Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
86 besök idag (11979 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



RallyQuattro skrev:


Men lite kul att det fick bli en Koenigsegg Jesko som blev första bilen under 3 minuter thumbs up



Vackert!

Som gammal HMI-människa blir man glad att se den gyro-kompenserade hastighetsmätardisplayen.
Svensk ingenjörskonst på högsta nivå.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Man ser tygligt hur jäkla skumpig banan är, vet man vad dem körde op för däck?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Här är en liten jämförelse på varvet. Jesko vs mitt 992 GT3 varv.

Kul att dem sätter Gotland ring på kartan
Personligen är jag inte så imponerad av deras varv men likväl skoj att dem kör bilen på bana. Sub 3 är givetvis ingen grej sett till denna typen bil. På samma sätt är det lätt med en 992 GT2 RS givetvis. Haha ponera att jag hade ursprungliga 510kh i 992 GT3 samt 800hk till, det är ju så många Jesko kör med här (1298hk har Jesko på detta varv)

Hade nog förväntat mig en bättre gopro än den dem fäst på hjälmen samt förväntat mig mer i kurvorna samt under broms. Men jättekul ändå såklart

Dess större utmaning att köra sub 3 i en original 992 GT3. Det kanske går men torde vara få som får till det gissar jag. 3.02-3.03+ är inte allt för utmanande i en 992 GT3 i original skick gissar jag. Men därunder är gissningsvis svårare.

Något lättare med 992 GT3 RS att nå sub 3 men det kommer gissningsvis inte bli helt enkelt det heller tror jag. Just my 2 cents.


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Kul jämförelse, ser ut som att Jesko bara var 2 sekunder snabbare på nord slingan, så på syd den tjänade mest tid.


Jag skulle också vilja våga hålla fullt på lång rakan, men nått år ska jag väl våga det..

Jag har 233 innan kurvan där du har ca 223, men sen släpper jag och är nere i 225 i kurvan där du har 240 (Jesko ca 280 i kurvan)
men jag gasar sen igen och bromsar vid 255 som det ser ut som att du typ också hade som toppfart?


Du borde försöka få dit kameran i mitten av bilen på bågen och gärna även logga med någon app så man ser hastighet hela tiden thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Helt rätt. Auto är att föredra med nått litet manu inslag ibland om man vill få den att göra nått annat. Men den är smartare och bättre än en själv så bättre låta den sköta det hela. Och som Göte säger köra Porsche pro drivers lika för det mesta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



erikjakan skrev:
Man ser tygligt hur jäkla skumpig banan är, vet man vad dem körde op för däck?


Enligt denna sida står det Cup2R men vet ej vart infon kommit ifrån? (är det Niklas själv som lagt upp det?)
SIZE: 265/35/20 / 325/30/21
https://lapmeta.com/en/track/variation/384



Har du Göte lagt upp din egen tid och info där = man måste regga sig där och lägga upp själv?
eller är det något annan som fyllt i tider och info på sidan

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ni som kört långa slingan. Under 3 min vad skulle det motsvara på andra banor tex mantorp ? Typ under 1,20 på Mantorp så finns det chance under 3 min ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Supramannen skrev:
Ni som kört långa slingan. Under 3 min vad skulle det motsvara på andra banor tex mantorp ? Typ under 1,20 på Mantorp så finns det chance under 3 min ?


Kör du under 3 min så motsvarar det nog 1.19 på mantorp ganska exakt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



@martin e

Hallå 👋🏻
Nej jag har inte lagt upp något där. Tror det är en sådan sida som plockar från youtube....söker 👀 man på min kanal Captain unknown ligger alla mina varv där. Har sett flera av den typen sidor tidigare..

Haha dock har de fel info på ett 1.31,6min varv från mig som jag körde med 992 gt3 på cup2 däck på Sydslingan.

Enligt deras info körde jag 1.31,6 på Nordslingan!! (haha det är ju en usel tid där med 992 gt3;-)

Jesko har Cup2R som original däck enligt deras hemsida. Gissar att dem körde dessa på Gotland?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Gissar varför de jämförde med Backlunds och inte Gautes tid


_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



erikjakan skrev:
Supramannen skrev:
Ni som kört långa slingan. Under 3 min vad skulle det motsvara på andra banor tex mantorp ? Typ under 1,20 på Mantorp så finns det chance under 3 min ?


Kör du under 3 min så motsvarar det nog 1.19 på mantorp ganska exakt.


Intressant

Vore kul att sätta en under 3 min tid med en vanlig gatbil

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Supramannen skrev:
erikjakan skrev:
Supramannen skrev:
Ni som kört långa slingan. Under 3 min vad skulle det motsvara på andra banor tex mantorp ? Typ under 1,20 på Mantorp så finns det chance under 3 min ?


Kör du under 3 min så motsvarar det nog 1.19 på mantorp ganska exakt.


Intressant

Vore kul att sätta en under 3 min tid med en vanlig gatbil


Går på en förmiddag med Svarta turbon. Tror tom att du kan tangera Jeskon med cup2r o lite nice soppa.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



erikjakan skrev:
Supramannen skrev:
erikjakan skrev:
Supramannen skrev:
Ni som kört långa slingan. Under 3 min vad skulle det motsvara på andra banor tex mantorp ? Typ under 1,20 på Mantorp så finns det chance under 3 min ?


Kör du under 3 min så motsvarar det nog 1.19 på mantorp ganska exakt.


Intressant

Vore kul att sätta en under 3 min tid med en vanlig gatbil


Går på en förmiddag med Svarta turbon. Tror tom att du kan tangera Jeskon med cup2r o lite nice soppa.


Vore super fränt. Många år sen jag va på GR tror det va 2018 jag va sist där

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



@martin e

Tack 🤙🏻
Jag har datalogg på alla mina varv, 10hz update så du kan få vmin / Vmax överallt. Bara fråga så tar jag fram

Haha något jag personligen ständigt jobbar med är att inte alltid jaga höga Vmax för beroende på vart man är på olika banor kan det straffa sig enormt mycket ju. Haha min stora brist i bilkörningen är just att jag vågar mycket och är orädd för en bil som rör sig. Samtidigt är det min styrka men förlorar ibland på den typen körstil oxå.

Bästa exemplet är väl SPA eau rouge, vilket inbjuder till att pressa hårt ner i botten med högst Vmax. Haha exakt min typ av brist i körningen och sådant jag Alltid får påminna mig om att inte alltid pressa för höga Vmax.

Initialt körde jag nya RS:en med för höga Vmax ner i eau rouge i botten där, resultatet blev släppa gasen på svag drift upp eau rouge och tappade enormt på långa långa raken efter 🤣Ordnade till det sedan men initialt kör bort mig på så sätt på banor jag inte kan.

Mark Webber som kom och analyserade vår datalogg mellan varven var inte nådig i kritiken just i detta. Haha men jag vet ju om det och får som sagt alltid påminna mig att inte alltid jaga Vmax.

På långa rakan på Gotland syd har jag 254km/h verklig fart och kan lätt nå högre här men söker ta bästa avvägningen för att inte köra bort mig i chikanen. Jag bör kunna göra detta parti bättre o ta högre Vmax för hög fart spar tid på rakan ...men så otroligt svår give or take just där tycker jag.

Jädrans svårt detta & ytterst är allt bara ett givande & tagande varvet runt oavsett bana.☺️

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Göte RS6 Sjögren skrev:
@martin e

Tack 🤙🏻
Jag har datalogg på alla mina varv, 10hz update så du kan få vmin / Vmax överallt. Bara fråga så tar jag fram

Haha något jag personligen ständigt jobbar med är att inte alltid jaga höga Vmax för beroende på vart man är på olika banor kan det straffa sig enormt mycket ju. Haha min stora brist i bilkörningen är just att jag vågar mycket och är orädd för en bil som rör sig. Samtidigt är det min styrka men förlorar ibland på den typen körstil oxå.

Bästa exemplet är väl SPA eau rouge, vilket inbjuder till att pressa hårt ner i botten med högst Vmax. Haha exakt min typ av brist i körningen och sådant jag Alltid får påminna mig om att inte alltid pressa för höga Vmax.

Initialt körde jag nya RS:en på svag drift upp eau rouge och tappade enormt på långa långa raken efter 🤣

Mark Webber som kom och analyserade vår datalogg mellan varven var inte nådig i kritiken just i detta. Haha men jag vet ju om det och får som sagt alltid påminna mig att inte alltid jag Vmax.

På långa rakan på Gotland syd har jag 254km/h verklig fart och kan lätt nå högre här men söker ta bästa avvägningen för att inte köra bort mig i chikanen. Jag bör kunna göra detta parti bättre o ta högre Vmax för hög fart spar tid på rakan ...men så otroligt svår give or take just där tycker jag.

Jädrans svårt detta & ytterst är allt bara ett givande & tagande varvet runt oavsett bana.☺️


Svag drift är alltid roligast 😁

Låter son du behöver en gt2 Gaute 😎

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



erikjakan skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
@martin e

Tack 🤙🏻
Jag har datalogg på alla mina varv, 10hz update så du kan få vmin / Vmax överallt. Bara fråga så tar jag fram

Haha något jag personligen ständigt jobbar med är att inte alltid jaga höga Vmax för beroende på vart man är på olika banor kan det straffa sig enormt mycket ju. Haha min stora brist i bilkörningen är just att jag vågar mycket och är orädd för en bil som rör sig. Samtidigt är det min styrka men förlorar ibland på den typen körstil oxå.

Bästa exemplet är väl SPA eau rouge, vilket inbjuder till att pressa hårt ner i botten med högst Vmax. Haha exakt min typ av brist i körningen och sådant jag Alltid får påminna mig om att inte alltid pressa för höga Vmax.

Initialt körde jag nya RS:en på svag drift upp eau rouge och tappade enormt på långa långa raken efter 🤣

Mark Webber som kom och analyserade vår datalogg mellan varven var inte nådig i kritiken just i detta. Haha men jag vet ju om det och får som sagt alltid påminna mig att inte alltid jag Vmax.

På långa rakan på Gotland syd har jag 254km/h verklig fart och kan lätt nå högre här men söker ta bästa avvägningen för att inte köra bort mig i chikanen. Jag bör kunna göra detta parti bättre o ta högre Vmax för hög fart spar tid på rakan ...men så otroligt svår give or take just där tycker jag.

Jädrans svårt detta & ytterst är allt bara ett givande & tagande varvet runt oavsett bana.☺️


Svag drift är alltid roligast 😁

Låter son du behöver en gt2 Gaute 😎


Hehe exakt ....med en GT2 kan man ju kosta på sig att överköra lite & åka på sladd samtidigt som den har så mycket effekt att man hämtar oceaner av tid på rakorna ändå. Hehe egentligen är det ju en sådan man bör ha om man vill vara snabbast överallt 🤓☺️

Nåväl jag tävlar ju bara mot mig själv så då behöver jag inte den snabbaste bilen. Men grym bil och vore såklart kul att äga & köra GT2 någon gång i livet🤙🏻

I datan förlorar jag ca.0,7sek som jag minns det på mitt 3.04,9min varv genom min sladd i Flying Finn partiet i början av Nordslingan. (Vid dataoverlay mot mitt andra 3.05,49min varv där jag kör det partier bättre utan sladd)

Med GT2 vore det lättare att trots en sådan bortkörning åka lågt ändå på helheten.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Det var mera önskemål till dina filmer, alltså kameran fast monterad i mitten på bågen och med fokus ställt på vägen framför bilen sen GPS loggning osv. så man ser allt sedan på filmen thumbs up


Var mera en jämförelse för min del om hastighet på lång rakan, jag har ju mer än dubbelt så mycket vridmoment mot din GT3 så det finns effekt att köra fort på rakorna.
Men jag har ingen Aero och mycket sämre bromsar än din bil, samt kör på billiga däck så detta påverkar rejält vad som är möjligt men förutom detta väger bilen över 1 ton fram och bara ca 600kg bak så har hänt att jag tappat greppet bak så därför jag även numera fegar på farten i kurviga partier.
Så skulle nog gå att hålla mycket högre hastighet än vad jag hittills vågat..



Men tänkte på detta och Jesko kan väl inte hållit full gas hela rakan för då borde den väl lätt kommit upp över 300 ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



RallyQuattro skrev:
Det var mera önskemål till dina filmer, alltså kameran fast monterad i mitten på bågen och med fokus ställt på vägen framför bilen sen GPS loggning osv. så man ser allt sedan på filmen thumbs up


Var mera en jämförelse för min del om hastighet på lång rakan, jag har ju mer än dubbelt så mycket vridmoment mot din GT3 så det finns effekt att köra fort på rakorna.
Men jag har ingen Aero och mycket sämre bromsar än din bil, samt kör på billiga däck så detta påverkar rejält vad som är möjligt men förutom detta väger bilen över 1 ton fram och bara ca 600kg bak så har hänt att jag tappat greppet bak så därför jag även numera fegar på farten i kurviga partier.
Så skulle nog gå att hålla mycket högre hastighet än vad jag hittills vågat..

Men tänkte på detta och Jesko kan väl inte hållit full gas hela rakan för då borde den väl lätt kommit upp över 300 ?



Förstår, kika in på min kanal , finns flera filmer 🎥 som visar vägen och hastighetsmätare. Denna tex 1.31,6 på sydslingan med vanliga cup 2 däck


_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Alternativt kolla här.... där finns lite nördig 📊 data med vmin / Vmax i beskrivande film med banlayout osv. (Se hela filmen & läs information)
Första filmen berör just allt gällande långa sydslingans raksträcka. Notera se hela filmen för först filmklipp, sedan banlayout & sist dataloggen i film 🎥


https://www.instagram.com/reel/CxMP3tLqZV1/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/CsHqZFiqKXO/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/CsCdjiqKuOo/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Allt är väl up to date ?

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
86 besök idag (11979 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande