Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Turbo-motor-bygge till finbilen ... ?
1, 2, 3   >>
4666 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag är vilse i motorvalet till min Jaguar XJ 6 -70.

Valet varierar över tid och jag måste bestämma mej snart.

- Förutsättningarna motorn är :
- 6 eller 8 cylindrar.
- God tillgång och rimliga priser
- 350 - 500 hk , med mycket vrid.
- God bränsleekonomi i landsvägsfart och lugn stadstrafik.
- Helst bensin, men e85 om det finns klara fördelar i bränsleekonomin.
- Eftermarknads sprut. Har ett NIRA på hyllan och ett annar som jag inte kommer ihåg namnet på.


Tankarna har innefattat Chevy SB, Chevy Ls, Bmw m50 - m54, Volvo och Merca sexa, mm.

Senaste dagarna har jag funderat på Jaguars egna motorer.. Alltså dom gamla som sitter original i bilen.
Jag har en 4.2 och en 2.8 liters.
Dessa motorer är ganska långslagiga. Är det bra eller dåligt ?

Växellådan blir automat med överväxel och lång utväxling i bakaxel.

Där står jag idag..... och det finns massor av frågetecken.
Min kunskap med att veta lite om väldigt mycket.... räcker inte till.

Kan ni hjälpa mej att reda ut detta ......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Vad är det för stuk på bilen? Original(ish) för komfortåkning?

Om ja, så tänker jag lite utanför boxen och föreslår Jagga/PSA 3.0L V6 diesel med ZF 8-växlad tomatlåda. Karaktären passar en glidarbil och de kan låta rätt mysigt! Ca 300hk/700nm rätt enkelt.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Fejlep skrev:
Vad är det för stuk på bilen? Original(ish) för komfortåkning?

Om ja, så tänker jag lite utanför boxen och föreslår Jagga/PSA 3.0L V6 diesel med ZF 8-växlad tomatlåda. Karaktären passar en glidarbil och de kan låta rätt mysigt! Ca 300hk/700nm rätt enkelt.


Ja, det är en glidarbil. Men man ska veta att jag har ett svårslaget rekord mellan Arvika och Karlstad med min förra Jagga..... med 187 kmh i snitt.....

Diesel är inte aktuellt.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Vad jag minns drog jaguars egna motorer mycket bränsle jämfört med konkurrenterna från den tiden. Även volvo drog mer, speciellt om man körde fortare än 110 km/h steg kurvan brant jämfört andra bilar i "klassen". Om det inte är prioriterat att köra med originalmotor hade jag nog valt mercedes eller bmw motor.

_________________
Johan B
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



VQ35 3.5 l v6an finns ju sjukt mycket eftermarknadsrejer till, och borde vara hyffsat kompakta med vanlig portinsprutning.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
blixten skrev:
Vad jag minns drog jaguars egna motorer mycket bränsle jämfört med konkurrenterna från den tiden. Även volvo drog mer, speciellt om man körde fortare än 110 km/h steg kurvan brant jämfört andra bilar i "klassen". Om det inte är prioriterat att köra med originalmotor hade jag nog valt mercedes eller bmw motor.


Ja..... det är mer än sant. Men jag vet inte om det går att göra något åt med modern teknink. Men det kanska sitter i kammar och dyligt.

Min gamla 4.2 drog 2,5 l/ mil..... i snitt.....


EDIT: Det är absolut inte prio att åka original.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Audis gamla 4.2 v8 kastar dom ju efter en,å många som monterat turbo med gott resultat
Du får en komplett A8 bil du kan plocka ifrån för 15-20k

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

En modern insprutning gör säkert underverk.
By the way, jag vann en tävling för en massa år sedan där första pris var ett lån, fredag till måndag, av en volvo t5 samt en tank bensin. Frugan, jag och sonen åkte till Köpenhamn, på nedvägen tog jag det rätt lugnt med gaspedalen, men på hemvägen tryckte jag på ibland och man kunde nästan se hur bränslemätaren sjönk. Den drog rejält mer än min tyska bil med mer effekt...

_________________
Johan B
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Dom breda V8-orna, typ BMW, AUDI, FORD 32v, CADILLAC mm, går bort just nu. Just för att dom är så breda (och tråkiga).
Så även V6-or.

Ska det vara V8, ligger Ls bäst till.

En rak sexa skulle vara trevligare.


EDIT:
Effekten ska nog vara närmare 350 hk..... än 500....
Vrid är viktigare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



BMW N55 eller den nyare B58 (3 liter DI med dubbelturbo) borde väl kunna hanteras rimligt eftermarknadselektroniskt idag.
Men hur mycket du behöver joxa med dem för att närma dig körbara 400 vet jag inte, inte heller om det får plats.
Men de verkar vara lite dyra på skroten

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Jag tycker också det borde vara en BMW sexa, skulle säga en av de enklare? Den från 330i e46 är väldigt trevlig!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226




_________________
Kai Anttila
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Bmw m50 ,oöppnad å turbo så har du 4-500 driftsäkra

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Mercedes rak 6a M104 finns i olika volymer, väldigt stabil.
Mercedes V8 M119 finns i olika volymer(upp till 6 liter), le-mans vinnare
Mercedes V12 M120 sitter även i pagani zonda.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jag hade stoppat i en m54 med turbo, eller en n54, men mer meck att få till det med den senare 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
m50/52/54 framstår väl som den bästa lösningen, om inte annat för att jag faktiskt har en hel del gerjor i hyllorna.
Tror jag har en m54b30 utav vev och kolvar... diverse 2.8 m52..... och någon m52tu..... samt ett gäng toppar, där någon/ några ska vara sprickfria.

Ingen är väl komplett och hel, men det går garanterat att sätta ihop något.

Vad ska jag satsa på i första hand ?

M50 2.8, m52 2.8, m52tu 2.8, eller kanske ska sätta i 2.8 vev i b30-blocket ?

Skulle gärna använda Nirat som jag har. Klarar det att styra en turboladdad. dubbelvanos med god bränsleekonomi ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Jagga XJR-6 motor konverterad till TD06 turbo (typ GM 4,3 original turbo med större kompressor)

Har original med eaton m90 kompressor 320 hk och 520 nm vrid
8,5 i komp. Bra kolvar och stakar.
Snälla kammar pga kompressorn

Eller varför inte ta en modern r1740 kompressor ?
Sitter på bla annat GM LT4 std. och finns även som eftermarknads pryl til
GM HFV6 3,6 liters sugmotor.. bra för att ladda 0,8-0,9
Nackdelen är ju att kompressorn är mycket dyrare än en TD06a

Dom motorerna är relativt enkla att få tag på i England och inte spec dyra
Och spar säkert jobb med att anpassa motorn i bilen och sen har den även original GM 4L80 automat som finns hur mycket delar till som helst (nog onödigt att nämna till dig Håkan)

AJ16S är beteckningen på motorn

_________________
Truls Herland
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Tycker det hade varit coolare med en jagga motor. En rak 4.2 liters 6a, modern insprutning, moderna kolvar och stakar + en turbo.
Det borde inte vara något problem att få ut 400 hk med bra vrid och moderat laddtryck.

Det kanske faller på rimliga prisnivåer och tillgång till delar. Men Engelsmän brukar vara bra på eftermarknadsdelar till sina bilar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jag röstar också Jagga, OM det finns bra manuella lådor som tål vrid?

En BMW m30 som är rätt lik en jagga 6a i stukturen kan man åka 4-600hk på med små eller nästan obefintliga mods på

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



erikjakan skrev:
Jag röstar också Jagga, OM det finns bra manuella lådor som tål vrid?


"Växellådan blir automat med överväxel och lång utväxling i bakaxel."

Finbilar som ska bruksas också ska ha automat av hederlig momontomvandlartyp!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



safe skrev:
erikjakan skrev:
Jag röstar också Jagga, OM det finns bra manuella lådor som tål vrid?


"Växellådan blir automat med överväxel och lång utväxling i bakaxel."

Finbilar som ska bruksas också ska ha automat av hederlig momontomvandlartyp!


Dåså

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andra projekttrådar
Turbo-motor-bygge till finbilen ... ?
1, 2, 3   >>
4666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande