Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Turbo-motor-bygge till finbilen ... ? | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (4687 totalt) |
Jag är vilse i motorvalet till min Jaguar XJ 6 -70.
Valet varierar över tid och jag måste bestämma mej snart. - Förutsättningarna motorn är : - 6 eller 8 cylindrar. - God tillgång och rimliga priser - 350 - 500 hk , med mycket vrid. - God bränsleekonomi i landsvägsfart och lugn stadstrafik. - Helst bensin, men e85 om det finns klara fördelar i bränsleekonomin. - Eftermarknads sprut. Har ett NIRA på hyllan och ett annar som jag inte kommer ihåg namnet på. Tankarna har innefattat Chevy SB, Chevy Ls, Bmw m50 - m54, Volvo och Merca sexa, mm. Senaste dagarna har jag funderat på Jaguars egna motorer.. Alltså dom gamla som sitter original i bilen. Jag har en 4.2 och en 2.8 liters. Dessa motorer är ganska långslagiga. Är det bra eller dåligt ? Växellådan blir automat med överväxel och lång utväxling i bakaxel. Där står jag idag..... och det finns massor av frågetecken. Min kunskap med att veta lite om väldigt mycket.... räcker inte till. Kan ni hjälpa mej att reda ut detta ...... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vad är det för stuk på bilen? Original(ish) för komfortåkning?
Om ja, så tänker jag lite utanför boxen och föreslår Jagga/PSA 3.0L V6 diesel med ZF 8-växlad tomatlåda. Karaktären passar en glidarbil och de kan låta rätt mysigt! Ca 300hk/700nm rätt enkelt. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Ja, det är en glidarbil. Men man ska veta att jag har ett svårslaget rekord mellan Arvika och Karlstad med min förra Jagga..... med 187 kmh i snitt..... Diesel är inte aktuellt..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vad jag minns drog jaguars egna motorer mycket bränsle jämfört med konkurrenterna från den tiden. Även volvo drog mer, speciellt om man körde fortare än 110 km/h steg kurvan brant jämfört andra bilar i "klassen". Om det inte är prioriterat att köra med originalmotor hade jag nog valt mercedes eller bmw motor.
_________________ Johan B |
||||
VQ35 3.5 l v6an finns ju sjukt mycket eftermarknadsrejer till, och borde vara hyffsat kompakta med vanlig portinsprutning.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja..... det är mer än sant. Men jag vet inte om det går att göra något åt med modern teknink. Men det kanska sitter i kammar och dyligt. Min gamla 4.2 drog 2,5 l/ mil..... i snitt..... EDIT: Det är absolut inte prio att åka original. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Audis gamla 4.2 v8 kastar dom ju efter en,å många som monterat turbo med gott resultat
Du får en komplett A8 bil du kan plocka ifrån för 15-20k _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||
En modern insprutning gör säkert underverk.
By the way, jag vann en tävling för en massa år sedan där första pris var ett lån, fredag till måndag, av en volvo t5 samt en tank bensin. Frugan, jag och sonen åkte till Köpenhamn, på nedvägen tog jag det rätt lugnt med gaspedalen, men på hemvägen tryckte jag på ibland och man kunde nästan se hur bränslemätaren sjönk. Den drog rejält mer än min tyska bil med mer effekt... _________________ Johan B |
||||
Dom breda V8-orna, typ BMW, AUDI, FORD 32v, CADILLAC mm, går bort just nu. Just för att dom är så breda (och tråkiga).
Så även V6-or. Ska det vara V8, ligger Ls bäst till. En rak sexa skulle vara trevligare. EDIT: Effekten ska nog vara närmare 350 hk..... än 500.... Vrid är viktigare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
BMW N55 eller den nyare B58 (3 liter DI med dubbelturbo) borde väl kunna hanteras rimligt eftermarknadselektroniskt idag.
Men hur mycket du behöver joxa med dem för att närma dig körbara 400 vet jag inte, inte heller om det får plats. Men de verkar vara lite dyra på skroten |
||||
Våga vara annorlunda. https://www.topspeed.com/cars/car-ne
_________________ Kai Anttila |
||||
Jag hade stoppat i en m54 med turbo, eller en n54, men mer meck att få till det med den senare 😊
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
m50/52/54 framstår väl som den bästa lösningen, om inte annat för att jag faktiskt har en hel del gerjor i hyllorna.
Tror jag har en m54b30 utav vev och kolvar... diverse 2.8 m52..... och någon m52tu..... samt ett gäng toppar, där någon/ några ska vara sprickfria. Ingen är väl komplett och hel, men det går garanterat att sätta ihop något. Vad ska jag satsa på i första hand ? M50 2.8, m52 2.8, m52tu 2.8, eller kanske ska sätta i 2.8 vev i b30-blocket ? Skulle gärna använda Nirat som jag har. Klarar det att styra en turboladdad. dubbelvanos med god bränsleekonomi ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jagga XJR-6 motor konverterad till TD06 turbo (typ GM 4,3 original turbo med större kompressor)
Har original med eaton m90 kompressor 320 hk och 520 nm vrid 8,5 i komp. Bra kolvar och stakar. Snälla kammar pga kompressorn Eller varför inte ta en modern r1740 kompressor ? Sitter på bla annat GM LT4 std. och finns även som eftermarknads pryl til GM HFV6 3,6 liters sugmotor.. bra för att ladda 0,8-0,9 Nackdelen är ju att kompressorn är mycket dyrare än en TD06a Dom motorerna är relativt enkla att få tag på i England och inte spec dyra Och spar säkert jobb med att anpassa motorn i bilen och sen har den även original GM 4L80 automat som finns hur mycket delar till som helst (nog onödigt att nämna till dig Håkan) AJ16S är beteckningen på motorn _________________ Truls Herland |
||||
Tycker det hade varit coolare med en jagga motor. En rak 4.2 liters 6a, modern insprutning, moderna kolvar och stakar + en turbo.
Det borde inte vara något problem att få ut 400 hk med bra vrid och moderat laddtryck. Det kanske faller på rimliga prisnivåer och tillgång till delar. Men Engelsmän brukar vara bra på eftermarknadsdelar till sina bilar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag röstar också Jagga, OM det finns bra manuella lådor som tål vrid?
En BMW m30 som är rätt lik en jagga 6a i stukturen kan man åka 4-600hk på med små eller nästan obefintliga mods på _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
"Växellådan blir automat med överväxel och lång utväxling i bakaxel." Finbilar som ska bruksas också ska ha automat av hederlig momontomvandlartyp! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Dåså _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Andra projekttrådar Turbo-motor-bygge till finbilen ... ? | 1, 2, 3 >> 11 besök senaste veckan (4687 totalt) |