Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Turbo-motor-bygge till finbilen ... ?
<<   1, 2, 3
4666 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Som svar till daniels fråga.
Visst kan man tunea in en mindre motor att gå snålt med laddtryck.
Men det ligger väldigt mycket tid bakom att få det driftsäkert under dem förhållandena.
En större motor som går "lugnt" i samma hastighet utan laddtryck är mer lättmappad. Den smälter inte om man hamnar i lite fel omständigheter.

Min igentligen ända egna erfarenhet av sammanhanget, är en "bruksbil" jag hade med Volvo b23 överladdad. Högkompad (12:1 ungefär) relativt snäll kamaxel lite större turbo. Körde på ungefär 0.8-0.9 liter milen e85 vid 110-120 på motorväg med farthållare , det gällde en 740 kombi.

Men då körde jag den nästan 60 mil på farthållare och finjustera hela resan på datorn. Hur den hade gått under en annan årstid är svårt att säga.

Detta var innan jag hade råd med styrsystem som kunde ha aktiv BB lambdareglering, körde helt utifrån map/tps lufttemp. och justerade bara efter en fristående lambda och ett par EGT i grenrör. På den tiden tankade man e85 för under 7 kr litern


Jag tror absolut en modern BMW 6a går att få ned under litern ganska lätt på e85 med dagens moderna styrsystem. Även med en tung bil.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
knotan skrev:

................Jag tror absolut en modern BMW 6a går att få ned under litern ganska lätt på e85 med dagens moderna styrsystem. Även med en tung bil.



Vad räknas som tillräckligt modernt styrsystem ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Downsizing med turbo var väl en trend som lönande sig i de gamla mätcyklerna för bränsleförbrukning, men mindre bra i verkligheten.

Har inte haft många turbo bensin are, men den senaste var en Audi 1.8t och den var orkeslös utan laddtryck. I en uppförsbacke på farthållare så gick den momentana förbrukning upp rejält! Köra med släp ska vi inte tala om...
För låg förbrukning krävs lågt varvtal, 2000 varv, och då behöver motorn ha vrid från volym.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



ButterflyRacing skrev:
knotan skrev:

................Jag tror absolut en modern BMW 6a går att få ned under litern ganska lätt på e85 med dagens moderna styrsystem. Även med en tung bil.



Vad räknas som tillräckligt modernt styrsystem ?


Tex ett vems 3.6 eller nyare.

Nåt som kan köra BB lambda.

M54 har aktiv dubbelvanos så det går en del in och utgångar till det.

Nice att kunna köra den sekvensiellt också och inte wasted spark.

Tror ett maxxecu idag är bland det bättre att välja, jag har även goda erfarenheter av detta https://psimotor.mysitoo.com/emu-black


Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Ja, man måste ha ett system med Bredbands lambda, så inte motorn "fetar på" som gamla Turbo bilar gjorde, och mosade i 0,85 eller fetare i Lambda värde bara för att man hade lite laddtryck.
Då går kalkylen på röven helt.

Exempel, jag och en kompis har varsin BMW 428.
Kompisen har en X-drive Coupe, och min är en Bakhjulsdriven Gran Coupe.
2,0 liters Bensin 4ra med 245 Hk.
Denna motor lämnar 350Nm som en platå från 1250 - 4800 Rpm.

Visst blir motorn lite Diesel aktig, med ganska platt karatär, men dom går ganska snålt.
Bilen väger typ. 1700Kg. (min 4 dörrade är lite tyngre)

Bild på färddatorn på kompisens X-drive.
Rutt Stavanger Norge till Småland.



Lägger upp en resebild med, fy tusan vilka vyer !


En bild på "mindre långresa" med min 428a.



Båda bilarna har ZF 8 växlade tomatlådan.

Nu är detta moderna prylar, men man ska titta på hur konstruktionen är gjord.
Lågt varvtal, mycket vridmoment, för att detta ska fungera behövs en "liten" Turbo som laddar på låga varvtal.

Allt är ju kompromisser, och ska man vara både bensinsnål och plocka 100hk per cylinder, då blir det svårt.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Bredbandslambda, knacksensorer, kamstyrningar och elektroniskt gaspjäll.

Tex emu master black.
Max Ecu race.
Link g4 + extreme /Thunder.
Viveca v88.

Finns många olika att välja på

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



ButterflyRacing skrev:
Daniel-635 skrev:
..... Intresant idéer.......


Det är ungefär som jag vill se på saken. Fast jag har varken kunskap eller erfarenhet att sätta ord på det.

Tar man SAAB 9.5 som exempel, så är 2-liters turbobilarna en hopplöst trött och tråkig bil, som dessutom drar mer soppa än sin 2.3-liters kusin.
2.3an är mycket trevligare.
Jag har haft båda som bruksbilar och med extra laddtrtcksmätare i.

Om man håller landsvägsfart och slpper upp gasen liite, så att laddtrycket går ner till nästan noll...... så minskar inte hastigheten, men förbrukningen dyker flera dl.


Hade en 9-5 2.0t i rätt många år, körde den mellan Göteborg och Trollhättan varje vardag. Kom oftast under 0.6 i förbrukning. Allt handlar om att inte köra på laddtryck för då skjuter förbrukningen som sagt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



knotan skrev:

Viveca v88.



Vipec's syrra....hört att hon är härlig!


F'låt. Var tvungen.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
MaZ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Daniel-635 skrev:
..... Intresant idéer.......


Det är ungefär som jag vill se på saken. Fast jag har varken kunskap eller erfarenhet att sätta ord på det.

Tar man SAAB 9.5 som exempel, så är 2-liters turbobilarna en hopplöst trött och tråkig bil, som dessutom drar mer soppa än sin 2.3-liters kusin.
2.3an är mycket trevligare.
Jag har haft båda som bruksbilar och med extra laddtrtcksmätare i.

Om man håller landsvägsfart och slpper upp gasen liite, så att laddtrycket går ner till nästan noll...... så minskar inte hastigheten, men förbrukningen dyker flera dl.


Hade en 9-5 2.0t i rätt många år, körde den mellan Göteborg och Trollhättan varje vardag. Kom oftast under 0.6 i förbrukning. Allt handlar om att inte köra på laddtryck för då skjuter förbrukningen som sagt.


Fuling har en som också går att köra så billigt. Men att det är en vansinnigt tråkig bil, jämfört med 2.3t kvarstår.

Det jag var inne på, men som kom bort..... var att det gäller att hitta rätt volym på motorn för att nå det man vill.
Det är det som är så svårt.

Jag börjar även förstå att styrsystemet blir bra mycket dyrare än jag hoppats. Men det får man ju väga mot driftkostnadenkostnaden för en bil som drar lite mer bränsle.
Det är ju inte så att den kommer gå 5000 mil per år.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Kanske som att svära i kyrkan... men finns det kanske någon motor med original sprut och turbo som skulle fungera... eller måste man alltid ha nytt sprut mappnig osv? Nej jag kan inte detta men.. ibland e det trevligt att vara bekväm och använda något färdigtestat. ..

_________________
Michael Thulesius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kanske som att svära i kyrkan... men finns det kanske någon motor med original sprut och turbo som skulle fungera... eller måste man alltid ha nytt sprut mappnig osv? Nej jag kan inte detta men.. ibland e det trevligt att vara bekväm och använda något färdigtestat. ..


Du har jätrerätt.
Men det blir lita andra kostnader..... och man ska köpa mycket grejor samtidigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Rätt svar på alla frågor..... är väl:
Riv tävlingsbilen och bygg om den motorn. Det finns ju inte mycket jag kan åka med den iallafall.
Men där är jag inte än.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



ButterflyRacing skrev:
Rätt svar på alla frågor..... är väl:
Riv tävlingsbilen och bygg om den motorn. Det finns ju inte mycket jag kan åka med den iallafall.
Men där är jag inte än.
Vad är det för styrsystem i den?
Det kanske går att få det att prata BMWsexa (utan att göra mer än att plugga ur det, bygga ny härva och skapa ny mapp)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Rätt svar på alla frågor..... är väl:
Riv tävlingsbilen och bygg om den motorn. Det finns ju inte mycket jag kan åka med den iallafall.
Men där är jag inte än.
Vad är det för styrsystem i den?
Det kanske går att få det att prata BMWsexa (utan att göra mer än att plugga ur det, bygga ny härva och skapa ny mapp)?


Jag har inget som kan prata med bredbandslamda.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Scrollade tillbaka, och läste första inlägget en extra gång.

Automatlådan, är kanske original bilens största problem, vad det gäller förbrukningen.
Converter lockup, är rätt viktigt, men det blir inte lätt för små pengar.
Svår balansgång.

Jag har trixat mycket med min gamle BMW 528 för att optimera en halvdan L-Jetronic.
Men svårt att få ihop kalkyl till att byta till nya prylar om man bara kör 300 mil per år.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Scrollade tillbaka, och läste första inlägget en extra gång.

Automatlådan, är kanske original bilens största problem, vad det gäller förbrukningen.
Converter lockup, är rätt viktigt, men det blir inte lätt för små pengar.
Svår balansgång.

Jag har trixat mycket med min gamle BMW 528 för att optimera en halvdan L-Jetronic.
Men svårt att få ihop kalkyl till att byta till nya prylar om man bara kör 300 mil per år.


Lådorna är inget problem för mej. Har en kompanjon som knappt gör något annat.
Så det blir ingen 70-talslåda...... även om Jaguar ofta har GM-lådor.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Niklas Falk skrev:



Vad är det för styrsystem i den?.......


Original är det dubbla SU ....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Daniel-635 skrev:
Scrollade tillbaka, och läste första inlägget en extra gång.

Automatlådan, är kanske original bilens största problem, vad det gäller förbrukningen.
Converter lockup, är rätt viktigt, men det blir inte lätt för små pengar.
Svår balansgång.

Jag har trixat mycket med min gamle BMW 528 för att optimera en halvdan L-Jetronic.
Men svårt att få ihop kalkyl till att byta till nya prylar om man bara kör 300 mil per år.


Jaguar använde på den tiden ofta samma lådor som BMW.
tex ZF 4HP24. Den har lock-up.

BMW e34 540i och senare 740i och 750i har 5HP30 lådan,
den är mycket stark men tyvärr även ovanlig.. har också lock-up

kanske optippat så är aisin/toyota a340 i volvo 960 en mycket bra låda,
är också specat till över 400 Nm (undrar vad volvo hade före sig ;-) )
samma låda som satt i Toyota Supra i sin tid.
även den senare a43de. båda har lock-up.

tex i BMW 850i är lock-up öppen under 55 mph

min mening är lock-up temat också en myt.
för det spelar ganska stor roll om convertern har momentförstärkning eller inte.
har den momentförstärkning vill man inte låsa convertern.
har bruksat både bilar med och utan lock-up och för min del är det vilket som.

i en modern dubbel-turbo diesel som bara jobbar inom 500 varv
är saken en helt annan.

_________________
Truls Herland
Citera
Andra projekttrådar
Turbo-motor-bygge till finbilen ... ?
<<   1, 2, 3
4666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande