Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -89
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (9036 totalt)
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Hej och välkomna!

Jag har haft en BMW E30 318 Sedan från 1989 Sedan inköpsåret 2013, men för att ta det från början.

Jag kommer från en krets icke-bilmekande kompisar och vänner men bestämde mig en dag för att göra något annat på fritiden än att spela datorspel och så började det!

Jag hade precis noll och ingen erfarenhet, visste inget alls men utgick från det!
Jag köpte en obesiktad BMW E30 318 4-dörrars , med målet att få i en V8 och ha den gatreggad.

Jag kommer ladda upp lite bilder och hoppa över ungefär 1000 moment som jag lärt mig på ett eller annat sett, saker jag byggt, byggt fel, byggt om och byggt om igen.

Vi alla börjar någonstans och man lär sig under tiden!

Är det något du undrar? Jag har säkert bilder på det speciella momentet eller andra svar!
Jag kommer ladda upp lite i taget så det kommer säkert fler grejer i närmsta dagarna.


Såhär såg bilen ut när jag köpte den:



_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Bilen fick komma in till ett garage jag fick hyra en plats i , efter att jag annonserat i en lokal facebook-grupp där jag sökte mekplats. Det som hände först var att jag rensade bilen på allt som gick att skruva bort! Eftersom jag inte visste hur man gjorde, tog detta flera veckor


Nån gång innan denna bilden togs hade jag slipat ner motorutrymmet och av lite oklar anledning sprayat detta med svart färg.


Vid det här läget berättade något i garaget att jag borde rensa underredet från underredsmassa och skräp, och spara en hemsk massa vikt. Jag började därför med att bygga en ställning efter en del googlande, men det var långt innan jag insåg att det fanns kaross-vaggor. Några balkar fästes i karossen tillsammans med två motorstativ.


Väl med karossen på sniskan började det ett ganska intensivt jobb att slipa ner allt med roterande stålborste, och en och annan vinkelslip från biltema fick sätta livet till. Det var också här jag kom i kontakt med en vinkelslip för första gången i mitt liv. Livrädd är ett ord jag kommer ihåg från en sådan hemsk best till maskin.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Det var givetvis inte klart med slipande eller för den delen rostlagning, men eftersom jag ens inte visste vad en svets var, än mindre hade en, så fick jag för mig att provmåtta motorn jag hade tänk mig. En BMW M60B40 ifrån en e34 540. I detta fallet var det nog dock en M60B30 ifrån en vinterbil jag haft.




I och med att jag helt enkelt inte visste bättre och bra råd var dyra (Läs: Inga skruvande eller kunniga kompisar, så fick de gamla fjäderbenen färg) och nya hjullager efter en hemskt massa funderande, bankade och youtubande.


Jag hade hört problem om bromsservo, men eftersom jag inte riktigt visste vad det var, än mindre visste hur det fungerade, provade jag att höfta dit detta. Mer om det senare.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Hedrande!
Ingen av oss här har fötts som bilmekaniker/byggare. Vi har allihopa fått lära oss, mer eller mindre.
Det viktiga är att man är intresserad och har viljan, då lär man sig och utvecklas.
Det finns många duktiga här i forumet och jag tror helt säkert att du kommer att få många bra tips och råd. Du har hamnat rätt.

Här finns plats för alla!

Kämpa på, och uppdatera tråden

_________________
SO Johansson
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
I det här skedet så införskaffades en bursats ifrån Finess i Eskilstuna som jag tillsammans med en vän som hade svetserfarenhet började försöka få till. Själva notchningen gjorde jag/vi tillsammans med en rör-notch jag köpte på badassparts. Svetsandet blev gjort av min kompis och svetsen var en ESAB Origo C170 vi lånade av ytterligare en garagekompis. Jag läste för stunden reglementet för drifting och buren svetsades/boxades in med de reglerna som fanns då. Eftersom bilen bara skulle gå på gata så hamnade dörrstävorna långt ner, på rekommendation av SFRO "Halva höjden av halva dörrens totala höjd" löd domen.
Vi försökte givetvis få buren så tight in till karossen det bara gick.




Plattor och bultar ingick i bur-satsen, och det byggdes boxar i den storlek som krävdes.
Jag minns idag inte storleken på dom, men det var enligt reglementet. Det bultades också som det behövdes.


Jag lånade en stol av en i garaget för att ha som någorlunda grova mått till de kommande stolarna jag skulle ha.


_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Parallellt med att buren svetsades in så hängde den i motorstativen och var lätt att snurra som man ville, och det gav mig/tvingade mig till att börja ta hand om den sjuka mängd rost karossen bestod av. Eftersom jag inte visste hur man svetsade så blev det mycket trial and error, efter att min svetsande kompis grov-inställt svetsen. Att rostig tunn bilplåt är bland det värsta man kan svetsa i, det visste jag inte, men jag blev ganska snabbt varse om det.

Det började dock med att jag fick hjälp av ytterligare en vän att fick hjälp att byta ut de riktigt tragiskt rostiga bakre skärmkanterna! Jag hade sprungit på ett inlägg på PPF där någon hade bytt ut sina bakskärmkanter mot alternativ ifrån Golf1 och efter en hel del googlande till och tittandes på dåliga bilder på mekonomens hemsida beställdes sådana hem. Lång histora senare började det lika något. - Varför gjordes detta? Jo för att skärmkanterna breddar karossen ca ~3,5CM bredare än original.


Slipa,Slipa,Slipa och idiotin nån grå grund från biltema, som i senare skede fick slipas bort igen (Om någon bara berättat att 1-komponents biltema sprayfärg inte är särskilt bra rostskydd hade underlättat)


Det las en annan grund, och en del karosserikitt hittade dit på en hel del ställen


Det fick dock slipas bort, och göras om och det las en gul CA-primer på undersidan (mer om det senare). Bilen fick Hagmans gula CA-primer som grund, och därefter Hagmans torra karosseri-underredsmassa. Den är torr och tunn, vilket jag som mycket annat googlat och hittat på ett eller annat forum.


Bilen hamnade på pallbockar och av väldigt oklar anledning (Jag visste inte riktigt bättre) monterade jag tillbaka lite uppmålade original-bak och framvagnsdelar. Dumt misstag men jag tyckte det året att det var jättebra och jättefint.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Bild på den dumma bakvagnen. Jag hade ju trummor på bakvagnen när jag köpte den (318) och därför köpte jag en bakvagn nånstans i krokarna, det visade sig vara en IX-bakvagn som inte alls håller samma mått som den 325-bakvagn jag trodde det var.


Jag var rätt nöjd med Hagmans gula CA-primer och bestämde mig för att måla hela bilen i den.
Jag hade aldrig hållit i en lackspruta, än mindre visste jag att min 20L-kompressor skulle bli minst sagt begränsande. Allt givetvis från Biltema, förutom färgen jag köpte via lokala färghandlaren till ockerpris.



Bilen fick komma in igen och jag fick börja slipa om bakskärmarna, det såg ut som skit. God hjälp av en vän med bättre handlag med slip och spacken än jag.


Coilovers inhandlades via L-M-R , Jag hade vid det här laget i min "karriär" hört att det var det man skulle ha på en riktig bil istället för mina uppmålade fjäderben med helt slut dämpare (vad visste jag).


I det här läget så blev vi uppsagda ifrån det garage jag och några hyrde. Bilen fick flytta hem till min far, där den står än idag.


Jag fick hjälp av en vän att svetsa spindlarna till mina nyinköpta coilovers.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
I och med att vi förlorade garaget och jag till väldigt stor del tappade lust att skruva, blev bilen stående några år där jag som mest spontant tittade på den. Dock åktes det på mycket bilträffar och jag umgicks i bilcommunity och hade alltid bilen i åtanke, man lärde sig en massa saker och funderade en sjukligt massa saker själv. All vaken tid spenderades på PPF och garaget, facebook och blocket.

Jag kände att det var dags att göra vid mer saker, som hade undvikts och negligerats. Trösklarna. Med enklaste köp vid närmsta mekonomen beställdes det hem ekonomiplåt från klokkerholm. Jag tror inte man får svära här, men ****** vilken skit det är, tyvärr. Som ni ser på bilderna har det också gjorts ett försök till att lacka bilen invändigt, vi må kalla det en stund av sinnesförvirring och vilja att få bilen klar. Ett stort misstag.



Även ett helt nytt frontparti köptes. Även det komplett fullständigt värdelöst, men så småningom så hamnade det på plats. Lärde mig i samband med detta att karossen var delvis sne, eftersom att mått inte alls stämde med chassi-ritningar och andra E30's. Vissa försök till att rikta gjordes. Att skicka till nån som sysslade med sånt kändes orimligt dyrt.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Någonstans efter detta börjades det handlas ordentligt med grejer för att faktiskt få en fungerande bil. Att springa hos BMW och köpa delar och lurka realoem blev en livssituation. Jag kom över ett lätt svänghjul (RHD-Engineering 7,5KG för M60/M62)


Koppling inhandlades från bakaxeldelar och det blev en Sachs 765 och en tenacci lamell (6-puck fjädrad). Allt på rekommendation från kompisar.


Ett coolt spakställ inhandlades. Coolerworx åkte alla vuxna så det skulle man ha.


Bagaget på bilen fick agera förråd, från de hundratals prylar som släpades hem från BMW. Den lokale reservdelsnissen bara skrattade när han såg mig och till slut kändes det som alla visste vem man var. Jag började nånstans här få rabatt på inköpen.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Eftersom ett av alla mina misstag var att handla fel bakvagn hade gett sig tillkänna fick jag helt sonika handla en till och den ville jag göra bättre, så det lämnades till ett shady företag i krokarna och fick bli blästrat.


Det svetsades dit förstärkningar, som jag köpte av en kille från en facebook-annons.


Jag fick nys om en kille "Kompisars kompis" som pulverlackade och det visade sig vara en jävligt bra ide. Här fräscht från ugnen.


I det här skedet så hade jag förstått att jag ville åka 5/120 istället för 4/100.
Jag har en halv uppsats att skriva om det här, men kort kan man säga att först provborrades nav, som förstördes av någon som påstått sig kunna sånt men hundratals timmar på internet ledde mig fram till en lösning. Det stavas BMW E30 stora hjullager, BMW E90 Hjullager och BMW E46 328 bromsskiva bak. Handbroms avhandlas senare. Drivaxlar målades upp.




_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Som alla säkert vet är bolt-on grejer att föredra om man själv inte besitter några större kunskaper om tillverkning så jag skeppade en halv förmögenhet till ett paypal-konto som tillhörde en man i bulgarien. Några veckor senare kom ett väldigt trevligt paket. Grenrör med 2,5"V-band ut. Tigat och rostfritt för M60 i E30. Än i dag ett av dom bättre köpen till bilen.


Jag hade någonstans här hört att oljekyl ska man ha (och jag hade förstått att original oljesystem ändå inte passade i karossen) så jag köpte hem ett SETRAB oljekyl.


Därefter viss jakt på ett sk. oljeförflyttarkit som inhandlades på nätet. En trevlig liten bearbetad bit. Uttag för oljefilter och en valfri givare. Original motorfäste används för att få in oljan till motorn. Lite för många vändor till det lokala hydroscand och få slang pressad med rätt längd och kopplingar som passar. Detta är JIC-kopplingar.


_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Wow vilket projekt! snyggt jobbat med allt, följer med spänning!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Som den något uppmärksamme kan man se att det sitter en solid bromsskiva på en av de första bilderna på bakvagnen, bilden tillhör det första konceptet med en förhållandevis original 325-bakvagn som slank med. I senare skede byttes det som sagt till andra nav och e46 328 bromsskiva. I och med det så började jakt på ett par bromsok som passar på detta, som dessutom är från en annan serie-tillverkad bil. Allt enligt krav från SFRO. Jag kan inte ta någon särskild credd för det jagandet, jag hittade på Google en tysk motorsportfirma som gjorde adaptrar för konceptet med e36 M3 bakbromsar, det var lättare sagt än gjort att hitta dessa ok, ok hittades tillslut faktiskt på autodoc, original renoverade OK. Hållarna var än värre och köptes begagnat.




Jag spenderade en hemskt massa tid på att försöka uppfinna hjulet på nytt med att försöka få dit original handbromsgrejer från en E30 325 men för det krävs bland annat bromssköld, och med mitt koncept med nav och bromsar var det ungefär helt omöjligt. Här syns en VÄLDIGT nerkapad bromssköld. Det konstaterades bli skit, även om jag faktiskt fick det till att bromsa något.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Eftersom ganska mycket behövdes skruva överallt så började jag fippla med kopplingen och svänghjulet. Det som kanske inte syns är att det är schimsat som det ska. Jag har själv inte så där värst bra koll på det nu, jag förstod det då men minns det inte i skrivande stund. Vill minnas att det schimsades +1 mm.

BMW Levererade pilotlager och bakaxeldelar levererade centreringsdon i stål. Lådan fick också ny olja av BMW Original typ.






_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Det hände ganska mycket överallt som sagt och motorn hade hamnat på plats återigen. Jag kan inte påstå annat än att det får våldas rätt friskt för att klämma ner en M60B40 i en E30, inte omöjligt men allt måste hamna rätt(samtidigt).

Mitt Coolerworx-spakställ monterades med den bolt-on adaptern jag köpt till. Jag kapade och svetsade till en växelförare för att länka ihop växellåda och spakstället. Det har i senare skede visat sig att den blivit lite kort men det är inget problem att ordna en ny vid tillfälle.





Jag började också intressera mig hur bilen faktiskt skulle få ström överallt där den behövde det och efter en hel del jagande på realoem så hittade jag det här strömblocket inklusive plastdetaljer ifrån en E36 325 av senare modell.



V-band av quick-release typ inhandlades och varför bara flänsar hamnade på bild är oklart.


Slang till kopplingen/slavcylindern. Den här är helt löjligt dyr på BMW och jag lärde mig i efterhand att eftermarknads är både bättre och mycket billigare. Den här sitter faktiskt inte på bilen längre utan bytt till sagda eftermarknadsdel.


Det inhandlades ett batteri-fäste/låda ifrån L-M-R som en helt trevlig grej, bultades ner i karossen och batteriet hamnade höger bak. På min 318 så sitter batteriet i motorutrymmet som standard men av vikt och platsskäl kunde det inte sitta kvar där längre.


Stolar av modell större inhandlades efter provsittning nere på Rallyshop i Hässleholm - Vilken jäkla fin service de ger. Detta inklusive sidofästen. Detta monterades på avkapade originalstolsfästen och ditsvetsade sidomonteringsfästen. Kan så här i efterhand konstatera att det är både farligt och dåligt. Mer om det i ett senare inlägg.



Elmia var i antågande och det handlades en frän handbroms, likaså detta av Coolerworx, Jag tror bestämt det köptes i ett bås av cworx.se vilket jag tror en Ragnar Cederberg står bakom. Enormt trevlig kille.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Det fortsattes än mer att yxas hej vilt överallt för att få ihop bilen. Jag hade åkt på tok för långt för att få tag på en ny bensintank. Original hade för länge sedan träffat den lokala återvinningsstationen. Den målades bara upp. Detta föll på 63-liters versionen eftersom att när detta begav sig inte fanns någon 55-liters version som jag helst hade velat ha och fortfarande vill ha. Mer om det i ett senare skede.


Kyl är BMW E30 325TD kylare, parat ihop med ett hemmabyggt "fan-shroud" och en spal-fläkt köpt av en god vän.


Därefter inhandlades ett gäng fälgar. Man kan säga såhär om detta: Det är inte en fälg som är tidsmässig eller egentligen jättesnygg men jag ville ha en ganska god bredd tillsammans med väldigt trånga hjulhus på en E30 så föll valet på dessa. Det kommer säkerligen bli helt annat framöver. Detta är 59' Norht Wheels D-004 8,5" breda, ET 10, 5/120, 17".

Jag sprang ganska mycket på en däckfirma för att hitta en dimension som passar. I slutet föll det på 245/40/17" om jag minns rätt.





Jag hade införskaffat mig nya lysen från en firma på nätet, tror bestämt det var getlow.se, de var nog bara billigast. Jag var sugen på att provmontera och det hände.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Det var dags för att bilen skulle få ett avgasssystem. I det här fallet hade motorn blivit provstartad vilket också innebar att kardan, el och soppa var inkopplat. En racekatalysator med rätt märkning inhandlades (Också krav av SFRO) tillsammans med en väldigt stor hög rör ifrån streetpower i Olofström. Bra service.

Bilen fick åka släp till ett garage som hade en lyft som min svetsande kompis fick låna, tillsammans med en annan kompis som fick dra ekipaget. Jag hade för stunden då inte BE-körkort. Såhär i efterhand har avgaset ljudmässigt att önska (För högt) men det är en av de absolut bäst byggda bitarna på hela bilen. Rostfritt tig-svetsat med en enorm fitment och enkelhet.

Det som inte syns på bilden är att den sista lilla dämparn är med V-band, och det finns två alternativ till som passar, en större dämpare, och ett rakt rör, alla med sina egna V-band, så att det bara är att knäppa loss det som sitter, och knäppa dit det slutrör man vill ha. Rakt rör låter fränt






_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
I det här skedet gick bilen faktiskt att provköra, och det gjordes. Vissa delar hittade dit, vilket var onödigt men det var kul att se den som en hel bil.

Det inhandlades lite olika grejer där främst Volvo XC60 Bromsok från en 2018 års modell inhandlades. Mer om det senare.

Även en ny vindruta och sidokjolar från en E30 318 IS inhandlades, ruta från Schmiedmann och kjolar från BMW.

En kardanring handlades in, material från L-M-R och ihopsatt av mig. Svetsarna - inte det bästa men ordentlig genomträngning. Enligt regler ska den också bultas med medföljande material.






_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Saker och ting började falla på plats även om det är och finns en ocean av grejer att fortsätta med.

En ny kopplingscylinder inhandlades tillsammans med en bromsvätskebehållare och en eftermarknadsslang som bättre passade mina behov.

Det köptes också in en bakplåt till insuget på min M60B40, främst för att få mer plats bakom motorn. Detta då original membran bygger en hel del. Mer om det senare

Även bromsbelägg och en ny diff med utväxling 2.65 inhandlades. Jag vet inte om den på bild är den som faktiskt sitter där idag. I dag sitter hur som en e34 525 TDS diff med utväxling 2.65 och det är en LSD-diff.





_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Så vad skulle Volvo bromsoken användas till?
Eftersom mina tidigare försök med handbroms hade fallerat å det grövsta så behövdes en annan lösning. Jag sprang på en lösning av en vän som är en stor inspiration där det fanns elektriska handbromsbackar(?) (motorer) på bromsoken som agerar handbroms.

Så det byggdes adaptrar som svetsades på bärarmarna, oken måttades in och el byggdes.

Byggdes är en överdrift, jag fick helt enkelt låna min kompis el-härva för att få oken att bromsa respektive lossna och jag rent av byggde en likadan härva. Det går ungefär till så att när jag matar min brytare åt ena hållet så går kolvarna utåt och nyper åt skivan, brytaren åt andra hållet och de åker in igen. Genialiskt och det biter något fruktansvärt hårt.

Att få oken på en plats där inget tar i är en hel uppsats för sig själva och jag tror de flesta förstår det. Fördelen med separata ok till bromsok är också att jag kan ha min hydrauliska handbroms på en helt egen krets av bromssystemet. Det är också något som krävs av SFRO för att få registrera in den.

Det har missats att bakvagnen har monterats med bussningar ifrån Millway. Det är ett komplett kitt ifrån dom i någon häftig plast. Svinhårt med insatser. Perfekt kvalitet








_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Det blev provkörning ner till närmsta mack. Någonstans runt den här perioden har jag haft besök av min lokale SFRO-besiktningsman och gjort en byggbesiktning. Det fanns synpunkter.

- För bred spårvidd fram
- Bromsservostag ej korrekt material
- Avgasljud för högt

Spårvidden löstes lättast genom att helt sonika bredda framskärmarna. Detta gjordes i plåt och de som läst tråden kan gissa var skärmkanterna ifrån. Alltså Golf 1 från tidigare årsmodeller. Rätt ordentligt modifierade såklart. I detta fallet så breddar det ca 2 cm fram.

Tyvärr fick motorn som satt i bilen sätta livet till, det är lite oklart fortfarande vad som hände men slutsatsen var att 4 kammar stod åt fel håll och jag misstänker att kedjan hoppat runt ett helt gäng kugg.

Eftersom mitt stag som jag byggd av en profil från Biltema inte höll måttet så fick en annan lösning kluras fram. Det kommer postas massor om detta vid ett senare tillfälle men en "bolt-on" lösning inhandlades. Detta gör också att staget blir dragande, istället för tryckande. Detta har vissa SFRO-besiktningsmän haft synpunkter på, men inte min för tillfället. Det ska alltså vara dragande som är att föredra av rent kraft-mässiga egenskaper.






_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -89
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (9036 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande