Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
30 besök senaste veckan (10422 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

precis så kändes det
Cédric skrev:
Å jäklar vilken räddning, sådana överraskningar är en av de mindre charmiga upplevelserna på den banan, händer ju tyvärr då och då.

ännu en erfarenhet och lärdom ...den hårda vägen


Här är en video som visar att Hondan (vid 2:50 in) är för låg för att grensla curbsen med, han knäckte förmodligen oljesumpen. Det hade varit bättre för honom att inte försöka att svänga utan "bara" hoppat över curbsen.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Skönt att du klarade dig med nöd och näppe! Gillade ändå han som snurrade innan i den gula 996:an, snacka om att skrapa sönder hela underredet.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



OOFFF! Den sista filmen visade på når sätt ännu mer hur nära det var.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Westersund skrev:
Skönt att du klarade dig med nöd och näppe! Gillade ändå han som snurrade innan i den gula 996:an, snacka om att skrapa sönder hela underredet.

Tackar thumbs up
Han är först med halv-ovala utblås på avgas
oneyet skrev:
OOFFF! Den sista filmen visade på når sätt ännu mer hur nära det var.

nära nära


Och ett till klipp på ämnet, 5:15 in i klippet

För övrigt så går bilen bra med R-däck, om än att det är mycket bumpigare på R-däcken än på Michelin PS4S som jag kört på tidigare. Men inget mer strul med tröga svårhittade växlingar/växellägen efter att ett stöddigare transmissionsfäste monterats, nu glider växlarna i fint och utan tvekan på bana. De är fortfarande bara lite kinkiga på konbana där det är en massa snabba sidoförflyttningar samtidigt som man försöker växla.
Jag har inte noterat några nya rekord-tider ens för mig då det varit gulflaggat på minst ett ställe varje varv, och banan var fuktig på förmiddagen och sedan avstängd helt i en timme två gånger. Men ett kvälls-pass återstår ...

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Då var det roliga över för den här gången, bilen får vila efter väl utfört värv och åka glassbil hem imorgon.
Min plan att stanna och köra på en vardagskväll efter helgen var lyckad, det var inte så mycket bilar vid 17-tiden och vid 18.30 var det nästan dött på banan.

Mitt mål var att få till ett varv under 8:30 på resan, den första gången med R-däck på GR:en. Bland de sista varven kom första varvet under 9:00 och sedan 8:39 och 8:37 för att avsluta med 8:35,5 . Min analys är att jag tappar för mycket på de snabba partierna, vid Flugplatz och genom nästan hela Kesselchen. Jag kan inte skylla på någon trafik. Nästa resa blir målet en tid mellan 8:15 och 8:20.
Tidigare med Michelin PS4S har färden varit lugn och skön, men nu med Yokohama A052 blev det väldigt stötigt och bumpigt på många ställen så jag hade fullt sjå att hålla i mig och vara kvar i stolen. Så nu måste sportstolarna i, jag hoppas att mina underreden jag skaffade funkar. Ev kanske bilen ska sänkas 10-15 mm också, jag bad om att få den lite högre när MCA coiloversen monterades så att jag skulle kunna hoppa över lite curbs om det skulle behövas.

Det var inte så många svenska bilar man såg denna gången heller, nån Volvo- och BMW-kombi och en trevlig Fiat Barchetta-ägare som blev glad när han såg en rejsa-dekal.


Här är mitt sista och snabbaste varv från resan

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Vet inte hur mycket kontroll du hade så om du siktade på glipan mellan räcke och bil eller bara hamnade där.
Men det hade inte varit kul för tjejen i passagerarsätet med en Yaris i dörren om han inte flyttat på sig lite!

Skönt det inte hände något i alla fall!!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Snygg räddning! Körde i olja på Rudskogen förra helgen och var mycket när att kyssa räcket.
Inget Mantorp på söndag?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
safe skrev:
Vet inte hur mycket kontroll du hade så om du siktade på glipan mellan räcke och bil eller bara hamnade där.
Men det hade inte varit kul för tjejen i passagerarsätet med en Yaris i dörren om han inte flyttat på sig lite!
Skönt det inte hände något i alla fall!!

Jag hann allt med att sikta, men hade inte tid att spana efter nån tjej just där och då
mittmotor skrev:
Snygg räddning! Körde i olja på Rudskogen förra helgen och var mycket när att kyssa räcket.
Inget Mantorp på söndag?

Man blir lika överraskad varje gång det inte styr.
Jag kommer med folkrace-porschen till Mantorp och siktar på top-5-placeringar i deltävlingarna

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



gtBen skrev:
hade inte tid att spana efter nån tjej just där och då


Does...not...compute

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



gtBen skrev:

Jag kommer med folkrace-porschen till Mantorp och siktar på top-5-placeringar i deltävlingarna


Kul! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
gtBen skrev:
Björn Davidsson skrev:
Men du har ställt in i menyn på RC att hämta GPS data från pucken? Default är från telefonen, då laggar det. (om inte iohone 13 har mer än 1Hz).

Detta är nog lösningen på mitt problem jag har bara connect:at RaceBoxen till telefonen, inte connect:at den till RaceChrono. Det var nog bara flax att jag fick några tider inom några hundradelar på superstage. Iphone 13 är 1 Hz.

glömde detta, men det gjorde ju susen att göra som du skrev Björn thumbs up


lånade några bilder från racetracker


några snygga bilar i karusellen


och samma bilar i Pflanzgarten

Nu finns där 1253 bilder uppladdade från bilens besök på ringen - https://www.racetracker.de/cargalerie/Yy9IYllUaHNRSHFOd2dxdU1RVGdYZz09 . . . .

Nu är nog årets körningar till ända, det blev totalt 25 dagar med 3 olika bilar på trackdays tävlingar konbana och slalom ...nu känner jag mig mätt och belåten på den varan ett tag

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
gtBen skrev:
...nu med Yokohama A052 blev det väldigt stötigt och bumpigt på många ställen så jag hade fullt sjå att hålla i mig och vara kvar i stolen. Så nu måste sportstolarna i, jag hoppas att mina underreden jag skaffade funkar.

Nu är det sportstolarna monterade, det är 2 olika OMP-kolfiberstolar monterade på SRT sitts-konsoler med Recaro respektive OMP fästen/adaptrar och då utan glidskenor. På hemsidan skriver de att passagerarstolen blir 70mm lägre och förarsidan 55mm, men på förarsidan mixtrade jag lite och fick ner stolen under underredet så det är nog 70mm för både förar- och passagerar-stolen. Alla delar är begagnade så det var lite pyssel att få ihop det.


Tidigare tog standardstolarna emot bak-strävorna i störtbågen och då utan att det fanns plats att ha bältes-strävan ens monterad.


Nu är det en dryg decimeter tillgodo även efter att bältessträvan sitter på plats, det var skönt att kunna vinkla ner ratten lite också och jag ska se om jag kan få bak passagerarstolen en bit.


Sett bakifrån, det är rejäl skillnad

Även om sitts-konsolerna är tillverkade i grovt material så är man lite skeptisk till att fästa insidans midje-bälte direkt i konsolen. Men de är gjorda för det och där sitter även det vanliga bältet, och dessa konsoler ser också kraftigare än original infästningen.

Viktmässigt blev stolar med fästen totalt 14kg lättare, sedan väger väl bältessträven 4kg och extra bälten typ 1,5-2kg så totalbesparingen blir bara ~8kg. Åt rätt håll i alla fall thumbs up




Batteri
Ibland verkar det som om batteriet (mitt är 52Ah) inte hänger med att leverera tillräckligt med ström till den elektriska servostyrningen, det är flera som har lite problem med det och då även de som kör med standardbatteriet på 65Ah. Problemet kommer vid bankörning i stigande takt med (torque-steer?) breda R-däck + trailbraking + blir värre med ändrad ET/spacers. Ibland slår då epas ifrån korta stunder men kommer tillbaka direkt man slutar bromsa, kanske inte så farligt när man vet om det ...men det känns inte alltid bra att man måste sluta bromsa för att kunna styra och hålla sin tänkta linje. Jag tror att jag ska testa med Wiborgs lätta lithium-batteri, även om det är litet så tål det att leverera 100A ständigt och tidvis 200A och vid kallstart 1000 CCA ...jag är inte sugen på att lasta in det stora originalbatteriet (+7-8kg) igen, hellre minus 7-8kg till istället.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 64



[quote="gtBen"]
gtBen skrev:

Batteri
Ibland verkar det som om batteriet (mitt är 52Ah) inte hänger med att leverera tillräckligt med ström till den elektriska servostyrningen, det är flera som har lite problem med det och då även de som kör med standardbatteriet på 65Ah. Problemet kommer vid bankörning i stigande takt med (torque-steer?) breda R-däck + trailbraking + blir värre med ändrad ET/spacers. Ibland slår då epas ifrån korta stunder men kommer tillbaka direkt man slutar bromsa, kanske inte så farligt när man vet om det ...men det känns inte alltid bra att man måste sluta bromsa för att kunna styra och hålla sin tänkta linje. Jag tror att jag ska testa med Wiborgs lätta lithium-batteri, även om det är litet så tål det att leverera 100A ständigt och tidvis 200A och vid kallstart 1000 CCA ...jag är inte sugen på att lasta in det stora originalbatteriet (+7-8kg) igen, hellre minus 7-8kg till istället.


Detta var intressant, jag har inte läst att någon annan har detta problem.
Jag kör med originalbatteri och upplever precis samma som du. Visste inte att brist på ström var orsaken!
Kan undra om det går att lösa med kondensator, det är ju vanligt att man använder när man har stora slutsteg för att minska spänningsfall...

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Blev snyggt med kolfiberstolarna! thumbs up

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
[quote="andreaswinroth"]
gtBen skrev:
gtBen skrev:

Batteri
Ibland verkar det som om batteriet (mitt är 52Ah) inte hänger med att leverera tillräckligt med ström till den elektriska servostyrningen, det är flera som har lite problem med det och då även de som kör med standardbatteriet på 65Ah. Problemet kommer vid bankörning i stigande takt med (torque-steer?) breda R-däck + trailbraking + blir värre med ändrad ET/spacers. Ibland slår då epas ifrån korta stunder men kommer tillbaka direkt man slutar bromsa, kanske inte så farligt när man vet om det ...men det känns inte alltid bra att man måste sluta bromsa för att kunna styra och hålla sin tänkta linje. Jag tror att jag ska testa med Wiborgs lätta lithium-batteri, även om det är litet så tål det att leverera 100A ständigt och tidvis 200A och vid kallstart 1000 CCA ...jag är inte sugen på att lasta in det stora originalbatteriet (+7-8kg) igen, hellre minus 7-8kg till istället.


Detta var intressant, jag har inte läst att någon annan har detta problem.
Jag kör med originalbatteri och upplever precis samma som du. Visste inte att brist på ström var orsaken!
Kan undra om det går att lösa med kondensator, det är ju vanligt att man använder när man har stora slutsteg för att minska spänningsfall...

Det är inte säkert att det är brist på ström, men det är "en teori" att det beror på det. Ett vanligt blybatteri är inte så snabbt i svängarna jämfört med ett lithium så jag tycker det kan vara värt att prova, andra har testat med kondingar (super capacitors) och tycker att det har fungerat ...men det är inte med nån vetenskaplig säkerhet.
Det kan istället vara vara så att epas:en känner sig överbelastad och slår ifrån, och då räcker det inte med mer ström.
Här är en tråd om problemet från GR-Zoo - https://www.gr-zoo.com/threads/power-steering-fails-mid-turn-on-the-n% . . . .
Westersund skrev:
Blev snyggt med kolfiberstolarna! thumbs up

Tackar thumbs up
Då får jag väl erkänna att det är den snygga stolen jag tagit bild på, andra stolen är tunn i tyget och lagad/bättrad efter ett antal år i en rallybil.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jag kände också av de där huggen i ratten i vissa svängar i början efter jag fått på 265or. Det märkliga är att jag inte minns att problemet var kvar sista året med bilen. Hur det nu kan ha gått till. Om jag minns rätt och det inte bara var att jag vande mig. Är ändå hyfsat säker på att jag inte kände av problemet under den senare tiden jag hade bilen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag kände också av de där huggen i ratten i vissa svängar i början efter jag fått på 265or. Det märkliga är att jag inte minns att problemet var kvar sista året med bilen. Hur det nu kan ha gått till. Om jag minns rätt och det inte bara var att jag vande mig. Är ändå hyfsat säker på att jag inte kände av problemet under den senare tiden jag hade bilen.

Det har inte varit stora problem för mig men jag har märkt nåt vid Superstage men visste väl då inte ens vad det var och tydligare nu då senast på ringen med nya R-däck och då särskilt när jag väl fått upp farten lite mer.

Jag kollade med Wiborg och han säger att det finns de som kör med hans Lithiumbatteri i GRY's, och han säger att lithium kan mata på extremt bra och därmed passar bra för epas/ paddleshift system som har enorma strömpeakar.
Så ett sånt blev det i Julklapp till bilen, är det inte strömtillgången som är problemet för epas:en så har jag i alla fall lättat bilen lite till ...time will tell

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



gtBen skrev:
Ibland verkar det som om batteriet (mitt är 52Ah) inte hänger med att leverera tillräckligt med ström till den elektriska servostyrningen, det är flera som har lite problem med det och då även de som kör med standardbatteriet på 65Ah. Problemet kommer vid bankörning i stigande takt med (torque-steer?) breda R-däck + trailbraking + blir värre med ändrad ET/spacers. Ibland slår då epas ifrån korta stunder men kommer tillbaka direkt man slutar bromsa, kanske inte så farligt när man vet om det ...men det känns inte alltid bra att man måste sluta bromsa för att kunna styra och hålla sin tänkta linje. Jag tror att jag ska testa med Wiborgs lätta lithium-batteri, även om det är litet så tål det att leverera 100A ständigt och tidvis 200A och vid kallstart 1000 CCA ...jag är inte sugen på att lasta in det stora originalbatteriet (+7-8kg) igen, hellre minus 7-8kg till istället.



Intressant! Här är en till som kör elservo och litet batteri (dock annan bil).
Uppdatera gärna om du märker någon skillnad i sommar! thumbs up
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Precis som du säger borde förmågan att lämna stora strömmar vara det intressanta. Hur många amperetimmar som finns i batteriet borde vara sekundärt.

_________________
Magnus Falk
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



stilldouble skrev:
Precis som du säger borde förmågan att lämna stora strömmar vara det intressanta. Hur många amperetimmar som finns i batteriet borde vara sekundärt.


Fast det hänger ihop, många Ah ger högre ström i princip. Samma sak när det ska laddas, fler Ah klarar av högre laddström.

Sen har många batteri av bättre kvalité fortfarande höga CCA med små batterier. Men frågan är vad CCA betyder i detta fall. Det mäts med batteriet nedkylt till -18 och efter 30 sekunder ska spänningen överstiga 7 volt. Hur mycket av det är relevant egentligen här?
Mer relevant hade varit hur mycket ström batteriet kan leverera varmt under 5 sekunder, vila, 5 sekunder igen.

Men det kanske är generatorn som är klen, det är den som levererar strömmen med motorn igång...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



gtBen skrev:
Magnus Thomé skrev:

precis så kändes det
Cédric skrev:
Å jäklar vilken räddning, sådana överraskningar är en av de mindre charmiga upplevelserna på den banan, händer ju tyvärr då och då.

ännu en erfarenhet och lärdom ...den hårda vägen


Här är en video som visar att Hondan (vid 2:50 in) är för låg för att grensla curbsen med, han knäckte förmodligen oljesumpen. Det hade varit bättre för honom att inte försöka att svänga utan "bara" hoppat över curbsen.

Shit ,hade han inte kört fram lite innan du kom hade det varit godnatt.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
30 besök senaste veckan (10422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande