Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
stapla artikelnummer - funkar det verkligen?
1, 2, 3   >>
1830 besök totalt
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Som inledning, detta inlägg kan säkert låta raljerande men det är en helt seriös fråga. Det är inte heller riktat mot någon speciell, utan bara en fundering om en trend.

Det är inte helt sällan man ser, speciellt på nyare bilar och kanske ännu mer specifikt inom tuner/drift/TA, men också i jänkesvängen, en rejält lång lista på varumärken och modellbeteckningar på saker man byter ut på bilar. För mig känns det helt främmande att varje del i sig skulle ge enbart fördelar då det hela tiden handlar om balans och samspel mellan olika bitar, inställningar, vinklar, millimetrar etc.
Är det verkligen så att en "Fillijox 2000" alltid är bättre än en "Fillijox 1800" (som i sin tur självklart är bättre än Fillijoxfabrikens konkurrenter, och ljusår bättre än originalprylen som kommer monterat på supersportbilen från fabrik) och att det alltid är rätt väg att gå?
Jag kommer bara att tänka på tv-spel när jag ser uppspaltningarna "jag klickar upp turbo två steg så går bilen fortare" helt utan att ta hänsyn till att avgas, kylning, motorstyrning, insprutning, drivlina, däck etc behöver justeras med...

Eller är jag...
1: en mossig gubbe som helt har missat att trim/tuningtillverkare i dag gör så sjukt bra och anpassade grejer att det bara är att köpa och köra bolt-on med de modulerna som ger mest pang? eller...
2: att listorna är noga avstämda prylar som skall lira med varandra (vilket ju till viss del fortfarande kräver att "1" gäller i alla fall delvis.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



B.l.a TopGear har ju gjort åtskilliga progema i ämnet...... och kommit fram till samma sak son du.

Det mesta är helt i onödan.

Men för en sån som mej, som gärna köper begagnade saker som gått ur modet och bearbetar delarna till något som passar mina behov, är det en välsignelse att marknaden finns.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Det beror nog helt på vilka moddar man gör och vad man köper för prylar, lirar det inte ihop så spelar det ju ingen roll hur fancy det var 😁

En sak jag har lärt mig är att det är relativt svårt att få en bil att bli avsevärt bättre än vad den var från fabrik. Kräver ofta rätt mycket och rätt moddar för att få nån ahaaaa-upplevelse.

Edit : folk borde lägga mycket mer pengar på däck och körtid, utan däck spelar det ingen roll hur snabb bil eller hur duktig man är.

Ett set däck håller 2-3 banträffar i redigt tempo, håller dem längre kör man för sakta

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Den amerikanska Gt86/BRZ scenen som jag nu fått insikt i måste nog vara bland dom allra värsta när det kommer till milslånga speclistor med prylar. Helt sjukt vilka mängder färgglada prylar det köps, även bland folk vars bilar aldrig kommer få se en bana. Självklart kan man göra saker bättre eller bara annorlunda för att passa dig bättre, men många verkar köpa massa grejer för att det är kul i sig, en annan del av bilhobbyn helt enkelt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag gillar att köpa grejer, men oftast köper jag när det är en orgdel som ska bytas ut,då brukar valet falla på en uppgraderad variant från fillijoxfabriken,fast i vissa fall föredrar jag oem

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
..som gärna köper begagnade saker som gått ur modet och bearbetar delarna till något som passar mina behov..

Här kommer vi in lite på vad man har som mål. Nu killgissar jag friskt men jag tror faktiskt att du har ett annat mål än vad inköpslistgänget har. Jag tror att du genuint har en prestandaförbättring i tanken och (nu är jag ute på riktigt djupt vatten här ) att du egentligen struntar i vad prylen heter eller vilken färg den är anodiserad i, utan istället ser vilken mojäng (form, dimension, hållfasthet etc.) som tar dig närmast vad du behöver för just det delmomentet och tar det som utgångsläge.

erikjakan skrev:
..det är relativt svårt att få en bil att bli avsevärt bättre än vad den var från fabrik.. ..folk borde lägga mycket mer pengar på däck och körtid..

Två riktigt bra poänger. I jänkevärlden finns ju "paket" med t.ex. hela hjulupphängningar som justerar oönskade beteenden, men då har vi utgångslägen som dels är 50 år gammal teknik, och dels inte tänkta för ändamålet. Kan det verkligen vara sant även för dagens prestandabilar? och kan man uppnå positiva effekter även med enstaka delar?

Cédric skrev:
...många verkar köpa massa grejer för att det är kul i sig, en annan del av bilhobbyn helt enkelt

Mange K skrev:
Jag gillar att köpa grejer

och här är en av anledningarna att jag inledde med disclaimern ni har helt rätt, det är helt klart ett nöje att köpa coola prylar och det finns ju massor av olika nivåer av det.

Ja, jag är väl rätt filosofisk i detta, men jag känner väl lite att det handlar om väldigt olika sätt att hantera sin vision eller målbild. Jag försöker väl internt kategorisera bilhobbyns undergrupp "prestandabilar", och ser att det finns en fasligt massa olika undergrupper även där.. varav jag inte riktigt förstår en gren.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det här har jag funderat på också och jag har landat i att vi är olika människotyper med olika behov, som ni skriver med olika målbild och visioner. Vi på rejsa kan nog placeras in i facket "förare", människor som främst söker upplevelsen att använda prylarna. Vissa av oss kan också ha en släng av "kreatör" som uppskattar den tekniska resan att skapa och prova (om det är hemmapulat eller inköpta prylar kvittar). Jag kan inte låta bli att placera de som stapla artikelnummer i facket "samlare". Jag har länge haft svårt att förstå personer som köpt en exklusiv bil byggd för bankörning, bara för att ställa undan den i ett garage. Det är väl har jag ser de som köper på sig alla dessa namngivna prylar falla i samma fack. Behovet verkar vara att genom att utrusta sin bil med alla dessa "rätta" prylar uppfylla känslan av att få sin samling komplett. Sedan är det väl som mycket annat, att viss drivkraft är att få beundran från likasinnade med liknande preferenser.

Lite filosofiskt dravel från en som längtar till dagen jag kan montera mina Brembo 4-kolvsok på räsern..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
"förare", "kreatör", "samlare".

Det där var bra ersätter man förare med nyttjare eller användare så kan man ju peta in en fasligt massa hobbys i den kategoriseringen.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Axly skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
"förare", "kreatör", "samlare".

Det där var bra ersätter man förare med nyttjare eller användare så kan man ju peta in en fasligt massa hobbys i den kategoriseringen.


Jo men lite så. Detta generiska synsätt har i.a.f. hjälpt mig få lite bättre förståelse av min omgivning, även om jag inte alltid håller med förhållningssätten.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Letar man ( läs Googlar.. ) som jag efter att förbättra en Musse -65 så får man väldigt många träff på att byta ut allt i grundkonstruktionen, antingen från personer som har eller ska köpa och skruva dit på sin bil ( som oftast är ½-färdig med odefinierbar tidsplan ) eller från en tillverkare av delarna.

Att hitta en vettig recension på någon av dessa eftermarknadsprodukter är i stort sett hopplöst. När en recension börjar med ( nu raljerar jag ) " när jag monterade en bakre krängningshämmare fick jag mycket bättre fäste i bakvagnen" eller " bilen kränger inte alls så mycket när jag monterade panhardstag" så känner jag inte någon större tilltro till den recensionen.

Relevanta omdömen om en eftermarknadsprodukt är inte lätt att hitta, men uppenbart så är långa listan av sådana produkter tillräckligt åtråvärd så funktionen är inte det primära.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Glöm inte oss som köper diverse kuliga prylar utan att ha en vettig bil att montera dem på! Vilken förkortning blir det på oss?

Men jag gillar att se Brembo-oken ligga där på skohyllan. Och ett par Webrar i garderoben, litet random sådär.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Janne J skrev:
Relevanta omdömen om en eftermarknadsprodukt är inte lätt att hitta, men uppenbart så är långa listan av sådana produkter tillräckligt åtråvärd så funktionen är inte det primära.
Eftersom volymen av jox är så mycket större på andra sidan Atlanten så får man vara glad om det dyker upp nån sammanfattning på Grassroots Motorsport eller liknande.
För info från vad de gör i tävlingsserier fungerar sällan eftersom det där ofta är optimering mot nåt begränsande reglemente. Men kan man däremot få reda på vad man inte får göra så kan ju det vara ett tips (i ditt fall TransAm serieerna från sent 60 och tidigt 70)

Youtubekanaler som monterar artikelnummer och sen aldrig utvärderar är ju bara tramsunderhållning. De är ju del av en återkopplingsloop (sponsrade för att montera saker och att de gör det triggar visningar) som inte har så mycket med objektiv sanning att göra.

Nu kanske jag hittar på ett fenomen men det vore ju synd om tillverkare får så mycket business av samlare att de fungerande produkterna tappas bort (de ger ingen vinst alls), så det bara bli ett varumärke kvar (alá Bacho ungefär).

Att samla fungerande/optimerande produkter på hyllan och inte "hinna" montera dem är ju inte riktigt samma

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Niklas Falk skrev:


Att samla fungerande/optimerande produkter på hyllan och inte "hinna" montera dem är ju inte riktigt samma


Pjuuuh... 😅 Sån är jag. Jag har ett drömprojekt som ska bli av. Nångång. Under tiden annonsknarkar jag, jakten är roligare än faktiska inköp. Men det ligger ändå underliga delar här - torkararmatur till en Citroën zx, litet räsigt värmepaket, rattnav till en Alfa, en trave fälgar osv...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Skulle säga att det finns en väldigt okunskap hos många om vad som faktiskt gör skillnad och inte.

Finns ju en uppsjö med byggen som siktat på stjärnorna och lagt mängder med pengar men aldrig presterar.
Att sy ihop helheten är ju där skillnaden görs, gäller mer och vara en bra projektledare än en bra mek i slutändan.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Niklas Falk skrev:
Janne J skrev:
Relevanta omdömen om en eftermarknadsprodukt är inte lätt att hitta, men uppenbart så är långa listan av sådana produkter tillräckligt åtråvärd så funktionen är inte det primära.
Eftersom volymen av jox är så mycket större på andra sidan Atlanten så får man vara glad om det dyker upp nån sammanfattning på Grassroots Motorsport eller liknande.
För info från vad de gör i tävlingsserier fungerar sällan eftersom det där ofta är optimering mot nåt begränsande reglemente. Men kan man däremot få reda på vad man inte får göra så kan ju det vara ett tips (i ditt fall TransAm serieerna från sent 60 och tidigt 70)

Youtubekanaler som monterar artikelnummer och sen aldrig utvärderar är ju bara tramsunderhållning. De är ju del av en återkopplingsloop (sponsrade för att montera saker och att de gör det triggar visningar) som inte har så mycket med objektiv sanning att göra.

Nu kanske jag hittar på ett fenomen men det vore ju synd om tillverkare får så mycket business av samlare att de fungerande produkterna tappas bort (de ger ingen vinst alls), så det bara bli ett varumärke kvar (alá Bacho ungefär).

Att samla fungerande/optimerande produkter på hyllan och inte "hinna" montera dem är ju inte riktigt samma


Jag gillar till exempel the skidfactory, en del sponsrade grejer men mycket typ oem (oftast till en helt annan bil) "the oems usually knows what they are doing". De bygger väl inte så mycket på banrejsbilar, mest gatbilar.

Sen är det ju ganska svårt med prestanda, är nog lätt att ty sig lite till sitt favoritmärke för att marknaden är förvirrande stor. Som att köpa via color för att man inte har en susning om vad som ens skiljer väggen av olika tvättmedel.

_________________
Markus Ålind
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



The Skid Factory och Mighty Car Mods tillhör de få ödmjuka kanalerna som är väldigt öppna med varför de väljer de mesta lösningar och Al är ju lite stönig men oftast baserat på erfarenhet och balans mellan arbete och resultat (tex att inte backpurga TIGande av rostfria avgasrör).
Mycket testas ju på dyno iaf och många saker åker ju raktfram iaf.
Men det är ju ett begränsat val av leverantörer

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Inte för att vara den men jag tror det ligger lite i den biltrend som är just nu, det är mycket att det skall vara det värsta av allt som syns. Gärna fräna märken, mycket färger osv osv. Sen att bilen inte ens är korrekt mappad är en annan sak, det är viktigare med 90 ° styrvinkel än att motorn går klockrent. Är motorn mappad är den gärna mappad remote av någon kändis i Usa med STORA BOKSTÄVER. Typ..

Ser den snabb ut är den snabb ish. Sen ska jag väl inte kasta bäver i trähus men det är lite så det känns idag. Jag passerar 30 om några månader så jag räknas väl snart som en grinig gubbe med
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Det beror väldigt mycket på vad utgångs objektet är och vad målet är.
Är målet att man vill ha ett rosa oljepåfyllningslock och man köper ett rosa oljepåfyllningslock,
Så är det ju väsentligt många ggr bättre på att vara ett rosa oljepåfyllningslock än ett svart.

Köper man tex en modernare Hot Hatch, så tror jag att det är väldigt svårt att få ut någon större
fördel av nya delar utan att bygga om hela bilen.

Men har man en lite äldre bil, från år 2000 och äldre så tror jag att det finns mycket potential att utveckla en bil, beroende på grund materialet.
Sen personligen så tycker jag det är roligt, att köpa eller utveckla egna delar och sen prova om det funkar. Ibland funkar det först bra efter man "staplat" ett antal modifieringar på varandra.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Ibland när jag ser en bil som är moddad med en massa "fräcka" delar, så går jag fram och kollar på den och ser att det, väldigt ofta, sitter billiga kinadäck på den. Jag konstaterar att ägaren kanske inte är så intresserad av att optimera körning när det svänger (kanske inte rakt fram heller). Man har olika böjelser helt enkelt.

_________________
Johan B
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



blixten skrev:
Ibland när jag ser en bil som är moddad med en massa "fräcka" delar, så går jag fram och kollar på den och ser att det, väldigt ofta, sitter billiga kinadäck på den. Jag konstaterar att ägaren kanske inte är så intresserad av att optimera körning när det svänger (kanske inte rakt fram heller). Man har olika böjelser helt enkelt.


Samma här

Såg en dräpar-AMG-Mercedes som hade Sunny däck för ett tag sedan...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Janne J skrev:
blixten skrev:
Ibland när jag ser en bil som är moddad med en massa "fräcka" delar, så går jag fram och kollar på den och ser att det, väldigt ofta, sitter billiga kinadäck på den. Jag konstaterar att ägaren kanske inte är så intresserad av att optimera körning när det svänger (kanske inte rakt fram heller). Man har olika böjelser helt enkelt.


Samma här

Såg en dräpar-AMG-Mercedes som hade Sunny däck för ett tag sedan...


Ingen anledning till dyrare däck när man ändå skulle elda upp dom på 3 dar, därför jag åker raggarquattro,för trött för att kunna elda upp mina pilotare 🤣

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Allmänt banåkaforum
stapla artikelnummer - funkar det verkligen?
1, 2, 3   >>
1830 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande