Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (11373 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Grejen är att det känns otryggt speciellt om man inte har cup chassie och grymma däck och om man även är som jag och är lite feg för att inte riskera något ja då kändes redan 230 som otryggt på nya långa rakan.

Förövrigt har jag med samma bil kört 233 på gamla korta nordslingans raka, hur många andra har kört över 230 på den?
(jag tror jag bara sätt 4-5st som klarat det och då bromsar dom först vid utfarten)

Och då bromsar jag ändå ca 20 meter innan det vita sträcket innan utfarten som ni ser i bilden.



Så för mig blev det att ligga på halvgas på nya rakan och att köra om andra är även det svårt med tanke på hur den är byggd och ojämnheterna som varit.
Så rakan känns därför "onödig" när det ändå är svårt att använda den som högfarts raka eller köra om bilar på, så jag blev besviken på den biten men resten av nya banan gillar jag.

Så hoppas den är jämnare i höst så jag vågar gasa mera än när jag testade nya banan förra året.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Klassningar och tävlingar kan man nog glömma.
Banan ligger på Gotland det är "jävligt off" för både deltagare och publik, både svårt och dyrt att ta en dagstur till. Supertrevligt på sommaren att stanna ett par dagar, men då också svindyrt.
Ska det vara tävlingar behövs också en asfalterad depå som ett minimum. Publikparkering, åskådarplatser, vettig infartsväg.
Ska man ha STCC och ta in team med stora trailers så duger inte dagens smala krokiga infart.

Jättekul bana för trackdays, bara det finns lite säkerhet när man kör. Skulle man åka av på nya slingan, träffa hoppramperna ut bland träden så blir man väl inte upptäckt förrän man börjar lukta illa.

En sammanhängande asfalterad yta att ställa bilar på skulle ha lagts för flera år sedan.... Ett skärmtak hade inte varit tokigt heller.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



Ändå skönt att höra att rakan är mindre hoppig, förra året var det mest en transportsträcka på halvgas, tillförde absolut 0.

Nya asfalten blir säker lika hal i regn som den gamla om ett par år...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



safe skrev:
Ändå skönt att höra att rakan är mindre hoppig, förra året var det mest en transportsträcka på halvgas, tillförde absolut 0.

Nya asfalten blir säker lika hal i regn som den gamla om ett par år...


Äsch det gick fint att hålla stumt där!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8284



erikjakan skrev:
safe skrev:
Ändå skönt att höra att rakan är mindre hoppig, förra året var det mest en transportsträcka på halvgas, tillförde absolut 0.

Nya asfalten blir säker lika hal i regn som den gamla om ett par år...


Äsch det gick fint att hålla stumt där!


+1 Iaf i min bil.

Åkte med i kompisens bil som inte hade det vassaste chassit och då vart det otäckt. Bakvagnen hoppade 2-3 dm i sidled. Han är gammal rallyförare så det gick ändå. Men trevligt var det inte.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7687



Vad händer på Gotland ring?.

Här rykten om att finnen är utsparkad och det verkar vara lite allmänt kaos där för tillfället?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



erikjakan skrev:
Vad händer på Gotland ring?.

Här rykten om att finnen är utsparkad och det verkar vara lite allmänt kaos där för tillfället?
Lagd asfalt ligger, antar jag

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



erikjakan skrev:
Vad händer på Gotland ring?.

Här rykten om att finnen är utsparkad och det verkar vara lite allmänt kaos där för tillfället?


Menar du Marcus?
Han har inte jag sätt på många år..

Vad är det för kaos?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Har varit turbulens kring ägarförhållanden och tvist mellan delägare och Alec ett bra tag. Hettade tydligen till lite extra i våras men jag vet inga detaljer. Vad status är nu vet jag inte heller.


I år men betalvägg: https://helagotland.se/bli-prenumerant/artikel/r1p45d6r

Äldre: https://sverigesradio.se/artikel/dom-i-mangariga-tvisten-kring-gotland . . . .

Utförligare men från 2019: https://helagotland.se/samhalle/gotland-rings-agare-kravs-pa-miljonbel . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 903



Magnus Thomé skrev:
Har varit turbulens kring ägarförhållanden och tvist mellan delägare och Alec ett bra tag. Hettade tydligen till lite extra i våras men jag vet inga detaljer. Vad status är nu vet jag inte heller.


I år men betalvägg: https://helagotland.se/bli-prenumerant/artikel/r1p45d6r

Äldre: https://sverigesradio.se/artikel/dom-i-mangariga-tvisten-kring-gotland . . . .

Utförligare men från 2019: https://helagotland.se/samhalle/gotland-rings-agare-kravs-pa-miljonbel . . . .






_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Var där Pingsthelgen med Corvetteklubben på banträff , då fanns inte Alec där och då lät det som att han var mer eller mindre bannlyst från att komma in på anläggningen samt att det var något surr mellan ägarna , den som höll i det hela var en något kraftigare Finländare samt en son till någon i styrelsen.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Jag var där för några veckor sedan och långrakan kändes inte lika skumpig nu, så den är lite bättre,
men hoppet är ju kvar och några andra var inte rädda för sina bilar då dom verkar ha hållit stumt






Så detta skulle ju behöva planas ut, så vi får hoppas att den som driver banan nästa år fixar till detta.

Alec var för övrigt på plats och drev körningen som vanligt på söndagen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1628



Jösses! Ser nästan Photoshopat ut !!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Är hoppet det som är vid 2:02 i filmen?

Mvh, Per

jonblo skrev:
Har nog kört runt 500 varv på nya slingan, fruktansvärt rolig. Vill man flyga så går det, men de som gör det har nog inte tänkt att ha sina bilar särskilt länge. Snabbast går det om du bara precis lättar, känns då helt ofarligt.
Klart alla vill att allt skall bli tipptopp på banan, nu är det nog så att vi får vara ytterst glada att nya slingan blev av och att asfalten är på plats. För resten krävs ännu mer pengar, som kanske idag inte finns. Själv hoppas jag på att de får snurr och kan klassa banan men då krävs nog lite mer investeringar. Ljungbyhed har ju stcc, borde gå att få till klassning för detta på GR också.
Det bästa alla kan göra om ni vill ha investeringar gjorda på GR är att åka dit och köra.


_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



dubbelpost

_________________
Per Axblom
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Ja, det är hoppet, men håller man max 145km/h som i filmen så är det lugnt = inget flygande.

Edit: jag brukar rulla i 130-140 över krönet och då lyfts inget hjul, men du känner hur fjädringen fjädrar ut.



Denna bild är kanske i 140 över krönet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 508



Jag fattar inte hur Alec kan skryta om hoppet som en cool feature "Man måste kunna kontrollera Y-Axeln" sas det när jag var där. Det kommer inte dröja länge innan någon skrotar rejält, en sak om det vore som på ringen när vi pratar om ett kontrollerat stepdown, nu är det ju faktiskt en kick med platt landning.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



alindquist skrev:
Jag fattar inte hur Alec kan skryta om hoppet som en cool feature "Man måste kunna kontrollera Y-Axeln" sas det när jag var där. Det kommer inte dröja länge innan någon skrotar rejält, en sak om det vore som på ringen när vi pratar om ett kontrollerat stepdown, nu är det ju faktiskt en kick med platt landning.


"it's all fun and games until someone loses an eye!"

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



alindquist skrev:
Jag fattar inte hur Alec kan skryta om hoppet som en cool feature "Man måste kunna kontrollera Y-Axeln" sas det när jag var där. Det kommer inte dröja länge innan någon skrotar rejält, en sak om det vore som på ringen när vi pratar om ett kontrollerat stepdown, nu är det ju faktiskt en kick med platt landning.


*Himla gnäll*. Har haft många goa lyft över krönet på Knutan. Även kostat mig ett nyckelben.

Är väl bara att släppa av om man inte gillar genomslag?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1357



Kolja skrev:
Är väl bara att släppa av om man inte gillar genomslag?


100%
Jag har tyvärr åkt bilar som är för långsamma för att flyga långt (samt kanske haft lite fel spår?).
Men tycker fortfarande det är frivilligt om jag vill hoppa eller inte hoppa, på Ringen bromsar jag oftast men ibland får man bjuda på en bild....





Och de är ju inte så att Gotland Ring inte varnar och informerar/varnar att de går att hoppa osv?

Förstår säkerheten och att folk är oroliga, ett bevaknings system hade vart på sin plats.
Men ta bort hoppet? Det vet jag inte om jag är redo att tycka ännu iaf.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



särås skrev:

100%
Jag har tyvärr åkt bilar som är för långsamma för att flyga långt (samt kanske haft lite fel spår?).
Men tycker fortfarande det är frivilligt om jag vill hoppa eller inte hoppa,
Men ta bort hoppet? Det vet jag inte om jag är redo att tycka ännu iaf.


Så trötta bilar har väl inte du kört med på nya banan? för du kommer väl ändå upp i över 150km/h om du håller stumt ?

Hittade film på Tony Johansson här på rejsa i en Seat Leon Cupra -15 400hk som hoppar typ varje varv, så se dels vid 6min samt efter 9 min.
Han verkar ligga strax över 150 när han hoppar.
https://youtu.be/hlqdNAZhDdg?t=352
https://youtu.be/hlqdNAZhDdg?t=558


Jag ser det mera som ett onödigt hinder för snabba bilar, ungefär som att ställa ut koner på en raka för att begränsa toppfarten för dom snabbaste.

Eller som att sätta en mur runt en kurva eller efter en raka så jag och andra som inte vill riskera bilen åker på tok för sakta där för att inte riskera något..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
32 besök senaste veckan (11373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande