Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Ny huvudsponsor!
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
25 besök idag (34908 totalt)
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 253



Kommer blir riktigt kul 2024. Hoppas du fixar PB / rekord på Mantorp. Det vill jag också göra, kom ned på 1:31.30 med Yarisen med original effekt i år, det var jag rätt nöjd med. Blir intressant att se hur mycket snabbare jag är med M2:n, men ny bil, så kommer nog ta några varv innan man blir kompis med den. Hur som helst ser jag fram emot att race:a mera 2024.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Micke_B_1981 skrev:
Kommer blir riktigt kul 2024. Hoppas du fixar PB / rekord på Mantorp. Det vill jag också göra, kom ned på 1:31.30 med Yarisen med original effekt i år, det var jag rätt nöjd med. Blir intressant att se hur mycket snabbare jag är med M2:n, men ny bil, så kommer nog ta några varv innan man blir kompis med den. Hur som helst ser jag fram emot att race:a mera 2024.


Det är stora målet nästa år.
Sedan får man se hur det slutar och vad man har råd med.
Oavsett ska jag bygga klart bilen sedan får man se hur mycket körning man har råd med.

Jag tror M2an är fruktansvärt snabb och 1:25 tider tror jag du kommer sätta rätt snart.
Du är snabb och lätt förare med 💪🏼

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
När jag pratade med Verus Engineering om designen på min splitter och då skrev dom att dessa skulle komma och vips 1-2mån senare så är prototypen här.
Lanseras i mars/April och kommer till mig så snabbt som möjligt.

Med deras splitter, canards och nu dessa så har dom fått till så bra med downforce fram att en ny vinge lanseras senare nästa år för kompensera.
Dessa louvers ska göra en hel del säger dom så får se när data kommer upp.





_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Micke_B_1981 skrev:
Kommer blir riktigt kul 2024. Hoppas du fixar PB / rekord på Mantorp. Det vill jag också göra, kom ned på 1:31.30 med Yarisen med original effekt i år, det var jag rätt nöjd med. Blir intressant att se hur mycket snabbare jag är med M2:n, men ny bil, så kommer nog ta några varv innan man blir kompis med den. Hur som helst ser jag fram emot att race:a mera 2024.


Vart det manuell den här gången med ?

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Dax att beställa lite uppgraderingar för att jobba bort svagheterna med bilen.

Först och främst är det Aero fram.
Alltid kollat på Verus lösning som ger fruktansvärt bra downforce.

Mailat Eric där och han löste en Custom storlek för bra pris.
Men när allt räknades in inkl dålig svensk krona så slutade det med 49500kr med lite tillbehör.



Det är nära hela min budget detta år så får kolla på andra möjligheter.
APR har en bra splitter för 17tkr



Ser bra ut MEN är 25mm för lång i hörnen.
Max är 75mm för Challenge.
Har lämnat in dispensansökan för ta bort Canards och kanske något mera och få ha splittern.
Men målet är sätta rekordet nästa år på 1:24.714 lyckas jag så kommer protesterna som ett bra på posten.
Även om den inte levererar mera än hälften av Verus version.

Därför lutar det nu åt denna splitter från APR



Så den ska vara 75mm runt om, nackdelen är jag måste bygga något för glappet mellan fronten och splittern.
Ser heller inte lika bra ut som övriga lösningar

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Du är inte villig att titta på mer "budget" betonade lösningar då? 3D printade diffusers och en slitskikts "form"plyfa (Släpvagns plyfa typ, finns i 9 och 12mm. Mycket stark!) kommer du kunna forma som du vill. En handfräs på framkanten så du får den lite mjukare nedåt och en kolfiber foliering för syns skull.

Tycker du borde klara dig på typ 5000 i mtrl för en sån lösning (och då får du material över för att kunna göra fler splitters om oturen är framme). Vill man täta till det på ovansidan så går det ju fylla upp det med lämpligt material, ett hårdare skum som limmas till plyfan och slipas till form typ divinycell, alternativt den riktiga budget varianten med fogskum och spackel. (En bra D list kanske t.o.m är tillräcklig men då får man inte samma finish på grejerna)

Kanske blir nått kg tyngre, men pengarna som blir över räcker ju till en hel del annat




Om detta är Verus splittern så känns den ju väldigt enkel att kopiera framför bilen. Det man får fundera lite på är utformningen av diffusersarna vilket säkert går kopiera någorlunda väl. Enda skillnaden jag ser mellan den high downforcemodellen och std är diffusern i vardera ände. APR varianten ser ju också ut att bara vara slät, och behövs verkligen stagen som är på bilden undrar jag om den inte är för klen för ditt ändamål ändå.. :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Cassius skrev:
Du är inte villig att titta på mer "budget" betonade lösningar då? 3D printade diffusers och en slitskikts "form"plyfa (Släpvagns plyfa typ, finns i 9 och 12mm. Mycket stark!) kommer du kunna forma som du vill. En handfräs på framkanten så du får den lite mjukare nedåt och en kolfiber foliering för syns skull.

Tycker du borde klara dig på typ 5000 i mtrl för en sån lösning (och då får du material över för att kunna göra fler splitters om oturen är framme). Vill man täta till det på ovansidan så går det ju fylla upp det med lämpligt material, ett hårdare skum som limmas till plyfan och slipas till form typ divinycell, alternativt den riktiga budget varianten med fogskum och spackel. (En bra D list kanske t.o.m är tillräcklig men då får man inte samma finish på grejerna)

Kanske blir nått kg tyngre, men pengarna som blir över räcker ju till en hel del annat




Om detta är Verus splittern så känns den ju väldigt enkel att kopiera framför bilen. Det man får fundera lite på är utformningen av diffusersarna vilket säkert går kopiera någorlunda väl. Enda skillnaden jag ser mellan den high downforcemodellen och std är diffusern i vardera ände. APR varianten ser ju också ut att bara vara slät, och behövs verkligen stagen som är på bilden undrar jag om den inte är för klen för ditt ändamål ändå.. :/


Jag har faktiskt redan lite mått för bygga något själv.
Nu kanske det blir lite tidsbrist pga bilen kanske ska stå på Elmia.
Har tyvärr inget garage.

Men svåra är att hitta alla fästpunkter och och den delen, byggt högtalare m.m. I 22år så allt att kapa och fräsa finns.
Fylla igen eller ta aluminium och få till snyggt runt fronten löser man på något sätt.

Men som sagt hitta alla fästpunkter och få till bra kommer bli en utmaning för måste hålla för påfrestningarna vid 220km/h

Dessa går ju köpa lösa dessutom.



Jag tänkte desamma angående APR att ska verkligen stagen behövas men kanske en vek konstruktion.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



50K för lite plast, ser inte ut att vara alltför avancerat heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Infästningspunkterna borde gå hyffsat bra tycker jag. Har du diverse snickeriutrustning kanske du har sånna stift för att matcha hålen när man använder träplugg? Sätta dom i fronten och sen trycka upp antingen plyfan eller nått annat för att få en mall?

Det är väl om det finns stag i satserna som inte syns på bilderna i så fall. Ytterhörnen t ex får ju mycke last, där kanske det sitter ett stag dolt som måste tillverkas?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Trackd_

Här sen Jun 2018
Inlägg: 201



Skriv till Wiborg så får Mikael räkna på en kolfiber splitter i rätt kaliber, lika bra att joina rekordfaktoriet på en gång om du ska jaga rekord

_________________
Damir Sejdic
BMW M3 E46 S65
BMW M3 E92 GT4
BMW M3 E90 GTR
BMW M3 E46 Raeder Motorsport
Evo Wiborg_Engineering
Time Attack APR Evo 8
Evo 5 VARIS
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Westersund skrev:
50K för lite plast, ser inte ut att vara alltför avancerat heller.


Beror väll på hur man ser det.

CFD och testat ute på fält.
Man vet man får och siffror vad det tillför.
Vilket i sin tur gör det lättare att få rätt uträknat chassi.
Man vet både DF och Drag och få den mest effektiva lösningen.
Sådant kostar alltid pengar.

Man vet också att det håller, hur många DIY konstruktioner har inte släpat i backen eller gått sönder på ena eller andra sättet.

Inget fel på DIY och jobba därifrån men ser väldigt olika resultat där.
Väldigt sällan ser man genomtänkta byggen med uträknade delar prestera dåligt.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Cassius skrev:
Infästningspunkterna borde gå hyffsat bra tycker jag. Har du diverse snickeriutrustning kanske du har sånna stift för att matcha hålen när man använder träplugg? Sätta dom i fronten och sen trycka upp antingen plyfan eller nått annat för att få en mall?

Det är väl om det finns stag i satserna som inte syns på bilderna i så fall. Ytterhörnen t ex får ju mycke last, där kanske det sitter ett stag dolt som måste tillverkas?


Det vore kanske något.
Vissa saker kan man ju mäta sig till också.
Jag går på ledighet på måndag så ska jag kolla lite mera.

Går ju göra ett par stag precis innanför fronten med i metall.
Sedan är det ju det med att det sticker ut 75mm på sidorna på fronten.
Mr Polis kommer ha vissa synpunkter här haha

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Trackd_ skrev:
Skriv till Wiborg så får Mikael räkna på en kolfiber splitter i rätt kaliber, lika bra att joina rekordfaktoriet på en gång om du ska jaga rekord



Ja jag kanske ska dra iväg ett mail.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Mumba skrev:
Beror väll på hur man ser det.

CFD och testat ute på fält.
Man vet man får och siffror vad det tillför.
Vilket i sin tur gör det lättare att få rätt uträknat chassi.
Man vet både DF och Drag och få den mest effektiva lösningen.
Sådant kostar alltid pengar.

Man vet också att det håller, hur många DIY konstruktioner har inte släpat i backen eller gått sönder på ena eller andra sättet.

Inget fel på DIY och jobba därifrån men ser väldigt olika resultat där.
Väldigt sällan ser man genomtänkta byggen med uträknade delar prestera dåligt.


Lite siffror hjälper väl till om man ska göra simuleringar, men jag tycker att det känns lite väl simpelt för dom pengarna. Men det är klart, tar mindre tid att sortera ut bilen och det finns ett värde i det också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Vad hade du förväntat dig för avancerad splitter inkl stag för fronten, endplates, cfd och testat på bana och del i ett komplett aeropaket för 40k + frakt?

Hur ska du sortera ut om Aeron funkar 100% genom testa dig fram?
Hur vet du vad som ger mest Aero/Drag?
Vilka vinkel du ska ha, hur golvet ska se ut?
Hur ska diffusorn se ut, vilken vinkel är optimalt.
Och hur påverkar alla delar varandra.


Som sagt jag sett DIY som verkar funka bra och dom är snabba men ser även byggen som inte går alls så snabbt och ända anledningen dom är snabbare än mig är ett par 100hk mera.

Målet att ta 8 tiondelar i år och 1:24.5. På Mantorp och nästa stora steg är 1:22.025 (får då ha 200hk, bredare däck, bättre chassi och mera Aero)
Att försöka slå GT3RS med miljoner nedlagt i Aero vs gissningar, test och förhoppningar är svårt.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 760


Trådstartare
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Mumba skrev:
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?


Det gör endel, svårt att gissa men på varvet kanske 1-1.5 sek, men det mesta har man att hämta utgångarna samt inbromsningarna.

Jag körde 1.23.7 med en 992 Carrera s, med bromsbelägg, sänkfjädrar och chip + avgas, vanliga cup2 i gatdimension , typ 590hk, men utan diff på bilen. Den bilen bromsade otroligt bra (i 2-3 varv) sen var den totalt kass i utgångarna pga ingen diff.

Tror vmax var ca 245-250 om jag minns rätt.

Kan nog ha kvar loggen i min laptimer. Ska kika efter den!

MVH

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Det är garanterat mer än 2 sekunder om du kan hantera det.

Effekt är löjligt effektivt speciellt på Mantorp.

Med EXAKT samma Vmin vid samma ställe i loggen. Så förlorade jag nästan 1,5 sek bara på rakan tills vi nuddade bromspunkten.

Då var det E92 M3 420hp emot lite påställd Gt3RS.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



PIato skrev:
Det är garanterat mer än 2 sekunder om du kan hantera det.

Effekt är löjligt effektivt speciellt på Mantorp.

Med EXAKT samma Vmin vid samma ställe i loggen. Så förlorade jag nästan 1,5 sek bara på rakan tills vi nuddade bromspunkten.

Då var det E92 M3 420hp emot lite påställd Gt3RS.


Har inte RSen endel högre vmin ut på rakan dock?

NU läste jag ordentligt igen..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Zander
Stockholm, Sweden
Här sen Jun 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Sträckläst tråden nu, rolig och intressant läsning.

Jag hade turen att vinna TAs jul-tävling så tänkte köra en sväng i Challenge i sommar på Mantorp, dock i en 718 GT4a. Kukblåa bilen som Särås säger

Ses på banan, om än att jag är nog långt ner på resultatlistan.

_________________
Jesper Zander

Porsche 718 GT4
Från havet till asfalten
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Mumba skrev:
Någon som har en teori, erfarenhet eller bara rolig gissning.

Om man kör 1:25.28 med 418hk
Kasta på 180hk till vad ger det på rakorna tro?

1sek eller kanske 2?


Mellan mina två mappar (350hk resp 410hk) skiljer det minst 1s på mantorp så 180hk till ger en extrem tidsvinst om du kan få ner effekten vettigt.

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Ny huvudsponsor!
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
25 besök idag (34908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande