Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bankörning för unga?
617 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319


Trådstartare
Min systerson har en Miata som han skulle vilja prova på bana för att få en uppfattning om det är kul eller inte. Problemet är att han fyller 14 senare i vinter. Finns det möjlighet för honom att prova utan att han behöver börja med att köpa utrustning för tusentals kronor?
Han bor i Kristinehamn, men hans mamma kör honom säkert en bit för att glädja honom.

Vi har tittat på TA för unga, men det är en hög med pengar på säkerhet innan första meter.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



SMA-licens är väl inget problem. Då återstår bara att övertala någon arrangör att släppa ut honom med andra.

Få vill nog lova osett, och 12-13åringar som ska ta SBFlicens brukar (brukade iaf) ju få visa att de klarar av de enklaste momenten i en körhage i depån (som växla och hitta bromsen).
Jag ser det inte som omöjligt. MX5RC ska ju till Gellerårsen 2022, om det är maj eller aug minns jag inte.
Men då är det nära och mest liknande bilar (kamouflageeffekt).

Allt hänger nog på kommunikation som vanligt.

Men konbana borde väl vara en början, där riskerna/farterna är (oftast) lite lägre?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
https://www.facebook.com/groups/511319415723966?multi_permalinks=1763793360476559
Jo, de har Club Go, men jag läser det som att antingen har man fempunktsbälte eller Simpson Hybrid S. Det är förstås viktigt med säkerhet, men det är en stor kostnad för att få prova.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
https://www.facebook.com/groups/511319415723966?multi_permalinks=1763793360476559
Jo, de har Club Go, men jag läser det som att antingen har man fempunktsbälte eller Simpson Hybrid S. Det är förstås viktigt med säkerhet, men det är en stor kostnad för att få prova.


Förslaget att börja med slalomträff är mitt i prick i min bok thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



I kalmar va det en ung tjej som körde konbana när jag debuterade i år. Hon åkte först med sin farsa för att sedan köra själv. Funkade kanon och hon va riktigt duktig.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149



Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
https://www.facebook.com/groups/511319415723966?multi_permalinks=1763793360476559
Jo, de har Club Go, men jag läser det som att antingen har man fempunktsbälte eller Simpson Hybrid S. Det är förstås viktigt med säkerhet, men det är en stor kostnad för att få prova.


Du behöver inte 5-punktsbälte för att köra Club-klasserna i TANU. Tanken är att bilarna i Club Go kan vara "från hyllan". Har du bur ska du ha 5-punktsbälte, har du inte bur (och har kvar airbags) räcker 3-punktsbälte.

Kommer själv köra 2022-säsongen med 3-punktsbälte.

Edit: Rekommenderar att du mailar tech@timeattacknu.se med dina frågor. De brukar svara snabbt.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319


Trådstartare
Då läser vi inte reglerna på samma sätt.
11.1.1 Om föraren är utrustad med FHR alt. HNRS (HANS eller hybrid), certifierat av FIA eller SFI skall
hjälm vara kompatibel med det FHR alt. HNRS system som används. Det är även krav på bälten enligt TA-Club 11.3.1. Använder man Simpson Hybrid S så är original 3-punktsbälten godkänt.

Min fetning ovan!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319


Trådstartare
Jag vill inte engagera mig för mycket eftersom jag inte är inblandad i familjens ekonomi och att jag kanske ser saker annorlunda än de. När jag såg en blänkare om att 14-åringar kunde köra TimeAttack mailade jag det till min syster och hon har kommunicerat med arrangörerna. Problemet är att hon aldrig har sysslat med motorsport så hon ber mig om assistans.

Jag vet inte ens om det finns lämpliga klubbar i Värmland och jag har inte själv kört på bana på många år. Självklart tycker jag det är kul att han hör av sig med frågor och funderingar även om jag inte alls är uppdaterad på vad som gäller.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Lennart Mäkinen skrev:
Då läser vi inte reglerna på samma sätt.
11.1.1 Om föraren är utrustad med FHR alt. HNRS (HANS eller hybrid), certifierat av FIA eller SFI skall
hjälm vara kompatibel med det FHR alt. HNRS system som används. Det är även krav på bälten enligt TA-Club 11.3.1. Använder man Simpson Hybrid S så är original 3-punktsbälten godkänt.

Min fetning ovan!


Hela stycket gäller ju bara om man har hnrs system, annars funkar vanligt 3p bälte.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 149



Lennart Mäkinen skrev:
Då läser vi inte reglerna på samma sätt.
11.1.1 Om föraren är utrustad med FHR alt. HNRS (HANS eller hybrid), certifierat av FIA eller SFI skall
hjälm vara kompatibel med det FHR alt. HNRS system som används. Det är även krav på bälten enligt TA-Club 11.3.1. Använder man Simpson Hybrid S så är original 3-punktsbälten godkänt.

Min fetning ovan!


Som Cedric nämnde ovan handlar den paragrafen om när föraren är utrustad med FHR/ HNRS. Jag skulle vilja säga att de flesta som kör Club-klasserna i TANU kör med 3-punktsbälten utan Simpson Hybrid S, åtminstonde de som kör för första eller andra gången.

Det sagt så kanske en Hybrid S är att rekommendera oavsett, speciellt för en ung grabb. Men förstår på det du skriver att det inte är du som tar de besluten...

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319


Trådstartare
Det verkar som att ni har rätt om bältena. thumbs up
Ett hybridskydd kostar mer än han gav för bilen. Jag får försöka prata med någon så att jag får klara besked från de som faktiskt bestämmer saker.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Lennart Mäkinen skrev:
Det verkar som att ni har rätt om bältena. thumbs up
Ett hybridskydd kostar mer än han gav för bilen. Jag får försöka prata med någon så att jag får klara besked från de som faktiskt bestämmer saker.


Anmälningsavgiften är dock rätt hög för ta eventen, kanske finns nån konbana i krokarna att testa lite på först för att se att det känns kul?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Allmänt banåkaforum
Bankörning för unga?
617 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande