Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
****
528 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
***

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Har exakt samma erfarenhet till flera olika bilar med just biltemas termostater. Riktigt dåliga och gett upp på en månad eller två för mig

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Har exakt samma erfarenhet till flera olika bilar med just biltemas termostater. Riktigt dåliga och gett upp på en månad eller två för mig


Jag misstänker att man bytt leverantör. Jag har monterat många termostater under åren.... och aldrig sätt något så dumt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



ButterflyRacing skrev:
Jag har gjort en utvärdering av Biltemas termostat till VAG-bilar.

Slutledningen:
Köp aldrig en termostat på Biltema! Dom är felkonstruerade !

Upphovet:
Jag har en bil som, när jag köpte den, inte gick upp i värme.
Tempmätaren rörde sig lite när man stod stilla, men så fort jag körde sjönk mätaren i botten och det blev väldigt dålig värme i bilen.

Jag fick inte tag i annat än en Biltematermostat, som monterades.
Det funkade klockrent..... Värme på mätaren och i bilen..... i tre dagar. Sedan var det samma visa igen.
Efter yttligare ett par dagar i kall bil, hoppade värmen igång igen, för att någon dag senare försvinna igen.

Köpte en ny termostat på annat ställe och skruvade isär för att byta.
Då ser man tydligt att käglan sitter snett i i Biltematermostaten.

Vid närmare undersökning visar det sig att käglan inte har någon styrning i bygeln.
Det är alltså bara fjädern som ska hålla käglan radiellt.
Detta betyder att käglan, mycket lätt, kan hamna snett i sätet.... och när den väl hamnat snett kommer den inte att öppna igen, då motorn aldrig kommer upp i temp.

Det visade sig att även den termostaten som satt i från början, är en Biltema.

Jag förstår att billiga grejor inte håller så länge.... och är ok med det.
Men detta är en felkonstruktion av någon som inte har en susning om hur en termostat ska fungera.


Det finns vissa få produkter där det är mer ekonomiskt att köpa original än bilbutteriks (skämtartiklar för bilar) eller lågbudget eftermarknad.

Som nämnts, tex termostat. Original brukar inte vara så väldigt mycket dyrare, och brukar fungera i uppåt 20 år innan problem. Så även om det är en äldre bil, köper man original så behöver man troligen inte oroa sig eller bråka med bytet en tredje gång.

Men även med en original termostat, kokar man dem alltid och kollar funktion innan montage. Speciellt på bilar där tex hela fronten behöver monteras bort, sedan bort med kamrem etc för att byta termostat.

Andra delar detta gäller, bromsbelägg (för vanligt bruksbilsköra) är oftast original billigast ( per mil de håller).

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
***

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



ButterflyRacing skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Det finns vissa få produkter där det är mer ekonomiskt att köpa original än bilbutteriks (skämtartiklar för bilar) eller lågbudget eftermarknad.

Som nämnts, tex termostat. Original brukar inte vara så väldigt mycket dyrare, och brukar fungera i uppåt 20 år innan problem. Så även om det är en äldre bil, köper man original så behöver man troligen inte oroa sig eller bråka med bytet en tredje gång.

Men även med en original termostat, kokar man dem alltid och kollar funktion innan montage. Speciellt på bilar där tex hela fronten behöver monteras bort, sedan bort med kamrem etc för att byta termostat.

Andra delar detta gäller, bromsbelägg (för vanligt bruksbilsköra) är oftast original billigast ( per mil de håller).


Nja. Originaltermostaten kosar nästan 800:- och är ju knappast tillverkad av VAG själva.

På min bil, en Passat -99 byter man termostaten underifrån.

I detta fall var det tillgång som gjorde att det blev Biltema och inte priset.
Det är istort sätt samma pris som min normala bildelsleverantör..... en dryg hundring.

Jag håller inte alls med om att deras bromsdelar är sämre än andra. Vi åkte biltema skivor bak på våra långloppsbilar... och bytte aldrig pga dålig kvalitet.

På något vis verkar det som just termostaterna till 1.8t är sämre än vanligt.
Dom som råkat ut för samma sak, är uteslutande VAG-ägare.


Nu får du rengöra glasögonen lite....

Jag skriver lägst pris per mil vanlig bruksbilskörning de håller. Racing av olika slag är inte bruksbilskörning.

Och om deras belägg var så bra, varför körde ni inte beläggen fram också? Du vet ju själv att 10-30% av bromskraften är bak, resten fram och flera bilar som volvo och bmw har större diameter på bakskivorna (troligen pga trumhandbroms) vilket gör att du antagligen kan använda träbitar du täljer till som belägg.

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Råkat ut för liknande fenomen även på termostater från Mekonomen och andra ställen (typ skruvat)
Fruktansvärt irriterande när det på vissa bilar är ett rätt omfattande att få bort och tillbaka termostaten rätt. Även ganska vanligt att tärningen/o-ringen som sitter runt inte fungerar, det kan läcka antingen utåt eller förbi termostaten.

Man blir så trött på skitgrejor och ska man verkligen behöva vara professor och analysera sådana enkla saker för att bekräfta att de verkligen kommer fungera efter man satt dit dem. thumbs down thumbs down thumbs down

Min erfarenhet gäller på flera fordar, ett par hyundaier. Och ett par Nissan. Så att det skulle vara just vag vet jag inte.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
****
528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande