Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Mot första shakedown!
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14   >>
12 besök idag (38034 totalt)
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Kul projekt, lycka till att jaga tider!!

_________________
Erik Johansson
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Muccen skrev:
Kul projekt, lycka till att jaga tider!!


Tusen tack

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Mumba skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Mycket trevlig läsning i denna tråd!
Det verkar onekligen gå att få bra fart på Suprorna utan att behöva bygga om halva bilen thumbs up

Vad tycker du om Endless beläggen? Vilken variant är det?


Tack så hemskt mycket, uppskattas.


Ja dom är riktigt snabba bara genom BPU, coilovers och bromsar.

Problemet ligger hos mig som förare.
Jämför man liknande bil så är min under 1:25.5 sist och med nya modifikationerna som splitter, krängare bak och corner weight är inte helt omöjligt att man kan ta bort någon tiondel till.

Men lagt allt jag har sista 6åren för köpa och modifiera bilen.
Över 1500h övertid på dom åren så problemet är att jag är lite för rädd för köra av och skada/förstöra bilen då jag inte har råd med en ny.

Därför tar det lite mera tid att bygga upp fart och få ner tiderna.
Men det kommer.


Jag tycker Endless gav lite mera bett än PFC.
Märker att ABS gick in tidigare än innan så fick lära mig att inte trycka lika hårt och bilen stannade snäppet bättre också.

Tror dom heter Endless ME20, något med 20 i alla fall


Förstår hur du resonerar - klokt!
Har svårt att förstå de som köper bilar på kredit och kör bana med, och tror att man kan täcka över regskylten för att lura försäkringbolaget om något händer.
Bilen man kör ska man ha råd att skrota oförsäkrad tycker jag.

Jag följer tråden med spänning



Hoppas på bjuda på mera roligheter framöver.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Bilen står nu hos JRM för kolla upp vad felet är och lite uppgraderingar för Gelleråsen



_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
JRM hittade felet snabbt och visade sig vara nätet som lossnat innanför rörliga delen i downpipen.

Skönt att det inte är Turbon och kostanden för lösa det var helt okej.
Tusen tack Milltek Sverige som skickade en ny version direkt.

Man tappade ju lite effekt av detta och ytterligare potential att få till snabbare tid på Mantorp.
100% att detta gjorde dom 0.054sek för podiumet.

Ska tillbaka till Mantorp i höst och se om man kan sätta en bättre inofficiellt PB


_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Även krängaren bak installerades.
Ett riktigt tråkigt jobb då man måste sänka ner hela bakvagnen men skönt att få det gjort.








_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Bilen hämtades ut på JRM dagen i måndags.
Följande var gjort:

Downpipe
Hjulinställning
Corner Weight
Bakre krängare bytt.

Så hem och ladda för morgondagen.



_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Eventet var ett privat event där Johan L tillsammans men några från TA dragit ihop ett gäng där jag blev inbjuden.

Dagen började 09:00 med en lätt warm-up som jag skippade även om jag för en gång skull var redo långt innan.

Frukost 09:30 med underbara goda mackor och juice.
I Garage 1 var även Anton Cosmo med sitt egenrostade kaffe.
Dricker inte kaffe men uppskattat hos övriga deltagare.

Samtidigt hade vi förarmöte där vi gick igenom dagen lite och vad som gjorde denna dag så speciell, med lite vassa och roliga kommentarer så körde herrarna på.
Väldigt trevlig stämning!





Efteråt gick vi ner och laddade för första körningen.
Jag var faktiskt lite spänd på hur bilen skulle kännas och hur lång tid skulle det ta innan man vågar ligga på gränsen.
Vädret var optimalt för snabba tider!



Tillsammans idag hade jag Mr Wiberg!
Kan säga direkt utan honom hade jag aldrig klarat dagen såhär bra.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Ut på första testet med 1.95 i däcktryck så tvungen att börja lungt och fint.




3e varvet försöker jag sätta första attackvarvet men över krönet var det trafik och kunde inte köra om säkert.
Det var ju inte mycket trafik alls men hade lite dålig timing några ggr,
Men det är sådant som händer.

Kastade in mig i depån istället för gå på kylvarv.
Mr Wiberg var snabb och justerade däcktrycket, ut igen och nu skulle ett 80-85% varv sättas

Kände redan första försöket att detta är verkligen en helt annan bil.
Känns otroligt planterad och bakre axel är så fruktansvärt mycket bättre.
Utgångarna kan jag gå på gas mycket tidigare.
Mera effekt och framförallt 5an och 6an.
Tidigare DP måste strupit enormt mycket i effekt.

Sätter en 1:27.53.
Vilket gjorde mig förvånad för tog inte i alls




_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Ostkakan
Lidköping
Här sen Jul 2023
Inlägg: 38



Fan vad snygg! Tror jag har sett denna på Carpart i Lidköping


_________________
Michel Aliabadi
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Tusen tack! Det uppskattas

Det kan stämma för den stog där efter en mässa i våras.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Ostkakan
Lidköping
Här sen Jul 2023
Inlägg: 38



Mumba skrev:
Tusen tack! Det uppskattas

Det kan stämma för den stog där efter en mässa i våras.


Tänkte ta mig ner och kika på den men fick inte tid för det, Carpart är mitt gamla jobb.

_________________
Michel Aliabadi
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Ostkakan skrev:
Mumba skrev:
Tusen tack! Det uppskattas

Det kan stämma för den stog där efter en mässa i våras.


Tänkte ta mig ner och kika på den men fick inte tid för det, Carpart är mitt gamla jobb.


Hoppas du får möjligheten senare.
Vi kör ju Knutstorp i Sep

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Mr Wiberg fixade lufttrycket och jag gjorde iordning mig för gå ut snart igen.
Innan vi går ut så ökar jag hästkrafterna från 405hk till 415hk som är min tävlingsspec.

Försöker mig på 2st attackvarv men pga dålig timing med trafiken så fick jag avbryta.
Attans också och blir lite frustrerad.

Kryper sista kurvorna för få överdriven lucka.

Satsar in hårt ut på start/mål och bilen sätter sig så bra.
Här börjar den bli ostabil in i parisen vid inbromsningen, något jag känt tidigare med.
Lite vobblande känsla som får känslan att det tar lite extra lång tid att få ner bilen i hastighet.

Nu märker jag av understyrningen som ökat lite sedan tävlingshelgen och det har med att fästet är så mycket bättre bak och desto mera jag pushar desto mera understyrd blir den.

Bra varv och sätter 1:26:30!!!
Nytt personbästa!

Glädjen är enorm inne i bilen!




Ut på kylvarv för finns mera att ge.
Full attack igen!

Snabba vänstern går jag in för tidigt som förra varvet.
Dvs bromsar lite för tidigt, bromsar innan 50skylten istället för på 50skylten.
Får inte riktigt med mig farten.
Här var jag minimalt långsammare än tidigare varv.

Håller lite tightare spår i parisen och tar igen det och lite till.
Understyrt in i andra apex men mera fart genom snabba högern in i chikanen.

Tappar åter lite i Mjölby men vid krönet -3tiondelar och här ska jag inte göra samma Misstag som finalen och bromsar lite tidigare för klara F2 kurvan.

Tappar lite men ett starkt avslut i sista böj

1:25.96!!!!
Helt helt ofattbart!!!


Kan varit tårögd men bara ett rykte.

Det är 2.8tiondelar snabbare än förstaplatsen några veckor tidigare.



Dock ska jag lägga till att jag körde 285fram som gick sin 4e eller 5 gång.
Men borde vara i närheten av nya 265or som är tävling spec.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Vi skippar sista körningen då den är i början av en lång lunch.
Men här kan vi kalla världsklass i mat!
Obeskrivligt bra för detta event!






Wiberg går in och gör ett hästjobb och fyller på soppa och justerar chassit
för minska understyrning.




Jag höjer effekten till 450hk och känner att 1:25.49 kan sitta om jag fixar misstagen från 1:25.9.

Men här tar det stopp på talang och bil.
Känns som ändringarna gjorde den med understyrd.
Mera effekt hjälpte inte för den delen heller.

Tror jag började överköra lite här.

Gick ut ytterligare en gång men nej det funkade inte alls.
Jag var faktiskt nöjd här med dagen.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Sista grejen på agendan:
Medåkningar!

Ska vara ärlig och säga detta var minst lika givande som 1:25 tiden.
Hade så enormt roligt!
Vill tacka alla inblandade, arrangörerna, Mr Wiberg och Ida soltrålen aka Trivselteamet

Bästa event jag varit på, personerna matchade perfekt och stämningen utsökt!
Och frukost, middag och fikat från Vadstena! MAGISKT!
Ger den 10 av 10 brödrostar!







_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Här kommer snabbaste tiden:



Finns väldigt mycket att jobba med här fortfarande och fått feedback på filmen.
Att ta ytterligare 1.25sek ska absolut inte vara omöjligt!

Mitt mål är att slå Gehammars rekord på Mantorp i Club Challenge
Något som man hört 100ggr att det är omöjligt.

Varvet jag satte nu skulle varit 5e genom tiderna i klassen!




Så 100% fokus nästa år är slå det rekordet på tävling

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Tillbaka till JRM för läsa av felkoder.
Dom tog även upp den i dynon och visade sig att man hade nära 20hk för mycket än vad som är tillåtet med nya downpipen.

Så drog ner till tillåtna effektläget.
Gjorde även ett 440hk läge ifall jag skulle testa Mantorp i höst igen.

Till det roliga är att från början var peak effekt cirka 5000rpm sedan sjönk det snabbt.
Så området jag använder är 5300-6700.
Dvs jag missat 40-50hk + ökade värmeproblem även på Kinnekulle i år.

Och skillnaden mot min 5e plats och 2e plats var 3.4 tiondelar så kanske jag hade skillnaden varit mindre i alla fall.

Så jäkla kul att det finns potential med denna kärra och mig!



_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Har alltid haft problem att jag haft för lite Camber. -3.1
Då man inte får byta stag i min klass så funkar ju inte den lösningen.

Men tydligen har Millway tillverkat en toppenlagring och där kan du få i alla fall -3.5 kanske ännu mera.
Väntar svar från dom just nu.

Tusen tack Plato för tipset.

Tyvärr finns inte tid eller pengar inför Gelleråsen
Men kanske till Knutstorp och PB försöket på Mantorp i höst.


_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Sista uppgradering för Gelleråsen

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 786


Trådstartare
Monterat lite och gjorde bort mig och kapade ur lite mycket men behöver en alu 90grader list så löser det sig och blir stabilare



Satt ett mål på 1:11.9 vilket ska vara fullt möjligt
Men slå Gråbergs 1:11.395 vore magiskt och slå sig in i Top 5


_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Mot första shakedown!
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 12, 13, 14   >>
12 besök idag (38034 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande