Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (20055 totalt)
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
claes t skrev:
Jag kör med 225/45-17 på 8" OZ fälgar. Det tar i lite i skärmkanten fram vid bankörning, annars inte. Det beror ju också på hur mycket negativ camber som du har.
Mvh /Claes


Tror det blir 215 allvädersdäck för 2022. Känns som en bra start att testa passform, dessutom behöver jag inte lösa regndäck heller. Blir som sagt bara testning och utvärdering i denna säsong.

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Varit och installerat större spridare idag, 565cc spridare istället för 260, så det nu ska jag nog inte bottna dem längre Fick igång bilden men går lite oroligt på tomgång, så kommer behöva pilla lite där.

Testade också att montera fälgarna. Tror det kommer bli bra med lite gummi på



_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Suttit och funderat lite på insug. Det är väldigt långa runners på EZ30 insuget original, vilket är suboptimalt för höga registret. Min andra sinusvågspeak av virdmoment slår in vid runt 4500 varv, skulle vara trevligt att få upp det lite.
Började kika på lite porscheinsug eftersom topparna har en del gemensamt med 996 maskiner. Efter att jag såg detta nedan så börjar jag fundera på hur mycket egentligen är subarudesign på denna motor

EZ30 insugsportar:


996 insugsportar:

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
En annan jämförelse. Här ser man tydligt att porscheplenumet har kortare runners.




_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Bulthålen är kanske inte på samma plats, men insugshålen va ju rätt lika

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Jk95 skrev:
Bulthålen är kanske inte på samma plats, men insugshålen va ju rätt lika


Bulthål går att lösa

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Tyvärr diffar distansen mellan insugsportarna 1.5cm mellan EZ30n och Porsches M96. Tror ni att det är en bra idé att tillverka en adapter med riktade kanaler mellan insug och topp eller kommer det att sabba flödet?

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Jag sku gissa att det är bättre att få gjort ett custom plenum, även om det är dyrare. Du ska ha en bra tjock adapter för att inte störa flödet.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Japp, det blir nog ett custom sen.

Har spenderat helgen med att linda kablar (usch och fy) samt förberett lite för kalluftinsug. Köra en luftslang såhär som jag gjort är i de flesta fall inte optimalt då det kan skapa oönskad turbulens i insugsluften, men vi börjar så och se hur det blir, så får jag svetsa ett rör senare om det behövs. Jag kommer dessutom köra med den bafflade lådan innan insugen vilken optimerar luftenflödet in i insugsplenumet. Har inbillat mig att det kommer funka ganska bra med en luftslang hela vägen dit.
Det ser fortfarande fruktansvärt ut i motorutrymmet, men ett steg i taget
När jag får bort servopumpen så kommer det fria upp sjukt mycket utrymme.

Juste, har också stoppat i 565cc spridare och fixat en tomgångsmapp för dessa.

Dammsugaren:

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Även snackat lite med Enem i Nacka, de kan slipa till 268 kammar till mig, så det lät väldigt lovande. Måste bara få tag på extratoppar så man kan börja med lite sånt samt portning under tiden jag kör säsongen

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Dum fråga kanske men varför inte ta insugsluften från bakkant av huven/nederdelen av rutan? Din luftbox ser ut att sitta precis perfekt för det

Fränt projekt f.ö. thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Dum fråga kanske men varför inte ta insugsluften från bakkant av huven/nederdelen av rutan? Din luftbox ser ut att sitta precis perfekt för det

Fränt projekt f.ö. thumbs up


Hmmm. Har faktiskt inte tänkt på det. Ska kolla på det nästa gång jag är ute i garaget. Risken är väl att det blir lite väl turbulent kanske? Man får lösa någon schysst snorkel då kanske

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Professorn skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Dum fråga kanske men varför inte ta insugsluften från bakkant av huven/nederdelen av rutan? Din luftbox ser ut att sitta precis perfekt för det

Fränt projekt f.ö. thumbs up


Hmmm. Har faktiskt inte tänkt på det. Ska kolla på det nästa gång jag är ute i garaget. Risken är väl att det blir lite väl turbulent kanske? Man får lösa någon schysst snorkel då kanske


Det är annars en klassisk högtryckszon, sedan har Subaru en hel del luftscoop att välja på, fast du får sätta det åt fel håll då

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:


Det är annars en klassisk högtryckszon, sedan har Subaru en hel del luftscoop att välja på, fast du får sätta det åt fel håll då


Nyfikenhet, har du någon intressant förklaring på hur det blir en högtryckszon där?

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Enkelt förklarat. Framkant huv = lågtryckszon, dvs lämpligt för evakuering av luft. Bakkant huv = högtryckszon, dvs lämpligt att ta in luft.

Nästan alla bilar tar in kupeluften i bakkant huv tex.

Googlar du lär du hitta mängder med exempel på detta.

Förresten, kallt bygge med sugsexa!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Det känns dock som att man måste lösa någon form av skydd för vatten vid regn i så fall. Inte superkul att suga in massa vatten i motorn och få lås

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Professorn skrev:
Det känns dock som att man måste lösa någon form av skydd för vatten vid regn i så fall. Inte superkul att suga in massa vatten i motorn och få lås


Går nog att lösa med någon form av fälla. Du får ju inte in så mycket vatten i kupén genom fläkten som tar sin luft på samma ställe.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19437



Professorn skrev:
Eddie Varvstopp skrev:


Det är annars en klassisk högtryckszon, sedan har Subaru en hel del luftscoop att välja på, fast du får sätta det åt fel håll då


Nyfikenhet, har du någon intressant förklaring på hur det blir en högtryckszon där?
Eftersom vindrutan har brantare lutning än huven så blir det högtryck när luften skall pressas över taket.
Sen kan man få ett högre tryck på ovansidan av en splitter i fronten (mera en vägg för luften än en ändrad lutning) än i botten av vindrutan, det är ju frågan om tryckskillnader och allt rör på sig.
Den som testar med vattenmanometer (Urör med färgat vatten och slangar till ställena man vill jämföra) får veta.

Men insug nära rutan ger bra ljudkuliss in i kupén, och det är ju värt en hel del också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack för förklaringen! Ska kika på alternativet att sätta en konfiltet direkt på boxen innan insugsplenumet och i så fall bygga något som leder luften från rutan och skärmar av från motorn

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Sådärja! Då har Franken en ny stol. Monterat på originalfästen så att justeringen finns kvar. Nu måste det till en ratt bara



_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu har jag fixat två toppar som ska bli bearbetas och bli "GT3" toppar. Kommer inte hamna på bilen förrän i höst, i år blir det som sagt fokus på att köra.
Planen är att porta och slipa till 286 kammar samt hårdare fjädrar.


_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (20055 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande