Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
260 besök senaste veckan (12466 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Ursäkta dröjsmålet Håkan. Här är iallafall videon. Meddela gärna om någon info är fel gällande din bils info, isåfall ändrar jag gärna. Eller om du vill att jag justerar något annat, meddela isåfall.... Tar gärna vikten på din bil fulltankad utan förare. Min bil väger 1510kg med full 90l tank samt full av alla övrig vätskor som spolarvätska osv. (1590kg on track med mig i bilen med full 90l tank)


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742




_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Nu ser man framemot att se 992 GT3 RS åka 2 sekunder raskare varv på Gotland långa.

Mina tankar 💭 om det finns mer om i texten för de som är intresserade...


Har lagt mina vmin & Vmax farter på min film om någon vill jämföra farter. Bilens hastighetsmätare visar dock mycket högre än dessa. Detta är givetvis riktiga GPS farter som kommer från 📊 dataloggen på 10hz.

https://www.instagram.com/reel/C6PR745q0NS/?igsh=eG1zdGx6YWFwZGY2

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Backlund
Stockholm
Här sen Maj 2008
Inlägg: 85



Ny film från helgens körning, nytt pers 3,01,26.
Det var lite för varmt, runt 24grader men fästet i banan kändes ok trots dumprar i kalkbrottet som dammade.
Så jag bytte till ett set nya Cup2r och bestämde mig för 1 uppvärmningsvarv och ett attackvarv.

Det började stabilt på nordslingan och loggen visar att jag ligger 0,11s före min bästa nordslingetid vid kurva 21 precis innan den går över på nya slingan.
Efter körningen gjordes en jämförelse med Magnus Gens 996cup på slicks som körde samtidigt.
Jag får inte till övergången innan rakan, sedan för låg fart i chikanen efter rakan, bromsade alldeles för mycket inför trippelhögern och bromsade för tidigt in i hårnålen/karusellen. Sedan gick resten av varvet kontrollerat.

Summeringen ger vid handen att jag behöver öva betydligt mer på sydslingan för att sätta bromspunkter och Vmin mer exakt.
Resultatet visar att en lagom sval dag med bra fäste och medvind på rakan och perfekt varv så kan man komma nära 3 blankt.



Kameran hade ramlat ner under vintern så jag bara tryckte fast den i rutan utan att kolla vilket förklarar sned bild...

_________________
Håkan Backlund

Porsche 991 GT3 RS MR
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 407



Snyggt Håkan!!
Chikanen tycker jag du fick till bra, men partiet mellan nord/syd kan du ta tid (precis som du skriver) men jäklar va fint den går👌

_________________
jonas Blom
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 781



Fruktansvärt imponerande!

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Riktigt snyggt kört Håkan. Tycker du kör med riktigt bra vmin hastigheter nu på flyingfinn på nord. Även chickanen efter långa rakan syd är vmin grymt ju. Samt högern (partiet efter karusellen) upp mot korta målrakan på sydslingan är ju vmin nu riktig bra. 👌🏻

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Tänkte försöka överföra nurburgring BTG tiderna mellan 992 GT3 RS, 992 GT3 & 991.2 GT3 RS MR nedan för att se vad det teoretiskt ger för skillnader på vårt Älskade Gotland Ring:-)

Då mitt varv kördes sep 2022 (inga varv körda efter det) och bilen såldes vintern 2023 kommer jag ju aldrig kunna förbättra mitt varv med den bilen tyvärr. Men kan ju teoretiskt torrköra under tiden..:-)

Så till alla er som fortfarande kör 992 GT3.....Teoretiskt bör en 992 GT3 ligga ca 2 sekunder efter Håkans 3.01min tid. (3.03+)

Så kör Håkan 3min blankt med sin vilket han troligen gör så bör en 992 GT3 kunna ligga ca. 2 sekunder efter skulle jag tro.

Nåväl såhär ser den teoretiska kalkylen ut iallafall ...(för dem som är intresserade av vart dessa bilar bör ligga ca. uppskattat i teorin:-)

Här är en tydlig jämförelse av Nürburgring BTG-tiderna för de olika Porsche-modellerna från fabrikskörningarna:(olika förare vid olika tidpunkter med Cup2R)

1. **Porsche 992 GT3 RS**(jörg b)
- Tid: 6:44.848 minuter för 20.6 km varv
- Det snabbaste av de listade bilarna.

2. **Porsche 991.2 GT3 RS MR**(kevin e)
- Tid: 6:49.65 minuter för 20.6 km varv
- **4.802 sekunder** långsammare än Porsche 992 GT3 RS.

3. **Porsche 992 GT3**(lars k)
- Tid: 6:55.28 minuter för 20.6 km varv
- **10.432 sekunder** långsammare än Porsche 992 GT3 RS och **5.63 sekunder** långsammare än Porsche 991.2 GT3 RS MR.

För att beräkna de teoretiska tidsskillnaderna på en kortare bana (7.3 km) från de givna tiderna på en 20.6 km bana, kan vi använda en proportionell beräkning baserad på banans längd. Detta antar att bilarnas prestanda skalar linjärt med avståndet, vilket inte alltid är exakt men ger en bra uppskattning....

Först, beräkna förhållandet mellan de två banlängderna:
\[ \text{Förhållande} = \frac{7.3 \text{ km}}{20.6 \text{ km}} \]

Därefter, använd detta förhållande för att skala ner de faktiska tidsskillnaderna mellan bilarna till den kortare banlängden:

1. Tidsskillnad mellan Porsche 992 GT3 RS och Porsche 991.2 GT3 RS MR på 20.6 km är 4.802 sekunder.
2. Tidsskillnad mellan Porsche 992 GT3 RS och Porsche 992 GT3 på 20.6 km är 10.432 sekunder.

Nu kan vi beräkna de teoretiska tidsskillnaderna på en 7.3 km bana:
\[ \text{Tidsskillnad}_{\text{kort bana}} = \text{Tidsskillnad}_{\text{lång bana}} \times \text{Förhållande} \]

Låt oss göra beräkningarna. På en bana som är 7.3 km kort skulle de teoretiska tidsskillnaderna mellan bilarna vara:

1. **Porsche 992 GT3 RS** jämfört med **Porsche 991.2 GT3 RS MR**:
- Cirka **1.70 sekunder** snabbare. Så alla ni med nya 992 GT3 RS, där har ni en teoretiskt tid att sikta på för Gotland och Håkans tid att jämföra med.

2. **Porsche 992 GT3 RS** jämfört med **Porsche 992 GT3**:
- Cirka **3.70 sekunder** snabbare.

Dessa resultat visar hur tidskillnaderna på en längre bana kan projiceras proportionellt på en kortare bana, givet att prestandan är jämförbar per km.

För att jämföra Porsche 991.2 GT3 RS MR med Porsche 992 GT3 på den kortare banan på 7.3 km, behöver vi först beräkna den faktiska tidsskillnaden mellan dem på den längre banan på 20.6 km och sedan använda samma proportionella metod för att skala ned det till den kortare banan.

Tidsskillnaden mellan dem på den längre banan är \(6:55.28 - 6:49.65 = 5.63\) sekunder.

Låt oss nu beräkna den teoretiska tidsskillnaden på den kortare banan.

På en bana som är 7.3 km kort skulle Porsche 991.2 GT3 RS MR vara cirka **2.00 sekunder** snabbare än Porsche 992 GT3.

Tack chat gpt 4 för hjälpen :-)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
260 besök senaste veckan (12466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande