|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
07 Apr 2022 16:53
Mschneberger skrev: |
Nu behöver man ju inte dra så stora växlar på det hela som att prata med bilstein , däremot kan man kika på dom bilsteinkit som säljs om man nu har b6 eller b8 där dom sälj med fjäder , å då kika på vilken hårdhet på fjäder dom säljs med . Sen kan man köpa liknande fast i coilover size . Har man b4 som då ska vara reservdelsdämpare så kan man ju kika på vad för hårdhet som säljs på typ h&r till c70 när det kommer till sänk om man vill ha en fingervisning .
Det fina med å bygga egna fjöderben är att det inte är skitilla att åka sänkt med dämpare som inte är anpassat för det , eftersom det går å ta höjd för det i själva byggnationen .
Att hitta rätt fjädrar direkt är ju inte sjölvklart oavsett vilken väg man går.
Jag röstar för diy , funkar det för dig så har du ju sparat bra med peng som kan läggas på annat som inte är lika lätt att diy:a |
Vad jag kan se så finns det inga Bilstein coilovers till C70 eller S70/V70 utan dom har bara dessa:
https://www.bilstein-shop.com/volvo-c70-i-coupe-c-90424.html
Och ser man på kitt med fjädrar så heter det inte längre B6 eller B8 utan då B12
https://shop.forza.se/chassiekit-coilovers-vaghallningssatser/volvo/vo . . . .
Och att få veta hårdhet på dessa fjädrar är nog bara Bilstein som kan svara på, men sen är ju frågan om det kittet B12 har samma stötdämpare som B6/B8 ?
Sen vad jag nu ser så verkar fjädrarna bak sitta separat, så då blir det ju svårt att använda röret med gänga för att montera det bak på C70
Och har C70 fram dämpare där ett rör med 52mm inv passar utanpå annars blir det ju mera problem:
https://apex.se/ombyggnadskit-med-coiloverror-och-fjader
Eller finns det fler rör i andra dimensioner?
Vet när jag byggde för typ 15år sedan så fick jag slipa av original rör på frambenen för att få dit detta rör och bak dämparna var i stället för smala så fick tillverka rör distans i mellan, sen fungerade det inte med bara 1 fjäder utan det behövdes hjälp fjäder för att dom inte skulle hänga lösa när bilen lyfts upp så fick köpa det och tillverkade egen distans i mellan m.m m.m.
Så det var mycket arbete, men till min bil så fanns det inga lösa kitt utan man fick lämna in hela benen med nav till någon firma som då byggde om till coilovers vilket kostade en slant..
Och köper du ett billigt kitt som detta för 3095kr så kanske du kan byta dämparna till dina Bilstein om dom passar..
https://www.mrtuning.se/modellanpassat/volvo/800-serien/vaghallning/co . . . .
Så tror ändå att ett billigt coilover kitt är enklaste lösningen.
Men prova att fråga runt, finns ju flera som byggt på Volvo 850 osv. kanske någon har något bra kitt liggandes på hyllan du kan få köpa som kanske går att anpassa.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589
07 Apr 2022 19:22
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316
Trådstartare
08 Apr 2022 07:21
RallyQuattro skrev: | Mschneberger skrev: |
Nu behöver man ju inte dra så stora växlar på det hela som att prata med bilstein , däremot kan man kika på dom bilsteinkit som säljs om man nu har b6 eller b8 där dom sälj med fjäder , å då kika på vilken hårdhet på fjäder dom säljs med . Sen kan man köpa liknande fast i coilover size . Har man b4 som då ska vara reservdelsdämpare så kan man ju kika på vad för hårdhet som säljs på typ h&r till c70 när det kommer till sänk om man vill ha en fingervisning .
Det fina med å bygga egna fjöderben är att det inte är skitilla att åka sänkt med dämpare som inte är anpassat för det , eftersom det går å ta höjd för det i själva byggnationen .
Att hitta rätt fjädrar direkt är ju inte sjölvklart oavsett vilken väg man går.
Jag röstar för diy , funkar det för dig så har du ju sparat bra med peng som kan läggas på annat som inte är lika lätt att diy:a |
Vad jag kan se så finns det inga Bilstein coilovers till C70 eller S70/V70 utan dom har bara dessa:
https://www.bilstein-shop.com/volvo-c70-i-coupe-c-90424.html
Och ser man på kitt med fjädrar så heter det inte längre B6 eller B8 utan då B12
https://shop.forza.se/chassiekit-coilovers-vaghallningssatser/volvo/vo . . . .
Och att få veta hårdhet på dessa fjädrar är nog bara Bilstein som kan svara på, men sen är ju frågan om det kittet B12 har samma stötdämpare som B6/B8 ?
Sen vad jag nu ser så verkar fjädrarna bak sitta separat, så då blir det ju svårt att använda röret med gänga för att montera det bak på C70
Och har C70 fram dämpare där ett rör med 52mm inv passar utanpå annars blir det ju mera problem:
https://apex.se/ombyggnadskit-med-coiloverror-och-fjader
Eller finns det fler rör i andra dimensioner?
Vet när jag byggde för typ 15år sedan så fick jag slipa av original rör på frambenen för att få dit detta rör och bak dämparna var i stället för smala så fick tillverka rör distans i mellan, sen fungerade det inte med bara 1 fjäder utan det behövdes hjälp fjäder för att dom inte skulle hänga lösa när bilen lyfts upp så fick köpa det och tillverkade egen distans i mellan m.m m.m.
Så det var mycket arbete, men till min bil så fanns det inga lösa kitt utan man fick lämna in hela benen med nav till någon firma som då byggde om till coilovers vilket kostade en slant..
Och köper du ett billigt kitt som detta för 3095kr så kanske du kan byta dämparna till dina Bilstein om dom passar..
https://www.mrtuning.se/modellanpassat/volvo/800-serien/vaghallning/co . . . .
Så tror ändå att ett billigt coilover kitt är enklaste lösningen.
Men prova att fråga runt, finns ju flera som byggt på Volvo 850 osv. kanske någon har något bra kitt liggandes på hyllan du kan få köpa som kanske går att anpassa. |
Bilsteinspåret verkar ju inte vara jätteomfattande till Volvo S/V/C70 så vill man ha riktigt bra dämpare så är det andra insatsdämpare som gäller. Det finns racingdämpare med kortare slaglängd som skulle kunna användas. Det innebär att man bygger om befintliga ben och byter ut dämparna. Det ihop med coiloverombyggnad på utsidan skulle ge riktigt bra grejer. Men då drar det iväg i pengar också så det är inte aktuellt just nu.
Frambenen är 52 mm så ombyggnadssats funkar. I bak är dämpare och fjäder separerade, som du såg Martin. Men det hindrar ju inte att bygga med en sån sats vid fjäderinfästningen så att fjädern blir justerbar i höjd.
Enklast är ju att börja med något billigt coiloverkit. Men det är ju kul att bygga också... Jag får nog fundera lite till på vilken väg jag ska gå.
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
08 Apr 2022 08:04
Det du länkar till är ju ingen coilover.
Eller vad tänkte du på ?
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589
08 Apr 2022 08:56
RallyQuattro skrev: |
Det du länkar till är ju ingen coilover.
Eller vad tänkte du på ? |
Det är ju stötdämparen fram, fjädern bestämmer man ju själv
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
08 Apr 2022 09:22
super7 skrev: | RallyQuattro skrev: |
Det du länkar till är ju ingen coilover.
Eller vad tänkte du på ? |
Det är ju stötdämparen fram, fjädern bestämmer man ju själv |
Jag förstår fortfarande inte vad du menar, jag skrev att Bilstein inte har Coilovers till denna bil utan bara vanliga alltså det du länkar till och som jag visat i länkar..
Och det du länkar till är liknande eller samma som det han nu har på bilen, men han vill ha höjd justerbart nu alltså coilover och då antingen bygga om sina eller köpa färdiga coilover av annat fabrikat.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589
08 Apr 2022 09:32
RallyQuattro skrev: | super7 skrev: | RallyQuattro skrev: |
Det du länkar till är ju ingen coilover.
Eller vad tänkte du på ? |
Det är ju stötdämparen fram, fjädern bestämmer man ju själv |
Jag förstår fortfarande inte vad du menar, jag skrev att Bilstein inte har Coilovers till denna bil utan bara vanliga alltså det du länkar till och som jag visat i länkar..
Och det du länkar till är liknande eller samma som det han nu har på bilen, men han vill ha höjd justerbart nu alltså coilover och då antingen bygga om sina eller köpa färdiga coilover av annat fabrikat. |
Liten kuggfråga.... vad menas menas med coilover?
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
08 Apr 2022 09:43
super7 skrev: | RallyQuattro skrev: | super7 skrev: | RallyQuattro skrev: |
Det du länkar till är ju ingen coilover.
Eller vad tänkte du på ? |
Det är ju stötdämparen fram, fjädern bestämmer man ju själv |
Jag förstår fortfarande inte vad du menar, jag skrev att Bilstein inte har Coilovers till denna bil utan bara vanliga alltså det du länkar till och som jag visat i länkar..
Och det du länkar till är liknande eller samma som det han nu har på bilen, men han vill ha höjd justerbart nu alltså coilover och då antingen bygga om sina eller köpa färdiga coilover av annat fabrikat. |
Liten kuggfråga.... vad menas menas med coilover? |
Okej, trodde du visste vad vi menar med en coilover här i denna tråd, men vet du inte det så ta och sök på coilover på Google så ser du direkt vad det är vi pratar om här.
Eller läs här så kanske du lär dig något nytt?
https://blog.abswheels.se/coilovers/
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589
08 Apr 2022 09:48
Är detta coilover enligt dig?
Finns nog inget bättre att köpa då dessa är rätt så utprovat
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
08 Apr 2022 09:55
Vet ej om den du visar har fast höjd eller är höjdjusterbar där under gummit?
Är den ej höjdjusterbar så skulle jag kalla den för "hårdhetsjusterbara stötdämparben" för att inte förvilla en kund
Och det vi pratat om i flera inlägg är HÖJD JUSTERING, alltså antingen bygga eget med gängade rör eller köpa färdiga höjd justerbara coilovers.
Vi har inte pratat något om att justera hårdheten, så tips ta och läs vad vi pratar om så blir det inga missförstånd
För övrigt så kan ju inte dom Bilstein benen du visade för C70 varken justera hårdhet eller höjd?
Och om du vill kalla helt vanliga stötdämpare för coilovers?? så är du ute och cyklar..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381
08 Apr 2022 11:29
RallyQuattro skrev: | Vet ej om den du visar har fast höjd eller är höjdjusterbar där under gummit?
Är den ej höjdjusterbar så skulle jag kalla den för "hårdhetsjusterbara stötdämparben" för att inte förvilla en kund
Och det vi pratat om i flera inlägg är HÖJD JUSTERING, alltså antingen bygga eget med gängade rör eller köpa färdiga höjd justerbara coilovers.
Vi har inte pratat något om att justera hårdheten, så tips ta och läs vad vi pratar om så blir det inga missförstånd
För övrigt så kan ju inte dom Bilstein benen du visade för C70 varken justera hårdhet eller höjd?
Och om du vill kalla helt vanliga stötdämpare för coilovers?? så är du ute och cyklar.. |
coilover är vad vi i folkmun kallar justerbara fjäderben. men order coilover är exakt samma som ett fjäderben.
"Coil over Damper" att fjädern sitter utanpå dämpar röret. om vi ska va exakta.
_________________ Björn hall
|
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381
08 Apr 2022 11:34
Litto skrev: | RallyQuattro skrev: | Mschneberger skrev: |
Nu behöver man ju inte dra så stora växlar på det hela som att prata med bilstein , däremot kan man kika på dom bilsteinkit som säljs om man nu har b6 eller b8 där dom sälj med fjäder , å då kika på vilken hårdhet på fjäder dom säljs med . Sen kan man köpa liknande fast i coilover size . Har man b4 som då ska vara reservdelsdämpare så kan man ju kika på vad för hårdhet som säljs på typ h&r till c70 när det kommer till sänk om man vill ha en fingervisning .
Det fina med å bygga egna fjöderben är att det inte är skitilla att åka sänkt med dämpare som inte är anpassat för det , eftersom det går å ta höjd för det i själva byggnationen .
Att hitta rätt fjädrar direkt är ju inte sjölvklart oavsett vilken väg man går.
Jag röstar för diy , funkar det för dig så har du ju sparat bra med peng som kan läggas på annat som inte är lika lätt att diy:a |
Vad jag kan se så finns det inga Bilstein coilovers till C70 eller S70/V70 utan dom har bara dessa:
https://www.bilstein-shop.com/volvo-c70-i-coupe-c-90424.html
Och ser man på kitt med fjädrar så heter det inte längre B6 eller B8 utan då B12
https://shop.forza.se/chassiekit-coilovers-vaghallningssatser/volvo/vo . . . .
Och att få veta hårdhet på dessa fjädrar är nog bara Bilstein som kan svara på, men sen är ju frågan om det kittet B12 har samma stötdämpare som B6/B8 ?
Sen vad jag nu ser så verkar fjädrarna bak sitta separat, så då blir det ju svårt att använda röret med gänga för att montera det bak på C70
Och har C70 fram dämpare där ett rör med 52mm inv passar utanpå annars blir det ju mera problem:
https://apex.se/ombyggnadskit-med-coiloverror-och-fjader
Eller finns det fler rör i andra dimensioner?
Vet när jag byggde för typ 15år sedan så fick jag slipa av original rör på frambenen för att få dit detta rör och bak dämparna var i stället för smala så fick tillverka rör distans i mellan, sen fungerade det inte med bara 1 fjäder utan det behövdes hjälp fjäder för att dom inte skulle hänga lösa när bilen lyfts upp så fick köpa det och tillverkade egen distans i mellan m.m m.m.
Så det var mycket arbete, men till min bil så fanns det inga lösa kitt utan man fick lämna in hela benen med nav till någon firma som då byggde om till coilovers vilket kostade en slant..
Och köper du ett billigt kitt som detta för 3095kr så kanske du kan byta dämparna till dina Bilstein om dom passar..
https://www.mrtuning.se/modellanpassat/volvo/800-serien/vaghallning/co . . . .
Så tror ändå att ett billigt coilover kitt är enklaste lösningen.
Men prova att fråga runt, finns ju flera som byggt på Volvo 850 osv. kanske någon har något bra kitt liggandes på hyllan du kan få köpa som kanske går att anpassa. |
Bilsteinspåret verkar ju inte vara jätteomfattande till Volvo S/V/C70 så vill man ha riktigt bra dämpare så är det andra insatsdämpare som gäller. Det finns racingdämpare med kortare slaglängd som skulle kunna användas. Det innebär att man bygger om befintliga ben och byter ut dämparna. Det ihop med coiloverombyggnad på utsidan skulle ge riktigt bra grejer. Men då drar det iväg i pengar också så det är inte aktuellt just nu.
Frambenen är 52 mm så ombyggnadssats funkar. I bak är dämpare och fjäder separerade, som du såg Martin. Men det hindrar ju inte att bygga med en sån sats vid fjäderinfästningen så att fjädern blir justerbar i höjd.
Enklast är ju att börja med något billigt coiloverkit. Men det är ju kul att bygga också... Jag får nog fundera lite till på vilken väg jag ska gå. |
va har du för pengar att avvara i projektet. är de värt att leta rätt på ett set D2 eller K sport justerbara coilovers eller damsuga volvo grupperna på fejjan för ett beggat set.
_________________ Björn hall
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
08 Apr 2022 12:11
Björn H skrev: | coilover är vad vi i folkmun kallar justerbara fjäderben. men order coilover är exakt samma som ett fjäderben.
"Coil over Damper" att fjädern sitter utanpå dämpar röret. om vi ska va exakta. |
Helt riktigt och det vi enbart pratat om är höjd justerbara coilovers, fast bak så sitter fjädern separat fast är ändå höjdjusterbar i ett sådant coilover kitt
Och om någon skulle skriva coilovers i en annons på en bil där det sitter std. ej justerbara ben så skulle det vara att ljuga även om fjädern sitter utanpå dämparen.
För i 99% av fallen benämner vi ju höjdjusterbara ben som coilovers och inget annat även om bakfjädern inte ens sitter utanpå dämparen
Och om Nisse nu ville göra sig lustig och påpeka att det var en coil over damper han visade så kunde han väl skrivit det direkt? så hade vi sluppit 10 inlägg på denna sida som inte tillförde tråden något
Nog om det nu.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589
08 Apr 2022 18:19
Björn H skrev: | Litto skrev: |
Enklast är ju att börja med något billigt coiloverkit. Men det är ju kul att bygga också... Jag får nog fundera lite till på vilken väg jag ska gå. |
va har du för pengar att avvara i projektet. är de värt att leta rätt på ett set D2 eller K sport justerbara coilovers eller damsuga volvo grupperna på fejjan för ett beggat set. |
Bakstötdämpare finns det på skroten Öhlins från S60
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124
08 Apr 2022 21:07
Om befintliga dämpare är friska och inte hjulupphängningen ska ändras massor (dvs inte bygga rwd)
Så skulle jag ha köpt ombyggnadssats för fjädern och bytt olja i dämparna. Det brukar ge bra kombination prestanda/pris och väghållning/komfort.
Billiga "coilovers" utifall jag skulle gjort rwd konvertering, och bytt till något dyrare märke i samma modell i ett senare skede.
Jag tror man kan hitta rätt bra info hur hårda fjädrar man behöver , tillräckligt nära för att ha något att börja utvärdera ifrån.
Bara gissar runt 400-450 fram 350-400 bak (lbs/in)
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
|
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316
Trådstartare
09 Apr 2022 07:33
Lite avbrott i F1-kvalet...
Tack för alla input, jag har nog bestämt mig nu. Med betoning på nog...
Jag kommer att börja med det som sitter på och bygga om dom.
Största anledningen till låg budget nu är att jag håller på med en historic rallybil också, min Honda Civic -82, så den får mest pengar just nu. Sen ska jag åka Midnattssolsrallyt med min kompis och hans Ascona -75 så det kommer också att dra många tusenlappar.
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
|
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316
Trådstartare
09 Apr 2022 09:49
Jag skrev ju att jag NOG har bestämt mig, men så sitter jag och slösurfar lite under F1-kvalet och då dyker det här upp......
Alltså, säkert made in China osv men jämfört med olika lågpriscolis verkar detta riktigt bra. Märke MPR, säger mig ingenting och ger inte speciellt mycket info om man googlar.
Justerbar höjd på själva fjäderbenet utan inverkan på inspänningen av fjädern är ju bra. Inklusive topplagring.
De anger även hårdhet på fjädrarna, 392/224 Lbs, så lite seriöst i alla fall.
6999kr, hmmmmm.....
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
|
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124
09 Apr 2022 12:31
Säkert inte de bästa i dämpningen. Men duger alldeles Säkert för att ha nått att bygga med, och få en fungerande körbar bil.
Väldigt stor fördel att ha möjlighet att justera höjd utan att spänna fjädrarna med . Så man kan labba med läget på själva dämpare med för rideheight
Och skulle dämpare vara katastrof så går det säkert att öppna dem på ett eller annat sätt och modifiera dem.
Priset var väl rätt överkomligt ändå
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
|
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989
09 Apr 2022 14:39
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589
09 Apr 2022 16:52
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316
Trådstartare
10 Apr 2022 07:00
Ja, jag handlar normalt sett inte via sådana sajter, så tack, det får nog bli via maxspeedingrods i så fall. Blir ju bättre pris också
Känns som att det kan vara värt att prova.
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
|
|