Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (10324 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Jag tycker det är för lite om GR Yaris här!
Bilen köptes från Linus på Asklings, beställdes i februari och jag fick den efter låååång väntan i början av september, jag har tänkt att ha den som nöjeskörningsbil på konbanor och på trackdays och som vardagsbil förutom vintertid. Tanken är att den ska bli snabb på riktigt, något som min nuvarande trackdaybil 924S aldrig kommer att bli.
Först hade jag tänkt mig en Cayman GT4 men de drog iväg i pris samtidigt som jag fick kalla fötter om växellådorna, och provkörde en 996 GT3 men vill inte vara med i budgivning på en 15-20 år gammal bil. Det var nära på en Alpine A110 också innan jag väl provkörde en och då tänkte till varför jag ville ha en sån oanvändbar bil som jag skulle mista körkortet i rätt omgående.

Det känns bra att kunna skylla på forumägaren att det blev en sån här, jag torskade direkt när han började posta länkar till alla möjliga GR Yaris filmklipp



Min första bild på bilen


tillvalen Precious Black och Circuit Pack.


Jag fick bilen på en torsdag och på söndagen körde jag en snabb konbana med Växjö Sportvagnsklubb på Hultsfred flygplats. Ärligt talat så var den svårkörd och väldigt understyrd så det kasade något helt otroligt, men den var väldigt pigg i alla fall. MH-rallybilder var där och tog bilden.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jo, håller med om att den lätt hamnar i understyrning, speciellt med gatdäck i originalbredd och original camber fram. Man måste köra med trail brake eller lift off om man ska få runt den kvickt. Men å andra sidan så svarar den mycket villigt på den sortens förslag I slalom kan det iof bli svårt att lyckas med det tycker jag, inte alltid man vill släppa/bromsa utan ibland är banan lagd så man vill öka och då blir det pilligare. Jag har än så länge inte kört slalom med någon vidare värst snabba resultat, håller fortfarande på att försöka lära mig knepen plus pillar på hjulvinklar o så.

Men med mer camber och mer däck så blir den mycket villigare förstås. Och lite toe out som sista på toppen om man vill ha det där sista extra villiga. Lite konstig grej så var min fortfarande åt det understyrda hållet med Nankang AR-1 men tvärtom med TrofeoR. Trots identiska (breda) dimensioner.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Stilig, tycker den påminner om något.

Jag har bara kört en konbana, och det var med vinterdäck, men labbade med lastväxlingar vilket var sjukt kul!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Tackar, den påminner väl lite om 3 andra bilar på forumet
Jo, man kan tydligt dela in tideräkningen för bilen i "före camber" och "efter camber".

Sen körde jag Superstage med Nissan-klubben NOGS, bilen fortfarande helt standard. Med lite mer luft i däcken och även efter påfyllning i lunch-breaket kom jag ner i 1:29,73 , det blev totalt 31 åk genom banan under dagen med många olika spårval och körstil.


Inte så illa och redan nu en halv sekund snabbare än min 924 som går som på räls där.


En kul konbana/ hemmabana med Kalmar Sportvagnsklubb avslutade den säsongen, jag kämpade återigen med att hitta ett spår och en körstil som passade bilen. Jag fick till nån hyfsad tid efter många åk men det var väldigt lätt att åken förstördes av understyrning.
Tyvärr så måste man "lära sig" att dumpa koppling från +4000varv nu också då det är start med nedräkning och julgran, det kommer att göra ont i själen varenda gång ...särskilt för en smålänning




hjulupphängningen ser inte speciellt belastad ut utan camber


bilen går åt detta hållet också, dags att sänka sittställningen ser man
@sally_458 tog bilderna

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Efter jag hämtade bilen hos Asklings åkte jag till Wiborg Engineering och lastade in en omgång König Hypergram med Yokohama A052 och bakre camber- och toe-stag och ett fjäderbensstag.


däck 255/40x17 på fälgar 17x9 et40, de åker dock inte på förrän nästa säsong


pubertets-blå stag från Cusco


blev bättre med lite sprayfärg


jämförelse med original camber-stag, det går att skruva på uppåt 6 grader!


jämförelse med original toe-stag


hyfsat diskret fjäderbensstag


Hade redan köpt camber-bultar med en kam på och med flärp-brickor från Whiteline, här i jämförelse med original.
En sån här bult i övre fästhålet med flikarna vända åt rätt håll ger ökad camber, sätter man även i en bult med flärparna åt andra hållet i nedre fästhålet kan man få ytterligare kanske 1 grad.
Jag kunde med en bult ställa på 3,5 grader med rätt stor noggranhet och det får räcka.


Det var lätt att sätta dit grejorna även om jag fick meka utomhus.

Jag har tur och har en däckfirma med modern utrustning för hjulinställning nästan i kvarteret, de hängde på sina grejor och jag fick skruva i min egen takt.
Det blev drygt 3 grader camber runtom och en gnutta toe-out bak ...och bilen blev helt förändrad

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Men se där, du var ju "redan på banan" med allt med råge thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Men se där, du var ju "redan på banan" med allt med råge thumbs up

Jo, jag har ju haft bilen i 3 månader.
Andra moddar jag har gjort är att sätta i ett lite mindre batteri på 47Ah som jag redan hade, precis satt i rattspacer och så nyckel-modden som stänger ner nyckeln efter några minuter. Några andra grejor på gång också.


Tyvärr inga mer körningar här hemma att planera in, så en söndag eftermiddag kände jag att jag bara var tvungen att åka till ringen asap. Kollade kalendern på rejsa och kom iväg tisdag morgon och var där på kvällen i god tid för TF på torsdag kväll.
Vilken känsla det var och en klump i halsen när man kört första varvet. På youtube ser man inte hur mycket upp och ner banan går och inte visste man heller att det kan vara så hetsigt med upp till 400 bilar på banan, och kö nästan hela rakan när solen skiner och banan är torr. Det vara några helt underbara dagar med många nya intryck även om vädret inte var det bästa, platsar nog nästan in på top-5 av vad man gjort i livet. Life is not a rehearsal

Bilen gick verkligen som en dröm på banan med all camber, den var förutsägbar och jag hade fullt förtroende för den även när det blev grötigt med bilar. Nästa besök blir det med R-däck
Det enda som jag inte gillar med bilen nu är att det är svårt att snabbt växla ner från 5:an till 4:an utan att tappa momentum, det känns som man vill dubbelkolla på något sätt att det är rätt växel man lägger i och då tar det lite tid.


BMW:n agerade hare åt mig några varv sista dagen vilket var väldigt nyttigt


helt overkligt att det är jag med min bil i karussellen på Nürburgring


mitt fighting face


hjulupphängningen under belastning


Pflanzgarten/ Sprunghügel är ett av favoritpartierna


Så - nu har jag inget mer att uppdatera ikapp tråden med

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Jag har satt i en störtbåge i stål med bältessträva från Heigo. Bra finish och perfekt passning och även lite justerbarhet. Men bältessträvan hamnar på gränsen till för nära ryggstöden, jag hoppas det blir bättre när det kommer i sportstolar.


Tog bort allt på sidorna så jag kom åt att ljudisolera där lite grann.


Delade en skiva dämppapp från Swedol och lade i där baksätet var och sedan en 2mm neopren-duk ända bort till bakluckan, sen på med ett tyg.


Efter provkörning så blir det ett tyg även vid bagaget och upp på sidorna, och sedan även på med sidoskydden längst bak. Inte riktigt klart än.



Fick tag i den sista växelspaksförlängaren från Onehp som förlänger växelrörelsen i båda led och en mojäng från Foresight som kortar slagen i längsled, så nu är det lite kortare slag i längsled och lite längre slag i sidled. Det känns riktigt bra efter en kortare provkörning.


Original reglaget


med Foresight mojängen


Det är "god mekanisk känsla" i växlingarna heter det. Det är inget hightech bakom, snarare lågteknik. Växelspaksknoppen känns som den är gjord av bly när man har den lös i handen, och framför växelreglaget (vid pekfingret) sitter en gjutjärnsklump för att ge skjuts på växlingarna.


Jag tog upp hål för bogserings-öglan både fram och bak så man slipper att åka utan dem eller behöva ta bort locken när man vill använda dem, passar mig bra då jag tänkt att vinscha upp bilen på transport när r-däcken är på.


Fram blev det lite brutalstort


bak blev det bättre och jag hittade en plugg för hålet också

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare


Tack vare P.P. Kom det ut lite mer bilder från Kalmar Sportvagnsklubbs körning Smc-4 i höstas.


Innan avställningen provade jag 17-tummarna med R-däck för att ha nåt på näthinnan


Så här blev bakre kontoret, tyvärr så kroknade mitt gamla men lite lättare batteri under vintern, det blir nog ett typ vanligt 47A.


Bilen togs ur vinterförvaring i början av maj för att köra Smc1 med Kalmar Sportvagnsklubb. Även denna körning var det svårt att få upp farten, mitt snabbaste åk för dagen var det 10:e av 16.

Bilder från P.P. , tack igen thumbs up


är det 1 hjul i luften? hjulupphängningen får i alla fall jobba


här syns att bilen är alldeles för hög

Premiär för R-däck blir på nästa körning som är i Hultsfred nästa helg, jag hoppas det gör susen för hur konsekvent bilen uppför sig.
Sen har jag provianterat MCA coilovers som kommer att åka på snart, får se om jag kan hålla mig nån vecka till så jag först får en uppfattning om hur bilen går med standardchassi och R-däck.

På shoppinglistan står:
Titan-shims till bromsbeläggen
Ev några riktiga fästen för sportstolar, men bara om jag hittar några med låg vikt. Annars får det bli universal sidofästen med stolarna monterade stumt utan justeringsmöjligheter.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad blir det för fjäderhårdheter med MCA?

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad blir det för fjäderhårdheter med MCA?

Jag har inte en susning och har inte sett några siffror från någon av de olika tillverkarnas som finns på marknaden, eller så har jag snarare kanske inte ens tittat efter det.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=8XGeUxL-zxM

GoPro-klipp från mitt snabbaste åk från senaste körningen med Ksvk, på tiden 1:23,99
Med gatdäck behöver jag vara riktigt nätt på ingångsfart och riktning då tiden snabbt rinner iväg om man behöver korrigera eller "ta om"

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Det blev premiär för 17-tummarna med R-däck till Växjö's körning på Hultsfreds Airports lite hala betong, så jag vet ännu inte vad de går för då det inte blev nån temp i dem att tala om.




Jag tycker bilen blev liten och hög med dem på


det är lite tajt mellan ok och fälg, och inga märken på oken efter första körningen i alla fall

Igår åkte MCA Red's coilovers på med tillhörande cornerweight och hjulinställning, efter en kort provkörning med gatdäcken kan jag redan konstatera att det är stor skillnad. Bilen känns ännu mer direktstyrd och det känns som man gick från öppna sikten till lasersikte. Lite bumpigt är det på villa-gatorna men den går som på räls på stora vägen.
Nu måste jag hitta nån kul körning och ta lite nya bilder med den nya stancen.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Det är ju jättebra grep i den betongen, var det med PCS veckan innan iaf.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
safe skrev:
Det är ju jättebra grep i den betongen, var det med PCS veckan innan iaf.

Däcken blev bara f!s-ljumma där, inte Mantorp-varma i alla fall. Jag klagar inte bara att jag ser fram emot att se vad de verkligen går för.

Samtidigt som MCA coilovers monterades pressade de i WhiteLines excentriska "Front Control arm - caster bushing", jag tror de ska ge en (knapp) grad Caster ytterligare. Det känns att något positivt har hänt i alla fall, kanske är det dessa som hjälper till


Det gamla lätta batteriet jag satte i förra året gav upp, köpte ett nytt 52A som till och med är i rätt höjd för originalmonteringen. Vägde inte denna gången, men den billigaste viktminskningen/kg är det nog thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Lite bilder på MCA Red's coilover och topplagringar, man byter även stagen till främre krängningshämmaren så de inte är i vägen vid ev. höjdjustering. Wiborgs gjorde samtidigt även cornerweight och hjulinställning.
Första körningen med dem blir på Kalmar Sportvagnsklubbs körning på Hultsfred Airport 23/7 och det är utlovat samma snabba bana som kördes förra året.














och en bild där det syns att bilens nya stance är att den lutar lite framåt numera

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare



Nyfiken (igen) på fjäderhårdheterna, ser bra ut thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Nyfiken (igen) på fjäderhårdheterna, ser bra ut thumbs up

140 N fram och 250 i bak är det, känns hård (stötig och bumpig) innan man kommer upp i fart. Kränger inte mycket jämfört med original. Nu har jag bara kört bilen på flygfält där det börjat regna än så länge men det känns väldigt lovande, ska bli kul att köra nån vanlig trackday med den där r-däcken kan ligga på rätt temp ett tag.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Det har blivit 1 körning med Kalmar Spvk på Hultsfred Airport på en härligt snabb bana, tyvärr kom det regn efter bara 2 åk för min del.

Och en Superstage som @sliparn arrangerade, när jag väl fick upp tempen i däcken (3:e dubbelrundan) precis innan lunch och fick känna på greppet med nymonterade MCA coilovers + cornerweight + hjulinställning + Yokohama A052 ...så kom det regn, och sedan mer eller mindre regn/duggregn resten av dagen.


min bästa tid blev 1;26,85

Nu bara måste jag hitta nån trackday på Mantorp och nån mer superstage-körning

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
37:an
Stockholm
Här sen Feb 2007
Inlägg: 48



gtBen skrev:

Nu bara måste jag hitta nån trackday på Mantorp


Imorgon?

_________________
Frederik \/an De \/\/a||e
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
är sen länge bokad för superstage med pcs som jag inte vill missa

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (10324 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande