Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (20056 totalt)
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Hallå där galningar!

Jag bestämt mig för att dokumentera mitt projekt, mest för min egen skull, även om det inte skadar med lite input ibland

-----
Uppdaterad lista för att nå tidsenlig GT3 spec och allmän nöjdhet:
Effektmål: 300 whp
Nuvarande: --
Original: 245hk i motorn

Ej gjort effektmätning ännu, planerat när individuella gasspjällen är klara

*Haltech Klart
*Flytta ECUn in i bilen
*Individuella gasspjäll - Påbörjat
*Gå igenom upphängning
*Lätta så att bilen kommer under 1200kg (1260 från fabrik + 14kg extra motorvikt, dock är redan AC-systemet ute och bara det vägde drygt 10kg). Påbörjat - rensat ut högtalare i dörrar, baksäte + bälten bak, bytt ut förarstolen
*Lätta 16" fälgar Halvlätta 16x7 ROTA Fight tänka för regndäck samt Rays Volk Ultra C 16x8 som skall renoveras och användas för R-däck införskaffade.
*Bränslesystem + E85. Klart
*Torrsumpsystem
*Portade toppar för bättre flöde på avgassidan Fixat
*Ventilfjädrar och kamaxlar
*Elservopump
*Bussningar genomgående
*Stolar Förarstol fixad, passagerarstol väntar på större plånbok
*Ratt Fixad
----

Om projektet

Jag måste nog börja med lite bakgrund för att eventuella sneglare skall kunna förstå syftet och målet med detta projekt:
Bilen är i grund och botten en Subaru Impreza WRX STi Type-RA V-limited WRC Edition. Förmodligen världens längsta bilnamn, men den är ju också importerad från Japan så det kanske förklarar saken. Låt oss bryta ned detta märkliga namn:

Subaru Impreza:
Behöver nog ingen förklaring.

WRX STi:
Här behövs nog inte eller någon närmare förklaring. Men tillskillnad från den svensksålda modellen "Impreza GT" får man lite godis såsom en EJ207 motor med 280hk, större bromsar, mer tätstegad låda och lite annat smått och gott.

Type-RA:
RA står för "Race Altered" och utöver det godis som STi-paketet erbjuder så tillför Type-RA en ännu mer tätstegad låda med 4.44 slutväxel, Helical LSD framdiff, DCCD mittdiff (upp till 70% drivning bak), R180 slutdiff, aggressivare mappad ECU och rallylucka på taket. På det så är bilen 100kg lättare än den vanliga STi:n.

V-Limited WRC Edition
Limiterad upplaga efter en WRC vinst. Endast kosmetika som tillkommer, bland annat blå inredning, sidokjolar och frontläpp.

Nu när vi vet vad det är för bil kan vi gå in på bakgrunden till detta projekt och vad visionen är.

Jag köpte denna bil 2016 av anledningen att det är den mest prestandaorienterade versionen av enligt mig en av de mest ikoniska karosserna för oss tidiga nittiotalister. Det är också denna bil som fick in mig i banträsket.
Spolar vi fram 5 år så befinner vi oss på Gotland Ring i maj 2021. Åren har gått och jag har nu snöat in på högvarviga sugmotorer i lätta bilar med bra väghållning. I detta skede var jag ganska så inställd på att köra en sista säsong med RA:n och sedan byta ut den mot en 996:a, drömmen var en GT3.
De 2 dagarna på Gotland Ring spenderade vi mest med motormeck, vi kan summera det med en lös spridare samt en turbo med lagerras. Hur som helst tog vi oss ifrån ön och båtresan hem bestod av ohälsosamt mycket funderande. Min kompanjon nr 1, "Lillgrisen", hade åkt med några rundor på ringen i en Subaru Legacy familjekärra med en lätt uppskrämd 3-liters sexa under huven. Han hade slagits över hur pass bra den bilen gick, trotts en fetma på 1600kg och två personer i bilen. Jag minns att han till och med liknade karaktären med hans egna M3 med S50B32. Vi vart såklart nyfikna och började söka runt vad det satt för lurig maskin i denna familjekoja. Det visade sig vara en motor som benämns "EZ30R", som tydligen var en restprodukt av ett projekt när Subaru hade fått för sig att göra en högpresterande sugmotor. Motorn är baserad på "EZ30D" som länge använts i diverse familjebilar, men vidareutvecklad med högflödestoppar, högre kompression samt Porsches VarioCam system (justerbara kammar och ventiler). I brist på annat så strypte Subaru ned motorn och satte den i herrgårdsvagnar och flygplan (!?).
Hur som helst, vi tog en välbehövlig nap och tänkte inte mer på det för studen. När vi sedan närmade oss Nynäshamn såg Lillgrisen lite sådär lurig ut. Han sade då följande:
"Du vill ju ha en lätt bil med bra väghållning och en högvarvig motor. Din bil är ju lätt, och har bra väghållning, så det är ju bara motorn som felar i ekvationen."
Då föll polletten ned, jag är ute efter alla egenskaper som en GT3 bil har, och jag sitter på en bil som har bra potential, så varför inte skapa mig min egen? Helt plötsligt vart det nästa naturliga steg med bilen, och alla tankar kring att byta ut den mot något annat var som bortblåst. Det första naturliga steget var såklart att byta ut motorn eftersom det var den största käppen i hjulet för min vision. Spola fram 1 vecka (!), så körde jag, kompanjon nr 2, "Marbo", samt kompanjon nr 3 "Willmutt" in på en nattöppen Mc Donalds med en EZ30R på släpet.
Sedan kom sommaren, där hela semestern bestod utav installation och inkoppling av ett Haltech Elite. Vi lyckades få i ordning grunderna tillräckligt för att åka på en konbanekörning med bilen i September. Väldigt lyckat, alla loggar såg bra ut förutom att spridarna ligger och maxas under hård belastning samt att insugstempen är för hög. Den lilla detaljen att ett däck fick punka och typ exploderade behöver vi inte prata om. Denna övningsdag gav också bilen ett namn efter att en av nyckelpersonerna för aktiviteten benämnde den som "Frankensteinbilen" i anmälningslistan. Franken var född.

Nu när vi har kommit så pass långt att jag känner att visionen jag har med bilen ser väldigt ljus ut, så kan vi börja med framtidsplanerna. Fokus, som ni kanske förstått, kommer att vara på väghållning, känsla och att lyckas få till en maskin som inte behöver överladd. Detta är ett väldigt osmidigt och dyrt sätt att kräma ur mycket effekt ur en Impreza, men återigen, jag har en vision om vad jag är ute efter för känsla och den involverar inte en turbo. Om jag av någon anledning kommer ha behov av överladd så är det kompressor som gäller, men det är inget jag kommer att sikta på initialt.
Övergripande mål för maskinen är att nå 300 på hjulen. Det anser jag som en ganska bra utgångspunkt för en treliters sugmaskin.



Nu tänker jag att jag slänger upp lite bilder på bilen och från äventyren senaste halvåret!

Här är pärlan:


Lillgrisen skruvar tillbaka en galen spridare på ringen:


Lillgrisen är fascinerad över det grova gasspjället på den nyhämtade motorn:


Motorn fick plats!


Marbo funderar på vilka gubbar som ska dricka kaffe tillsammans:


Marbo har kommit fram till vilka gubbar ska som vart och börjar bygga om originalhärvan:


Jag och Marbo spenderade hela semestern såhär:


Avgas kom till:


Bilen gick igång till slut och efter vi lagt en grundmapp så lät den även rätt.. Speciellt.

[/u][/b]

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul bygge, ju mer udda motorval desto intressantare blir det Lite oväntat, trodde det bara var orginalrenovering som gällde nu för tiden på sånna lite mer speciella imprezor.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul bygge, ju mer udda motorval desto intressantare blir det Lite oväntat, trodde det bara var orginalrenovering som gällde nu för tiden på sånna lite mer speciella imprezor.


Ja det är väl det man borde göra egentligen. Men en kombination av att jag inte är så värst intresserad av originalrenoveringar samt att jag har en tendens till att dras åt saker som går emot strömmen lite gjorde att jag landade i detta projekt. Att göra det med en svensksåld GT skulle innebära en hel del mer jobb för att komma till samma grund denna bil erbjuder från start. Halva körglädjen i denna bil kommer ifrån diffarna och lådan, så att bygga motsvarande på en svensksåld bil hade förmodligen varit dyrare till och med

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Hur grymt! Gillar slika udda byggen, och sugis hjälper även mer på mitt intresse, kör updates!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20



tycker det ändå var lite kul att det vart du som vart biten men det var "lillgrisen" som åkte med , du skulle ha åkt med du med. Vi får hoppas att det blir en gotland runda i år igen (vilket det lutar åt) så kan vi åka samtidigt.

Mvh "Uppskrämd familjekärran"

_________________
Fredrik Sandström
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Kul att se en ovanlig Impreza GC8:a här på Rejsa! Också kul att du väljer din egen väg med en vässad sugsexa istället för att trimma vidare på originalmotorn som de flesta av oss andra gör.
Mycket mysigt ljud, vasst och raspigt!
MVH /Claes

Jag har en Impreza STI Type-R som snart skall renoveras och få en egen tråd. Samt en STI-08
som jag kör som "vinterbusbil" till jobbet varje dag.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Väldigt udda ljud från en impreza

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Kul med projekttråd om Franken!
Jag tycker konceptet är helrätt
Synd att shakedown på Lunda blev så kort bara... Ser fram emot uppdateringar!

/"En av nyckelpersonerna för aktiviteten"

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Kul att det väcker lite intresse!

Jk95 skrev:
Hur grymt! Gillar slika udda byggen, och sugis hjälper även mer på mitt intresse, kör updates!

Ska jag definitivt göra

Fresaom skrev:
tycker det ändå var lite kul att det vart du som vart biten men det var "lillgrisen" som åkte med , du skulle ha åkt med du med. Vi får hoppas att det blir en gotland runda i år igen (vilket det lutar åt) så kan vi åka samtidigt.

Mvh "Uppskrämd familjekärran"

Haha ja du är ju typ anledningen till att Franken existerar idag

claes t skrev:
Kul att se en ovanlig Impreza GC8:a här på Rejsa! Också kul att du väljer din egen väg med en vässad sugsexa istället för att trimma vidare på originalmotorn som de flesta av oss andra gör.
Mycket mysigt ljud, vasst och raspigt!
MVH /Claes

Jag har en Impreza STI Type-R som snart skall renoveras och få en egen tråd. Samt en STI-08
som jag kör som "vinterbusbil" till jobbet varje dag.

Kul med en Type-R! Hade det inte varit för diffen hade jag letat upp en sådan istället. Dom är sjukt snygga, gör dig inte av med den

knotan skrev:
Väldigt udda ljud från en impreza

Verkligen, men jag gillar det!

Kristofer Å skrev:
Kul med projekttråd om Franken!
Jag tycker konceptet är helrätt
Synd att shakedown på Lunda blev så kort bara... Ser fram emot uppdateringar!

/"En av nyckelpersonerna för aktiviteten"

Eller hur! Klart Franken skall ha en projekttråd!
Verkligen synd på Lunda, men får ta igen det nästa säsong. Denna gång blir det sproilans däck och förhoppningsvis lite mer marginal än att bli klar mitt i natten dagen innan

steffe skrev:
Schysst nick att leva upp till
https://www.wheelsmagazine.se/artiklar/artiklar/20080202/1977


Haha! Ja jävlar, det kommer inte bli enkelt

--

Frankens julklapp har kommit! Slänger upp en bild senare, tror det kommer bli kanon

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
God jul Franken. 6.7kg, blir nog kanon


_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Rota? JR? CE28 tror jag ligger runt 5.1kg i 16x7
Men är inte 7" lite i smalaste laget? Du lär väl vilja köra 225or?

Blir säkert bra oavsett

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Väldigt svag för GC8orna

Kul val, ser fram emot att följa detta

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Rota? JR? CE28 tror jag ligger runt 5.1kg i 16x7
Men är inte 7" lite i smalaste laget? Du lär väl vilja köra 225or?

Blir säkert bra oavsett


Rota Fighter, kopia på CE28. Listan är ganska lång på vad som skall göras med Franken så plånboken kan inte med CE28 för tillfället. Men i framtiden förhoppningsvis Dessa kan ju alltid bli regnfälgar..
7" är i smalaste laget. Hade dock sjukt svårt med att hitta fälg med ET40+ som var över det. 225 går att köra på 7" menade definitivt föredragit 8".
225 är det jag skulle vilja köra med, men jag är lite osäker på skärmkanterna. Valsa är väl lugnt, men jag har ingen lust att kapa i RA karossen som läget är nu.
Skulle vilja testa dessa sulor, och de finns antingen i 205/50 eller 225/45. Båda blir ungefär samma rullomkrets som original.

http://www.dunloptyres.com.au/dotCMS/TyreDetailAction?website=DMS&websegmentcode=MOTORSPORT&mtpcode=82004&from=nPerPage

Så frågan är, safea och köra 205or någon säsong eller köra 225 och lösa problemen?

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
dvorak skrev:
Väldigt svag för GC8orna

Kul val, ser fram emot att följa detta


Ja, det blir ju inte fulare med åren heller med dagens klossar till sportbilar

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Ingen minns en fegis, klart du ska köra 225 (och lösa eventuella problem )
Jag skulle gissa att de flesta i klubben kör 17", men kolla i FB-gruppen om nån i närområdet kan låna ut en fälg med däck för test kanske? Är inte så hemma på GC-karossen men har förstått att det är lite trångt. Anders tror jag tex. kör 225/45/17 på sin Type-R utan större modifikationer, men är osäker på ET.
Har tyvärr inga 5x100 kvar i garaget själv... Eller jo, 18x7.5 ET42 med 225 gatdäck, om det skulle hjälpa
Visst kan man mäta och räkna, men att ha fälg+däck på plats, ta bort fjädern från dämparen och kunna hissa hjulet/leka med camber osv för att se att allt går fritt är ändå oslagbart.

Hoppas själv på en uppsättning TE37 eller CE28 till nästa säsong, men vi får väl se... De är ju inte gratis

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Kristofer Å skrev:
Ingen minns en fegis, klart du ska köra 225 (och lösa eventuella problem )
Jag skulle gissa att de flesta i klubben kör 17", men kolla i FB-gruppen om nån i närområdet kan låna ut en fälg med däck för test kanske? Är inte så hemma på GC-karossen men har förstått att det är lite trångt. Anders tror jag tex. kör 225/45/17 på sin Type-R utan större modifikationer, men är osäker på ET.
Har tyvärr inga 5x100 kvar i garaget själv... Eller jo, 18x7.5 ET42 med 225 gatdäck, om det skulle hjälpa
Visst kan man mäta och räkna, men att ha fälg+däck på plats, ta bort fjädern från dämparen och kunna hissa hjulet/leka med camber osv för att se att allt går fritt är ändå oslagbart.

Hoppas själv på en uppsättning TE37 eller CE28 till nästa säsong, men vi får väl se... De är ju inte gratis


Får kolla med Anders
Hm. Vet du vad det är för profil på dina 225or du har på 18 tummarna? Är det liknande rullomkrets så kan det vara till hjälp. Kör ET40 på dessa fälgar så det är ju typ samma
Sedan blir det ju lite stretch med 7.5" vilket göra det lite enklare att få plats med iof.

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



225/40/18. Skiljer nästan 3cm i diameter och nästan 9 i omkrets... kanske lite för långt ifrån för att det ska bli användbart, tyvärr
https://www.willtheyfit.com/index.php?width=225&aspect=45&diam . . . .

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag hade en impreza med vanlig sänknigssats. R888 205-40-17.
Ingen aning om ET. Men det var tight. Tog i skärmkantern på bana. På gatan gick det dock ganska bra.

Mycket större än det borde bli svårt utan att vara beredd på att massera lite.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Ah då hoppar jag Stoffe Finns ju i och för sig AD08RS i 215 45 R16, skulle kunna köra med dom en säsong "for science" eftersom det ända kommer bli mest testade nästa år. Det borde jag kunna tränga in och då får jag också en känsla av hur 215 sitter på fälgarna och ifall det är värt att ens prova 225 på dessa.

knotan - jag har kört 205 40 17 senaste 5 åren, och innan dess 215 40 17. Båda varianterna fick plats med marginal, men då körde jag också ET50 och inte ET40 som jag kommer göra nu. Då har jag dock någon grad negativ camber, vilket jag antar att du inte hade på din.

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Jag kör med 225/45-17 på 8" OZ fälgar. Det tar i lite i skärmkanten fram vid bankörning, annars inte. Det beror ju också på hur mycket negativ camber som du har.
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
4 besök senaste veckan (20056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande