Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Austin mini (1000) testa rossa räserbil småfix klart | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (13137 totalt) |
jag köpte startmotorn på autodoc samtidigt som jag köpte vattenpumpen, det något fel i deras system med vad som passar vad. har sluttat handla där. dom vägrar ta tillbaka startmotorn o dom erkänner inte där är fel i systemet _________________ henrik nielsen |
||
alla sådana sidor måste man jämföra originalnummret de hänvisar till mot hondas originalnummer.
(gäller ju typ alla grejer man köper från dom, oavsett bilmärke eller om man knappat in reg nr...) _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
det enklare bara slutta handla hos dom, det finns ju honda org + meca o sådana vart man handlar över disk.
har bara varit bekväm o sitta hemma o trycka på datorn slut handlat hos dessa obskyra polackar, ryssar eller va dom är. har haft problem med dom förut. har kollat org nr den är till en HONDA CIVIC Sedan 1.6 i Vtec 11.1995-02.2001 o det skiljer lite i hålmönstret men på autodoc står den till en vtec 87-92 _________________ henrik nielsen |
||
nu har det trillad in lite fler grejor
en fuelrail ett rostfrit grenrör dom famösa tändstift en fin alukylare, jag hoppas den passar. jag köpte den efter va jänkarna använder i deras kit men vet inte 100%. om den inte passar får jag svetsa om den där är till omed olje kylare i den, det stod det inget om i anonsen. även mitt remhjul har kommit men glömde fota det skulle lägga i motorn i dag men stötte än en gång på patrul. generatorn får inte plats, så den måste flyttas fram för motorn (mer jobb ) o inga av dom motorfäste jag fick med passar. så det blir även att bygga nya såna. pyh köper snart en färdig bil o hittar ett hörna denna kan stå i _________________ henrik nielsen |
||
in ut in ut in ut in ut
nä det inte jag som lekar med lillemor, jag försöker passa in en honda motor i en hundkoja ut med motorn o skruva bort generatorn då provar jag igen jamen va fan nu tar insuget i torped väggen, ut igen. o av med insuget jävla honda mög typ 1 steg fram o 10 km tillbage nu tar det roliga fan slut prova igen. hmmmm börjar känna igen detta från mina andra bygge se på fan.. nu sitter den i ett motorfäste på vänstra sida fast nu blev det en jävla massa bygga runt omkring, som jag trode var klart bråkar fortfarande med autodoc om den startmotor dom inte vill erkänna är fel levererat det senaste dom vil ha av mej är foto på kartongen jag fick den i. hör o häpna.... dom vill ha ett foto av lådan INVÄNDIGT. ja en bild av en tom låda invändigt så jag tog 2 bilder på en tom låda o skickade till dom dom gör allt för att inte ta tillbaka den jag skiter i pengarna, nu är det bara på skiv pin. tror aldrig dom ger med sej, skit samma dom får iallafal lägga ner så mycket tid på mej att det koster dom mer än bara att ta tillbaka startmotorn jaja nu får jag börja tillverka motorfäste till höger sida, o montera drivaxlerna o se hur det passar. passar det inte blir det en hundkoja tillsalu jävligt billigt _________________ henrik nielsen |
||
det har löst sej med stroppen...
för säg den lyckan som varar vänstra motor fäster passar såklart heller inte, motorn måste 15 mm längre till vänstre för att växellådan ska gå fri på höger sida tillbaka till ruta 1 men jag behövde i alla fall inte kapa min stropp _________________ henrik nielsen |
||
motorn är nu centrerat där vart jag tror den ska vara
kan inte ligga på så många andra sätt så nu passar vänstra motorfäste inte als, får kapa av det o svetsa om det på höger sidan blir det oxå lite jobb att bygga nytt på fredag ska jag hämta lite material till detta, hos en kompis som har en smed firma. så jag kommer vidare innan jag börjar ska jag göra undra motor fäste, det är det som styr i vilken vinkel motorn kommer ligga i. _________________ henrik nielsen |
||
idag har jag börjad göra motor fäste, kom inte så långt men dom ska bli klara imorn
stabiliseringsstag vid växellådan, mutter saknas. jag får beställa lite bult o mutter till detta + till nya fästet till generatorn. det 12 x 1.25 o såna finns inte på lagar här påbörjad motorfäste på väntre sida . lite mera svetsande o kapande så det klart _________________ henrik nielsen |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
tack marcus. ibland blir man bara så less på skitet
MEN nu sitter motorn fast på sin plats (hoppas jag ) här är dom............. nu får jag ge mej på att plocka ner hjulupphängningen o få på drivaxlerna så den kan stå på egna hjul igen jag ska skicka ett mail till han jag köpte den av o höra hur han har gjort med insuget. googlade lite o hittade någon som hade kapat det på mitten o satt en 45 gr. silikonslang det kanske lösningen _________________ henrik nielsen |
||
jaha nu är motorn ute IGEN
det var ju detta med insuget. jag har haft kontakt med före ägaren som har byggt bilen o han sa att det ska gå med org insug. men icke, så nu återstår o se vilket insug han har. kanske det finns olika insug, så det finns ett som är kortare än mitt. annars får jag kapa bort ca 10 cm på insugsrören o svetsa ihop det igen, alternativt sätta ihop det med silikon slang får se va bernt svarar så här långt får jag in motorn, då tar insuget i torpedväggen behöver komma in ca 10 cm _________________ henrik nielsen |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Det kan inte vara så enkelt som att motorn ska tiltas någon grad framåt kring drivaxelcentrum ?
jag har ingen erfarenhet kring minis, men vi kör med en K20 i våran lotus elise så jag vet vad trångt innebär. Lycka till MVH tommy _________________ Tommy Karlsson |
||
tyvärr inte så lätt, det hade varit bra
jag fick bilder på det insug han har på sin nya bil o det är annorlunda från det jag har. o det var från en civic del sol... b16a2, måste det då vara har suttit o forsskad i detta hela eftermiddagen o tror mej ha hittad ett, i usa såklart ska leta vidare i kväll. det finns ju lika många olika insug som det finns honda biler på jorden..nästan.. iallafall en jävla massa olika honda gjorde det inte lätt för sej, eller för mej tycker det verkar knepigt att såga itu det o sätta silikonslang, insugsrören är ju inte raka o tar jag bort 5 cm så stämmer det ju inte längre _________________ henrik nielsen |
||
nu har jag fått bekräftat att det insuget jag behöver är till en honda eg2 delsol
det jag hittade va jag trode var i usa var i singapore. o jag kunde inte ens regga mej på sidan, så det snöt sej jag har lagt ut annonser på olika forum, hoppas på nap.men tror det blir svårt får kolla på hur jag kan kapa det jag har. det behöver bli ca 5cm kortare. hittade billiga silikon slangar till det igår så här ser mitt insug ut fick lite bilder av bernt när hans motor lå i bilen _________________ henrik nielsen |
||
Jag skulle säga att det är ett B16a2 insug bara, samt att det du har är ett B16a1
Är nästan säker på att alla B16a2 fick samma insug nämligen. Skillnaden mellan en a1 och en a2 motor är: Andra kammar, annat insug, därför a2 har 160hk och a1 150hk samt alla a1 är OBD0 medans A2 kom i lite olika beroende på år, OBD1/2a/2b Ställ frågan på hondaklubben. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
hej
ja det kan du ha rätt i, jag blir inte riktigt klok på om dom är olika jag har hittat bild på några b16a2 vart vacum ansluttningen på plenum sitter annorlunda. det var folk på 16v mini club som sa det var till en gen 2 odb1 eg2 delsol det stämmer enligt tidigare ägaren att hans motor kommer från en delsol det svårt att riktigt få grepp på detta, man hittar inga mått någonstans än mindra oem nr jag kan prova ställa frågan där som du säger det ökar ju utbudet om det är som du säger _________________ henrik nielsen |
||
fortfarande inte riktigt 100% på att alla insug till b16a2 är likadana får lite olika info runt omkring.
men va jag själv tror o har kommit fram till är typ stommen den samma. men div anslutningar typ vacum kan sitta lite olikt jag har iallafall beställt ett insug från tyskland så får jag se om det passar annars får jag fortsätta handla till jag får tag i ett som passar _________________ henrik nielsen |
||
kom hem glad i hågen från årets första bandag på knutstorp
jag hade fått paket från tyskland med ett b16a2 insug.. jibbi nu är motorn snart på plats MEN det sket härifrån o till evigheten det f.. inte någon skillnad als från det b16a1 insug jag har dom bygger lika mycket båda 2 så alla b16a2 insug kan inte vara likadana eller va he...... är fel. det finns ju bild bevis på att motorn ligger i min bil. o motorn ligger likadan som på bilderna jag fick av bert jag ska köra till honda, så får han ta fram oem nr så vi kan se vart det skiljer för något är tosigt nu är frågan om det inte är enklare att kapa möget o svetsa ihop det som jag vill ha det _________________ henrik nielsen |
||
nu tror jag mej ha hittat felet
upptäckte detta när jag satt o studerade bilderna jag har fått av bert. min växellåda passar inte till min framvagn det är annat bultmönster o placering av motorfäste på dom 2 växellådor jag har. så den växellåda jag fick med var inte rätt. får prova byta låda o se lådan som sitter i / på motorn nu y21 lådan jag köpte på ebay, sån som sitter i på bilderna från före ägaren (orange ventilkåpa ) _________________ henrik nielsen |
||
Våra race- och banåkarbilar Austin mini (1000) testa rossa räserbil småfix klart | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (13137 totalt) |