Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceBox MINI ny prisvärd 25Hz puck (GPS+accelerometrar+gyro)
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (4097 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041


Trådstartare
Racebox som jag kört med (kolla min andra tråd) tänkte släppa en ganska vass GPS puck fick jag reklam om. Rätt prisvärt i denna fasen för 25hz gps+accelerometrar+gyro kan jag tycka.

Vet egentligen inte mer om den än vad man kan läsa. Har ju använt appen för min stand alone racebox och måste säg att den faktiskt funkar riktigt bra, hur den funkar för bankörning/acc har jag inte koll på, supporten är iaf väldigt snabb på att svara på frågor/lägga till banor osv. Nackdelen är att OBD inte verkar löst än och att den inte går att använda till andra appar till en början, enligt deras FAQ, ingen garanti att dom får ordning på det gissar jag. Företaget är ju nya i branschen, men det är ju kul att det kommer lite alternativ iaf som inte dränerar plånkan fullständigt.

https://www.racebox.pro/mini/

1255sek om jag fattat det rätt just nu.
https://www.kickstarter.com/projects/racebox/racebox-mini/faqs

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Ska kolla in!

Väntar på "nästa generations GPS" som tar ett ordentligt kliv i precision genom att förfina GPS-datat med acc/gyro och presentera det via BT som vanlig GPS-data (men med supernogrannhet)

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Magnus Thomé skrev:

Väntar på "nästa generations GPS"


Vad är detta?
Vart kan jag läsa om det

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

RallyQuattro skrev:
Magnus Thomé skrev:

Väntar på "nästa generations GPS"


Vad är detta?
Vart kan jag läsa om det


Det går att göra men ingen har gjort det än. Jag och Antti som gör Racechrono kikade på att göra det med ett nyare GPS-chip plus ett helt nytt acc/gyrochip men Antti kroknade på matten och jag var mest fokuserad på hårdvarubiten. Så jag väntar på att någon tillverkare tar tag i det istället.

Ska kolla på den här Cédric tipsar om o se om de kanske gör det här

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Magnus Thomé skrev:
RallyQuattro skrev:
Magnus Thomé skrev:

Väntar på "nästa generations GPS"


Vad är detta?
Vart kan jag läsa om det


Det går att göra men ingen har gjort det än. Jag och Antti som gör Racechrono kikade på att göra det med ett nyare GPS-chip plus ett helt nytt acc/gyrochip men Antti kroknade på matten och jag var mest fokuserad på hårdvarubiten. Så jag väntar på att någon tillverkare tar tag i det istället.

Ska kolla på den här Cédric tipsar om o se om de kanske gör det här


Okej, men vad heter detta nya chip och hur vet du/vi att det inte används redan eller kommer i den nya versionen som tråden handlar om? www.racebox.pro/mini/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Kikade på protokollet (finns på websidan Cédric länkade till) och det ser ut som ett nytt riktigt riktigt bra GPS chip från U-blox men tveksamt om gyro/acc-data integreras med GPS feeden. Inte helt solklart dock.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Okej, men det du pratar om heter det något speciellt som typ GPS ver.5 eller chip 135.738 rev 18
För jag hittar ingen vettig info om jag söker på ny gps chip/version..

Det jag hittar är detta:
Next Generation Operational Control System (OCX) is the future version of the GPS control segment.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



1200 spänn var inte farligt. Den verkar kunna ta höjdled också, så att man kan logga G-krafterna vid nedtagningen från pallbockarna


Men är den låst till deras egna mjukvara, eller funkar den med andra appar också tex Harrys?
Läser, men det verkar inte stå uttryckligen något om någon låsning mer än "RaceBox Mini works with our purpose-built app to deliver its..." vilket fick mig och undra om låsningen...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

And ersJepp sson skrev:
1200 spänn var inte farligt. Den verkar kunna ta höjdled också, så att man kan logga G-krafterna vid nedtagningen från pallbockarna


Men är den låst till deras egna mjukvara, eller funkar den med andra appar också tex Harrys?
Läser, men det verkar inte stå uttryckligen något om någon låsning mer än "RaceBox Mini works with our purpose-built app to deliver its..." vilket fick mig och undra om låsningen...


Öppet men eget protokoll (det jag kikade på) och jag har mailat Antti om han har den på G för Racechrono.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

RallyQuattro skrev:
Okej, men det du pratar om heter det något speciellt som typ GPS ver.5 eller chip 135.738 rev 18
För jag hittar ingen vettig info om jag söker på ny gps chip/version..

Det jag hittar är detta:
Next Generation Operational Control System (OCX) is the future version of the GPS control segment.


Nya bättre GPS chip kommer ju allteftersom och en vacker dag så bygger väl någon ett GPS-chip med inbyggd gyro/accsensor. Inget jag sett än men det kanske finns? Men man kan ju bygga detta redan idag genom att kombinera två helt separata chip och sedan med lite (en hel del) matematik förbättra GPS-datat innan man skickar ut det över blåtand. Det var tanken med det vi kikade på. Men som sagt, Antti kroknade på att skriva ihop det.

Men en chiptillverkare kan ju göra ett kombochip (om det inte redan finns) som lämnar förbättrad GPS data direkt ur chippet eller en dongletillverkare kan (om det inte redan finns) ta två chip och skriva koden som Antti kroknade på att skriva.

Det är ju bara att man kombinerar olika teknologier för att få bättre utdata. Inte en ny "GPS-standard" som jag hört något om. Man kan ju få tex 500Hz "GPS-data" med skithög rörelseprecision med upplägget. GPS-data skrivet inom ""-tecken då alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Magnus Thomé skrev:
And ersJepp sson skrev:
1200 spänn var inte farligt. Den verkar kunna ta höjdled också, så att man kan logga G-krafterna vid nedtagningen från pallbockarna


Men är den låst till deras egna mjukvara, eller funkar den med andra appar också tex Harrys?
Läser, men det verkar inte stå uttryckligen något om någon låsning mer än "RaceBox Mini works with our purpose-built app to deliver its..." vilket fick mig och undra om låsningen...


Öppet men eget protokoll (det jag kikade på) och jag har mailat Antti om han har den på G för Racechrono.


thumbs up thumbs up
Återkoppla gärna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



And ersJepp sson skrev:
Den verkar kunna ta höjdled också, så att man kan logga G-krafterna vid nedtagningen från pallbockarna

Det kan man väl räkna ut... du vet väl hur hög pallbockarna är och vad bilen väger

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



And ersJepp sson skrev:
Men är den låst till deras egna mjukvara, eller funkar den med andra appar också tex Harrys?
Läser, men det verkar inte stå uttryckligen något om någon låsning mer än "RaceBox Mini works with our purpose-built app to deliver its..." vilket fick mig och undra om låsningen...

Det står detta på kickstarter länken:

Currently, the device can work only with its dedicated RaceBox app since the data transfer over Bluetooth is a little bit more specific in order to get a reliable data rate (at 25Hz) to the mobile phone.

However, we are currently working on making the device compatible with other software/applications and that is something we hope will be available soon after the launch at the beginning of next year.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13190



Jag nöp en super early bird för 99$ plus 19$ frakt nu, såg ut att finnas 3 kvar... just idag så är det 1076 kronor, men de drar pengar den 20:e januari

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041


Trådstartare
Magnus, testa maila dom om du vill diskutera protokollet och framtida användningsområden. Dom är väldigt smidiga att ha å göra med, ni kanske kan komma fram till nåt bra

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Cédric skrev:
Magnus, testa maila dom om du vill diskutera protokollet och framtida användningsområden. Dom är väldigt smidiga att ha å göra med, ni kanske kan komma fram till nåt bra


Antti tar eller har säkert kontakt thumbs up Får se vad han svarar

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Tord skrev:
Jag nöp en super early bird för 99$ plus 19$ frakt nu, såg ut att finnas 3 kvar... just idag så är det 1076 kronor, men de drar pengar den 20:e januari


Jaha. Om du köper, så måste jag ju också köpa.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13190



And ersJepp sson skrev:
Tord skrev:
Jag nöp en super early bird för 99$ plus 19$ frakt nu, såg ut att finnas 3 kvar... just idag så är det 1076 kronor, men de drar pengar den 20:e januari


Jaha. Om du köper, så måste jag ju också köpa.


Ähh, du behöver ingen, du har ju inget att köra...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



Den tar nivåskillnader också. Och vinklar.
Jag kan logga när jag tar den upp och ned från pallbockar
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8953



Det som nu finns kvar att välja är 119$ + 19$ frakt för 1st = 138$ = 1262kr

Men om någon vill göra gruppköp så kan man köpa 4st = 398$ + 29$ = 106,75$ / styck.
4st för 3905kr = 976kr styck

Så 1000kr styck + postens frakt om någon vill göra ett gruppköp och få lite extra för det?

(EDIT dollar kursen kan ju gå både upp och ned och det är ju först 20 januari pengarna dras)


Jag har inget konto på kickstarter än..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

De har lovat Antti att skicka enheter till honom pronto

_________________
Magnus Thomé
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
RaceBox MINI ny prisvärd 25Hz puck (GPS+accelerometrar+gyro)
1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (4097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande