Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris -21 - Gott gry | << 1, 2, 3, 4, 5 27 besök senaste veckan (10422 totalt) |
Det var väl Aschberg som sa "tur är också skicklighet" ... _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Normalt ska det väl inte vara några problem. Jag kör med ett elservo från Opel Corsa C med ett litet Stiga Park batteri i min 924:a och har inga problem med det ens när jag kör som en verrückt i 20 minuters stinter med klibbiga däck.
...hoppas på det
Det finns säkert samband mellan Ah och strömstyrka om man jämför samma typer av batterier. Men min gamla tunga bly-hjälpstartare klarar bara en bråkdel av vad den nya lätta i lithium gör, det skiljer typ en faktor 10 för samma vikt kontra CCA och Ah. Och när man som bäst behöver generatorn går den ju inte direkt på full snurr när man lång-bromsar in i en kurva. ett 18,4kg 65Ah Varta bly ger 650 CCA mitt 12kg 52Ah Varta bly ger 470 CCA ett 2,7kg 16Ah Wiborg Li ger 1000 CCA, konstant/ max uttag 100A/200A och mitt 5,8kg 18Ah Stiga Park bly i samma storlek ger bara 88 CCA. Det vore kul att veta på ett ungefär vad blybatterier generellt klarar för konstant/ max strömuttag. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||||
Det där felet med servostyrningen finns på många plattformar, tex på GT86. Vsissa verkar mer påverkade än andra, värt att testa med ett nytt batteri, har aldrig haft så bra fart i startmotorn som med det lilla lifepo 12Ah batteriet, går att kräma ut mycket ström
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota GR Yaris -21 - Gott gry | << 1, 2, 3, 4, 5 27 besök senaste veckan (10422 totalt) |