Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (10324 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

37:an skrev:
gtBen skrev:

Nu bara måste jag hitta nån trackday på Mantorp


Imorgon?


Onsdag?

Tack för info om fjädrar, den ser trevlig ut på bilderna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
37:an skrev:
gtBen skrev:

Nu bara måste jag hitta nån trackday på Mantorp


Imorgon?


Onsdag?

Tack för info om fjädrar, den ser trevlig ut på bilderna thumbs up

Onsdag - nä, 3250 spänn för en trackday är inget för en smålännig

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Jag körde Track Monday på Mantorp igår med en trevlig blandning av bilar. På förmiddagen var det inte så många bilar, på eftermiddagen tillkom några men det blev aldrig trångt. En halvtimmes körning varje timme då det bara blev 2 grupper, så bilen hann lagom kallna innan det var dags att köra igen.


Robban var där och tog fina bilder

Bilen gick kanonbra vad gäller däck och chassi men ...bromsarna pallar inte med varv efter varv. Efter bara något varv börjar de fejda och då trampar man för länge och värmen stiger. Efter 5-6 varv tog jag några lugna varv innan jag gick på igen men det räckte inte långt.

Så här ser bromsarna ut idag


Fram är det bara en rand längst in har inte bytt färg, och ytterkanten har fått ett nytt utseende.
Jag hoppas att jag inte har stekt sönder skivorna helt. Det är lite belägg kvar och jag får se hur de klarar av konbanekörningen till helgen


Bak är inte så illa men ändå en förändring med en flammig rand runtom på 1/3-del av skivan.

Jag har inte bestämt vilka belägg jag ska testa med nu, det finns alldeles för många att välja på. Jag vill ha några som ger bra bett i början så man inte behöver bromsa så länge, och så vill jag förbättra kylningen också.

Det blev 70 varv med en bästa tid på 1:33,66 , men släppte tidigt på rakan och utmanade inga bromspunkter överhuvudtaget under hela dagen. Med andra belägg tror jag på 1:31-tider.
Jag har bara kört 924 tidigare så jag körde nog helt samma spår med GRY:n så det kan finnas mer att lära sig också. En sladd uppe på utgångs-curbsen av Parisen var det enda som kunde blivit lite spännande men det blev helt odramatiskt. Snäll bil man har

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag har haft PFC039 på ett tag nu och är mycket nöjd. De har faktiskt inte gnisslat på gatan en enda gång. Inte än iaf

Dina skivor är säkert inga problem med alls så länge de inte vibrerar kraftigt när du bromsar. Men jag håller med om att det ser lattjo ut, som att beläggen inte legat emot korrekt längs in på skivan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Jag hoppas skivorna har klarat sig, det var inga vibrationer på vägen hem.
Är det bra bett i PFC039? och vad ligger en full omgång på i pris på ett ungefär?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Bra bett om än kanske lite mindre än PFC08 enorma initial bite. Fast det är en lite osäker åsikt eftersom jag inte haft de på samma bil, så bilarnas olika bromsgrejor har spelat in

PFC är inte de billigaste....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



jag har pfc39or och mina skrikplattor har tappat gummit, skriker ordentligt i vanlig trafik. Jag behöver nya skrikplattor, annars åker inte frun med mig i Yarisen längre...

Jag gav 4 k för frambelägg

_________________
Tord Ringenha11
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Var på SYAB med Kalmar Sportvagnsklubb och körde SMC4, det var skållvarmt och en av få gånger jag inte nött och nött så länge det går på dagen. Som vanligt mycket kul folk och mycket olika bilar som körde.


Först en blandad film med diverse bilar och korta klipp


sen ett av mina åk, batterierna strulade så jag vet inte riktigt vilket av mina åk det är

(funkar youtube-klippen? )


bromsar ...mina bromsskivor var det inget större fel på, det var originalbeläggen som fejdat och bildat en beläggning som såg ut som blå-körda skivor. Nån av dammskydden på kolvarna ser lite svedd ut men inte mer, de rostfria (?) shimsen och skrikplattorna var oskadade.




jag nötte bort beläggningen med en scotchbrite-rulle på borrrnaskinen

Belägg - PFC-039 finns inte att köpa för tillfället och pean säger "dom har inga på lager just nu. Jag har dem på restorder med dem men de kan inte säga när de väntas bli tillgängliga igen".
Så det fick bli Carbotech XP8 från Wiborg istället med omedelbar leverans.

Jag monterade de nya beläggen med de gamla skrikplattorna och shimsen, det borde inte göra nån skada. Var ute på en tur och bäddade in beläggen men har tänkt att ge dem en omgång till ...allt enligt inbäddningsinstruktionen.

Superstage-körning med Honda-klubben på fredag, målet är 1,25

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Får jag "låna" filmerna till FB, Bengt?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Måste måla min bakfälg så den matchar de andra....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Köp en uppsättning TB till 15"-arna istället, det är mycket snyggare ;-)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
P.P. skrev:
Får jag "låna" filmerna till FB, Bengt?

thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
gtBen skrev:
Var ute på en tur och bäddade in beläggen men har tänkt att ge dem en omgång till ...allt enligt inbäddningsinstruktionen.

Det blev en runda med inbäddning till innan Superstagekörningen med Hondaklubben. Likväl började bromsarna/beläggen fejda lite redan på andra åket, och på båda hårda inbromsningarna under 3:e åket. Under de efterföljande trippel-rundorna kände jag inte av någon mer fejdning, och nu hade bilen de bromsar man förväntar sig ...alltså riktigt bra bromsar. Och skivorna är återigen mestadels blåa
Efter det märkte jag att jag bromsade lite för mycket hela tiden, så nu får jag lära om bromstekniken.

Jag fick till ett par 1:25-tider med en 1;25,61 som bäst. Det var lite kyligt och många bilar som körde trippelrundor vilket gjorde att däcken var kalla varje gång man började köra, annars tror jag att det blivit nån tid 1:24-tid.
Kul att träffa mestadels Honda-förare och kul att åka med Fege några attack-rundor, han har väldigt bråttom och sladdar på asfalt som jag gör på isbana

En reflektion om Yokohama A052 är att de slits mycket, och vad det verkar som så slits de mest bak


_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Jag är på tillfälligt besök i himmelen igen och leker med bilar , tyvärr ångrade jag redan på första varvet att jag inte skaffade en ny fräsch omgång R-däck istället för att igen köra på gatdäcken Michelin PS4S
Min bil var den enda på svenska skyltar idag vad jag kunde se.


Övar lite lågflygning så man är beredd om ryssen kommer

https://www.youtube.com/watch?v=L5Hp4bWAvGw
Lade ut en film också, men varför laggar hastighetsmätaren och G-mätaren i Race-chrono? den gör det på varenda fil för mig ändå har jag en ny 25Hz RaceBox-puck som sitter på instrumentpanelen och en Iphone13.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Micke_B_1981
Solna
Här sen Apr 2018
Inlägg: 248



Ser inte helt tråkigt ut det där

Angående RaceChrono:
https://racechrono.com/article/480


Lite om hur man fixar synch:en där. Prova även ha på GPS:en i din GoPro, den datan används för att få bättre synch, men blir nog bara i bästa fall på helsekunden synch:at (bara 1Hz GPS i GoPro kameran). Verkar som man alltid måste justera lite. Jag har samma problem. Ska prova justera lite manuellt nästa gång och se hur det blir.

_________________
Mikael Bertlin
https://trackdayshop.se
G87 M2 2024
ApexDreams at YT: https://www.youtube.com/channel/UCu7RAy8k_tozNL13EyUOEdQ
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630



Men du har ställt in i menyn på RC att hämta GPS data från pucken? Default är från telefonen, då laggar det. (om inte iohone 13 har mer än 1Hz).

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



gtBen skrev:
Jag är på tillfälligt besök i himmelen igen och leker med bilar



Jaså är det där du är!
Jag ringde igår när jag behövde bärgning!
(det löste sig med riktig bärgare, hade försäkring med 0 kr kom jag på)

Ser fint ut! Klarar du dig från regn?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Men du har ställt in i menyn på RC att hämta GPS data från pucken? Default är från telefonen, då laggar det. (om inte iohone 13 har mer än 1Hz).

Detta är nog lösningen på mitt problem jag har bara connect:at RaceBoxen till telefonen, inte connect:at den till RaceChrono. Det var nog bara flax att jag fick några tider inom några hundradelar på superstage. Iphone 13 är 1 Hz.

Micke_B_1981 skrev:
Ser inte helt tråkigt ut det där

Angående RaceChrono:
https://racechrono.com/article/480


Lite om hur man fixar synch:en där. Prova även ha på GPS:en i din GoPro, den datan används för att få bättre synch, men blir nog bara i bästa fall på helsekunden synch:at (bara 1Hz GPS i GoPro kameran). Verkar som man alltid måste justera lite. Jag har samma problem. Ska prova justera lite manuellt nästa gång och se hur det blir.

Helt ok tidsfördriv en onsdag kväll
Det där ska jag läsa på lite om innan jag börjar på med att använda GoPro:n tillsammans med RaceChrono thumbs up

safe skrev:
Jaså är det där du är!
Jag ringde igår när jag behövde bärgning!
(det löste sig med riktig bärgare, hade försäkring med 0 kr kom jag på)

Ser fint ut! Klarar du dig från regn?

"Bärgarn" har fått jobba hårt men klarade det fint, men jag själv har känningar av träsmak/träningsvärk i ändan. Lite kvällsregn på vägen ner men inte mer ...knock knock

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Jag är hemma sedan en dryg vecka precis som förra året blev det körning 2 kvällar + helgen. Väldigt mycket mer folk i år vilket var en månad tidigare än förra året, trots längre öppet-tider blev det mindre antal varv och inte ett enda varv utan gulflagg. Och betydligt fler tillfällen med stängd bana för olyckor och dimma/regn.



Med så mycket olyckor/tillbud blir det som på savannen där alla vi som får se ljuset nästa morgon får känna oss som vinnare
Jag fick några goa varv sent på söndagen när det öppnade igen, helt underbart. Det blev samma tid som förra året trots att man blev uppehållen bakom långsammare bilar och gulflagg och lite för varma gatdäck, men med en körning var både lugnare och mycket säkrare än förra året.

Jag fick aldrig riktig ordning på Racechrono och Racebox:en, och filmade med GoPro:n istället vilket var ett rejält lyft.


mitt sista varv, och den sista minuten här - https://www.youtube.com/watch?v=LFa8AwNzX4w

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Snyggt kört!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268


Trådstartare
Eldh skrev:
Snyggt kört!

thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
7 besök senaste veckan (10324 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande