Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt Långloppan
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
14 besök idag (39237 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Kolja skrev:
Blir nästan för bra...

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Som du skrev Kolja, det blev nästan för bra...

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Ser riktigt bra ut Anders!

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Superkart skrev:
Ser riktigt bra ut Anders!

Tack Magnus!

Det är lite småfix som ska göras idag, sen är det test på banan i kväll. Håll tummarna för att allt funkar! I morgon smäller det!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Fixat det sista på bilen idag. När vi monterat hjulen och provade att svänga tog de precis i bakkanten på fronten. Detta pga större däck och spacers. Så vi blev tvungna att flytta fram den 15 mm genom att borra 2 nya hål. Men snabbt fixat. Gjorde ett par extra stag i underkant också.

Sen valsade vi skärmkanterna lite för att vara säkra på frigång.

Lite bromskylning monterad provisorisk. Det blir nog bättre än utan i alla fall.
Tog också en liten provtur på lilla vägen hemma och allt verkar funka. Det var länge sen jag gasade med den men den matar på riktigt bra och känslan i bilen är bra.

Lastat och klart för i morgon! Start kl 10, 6 timmar.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
RACERAPPORT:

I går var det äntligen dags för långlopp, 6-timmars på Gotland Ring. Med STEC som arrangör.

Vi kom i mål!!

Det här var ju faktiskt första gången bilen kördes på riktigt så det blev ett riktigt test utan att veta alls hur bilen skulle fungera... Man skulle ju kunna tycka att vi kunnat nöja oss med 2-timmars eller bara ta en trackday-dag, men vadå, jag litar på gamla Bettan. Den har gått som en klocka under alla år jag haft bilen så why not?

I det stora hela fick jag rätt. Bilen fungerade kanon, den går jättefint i motorn, och chassimässigt riktigt bra. Det sitter ju ett billigt coioverset från Maxspeedingrods, men funkar helt okej. Aningens lite för mjuk kanske men bilen uppträdde väldigt följsamt och välbalanserat. Riktigt lättkörd. Fille som aldrig kört bilen förut och bara kört BMW och Porsche var jättenöjd med hur bilen betedde sig.

Men jag skulle nog vilja ha lite hårdare fjädrar, eller kanske det är krängarna som ska styvas upp lite. Men inga tendenser till orolig eller tjuvsläpp. Den går rakt och fint och är stabil hela vägen upp till toppfart på långa rakan, där mätaren tangerade 200-km-markeringen.

Fille som körde första timmen hade bra fart direkt. Efter en stund ropade han på radion att han fick varning från växellådan, med en blinkande gul pil på instrumenteringen. Den pilen är för lockup-funktionen och då var vi lite oroliga för växellådan. Då började tankar snurra. Får vi bryta med att växellådan ger upp... Det vore ju tråkigt. Men sen slocknade den och lådan funkade som den skulle. Bromsarna ok och efter en timme bytte vi chaufför och tankade.

Stefan, gammal rallyräv, hoppade in i bilen och rullade iväg timme två. Efter en stund ropade han att bromsarna började bli dåliga. Han var tvungen att dubbeltrampa och han var inte nöjd.

Efter hans timme var det dags för mig. Mer soppa i bilen och sen iväg. Ganska omedelbart kände jag att bromsarna inte alls gjorde det jobb man kan förvänta sig. Det blev till att både dubbelbromsa och trippelbromsa för att ha pedalen hyfsat långt upp. Efter ca 30 min började det skorra i fram så det var bara att ta det lugnt och bromsa mindre.

Efter min timme flaggades det av och det blev en timmes lunchuppehåll. Ganska bra upplägg faktiskt.

Då hann vi kolla bromsarna.

Beläggen var helt pulveriserade! Inget kvar av beläggen i fram... EBC Bluestuff, som marknadsförs som ett racebelägg med inriktning mot endurance.....

Förövrigt fungerade däcken superbra! Mycket bra grepp och inga dumheter alls. Syntes knappt vid uppehållet att de gått hyfsat hårt i 3 timmar!

Nåväl, vi hade med oss en uppsättning Yellowstuff som åkte på i fram och bak var det inte mycket kvar heller så i med nya belägg där också. Dessa belägg var inbromsade sen tidigare.

Efter uppehållet var det dags igen. Samma upplägg, Fille började och hade bra fart. Stefan tog över och höll tyst på radion så inga problem. Sen var det min tur. Allt funkade, bromsarna kändes helt okej så när den fullpreppade Yaris GR:en, som var snabbast i fältet, passerade mig hängde jag på den hyfsat ett par varv men ganska snart blev pedalen svampig så jag fick ta det lugnt en stund, och när det var dryga halvtimmen kvar började det skorra i bromsarna igen. Så det blev lite cruising till målflagg sista halvtimmen.

Jättefrustrerande, det här med bromsarna, men i det stora hela har det gått kanonbra. Bilen har skött sig jättebra och förutom bromsarna har det inte varit något alls. Tempen har hållt sig perfekt hela tiden, lampan för spolarvätska lyste men det kan man leva med. Kollat lufttryck i däcken vid varje stopp osv, så det rullade på riktigt bra. Så vi har haft en väldigt bra och rolig dag! Dessutom kanonväder.

Kompisarna Rolle och Per-Yngve skötte tankning och annat runtomkring med bravur. Kul med lite kompisar och folk från byn som kom upp till banan på besök också!

Och tack till våra sponsorer!
ToDo Travel
Vestland
Niab
Mobil Center

Det slutade i alla fall med en liten pokal, 2:a i klassen och 3:e snabbast totalt får vi vara nöjda med.

Nu har vi inga direkta planer på fortsättningen men det blir i alla fall inga fler bromsbelägg från EBC.....

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Bra jobbat thumbs up

Alltid lika trevligt att läsa racereportage också!

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Janne J skrev:
Bra jobbat thumbs up

Alltid lika trevligt att läsa racereportage också!

Tack Janne!
Jag håller med dig, racerapporter är kul thumbs up

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Riktigt kul att följa byggets gång innan tävling och svinkul att det funkade så bra och superbra racerapport!! Grattis bra placering och finfint bygge!

Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Bra jobbat att få ut bilen!

Ang bromsklossar i långlopp. Vi körde Hawk (minns inte vilken modell) i stora Brembo fyrkolvsok från någon BMW 7 serie i vår E30. Den gick åtta timmar med anliggande broms höger fram på Gelleråsen UTAN bromsfade eller svampig pedal. Bra belägg som klarar värme med andra ord.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Henrik T skrev:
Riktigt kul att följa byggets gång innan tävling och svinkul att det funkade så bra och superbra racerapport!! Grattis bra placering och finfint bygge!

thumbs up Tack Henrik!

Din bakvagnsbrygga är på väg till Tibro just nu. Jag skickar PM i morgon bitti!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Bra jobbat att få ut bilen!

Ang bromsklossar i långlopp. Vi körde Hawk (minns inte vilken modell) i stora Brembo fyrkolvsok från någon BMW 7 serie i vår E30. Den gick åtta timmar med anliggande broms höger fram på Gelleråsen UTAN bromsfade eller svampig pedal. Bra belägg som klarar värme med andra ord.

Tack Gustav!
Ja det finns ju en massa olika märken och Hawk verkar vara ett av de som funkar.

Jag pratade med de norska killarna som körde en fin BMW 328 med bla full Öhlinsfjädring. De var lite snabbare än oss. De åker med PFC-belägg och är nöjda. De hade kört ett sextimmars, en träning och nu detta sextimmars med samma belägg. Det är ju bra.
De pratade även gott om Ferodobelägg.

Sen har vi ju Endless som top of the line. Jag har en kompis som har en kontakt där. Det måste kollas upp.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Så här lite dagen efter dagen efter lyfte jag bilen för att få konfirmerat att beläggen var slut, så att det inte bara var nåt jag inbillade mig i bilen.

Ja, de var slut, sopslut! De har varit gula... Lika slut som de första var vid lunchbreaket. Så ni förstår att det blev mycket cruising för mig. Nu blir det till att fundera på vilka belägg jag ska satsa på och sen ska jag se till att kylningen blir ännu bättre.

Något som däremot var positivt var däcken. De ser ut så här efter 6 timmar.
Bakdäcken är de yttre, som har gått 6 timmar. De mittre, framdäcken bytte vi i halvtid men de hade hållt hela loppet utan problem. De som vi tog av ser lika fina ut.

Bakdäcken har suddat lite mer på utsidan så kanske att man skulle fått till aningen mer camber i bak.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Kul med en c70 som racebil.
Den där Stefan är väldigt lik Stefan helin från Tibro. Stämmer va?

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Bilen blev fin och kul att det gick bra!

Vad gäller EBC så är det väl allmänt känt att deras belägg och skivor är skräp?

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Fredin skrev:
Kul med en c70 som racebil.
Den där Stefan är väldigt lik Stefan helin från Tibro. Stämmer va?

Stämmer!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Westersund skrev:
Bilen blev fin och kul att det gick bra!

Vad gäller EBC så är det väl allmänt känt att deras belägg och skivor är skräp?

Tack!
Okej, ja det vet vi nu..

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Ferodo racing TL66
Pagid RSL.
Säkra kort som tål mycket stryk

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jovani skrev:
Ferodo racing TL66
Pagid RSL.
Säkra kort som tål mycket stryk

Okej, tack för tips. Ska kollas!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005

Hatten av för att köra "shakedown" i form av ett 6-timmars långlopp! thumbs up
Och dessutom ta målflagg

Ang bromsbelägg så röstar jag för Endless, kostar en slant men är helt grymma!

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
matfo skrev:
Hatten av för att köra "shakedown" i form av ett 6-timmars långlopp! thumbs up
Och dessutom ta målflagg

Ang bromsbelägg så röstar jag för Endless, kostar en slant men är helt grymma!

Shakedown och shakedown, jag hade ju provkört på gatan hemma!

Nej skämt å sido, ganska korkat men eftersom bilen är i stort sett original och har funkat perfekt så kändes det okej. Det jag var mest orolig för var väl att allt skulle kännas sladdrigt och ostadigt efter några timmar. Hur de billiga coilsen skulle hantera 6 timmar, samt att det sitter 27 år gamla bussningar i hjulupphängningarna....

I och med att jag prioriterade att mina kompisar skulle få köra så tog jag sista passet både på fm och em. Det innebar att jag egentligen inte har kört bilen med några bromsar som fungerar så det ska bli spännande!

Men ändå, jag är väldigt nöjd med att vi tog målflagg!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C70 T5 -98 Banprojekt Långloppan
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
14 besök idag (39237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande