Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakbromsar!?
518 besök totalt
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261


Trådstartare
Till mitt kommande Alfa 155projekt "behöver" jag byta bromsar bak, den ska reggas som ombyggd. Original sitter det 240/10 mm solida skivor. Fram finns det 257/22 eller 284/22 mm ventilerade som har samma höjd/djup som bak, jag tänkte använda nån av dom. Jag behöver då ok som tar skivorna som har handbroms, tips på det! Funderade på ok med elhandbroms, bra idé? Förutom att dom är "dyra", är dom svårmeckade dvs behöver dom programmeras vid klossbyte? Är det annars bara en brytare av/på eller behöver oken nån ecustyrning?
Funderade även på att ha dubbla ok, då med ett separat mekaniskt för handbromsen, men tycker att det verkar meckigt att få dit två ok. Iof måste man ju göra en adapter hur som så kanske kan göra en för dubbla ok... Men det väger, men kanske inte mer än ett ok med elbroms... Men man spar ju in på spaken...!

Bilden är på frambromsar och bakaxel med bromsar från en Alfa 155 btcc-räser...!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Om du gräver fram Brembos online-katalog så kan man söka på diameter, bultcirkel och sånt. Mycket praktiskt för att hitta det du är ute efter när det gäller skivor om framskivorna inte visar sig lira.

Oken med elektrisk P-broms är i och för sig smidiga men jag tycker att man vill ha en någorlunda smart styrning. Det finns lösningar av varierande slag.

Annars är det rätt gott om ok med vajer för ventilerad skiva, kolla på lite större Audi eller till exempel Golf R32. Bildelsbasen är smidig för att få bilder på oken, sedan kollar man vilken tjocklek på skiva de tar i någon bromskatalog (brakeparts.co.uk till exempel).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



Kolla på Ford Mustang 2005-2014, finns mycket på skroten till bra pris.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Behåll de du har och sätt på ett handbromsok.

Du har gissningsvis bra bromsbalans i den setupen du har där, det finns matchande belägg osv.
Jag hade definitivt hellre adderat än att börja bygga om.


Edit: coolt projekt! 155orna har alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat!
Var nära på att köpa en för några år sedan till och med.
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261


Trådstartare
Tack Janne och Gustaf!
Hittade Audiok i aluminium som tar 22 mm skivor med snarlik diameter! Kostar nya 6-700:-! Osäker om stomkostnad tillkommer, men ändå! Ska leta efter okhållare och kolla hur det kan passa.
Mustangoken tar 19 mm skivor men verkar ha större diameter, kollar okhållarens passform på dom också!

Anders!
Jo, men... Jag ska byta skivor fram från 284/22 mm med enkelkolvsok till 305/28 mm och 4 kolvs, ev huvudcylindern också. Tanken är att använda ventilerade framskivor och nåt bra ok, inte för att det kanske behövs men det blir ju så med ombyggt fordon. Jag vill byta motor ju! 😃

Målbild gjord av grabben i Forza!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag köpte Golf R32 ok kompletta från Bildelsbasen, det var inte så dyrt.

Synd att de inte "passade" Caprin bara ;-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag köpte Golf R32 ok kompletta från Bildelsbasen, det var inte så dyrt.

Synd att de inte "passade" Caprin bara ;-)

Gustaf


Jag fattar hinten, även om den va fin...! 🤭 Dina ok kanske är tillsalu då!!? Är dom kompletta med okhållare och ett par, skicka pm med pris in frakt till Kalmar så får vi se om jag törs chansa! Living on the edge... 🤪

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



elCrillo skrev:
Tack Janne och Gustaf!
Hittade Audiok i aluminium som tar 22 mm skivor med snarlik diameter! Kostar nya 6-700:-! Osäker om stomkostnad tillkommer, men ändå! Ska leta efter okhållare och kolla hur det kan passa.
Mustangoken tar 19 mm skivor men verkar ha större diameter, kollar okhållarens passform på dom också!

Anders!
Jo, men... Jag ska byta skivor fram från 284/22 mm med enkelkolvsok till 305/28 mm och 4 kolvs, ev huvudcylindern också. Tanken är att använda ventilerade framskivor och nåt bra ok, inte för att det kanske behövs men det blir ju så med ombyggt fordon. Jag vill byta motor ju! 😃

Målbild gjord av grabben i Forza!


Har du spikat frambromsarna? Annars kan du ju kika på komplet bromssystem från t ex Alfa 166. 4 kolvs brembo fram 310x28, kommer inte ihåg måtten bak men 10mm solid och ok med handbroms

SFRO rekomenderar ofta att ta komplett system från annan bil så de kanske kan vara nått att titta på?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



kolla vad det finns för belägg att köpa innan du bestämmer dig, vill minnas att just 166 V6 oken är nån halvudda variant som inte har så bra utbud. De är dessutom ofattbart stora, så de passar inte alla fälgar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Alfa Romeo 159
ventilerade skivor bak. till och med så passar handbromswiren direkt i oket.
jag har ritningar på adaptrar både bak och fram om du vill ha.
bromsskivorna fräste vi upp hålen så att det passar 5x98
förvisso var det på en GTV 916 men jag tror det mesta är samma på 155 och Gtv.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



tommy karlsson skrev:
Alfa Romeo 159
ventilerade skivor bak. till och med så passar handbromswiren direkt i oket.
jag har ritningar på adaptrar både bak och fram om du vill ha.
bromsskivorna fräste vi upp hålen så att det passar 5x98
förvisso var det på en GTV 916 men jag tror det mesta är samma på 155 och Gtv.

MVH Tommy


Förutom 4/98 på 155 i alla fall.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



MaZ skrev:
kolla vad det finns för belägg att köpa innan du bestämmer dig, vill minnas att just 166 V6 oken är nån halvudda variant som inte har så bra utbud. De är dessutom ofattbart stora, så de passar inte alla fälgar.


Ja små är dom då Verkligen inte. Och EBC beläggen var Inte billiga jämfört med vad dom kostar till många andra bilar. Andra märken på belägg ännu dyrare.

166 var bara det första jag kom att tänka på, finns ju många alternativ att välja på

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



På min Fiat Coupe hade jag likadana bakbromsar som du, original Fiat: 305mm 4-kolvs fram och solida 1-kolvs bak.
Ca 340hk och väldans massa Nm, icke lättad bil.
Det var nästan så att bakbromsarna jobbade mindre än original, iaf var det aldrig några problem bak med DS2500 belägg.

M.a.o tror jag du inte behöver göra ngt!

Mitt enda problem var att de såg lite taniga ut bakm 18-tummarna:

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



elCrillo skrev:
therealpinto skrev:
Jag köpte Golf R32 ok kompletta från Bildelsbasen, det var inte så dyrt.

Synd att de inte "passade" Caprin bara ;-)

Gustaf


Jag fattar hinten, även om den va fin...! 🤭 Dina ok kanske är tillsalu då!!? Är dom kompletta med okhållare och ett par, skicka pm med pris in frakt till Kalmar så får vi se om jag törs chansa! Living on the edge... 🤪


Jag har en IGS-fil för adaptrar till 166 Brembo-ok som ska passa på 155 hjulnav vid behov (fram).
Jag hade inte pillat på de bakre i onödan.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



Eldh skrev:
På min Fiat Coupe hade jag likadana bakbromsar som du, original Fiat: 305mm 4-kolvs fram och solida 1-kolvs bak.
Ca 340hk och väldans massa Nm, icke lättad bil.
Det var nästan så att bakbromsarna jobbade mindre än original, iaf var det aldrig några problem bak med DS2500 belägg.

M.a.o tror jag du inte behöver göra ngt!

Mitt enda problem var att de såg lite taniga ut bakm 18-tummarna:


Får mig att tänka på denna bilden på min gamla 155a



Bakbromsarna behövs liksom inte, all vikt ligger fram.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261


Trådstartare
Tack för alla svar!

Bakbromsarna "vill" jag bygga om för besiktningen som ombyggt fordon. Tror knappast att jag behöver det annars heller...
Man kanske kan "luras" och säjja att man byggt om till Fiat Coupe bromsar, som finns med 220 hk original. Det är ju samma som mina...

Tar gärna emot en fil för adaptrarna fram, Kolja!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Skruva banåkabil
Bakbromsar!?
518 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande