Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5
27 besök senaste veckan (10422 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
volymmannen skrev:
gtBen skrev:
Magnus Thomé skrev:

precis så kändes det
Cédric skrev:
Å jäklar vilken räddning, sådana överraskningar är en av de mindre charmiga upplevelserna på den banan, händer ju tyvärr då och då.

ännu en erfarenhet och lärdom ...den hårda vägen


Här är en video som visar att Hondan (vid 2:50 in) är för låg för att grensla curbsen med, han knäckte förmodligen oljesumpen. Det hade varit bättre för honom att inte försöka att svänga utan "bara" hoppat över curbsen.

Shit ,hade han inte kört fram lite innan du kom hade det varit godnatt.

Det var väl Aschberg som sa "tur är också skicklighet" ...

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Intressant! Här är en till som kör elservo och litet batteri (dock annan bil).
Uppdatera gärna om du märker någon skillnad i sommar! thumbs up

Normalt ska det väl inte vara några problem. Jag kör med ett elservo från Opel Corsa C med ett litet Stiga Park batteri i min 924:a och har inga problem med det ens när jag kör som en verrückt i 20 minuters stinter med klibbiga däck.
stilldouble skrev:
Precis som du säger borde förmågan att lämna stora strömmar vara det intressanta. Hur många amperetimmar som finns i batteriet borde vara sekundärt.

thumbs up ...hoppas på det
safe skrev:
stilldouble skrev:
Precis som du säger borde förmågan att lämna stora strömmar vara det intressanta. Hur många amperetimmar som finns i batteriet borde vara sekundärt.
Fast det hänger ihop, många Ah ger högre ström i princip.

Sen har många batteri av bättre kvalité fortfarande höga CCA med små batterier.

Men det kanske är generatorn som är klen, det är den som levererar strömmen med motorn igång...

Det finns säkert samband mellan Ah och strömstyrka om man jämför samma typer av batterier. Men min gamla tunga bly-hjälpstartare klarar bara en bråkdel av vad den nya lätta i lithium gör, det skiljer typ en faktor 10 för samma vikt kontra CCA och Ah.
Och när man som bäst behöver generatorn går den ju inte direkt på full snurr när man lång-bromsar in i en kurva.

ett 18,4kg 65Ah Varta bly ger 650 CCA
mitt 12kg 52Ah Varta bly ger 470 CCA
ett 2,7kg 16Ah Wiborg Li ger 1000 CCA, konstant/ max uttag 100A/200A
och mitt 5,8kg 18Ah Stiga Park bly i samma storlek ger bara 88 CCA.

Det vore kul att veta på ett ungefär vad blybatterier generellt klarar för konstant/ max strömuttag.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3062



Det där felet med servostyrningen finns på många plattformar, tex på GT86. Vsissa verkar mer påverkade än andra, värt att testa med ett nytt batteri, har aldrig haft så bra fart i startmotorn som med det lilla lifepo 12Ah batteriet, går att kräma ut mycket ström

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41555

Forumägare
Forumägare

Varför mina problem försvann kan man ju också fundera över

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5
27 besök senaste veckan (10422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande