Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromskylning frågor Peugeot 206 RC långlopp | 1 besök senaste veckan (845 totalt) |
Hej alla,
Jag har en Peugeot 206 RC som ska bli en långlopps bil. Jag undrade på ett par saker angående bromskylning. Försämras kyleffekten med mindre fälgar; tex. med 15" vs 16"? Är det värt att dra kylningsrör till hjulhuset, om skivor är ventilerade utifrån? Jag ska säkert ha mer frågor i framtiden, men dessa är brännande just nu Tack och ursäkta min svenska, Eimantas _________________ Eimantas Sileikis 206 RC FN2 Type R |
||||||
Hejsan Kör en 206 RC, dock inte långlopp utan just nu blivit "super stage" med peugeot sport club. Nu har jag dock större bromsar fram än va du har då jag har 4 kolvsok. Men jag känner inte att det blir någon större värme på någon av mina rc, där den ena är orginal. Bak tycker jag dock den har dålig kylning om man behöver bromsa mycket och hårt. Kom en hel del rök från dom när jag gav allt jag kunde sista varven på årets träff. Det är även lite trångt att sätta dit extra kylning. Men inte hört att det skulle vara ett problem med varma bromsar på en rc. Köp bra skivor och belägg, det kommer göra stor skillnad. Men hansson svarar snart med sina erfarenheter som kört mer än mig =) _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||||||
Det aldrig fel att förbättra kylningen på en långloppsbil. Hög värme äter livslängd på allt, skivor, belägg, lager, drivknutar o.s.v.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Jo, det är självklart. Jag såg en byggtråd på andra delen av forumet, var några grabbar tog en Clio 172:a till Race4Fun. Och de hade lite oro för både mindre fälgar och att skivor är ventilerade utifrån. Jag försökte att googla lite på det, men hittade ingenting. Och det står CL Brakes RC6E belägg och Brembo MAX line skivor framme på bilen. _________________ Eimantas Sileikis 206 RC FN2 Type R |
||||||
Ett tips är att gå med i Peugeot sport club på Facebook.
Många mer tips där då alla inte hänger här men kan allt om de bilarna. Trevligt folk där så du får alltid bra med tips och hjälp. _________________ Tom Holmquist Peugeot 206 RC Peugeot 406 Coupe V6 |
||||||
Jag skulle vara betydligt mer orolig för fälgarnas utformning av ekrarna, tror det kommer skilja mycket hur bra kylning det blir. Vissa motorsportfälgar har ju 'kylkåpor' _________________ Roland Johansson |
||||||
Hej!
kan starkt rekommendera att bygga ordentlig bromskylning med slangar exempelvis med sådana här som du leder in på baksidan av bromsskivorna : https://www.biltema.se/bil---mc/bilr Man bygger upp värme över åtta timmar som behöver ta vägen någonstans, om du kyler ned skivor / drivknutar / drivaxlar så håller allt mycket bättre. Fälgar gäller bara att köra med något som leder in luft i hjulhuset vi körde med peuguguguoets (går aldrig svara till märket) 15" orginal aluminium fälgar och tyckte det fungerade fint _________________ |
||||||
Vi plockade bort bromskylningen på mina 206:or när vi väl körde med rätt belägg.
Receptet på bromsar fram blev antingen RC-bromsar med Mintex 1144 eller mindre bromsar från 406 och PBS-belägg från Clio. Min slutsats var att med rätt belägg och friska skivor och bromsvätska så behövs ingen extra kylning. _________________ Anders Hansson |
||||||
Har du någon bild på dom broms skivorna? Om jag fattat det rätt så är dom som Saabs 308mm skivor? Jag har byggt broms kylning på ena sida av slitytan. Risken kan ju vara att dom slår sig Men jag tänker försöka. Mvh, Per Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Ur minnet tror jag att 406 Coupé V6 tar kylluften på insidan (jag har tittat på att uppdatera Activans bromsar), men ja, det är väldigt ovanligt på PSA-bilar. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||||
Tror inte 16" är så mycket bättre för kylningen då fälgen inte kan ligga så nära kylkanalerna ut från skivan att det påverkar kylningen. Detta då bromsoket bygger iaf 1cm ut från skivan och det är oket som avgör frigången. Renault har också skivor ventilerade från utsidan, läste att det är pga att skivorna har så liten offset att de kan spricka runt navet annars. Har dock numera skivor som har ventilationshål innifrån navet och de är bättre. Jag har haft kylslang till insidan på skivan med skivor enbart ventilerade utifrån. Dock är det inte bara skivan som behöver kylas utan även belägg och oket. Även om 2/3 delar av kylbehovet är skivan och 1/3del ok och belägg. Kylslang till insidan på skivan kan ju även göra att drivknuten får ett trevligare liv. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Uppdatering efter 3 tävlingar.
Vi drog inte extra kylning och körde med originala 17 tums fälgar. RC6E belägg är satans bra. Ingen fade vadsomhelst, och finns nästan ingen slitage, både på skiva och belägg. Vi tänker att de ska hålla en säsong till utan några problem. För jämföreles, vi kör standarta Brembo belägg bak, och får byta de efter varje tävling. Den riktiga problem med bromsarna på RCn är att den gillar att tappa bort bäkre klossar. Det har hänt 2 gånger, sen vi säkrade de met ståltråd, men andå bil försöker att göra sitt bäst att kasta dom bort. Bild efter avlastning efter tävlingen i Sturup: _________________ Eimantas Sileikis 206 RC FN2 Type R |
||||||
Vi är 110% att vi kör med rätt belägg. Det finns en L-bricka och 2 springs som skulle hålla de in, men i Mantorp det tog 30 minuter innan de bestämde sig att gå ut i strejk. I depån, vi fick veta att det fanns en annan team med 206a som hade samma problemet.
Det är ganska välkänd problem med bilen, det är hur vi fick tipset om ståltråd, och tråden var teamets MVP sedan. _________________ Eimantas Sileikis 206 RC FN2 Type R |
||||||
Det är en liten L formad metallbit som ska låsas med ett clips. Men det gäller att tänka rätt på vilken sida clipset ska sitta. Sätter man det på fel sida eller om clipset inte sitter fast ordentligt så lossnar den L formade biten och beläggen lossnar. Låsningen ska sitta på insidan mot den ena skruven och då förhindra att den L formade biten rör sig utåt. Inåt hindrar bulten den L formade biten att röra sig
Sitter samma bromsok på en drös franska bilar inklusive min. Min uppfattning är att beläggen sitter kvar om låsningen monteras rätt Monterar man låsningen fel kan beläggen lossna på ena bromsoket när man bromsar på Magelungsvägen i höjd med Örby har jag hört 😂 Men den missen gör man helst bara en gång. Lättast är att montera Den L fomade biten med låsningen och testa att den har stopp både inåt och utåt. Sen monterar man beläggen och sätter låsningen på samma sätt Hittade en bild och låsningen ska sitta på insidan som sagt. Syns på bilden _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Skruva banåkabil Bromskylning frågor Peugeot 206 RC långlopp | 1 besök senaste veckan (845 totalt) |