Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Turbo-motor-bygge till finbilen ... ?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4673 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
safe skrev:
Tycker det hade varit coolare med en jagga motor. En rak 4.2 liters 6a, modern insprutning, moderna kolvar och stakar + en turbo.
Det borde inte vara något problem att få ut 400 hk med bra vrid och moderat laddtryck.

Det kanske faller på rimliga prisnivåer och tillgång till delar. Men Engelsmän brukar vara bra på eftermarknadsdelar till sina bilar.


Jag får läsa på vad som går att göra.

Men som sagt, är förbrukningen jätteviktig. Det går inte att ha en bil för landsvägen som drar 1,5 l +.

Sista tiden har jag funderat på en 2-liters sexa och pruta lite på effekten.
En BMW 520 hänger ju bra med i trafiken.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



ButterflyRacing skrev:
safe skrev:
Tycker det hade varit coolare med en jagga motor. En rak 4.2 liters 6a, modern insprutning, moderna kolvar och stakar + en turbo.
Det borde inte vara något problem att få ut 400 hk med bra vrid och moderat laddtryck.

Det kanske faller på rimliga prisnivåer och tillgång till delar. Men Engelsmän brukar vara bra på eftermarknadsdelar till sina bilar.


Jag får läsa på vad som går att göra.

Men som sagt, är förbrukningen jätteviktig. Det går inte att ha en bil för landsvägen som drar 1,5 l +.

Sista tiden har jag funderat på en 2-liters sexa och pruta lite på effekten.
En BMW 520 hänger ju bra med i trafiken.


Dem funkar fint också, men tanken är lite galen med automat då. väl?

SAAB 4a?

Även sexa känns fel, tror inte en 2 liters sexa är det minsta mindre törstig än en 3 liters vid landsväg..

Jag körde en m50b20IV med e85 och körde 420whp oöppnat Höll bra sålänge man varvade under 7800.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
erikjakan skrev:
ButterflyRacing skrev:
safe skrev:
Tycker det hade varit coolare med en jagga motor. En rak 4.2 liters 6a, modern insprutning, moderna kolvar och stakar + en turbo.
Det borde inte vara något problem att få ut 400 hk med bra vrid och moderat laddtryck.

Det kanske faller på rimliga prisnivåer och tillgång till delar. Men Engelsmän brukar vara bra på eftermarknadsdelar till sina bilar.


Jag får läsa på vad som går att göra.

Men som sagt, är förbrukningen jätteviktig. Det går inte att ha en bil för landsvägen som drar 1,5 l +.

Sista tiden har jag funderat på en 2-liters sexa och pruta lite på effekten.
En BMW 520 hänger ju bra med i trafiken.


Dem funkar fint också, men tanken är lite galen med automat då. väl?

SAAB 4a?

Även sexa känns fel, tror inte en 2 liters sexa är det minsta mindre törstig än en 3 liters vid landsväg..

Jag körde en m50b20IV med e85 och körde 420whp oöppnat Höll bra sålänge man varvade under 7800.


Det är just volymen jag velar mest på. Men det kan vara så att 2.5 - 3.0 är det bästa.

Några 4-cylindriga blir det inte, även om jag älskar min VAG 1.8t som bruksbil. Den motorkaraktären passar mej.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



ButterflyRacing skrev:
safe skrev:
Tycker det hade varit coolare med en jagga motor. En rak 4.2 liters 6a, modern insprutning, moderna kolvar och stakar + en turbo.
Det borde inte vara något problem att få ut 400 hk med bra vrid och moderat laddtryck.

Det kanske faller på rimliga prisnivåer och tillgång till delar. Men Engelsmän brukar vara bra på eftermarknadsdelar till sina bilar.


Jag får läsa på vad som går att göra.

Men som sagt, är förbrukningen jätteviktig. Det går inte att ha en bil för landsvägen som drar 1,5 l +.

Sista tiden har jag funderat på en 2-liters sexa och pruta lite på effekten.
En BMW 520 hänger ju bra med i trafiken.


Nä, 1.5 liter milen är för saftigt. Jagga sexorna verkar finnas i många storlekar volymmässigt.
Ska man ha en turbo motor så ska man nog ha en som laddar på högre upp i registret så man kan ligga i landsvägs fart utan att turbon går in vid minsta motlut, det bruka kosta mycket soppa. En 3 liters 6a borde kunna gå under litern om det är rätt utväxling och bra vrid som fixar det. Körde Citroen C5 med 3.0 v6 och automat, den gick under 0.9 på långkörning om man var försiktig.
En BMW 6a är väl förstås mer förnuftigt än att modernisera en Engelsk 50-tals konstruktion.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18577



ButterflyRacing skrev:
erikjakan skrev:
ButterflyRacing skrev:
safe skrev:
Tycker det hade varit coolare med en jagga motor. En rak 4.2 liters 6a, modern insprutning, moderna kolvar och stakar + en turbo.
Det borde inte vara något problem att få ut 400 hk med bra vrid och moderat laddtryck.

Det kanske faller på rimliga prisnivåer och tillgång till delar. Men Engelsmän brukar vara bra på eftermarknadsdelar till sina bilar.


Jag får läsa på vad som går att göra.

Men som sagt, är förbrukningen jätteviktig. Det går inte att ha en bil för landsvägen som drar 1,5 l +.

Sista tiden har jag funderat på en 2-liters sexa och pruta lite på effekten.
En BMW 520 hänger ju bra med i trafiken.


Dem funkar fint också, men tanken är lite galen med automat då. väl?

SAAB 4a?

Även sexa känns fel, tror inte en 2 liters sexa är det minsta mindre törstig än en 3 liters vid landsväg..

Jag körde en m50b20IV med e85 och körde 420whp oöppnat Höll bra sålänge man varvade under 7800.


Det är just volymen jag velar mest på. Men det kan vara så att 2.5 - 3.0 är det bästa.

Några 4-cylindriga blir det inte, även om jag älskar min VAG 1.8t som bruksbil. Den motorkaraktären passar mej.


Om du prioriterar förbrukning så skall du ha en motor som du kan köra så mycket som möjligt utan turbotryck, dvs den skall orka med utan att du behöver laddtryck för då drar förbrukningen iväg direkt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Jaguar/JAGUAR-XJ-X308/1998_2002/Moto . . . .
Ingen turbo men en trevlig motor med kompressor som dessutom passar i bilen, kanske med en BMW dsg

MVH tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



om du vill ha v8 så kan du lika gärna ta en bmw m60.

den är billigare och bättre en jagga v8an. som kom senare än bmw motorn,
om man jämför motorerna är jagga v8an i princip en kopia på m60n.

och det finns ju även 3 liters m60. den har jag i min bruksbil. en trevlig motor men för lite vrid.
så för din del måste den nog överladdas
eller ta b30an med b35 vev och få en 3,4 liters motor.

_________________
Truls Herland
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Jag har funderat klart nu, du ska ha en m54b30 med en relativt stor snurra god för 500-600.

Rätt snål sexa som som är modern, pallar mycket mos oöppnad (500).

Lätt också!

Seså, löp o köp

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jag har funderat klart nu, du ska ha en m54b30 med en relativt stor snurra god för 500-600.

Rätt snål sexa som som är modern, pallar mycket mos oöppnad (500).

Lätt också!

Seså, löp o köp


Okej då.
Jag får sätta ihop den m54 3.0 jag har.... med 2.8 vevparti. Till att börja med.
Någon har sagt att det är något som skiljer på vevaxlarna, men det borde väl gå att fixa ?

Ska det vara V8..... så blir det Ls 4.8. Men inte så sugen på det.

Jag har lite koll på HX-turbo och dess storlekar..... men inte fattat hur man jämför storleken på andra fabrikat.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



ButterflyRacing skrev:
erikjakan skrev:
Jag har funderat klart nu, du ska ha en m54b30 med en relativt stor snurra god för 500-600.

Rätt snål sexa som som är modern, pallar mycket mos oöppnad (500).

Lätt också!

Seså, löp o köp


Okej då.
Jag får sätta ihop den m54 3.0 jag har.... med 2.8 vevparti. Till att börja med.
Någon har sagt att det är något som skiljer på vevaxlarna, men det borde väl gå att fixa ?

Ska det vara V8..... så blir det Ls 4.8. Men inte så sugen på det.

Jag har lite koll på HX-turbo och dess storlekar..... men inte fattat hur man jämför storleken på andra fabrikat.


Det blir ju andra stakar då om jag inte minns fel.

I övrigt ska dem vara rätt lika förutom slaget, om du har en vev från en TU, då m54 triggar på en krans på veven.

Enklaste sättet är att mäta impellern, då ser man lätt vad en turbo orkar med.

Kolla på GIKs hemsida annars, eller speeding.nu

Bw362 tror jag är lagom i size, kkk29.

Leta efter nåt med 58-62mm impeller!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
erikjakan skrev:
ButterflyRacing skrev:
erikjakan skrev:
Jag har funderat klart nu, du ska ha en m54b30 med en relativt stor snurra god för 500-600.

Rätt snål sexa som som är modern, pallar mycket mos oöppnad (500).

Lätt också!

Seså, löp o köp


Okej då.
Jag får sätta ihop den m54 3.0 jag har.... med 2.8 vevparti. Till att börja med.
Någon har sagt att det är något som skiljer på vevaxlarna, men det borde väl gå att fixa ?

Ska det vara V8..... så blir det Ls 4.8. Men inte så sugen på det.

Jag har lite koll på HX-turbo och dess storlekar..... men inte fattat hur man jämför storleken på andra fabrikat.


Det blir ju andra stakar då om jag inte minns fel.

I övrigt ska dem vara rätt lika förutom slaget, om du har en vev från en TU, då m54 triggar på en krans på veven.

Enklaste sättet är att mäta impellern, då ser man lätt vad en turbo orkar med.

Kolla på GIKs hemsida annars, eller speeding.nu

Bw362 tror jag är lagom i size, kkk29.

Leta efter nåt med 58-62mm impeller!


Jag har några m52 och m52tu 2.8.... med trasiga toppar. Så jag tar komplett vevparti från en sån.
Triggern kan jag sätta på utsidan, i värsta fall. Ska ju ändå använda eftermarknads-sprut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Såhär fint flås kan man få i en smidd m50

2.2 bar 720whp.


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kanske fel prisklass, Men en sån här ska du ju ha 👍
Och ihop med den 8vxl automaten som sitter på den, så kan du ha en rolig slutväxel 😎
Har några på väg hem nu thumbs up thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
erikjakan skrev:
Såhär fint flås kan man få i en smidd m50 .............


Du måste ju ha åkt en del landsväg med den. Har du någon uppfattnig om förbrukningen ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Dude skrev:
Kanske fel prisklass............


Troligtvis. Om jag inte får ett inkomstbaserat pris av dej.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Ja absolut, körde rätt mycket, drog typ 1. 2-1.3 l/mil i 120 på e85.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ja absolut, körde rätt mycket, drog typ 1. 2-1.3 l/mil i 120 på e85.


Ja... det är ju inte det värsta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 459



Ser att många tycker att man ska ha en ganska stor motor som klarar sig utan laddtryck, vad baserar ni det på ?
"Alla" moderna bilar har downsizade motorer, som ofta går på laddtryck, för att just spara på bränsle.
Man "återvinner" ju kraft från avgaserna.

Enda biltillverkarna jag kan räkna upp på rak arm är Subaru och Toyota som har NA motorer "som orkar" utan laddtryck, men dom verkar dra minst 10-20% mer än andra tillverkare med turbo motorer.

Om man inte downsizar motorn, kan man göra det med utväxlingen, eller gärna båda.
En stor motor som har laddtryck på låga varvtal och lätt orkar gå på högsta växeln under 80 km/h blir både trevlig och snål.

Se till och håll varvtalet under 1500 i 80 km/h på högsta växeln. = total utväxling typ 2,5:1

På 635an jag åker med har jag 0,84 på 5an. och 3,07:1 i slutväxel.
3,5 liters motor med Bi-Turbo.

Tyvärr drar den tydligt mer med V70r aggregaten nu än vad den gjorde med SAAB gt17 snurrorna.
men man kör fortfarande under 1l/mil på landsväg i 90-100 Km/h
M30 motorn jag har är dessutom kompsänkt till 8,3:1 och minst sagt omodern i övrigt, det är ju en 1960 tals konstruktion.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
..... Intresant idéer.......


Det är ungefär som jag vill se på saken. Fast jag har varken kunskap eller erfarenhet att sätta ord på det.

Tar man SAAB 9.5 som exempel, så är 2-liters turbobilarna en hopplöst trött och tråkig bil, som dessutom drar mer soppa än sin 2.3-liters kusin.
2.3an är mycket trevligare.
Jag har haft båda som bruksbilar och med extra laddtrtcksmätare i.

Om man håller landsvägsfart och slpper upp gasen liite, så att laddtrycket går ner till nästan noll...... så minskar inte hastigheten, men förbrukningen dyker flera dl.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Om det är effektivitet som önskas så gäller det väl att ha så högt komptryck som möjligt för landsvägsdrift, och inte en lågkompad sak optimerad för fullgassvep med högtryck?

Men nästan allt ligger ju i mappningsarbetet som väldig få vill "betala" för (kallstart, tip-in, låglast med nära inget spjäll alls, etc).
Men det går ju att vägmappa det mesta av detta om man köper på sig de sensorer som behövs (flex och lambda iaf).
Det går nog att få till nåt bra med smarta val av budgetdelar ("hyllvärmare").

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
**Dubbel**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andra projekttrådar
Turbo-motor-bygge till finbilen ... ?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4673 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande