Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (11373 totalt)
attent
Uppsala
Här sen Mar 2015
Inlägg: 4


Trådstartare
Riktigt cool bana nu med den långa slingan!
Men varför valde man att bygga in ett rallycrosshopp i den nya delen?

_________________
Tobbe thysell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Blev ju bra fotoplats

Har dålig koll men skulle hoppet inte justeras lite och bli mildare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Adderar ju lite spänning minst sagt 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Äsch så farligt var det inte. Det handlar bara om att sikta rätt i blindo och sedan be för att axeltapparna på spindlarna håller.

Det är lite väl agressivt och skall jämnas till framöver enligt banägaren i somras. Anledningen till att knycken blev som den blev är dåligt markarbete enligt utsago.

Men banan är grymt bra, riktigt kul att Alec lyckats driva igenom utbyggnaden. 👍

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



Se "hoppet" som en kurva eller ett hinder bara. Sakta ner om du inte vill hoppa sönder bilen...
På vissa räserbanor kan man ju vinna tid på att göra den kortare men då riskerar man också att bilen går sönder

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Visst är Gotland ring ball nu med nya slingan ,det som slog mig när vi var där på en körning 7,3km arrangerad av Banan själva .
1 inget varningssystem på banan, det hängdes ut en flagga på norrslingans depåutfart.( dvs 1 flagga på 7,3 km)
2 ingen rescue bil eller tal om släckmöjligheter.( brinner man upp får man skylla sig själv)
3 Norrslingans asfalt behöver göras om då den är snorhal i regn ( förutom delen som asfalterades pga vindkrsftsverket)
4 fortfarande finns inga depå "garage " eller något regnskydd efter 19år .

Man skriver på en friskrivning att man får skylla sig själv om något händer, skulle man köra av och fastna så är det typ shithappens ,för det finns ju inget som helst räddning eller övervakning av banan.
Banan är inte byggd för andra besökare än dom som kör och knappt dom.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Du ska väl fortfarande ha mobilen med dig när du kör så du inte blir kvarglömd i en sandfålla (dvs larma själv, om det finns täckning överallt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4676



Hoppet känns lite väl rallymässigt...



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2131



Good heavens... bra bilder dock!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



Nya slingan är kanonkul. Säkerheten är kanske inte riktigt på den nivå den skulle kunna vara. Men det kommer nog. Hoppet är också måhända lite väl aggresivt. Men det går att kompensera för med gaspedalen. Helt bisarra hopp med Påssarna ovan. Undrar hur bilarna mådde efteråt?

I övrigt är Sydslingan kanon!

Den gamla delen däremot äter bara framdäck. Iaf på min bil. Däcken får aldrig vila. Synd för sträckningen är egentligen rolig.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Niklas Falk skrev:
Du ska väl fortfarande ha mobilen med dig när du kör så du inte blir kvarglömd i en sandfålla (dvs larma själv, om det finns täckning överallt).

Japp ,du måste ju dessutom kunna klara av att göra det.
Om någon snurrat efter hoppet och det kommer en porsche efter som ser den bilen när man är 20cm uppe i luften ,då hade det varit bra med gulflaggsvarning runt banan och lite översikt.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Läge för kameror och lampor runt banan.

Behöver inte dra iväg i kostnad egentligen. Typ meshnätverk och solceller/LiPo om de inte har varit förutseende o dra kabel längs banan. Tillräckligt bra kameror kostar inga pengar idag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Magnus Thomé skrev:
Läge för kameror och lampor runt banan.

Behöver inte dra iväg i kostnad egentligen. Typ meshnätverk och solceller/LiPo om de inte har varit förutseende o dra kabel längs banan. Tillräckligt bra kameror kostar inga pengar idag.
Det kräver ju fortfarande att nån kollar på skärmarna, för det verkar mest vara viljan som saknas, så länge det snurrar som det gör.

Det är ju inte bara nån tusenlapp per kamera när den sitter uppe och fungerar, och sen är det ju Traxa eller liknande som behövs för att se nåt, och då rasslar det iväg. Om man inte tänker sig en mobilapp som ska visa flaggorna i bilarna.

Återigen, viljan...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 398



Har nog kört runt 500 varv på nya slingan, fruktansvärt rolig. Vill man flyga så går det, men de som gör det har nog inte tänkt att ha sina bilar särskilt länge. Snabbast går det om du bara precis lättar, känns då helt ofarligt.
Klart alla vill att allt skall bli tipptopp på banan, nu är det nog så att vi får vara ytterst glada att nya slingan blev av och att asfalten är på plats. För resten krävs ännu mer pengar, som kanske idag inte finns. Själv hoppas jag på att de får snurr och kan klassa banan men då krävs nog lite mer investeringar. Ljungbyhed har ju stcc, borde gå att få till klassning för detta på GR också.
Det bästa alla kan göra om ni vill ha investeringar gjorda på GR är att åka dit och köra.


_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 398



Till i år har flera curbs förlängts thumbs up , guppen på långa "rakan" tagits bort (tyvärr) och krönet innan inbromsningen inför chikanen sänkts med 30cm. Hörde prat om att "hoppet" skulle mildras framåt för att få den godkänd för tävling.

_________________
jonas Blom
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Ska dit med Corvette klubben nästa helg 3-6Juni , det där hoppet kommer ta död på vagnen om man inte håller igen , var finns hoppet någonstans på nya delen ?
Kommer knappt in på tomten hemma utan skrap på fronten så kanske får höja fronten lite till 😱


_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 398



Kul, ska också dit lör/Sön. "Hoppet" kommer strax efter schikanen efter rakan, du kan se på min film ovan, men jag släpper upp.

_________________
jonas Blom
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



jonblo skrev:
Till i år har flera curbs förlängts thumbs up , guppen på långa "rakan" tagits bort (tyvärr) och krönet innan inbromsningen inför chikanen sänkts med 30cm. Hörde prat om att "hoppet" skulle mildras framåt för att få den godkänd för tävling.


Det låter ju jätte bra om dom planat till lång rakan för jag vågade inte köra fortare än 230 för att det var så hoppigt och jag var riktigt besviken på hur ojämn den var, för både hoppig och kurva på rakan blir ingen bra combo i höga farter.


Hoppet gjorde jag också som du att man släpper av gasen innan så slipper man flyga och skada bilen.

Men det skulle ju vara bra om dom fixar till den så man kan hålla fullt utan att lätta.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Rakan var inte såå farlig, men lite onödigt guppig kanske.

Gick fint att åka 255 på GPS där med Cupchassi men glöm 300

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



erikjakan skrev:
Rakan var inte såå farlig, men lite onödigt guppig kanske.

Gick fint att åka 255 på GPS där med Cupchassi men glöm 300

Dom har haft en som varit uppe i 280 ,vet dock inte om det var före eller efter justering

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 398



Viktigare att hålla hög kurvhastighet. Min gt4 på slicks gör 239 på rakan, håller då stumt över krönet och bromsar strax efter. En 992 gt3 gör drygt 260 på rakan, ger bara 0,5s skillnad. Att däremot hålla 110 genom schikanen istället för 100 ger 1s med efterföljande parti.

_________________
jonas Blom
Citera
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (11373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande