Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Rekordet i Challenge/Mantorp i siktet
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
19 besök senaste veckan (33483 totalt)
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Äntligen dax för drömbil nr 2

Toyota Supra 2020
800mil
3.0L
340hk
Bakhjulsdrift

Stort tack till:
PIRELLI
PEAN Sweden
Rautamo
DDesign
Scandraft
Dekorreklam



Vad ska bilen användas till:
Tävla i Time Attack, Club Challenge
Trackdays
Får så mycket bantid det bara går och ut på äventyr.

Mål med bilen:
Att vara den som jobbar hårdast att hitta tid och komma till podiet.
Att jag skulle sedan göra det är rimligt men då har jag gjort allt jag kunnat.

Hela satsningen går under "Life of Time Attack" och målet ska bli bästa på media inom Time Attack och toppen i svensk motorsport.


Vad ska göras:
#= ej beställt

Motor:
Avgasystem Milltek Race med ventil
Tune av JRM Racing 420hk för Serien och 450hk för King of Mantorp
# Luftfilterkit, något som kanske ger någon hk mera men gör så det låter lite roligare.)


Chassi:
KW Clubsport 2vägs inkl elektronikkitet
Whiteline krängare fram och bak
# Bussningar - vet ej riktigt vad jag ska ha där än.

Däck/fälgar
4x BBS CI-R 10"
4x BBS CI-R 10.5"
PIRELLI Trofeo R 275/35 19

Aero:
Luftutsläpp från GT4 bilen
APR Performance Vinge
Splitter
Sidokjolar
Bakkjolar


Styling:
Racingdekor

Framtida uppgraderingar:
Downpipe
Partikelfilterbortagare
Luftfilterkit
Halvbur
Tillett stol






_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41421

Forumägare
Forumägare

Spännande! Hur länge kommer det "bara" vara 340hk?

_________________
Magnus Thomé
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Jäkligt kul Anton

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Spännande! Hur länge kommer det "bara" vara 340hk?


Tro det eller ej men inga mera hästar i hagen förut avgasystem 2022.

Under 350hk får du köra med Pro Street Aero och jag har motorgarantin kvar.

Efter det vet man aldrig vad som händer
460hk är inga problem att få ut men då blir det Pro Street och då hade jag gärna haft 550

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Tja Anton, grattis igen!

Har hört en del om att modellen är behäftad med ganska mycket bump steer i bak, vad finns för vettiga fix för detta?

Vad väger pjäsen?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Wärhner skrev:
Tja Anton, grattis igen!

Har hört en del om att modellen är behäftad med ganska mycket bump steer i bak, vad finns för vettiga fix för detta?

Vad väger pjäsen?


Tusen tack

Både jag och nej.
Jackie Ding som tävlar enormt framgångsrikt i TA har inga sådana problem.
Inte JRM eller Hans Holmlund heller i deras demobil.

Tydligen är den väldigt känslig mot sänkning.
Och har fel hjulinställning från fabrik så vid inbromsning så ändrar sig towout

Så högsta möjliga höjd på KW Clubsport 2vägs vilket är 18mm enligt spec.
Med krängare och bussningar med så får jag ta problemet om det ens uppstår.

1580 tjänstevikt så perfekt för Club Challange då 1550är gränsen till bredare däck 👌🏼

Vad är din åsikt om Pro Street Aero vs 40hk till?

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Riktigt snygg bil, kommer följa med spänning.

Mvh Micke

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
zmicke skrev:
Riktigt snygg bil, kommer följa med spänning.

Mvh Micke


Tackar

Kommer försöka lägga upp så mycket jag kan här annars kommer det mycket mera
på Instagram under Life of Time Attack

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Jäkligt kul Anton



Ja detta ska bli magiskt

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Wärhner skrev:
Tja Anton, grattis igen!

Har hört en del om att modellen är behäftad med ganska mycket bump steer i bak, vad finns för vettiga fix för detta?

Vad väger pjäsen?


Här diskuteras det lite mer med lite andra synvinklar. Blir kul att följa framfarten, den borde passa svenska banor ganska bra ändå.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Grattis till en riktigt frän och grym bil!
Ska bli riktigt kul att följa med på resan och se vad du hittar på med den och hur den funkar på bana.

_________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Mumba skrev:
Wärhner skrev:
Tja Anton, grattis igen!

Har hört en del om att modellen är behäftad med ganska mycket bump steer i bak, vad finns för vettiga fix för detta?

Vad väger pjäsen?


Tusen tack

Både jag och nej.
Jackie Ding som tävlar enormt framgångsrikt i TA har inga sådana problem.
Inte JRM eller Hans Holmlund heller i deras demobil.

Tydligen är den väldigt känslig mot sänkning.
Och har fel hjulinställning från fabrik så vid inbromsning så ändrar sig towout

Så högsta möjliga höjd på KW Clubsport 2vägs vilket är 18mm enligt spec.
Med krängare och bussningar med så får jag ta problemet om det ens uppstår.

1580 tjänstevikt så perfekt för Club Challange då 1550är gränsen till bredare däck 👌🏼

Vad är din åsikt om Pro Street Aero vs 40hk till?


Ok, låter lovande och inte så farligt som ryktena gjort gällande.

Ang aero eller 40Hk till så skulle jag lägga pengarna på däck, soppa och bantid. När du börjar känna dig hemma i bilen och letar tiondelar så kan du börja förfina/utveckla bilen vidare. Jag vet, tråkigt....

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Wärhner skrev:


Ang aero eller 40Hk till så skulle jag lägga pengarna på däck, soppa och bantid. När du börjar känna dig hemma i bilen och letar tiondelar så kan du börja förfina/utveckla bilen vidare. Jag vet, tråkigt....


Japp tråkigt och helt rätt. Körtid är det som ger mest. 40hk lär inte ge ett skit. Så aero av de 2 alternativen. Ska man ändå köpa en vinge, kan man lika gärna köpa den större. Sen lägger man ju resten av pengarna på trackdays

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Cammo skrev:
Wärhner skrev:


Ang aero eller 40Hk till så skulle jag lägga pengarna på däck, soppa och bantid. När du börjar känna dig hemma i bilen och letar tiondelar så kan du börja förfina/utveckla bilen vidare. Jag vet, tråkigt....


Japp tråkigt och helt rätt. Körtid är det som ger mest. 40hk lär inte ge ett skit. Så aero av de 2 alternativen. Ska man ändå köpa en vinge, kan man lika gärna köpa den större. Sen lägger man ju resten av pengarna på trackdays


Jag skulle säga att båda alternativen kommer göra mer än du tror.

Men efter att provat både och själv hade jag nog optimerat CC aero så bra det går och höjt effekten.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Cédric skrev:
Wärhner skrev:
Tja Anton, grattis igen!

Har hört en del om att modellen är behäftad med ganska mycket bump steer i bak, vad finns för vettiga fix för detta?

Vad väger pjäsen?


Här diskuteras det lite mer med lite andra synvinklar. Blir kul att följa framfarten, den borde passa svenska banor ganska bra ändå.




Ja jag följer honom sedan han köpte den i stort sätt

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Wärhner skrev:
Mumba skrev:
Wärhner skrev:
Tja Anton, grattis igen!

Har hört en del om att modellen är behäftad med ganska mycket bump steer i bak, vad finns för vettiga fix för detta?

Vad väger pjäsen?


Tusen tack

Både jag och nej.
Jackie Ding som tävlar enormt framgångsrikt i TA har inga sådana problem.
Inte JRM eller Hans Holmlund heller i deras demobil.

Tydligen är den väldigt känslig mot sänkning.
Och har fel hjulinställning från fabrik så vid inbromsning så ändrar sig towout

Så högsta möjliga höjd på KW Clubsport 2vägs vilket är 18mm enligt spec.
Med krängare och bussningar med så får jag ta problemet om det ens uppstår.

1580 tjänstevikt så perfekt för Club Challange då 1550är gränsen till bredare däck 👌🏼

Vad är din åsikt om Pro Street Aero vs 40hk till?


Ok, låter lovande och inte så farligt som ryktena gjort gällande.

Ang aero eller 40Hk till så skulle jag lägga pengarna på däck, soppa och bantid. När du börjar känna dig hemma i bilen och letar tiondelar så kan du börja förfina/utveckla bilen vidare. Jag vet, tråkigt....



En del har även märkt stor skillnad på vinge eller om man
tagit bort den.
Har gjort bilen mera stabil vid inbromsningen.

Ska bli spännande och se på min sedan.


Nu har jag redan bestämt mig hur konceptet ska vara men roligt om man missat något.

Men det du skriver är ju prio, bantid och däck

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Nu svarar jag Cammo och Plato.


Som jag skrev till Steve Rogers aka Peter W

Mitt tänk är.
Gör jag inget med motorn håller jag motorgarantin.
Jag ska lägga bantid och lära mig köra så är kanske inte dom sista
40hk något måste.

Utan tänker att kan jag lära mig både chassi och Aero och körning.

Bilen kommer då redo för 460hk+ med BPU och behöver inte börja labba med Aero också på samma sätt om man kliver upp i Pro Street.

Man slipper även tveksamheterna om jag har 400hk eller 460-480hk i motorn när man tävlar.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Här är lite stuket det kommer bli men annan färgkombination och dekor.




_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Nya fälgar beställda 👌🏼

Är redan på väg över havet då Wiborg E beställde dom innan jag hade bestämt mig

18" Hypergram
9.5" fram
11" bak



_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Bilen är nu hemma i min ägo
Aldrig testkört innan och så jäkla nöjd dom 16milen hem.

Just nu vill jag inte göra NÅGOT med bilen haha
Men så må det inte förbli direkt.







_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751


Trådstartare
Från att inga regler skulle ändras till ALLA regler ändrades för Club Challenge.
Men som tur hade jag ändå avvaktat beställa då jag vill ha det i skrift vad som gäller.

Vilket var väldigt tur i detta fall.

Så vad gäller:
Dom går nu efter faktisk vikt inte vad som står på papperna.

För få ha 1100mm däck krävs 1550kg tom tank inkl 75kg förare
Har jag 1550kg eller 1475kg utan förare så får jag ha hela 420hk.
Då man max får ha 3.7kg per hk

Så första man gjorde var att väga in bilen:



Landade på cirka 1465kg utan förare och tom tank.
dvs för att få ha bredare däck och 420hk måste jag upp 10kg.

Däck och fälg ska på som är lite bredare med 18" istället för 19"
Så vet inte om vikten blir mycket högre.
Aero kommer väga en del.

Men då jag ska börja med originalhästarna så gör det nog inget om bilen är 10kg för lätt om jag inte utnyttjar hästkrafterna.

MEN beställt ett Milltek avgassystem partikelfilter och bakåt för få lite härligare ljud.
Tack Pean Sweden för superbra service!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota EvoSupra 2020 - Rekordet i Challenge/Mantorp i siktet
1, 2, 3 ... 10, 11, 12   >>
19 besök senaste veckan (33483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande