Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris -21 - Gott gry | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 30 besök senaste veckan (10422 totalt) |
precis så kändes det
ännu en erfarenhet och lärdom ...den hårda vägen Här är en video som visar att Hondan (vid 2:50 in) är för låg för att grensla curbsen med, han knäckte förmodligen oljesumpen. Det hade varit bättre för honom att inte försöka att svänga utan "bara" hoppat över curbsen. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Skönt att du klarade dig med nöd och näppe! Gillade ändå han som snurrade innan i den gula 996:an, snacka om att skrapa sönder hela underredet.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Tackar Han är först med halv-ovala utblås på avgas
nära nära Och ett till klipp på ämnet, 5:15 in i klippet För övrigt så går bilen bra med R-däck, om än att det är mycket bumpigare på R-däcken än på Michelin PS4S som jag kört på tidigare. Men inget mer strul med tröga svårhittade växlingar/växellägen efter att ett stöddigare transmissionsfäste monterats, nu glider växlarna i fint och utan tvekan på bana. De är fortfarande bara lite kinkiga på konbana där det är en massa snabba sidoförflyttningar samtidigt som man försöker växla. Jag har inte noterat några nya rekord-tider ens för mig då det varit gulflaggat på minst ett ställe varje varv, och banan var fuktig på förmiddagen och sedan avstängd helt i en timme två gånger. Men ett kvälls-pass återstår ... _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Då var det roliga över för den här gången, bilen får vila efter väl utfört värv och åka glassbil hem imorgon.
Min plan att stanna och köra på en vardagskväll efter helgen var lyckad, det var inte så mycket bilar vid 17-tiden och vid 18.30 var det nästan dött på banan. Mitt mål var att få till ett varv under 8:30 på resan, den första gången med R-däck på GR:en. Bland de sista varven kom första varvet under 9:00 och sedan 8:39 och 8:37 för att avsluta med 8:35,5 . Min analys är att jag tappar för mycket på de snabba partierna, vid Flugplatz och genom nästan hela Kesselchen. Jag kan inte skylla på någon trafik. Nästa resa blir målet en tid mellan 8:15 och 8:20. Tidigare med Michelin PS4S har färden varit lugn och skön, men nu med Yokohama A052 blev det väldigt stötigt och bumpigt på många ställen så jag hade fullt sjå att hålla i mig och vara kvar i stolen. Så nu måste sportstolarna i, jag hoppas att mina underreden jag skaffade funkar. Ev kanske bilen ska sänkas 10-15 mm också, jag bad om att få den lite högre när MCA coiloversen monterades så att jag skulle kunna hoppa över lite curbs om det skulle behövas. Det var inte så många svenska bilar man såg denna gången heller, nån Volvo- och BMW-kombi och en trevlig Fiat Barchetta-ägare som blev glad när han såg en rejsa-dekal. Här är mitt sista och snabbaste varv från resan _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Vet inte hur mycket kontroll du hade så om du siktade på glipan mellan räcke och bil eller bara hamnade där.
Men det hade inte varit kul för tjejen i passagerarsätet med en Yaris i dörren om han inte flyttat på sig lite! Skönt det inte hände något i alla fall!! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Snygg räddning! Körde i olja på Rudskogen förra helgen och var mycket när att kyssa räcket.
Inget Mantorp på söndag? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Jag hann allt med att sikta, men hade inte tid att spana efter nån tjej just där och då
Man blir lika överraskad varje gång det inte styr. Jag kommer med folkrace-porschen till Mantorp och siktar på top-5-placeringar i deltävlingarna _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Does...not...compute _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Kul! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
glömde detta, men det gjorde ju susen att göra som du skrev Björn lånade några bilder från racetracker några snygga bilar i karusellen och samma bilar i Pflanzgarten Nu finns där 1253 bilder uppladdade från bilens besök på ringen - https://www.racetracker.de/cargaleri Nu är nog årets körningar till ända, det blev totalt 25 dagar med 3 olika bilar på trackdays tävlingar konbana och slalom ...nu känner jag mig mätt och belåten på den varan ett tag _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Nu är det sportstolarna monterade, det är 2 olika OMP-kolfiberstolar monterade på SRT sitts-konsoler med Recaro respektive OMP fästen/adaptrar och då utan glidskenor. På hemsidan skriver de att passagerarstolen blir 70mm lägre och förarsidan 55mm, men på förarsidan mixtrade jag lite och fick ner stolen under underredet så det är nog 70mm för både förar- och passagerar-stolen. Alla delar är begagnade så det var lite pyssel att få ihop det. Tidigare tog standardstolarna emot bak-strävorna i störtbågen och då utan att det fanns plats att ha bältes-strävan ens monterad. Nu är det en dryg decimeter tillgodo även efter att bältessträvan sitter på plats, det var skönt att kunna vinkla ner ratten lite också och jag ska se om jag kan få bak passagerarstolen en bit. Sett bakifrån, det är rejäl skillnad Även om sitts-konsolerna är tillverkade i grovt material så är man lite skeptisk till att fästa insidans midje-bälte direkt i konsolen. Men de är gjorda för det och där sitter även det vanliga bältet, och dessa konsoler ser också kraftigare än original infästningen. Viktmässigt blev stolar med fästen totalt 14kg lättare, sedan väger väl bältessträven 4kg och extra bälten typ 1,5-2kg så totalbesparingen blir bara ~8kg. Åt rätt håll i alla fall Batteri Ibland verkar det som om batteriet (mitt är 52Ah) inte hänger med att leverera tillräckligt med ström till den elektriska servostyrningen, det är flera som har lite problem med det och då även de som kör med standardbatteriet på 65Ah. Problemet kommer vid bankörning i stigande takt med (torque-steer?) breda R-däck + trailbraking + blir värre med ändrad ET/spacers. Ibland slår då epas ifrån korta stunder men kommer tillbaka direkt man slutar bromsa, kanske inte så farligt när man vet om det ...men det känns inte alltid bra att man måste sluta bromsa för att kunna styra och hålla sin tänkta linje. Jag tror att jag ska testa med Wiborgs lätta lithium-batteri, även om det är litet så tål det att leverera 100A ständigt och tidvis 200A och vid kallstart 1000 CCA ...jag är inte sugen på att lasta in det stora originalbatteriet (+7-8kg) igen, hellre minus 7-8kg till istället. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
[quote="gtBen"]
Detta var intressant, jag har inte läst att någon annan har detta problem. Jag kör med originalbatteri och upplever precis samma som du. Visste inte att brist på ström var orsaken! Kan undra om det går att lösa med kondensator, det är ju vanligt att man använder när man har stora slutsteg för att minska spänningsfall... _________________ @ndre@s W1nr0th Yaris GR -21 |
||||||
[quote="andreaswinroth"]
Det är inte säkert att det är brist på ström, men det är "en teori" att det beror på det. Ett vanligt blybatteri är inte så snabbt i svängarna jämfört med ett lithium så jag tycker det kan vara värt att prova, andra har testat med kondingar (super capacitors) och tycker att det har fungerat ...men det är inte med nån vetenskaplig säkerhet. Det kan istället vara vara så att epas:en känner sig överbelastad och slår ifrån, och då räcker det inte med mer ström. Här är en tråd om problemet från GR-Zoo - https://www.gr-zoo.com/threads/power
Tackar Då får jag väl erkänna att det är den snygga stolen jag tagit bild på, andra stolen är tunn i tyget och lagad/bättrad efter ett antal år i en rallybil. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Jag kände också av de där huggen i ratten i vissa svängar i början efter jag fått på 265or. Det märkliga är att jag inte minns att problemet var kvar sista året med bilen. Hur det nu kan ha gått till. Om jag minns rätt och det inte bara var att jag vande mig. Är ändå hyfsat säker på att jag inte kände av problemet under den senare tiden jag hade bilen.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Det har inte varit stora problem för mig men jag har märkt nåt vid Superstage men visste väl då inte ens vad det var och tydligare nu då senast på ringen med nya R-däck och då särskilt när jag väl fått upp farten lite mer. Jag kollade med Wiborg och han säger att det finns de som kör med hans Lithiumbatteri i GRY's, och han säger att lithium kan mata på extremt bra och därmed passar bra för epas/ paddleshift system som har enorma strömpeakar. Så ett sånt blev det i Julklapp till bilen, är det inte strömtillgången som är problemet för epas:en så har jag i alla fall lättat bilen lite till ...time will tell _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Intressant! Här är en till som kör elservo och litet batteri (dock annan bil). Uppdatera gärna om du märker någon skillnad i sommar! |
||||||
Fast det hänger ihop, många Ah ger högre ström i princip. Samma sak när det ska laddas, fler Ah klarar av högre laddström. Sen har många batteri av bättre kvalité fortfarande höga CCA med små batterier. Men frågan är vad CCA betyder i detta fall. Det mäts med batteriet nedkylt till -18 och efter 30 sekunder ska spänningen överstiga 7 volt. Hur mycket av det är relevant egentligen här? Mer relevant hade varit hur mycket ström batteriet kan leverera varmt under 5 sekunder, vila, 5 sekunder igen. Men det kanske är generatorn som är klen, det är den som levererar strömmen med motorn igång... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Shit ,hade han inte kört fram lite innan du kom hade det varit godnatt. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris -21 - Gott gry | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 30 besök senaste veckan (10422 totalt) |