul att se var det slutar.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
70 besök senaste veckan (22517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande