Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318 -89 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (9069 totalt) |
Eftersom motorn var skottad, saker skulle byggas om och bilen såg ut som SKIT så var det väl ändå dags för färg. Jag visste att konceptet motor-låda-grejer passade i karossen så det kändes lämpligt.
Jag hade också tagit BE-körkort så jag kunde släpa iväg bilen. Jag har en kompis som jobbar som industri-lackerare och han erbjöd sig mot några redbull och en pizza hjälpa mig med färg. Färg beställdes av en riktigt shady snubbe men färg kom och och färgen kanske känns igen av E36 åkare (Senare). Först stog ett HEMSKT massa slipande och spacklande på tur. Det gjodes och jag är blev både gråhårig och tokig. Det tog verkligen långt tid och det var tråkigt rakt igenom hela tiden. All kredd till folk som jobbar med sådant och känner någon form av livsglädje. Inuti bilen hamnade en svart färg. På bilden är färgen inte torr, och är av någon slagtålig färg som är flyter ut när den torkar. Därför ser det lite B ut. Grund kommer jag inte ihåg var det är, men av seriösare modell från min lackerar-kompis som hjälpt till. Bilen släpades efter detta äventyr hem för lite mer slipande och fix. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Färgen som handlades av ett märkligt företag landade till slut. (Det är inte helt enkelt att få tag på rätt färg som privatperson visade det sig).
Färgen är British Racing Green ifrån BMW E36 M3 GT -9x För att se om färgen höll måttet någorlunda tog vi en sväng till verkstan och provmålade. Min första forum-selfie ser dagens ljus i takluckan. (Alla riktiga rejsbilar har taklucka ) Frontplåten fick också färg. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Vilket härligt projekt!
Att du har gått från total nybörjare till att faktiskt ha fått ihop en bil av den här kalibern är imponerande _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Stora dagen D närmade sig. Det vill säga när karossen skulle få färg. Dessvärre måste man slipa, så det våtslipades tills jag ville gråta och lackeraren tyckte att det dög. Lackeraren är också min kompis och jag fick enorm slip och lackhjälp av honom. Alla borde ha en som han i sitt liv.
Delar målades i omgångar och karossen lackades i omgångar efter konstens alla regler. Det är något ofantligt svårt att få bilder som ger rätt bild av färgen men jag gillar det och lacken blev jäkligt bra. En må ha synpunkter på mitt egna underarbete. Det är ingen show-lack alls men det duger bra för mig. Allt beror på att underarbetet (slipande, svetsande) inte är perfekt och lacken har räddat många av mina misstag. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Efter lack kommer motor, det är sen gammalt.
Eftersom den gamla motorn hade förpassats till de sälla jaktmarkerna så fick jag helt sonika öppna lädret och hämta en ny. Det finns inte sådär överdrivet många av dom längre som man kan tro men en hittades och det byttes en och annan packning, rengjordes lite och annat småfix. Kopplingen hittade tillbaka och grenrören lindades med avgasbandage på rekommendation. Jag går inte igenom alla moment där allt annat monterades tillbaka, men ja i stora drag allt som behövdes för att köras monterades tillbaka. Vi var nu framme i Juni någon gång 2021 och jag var trött på att skruva, så jag började använda bilen. Sista bilden i detta inlägg är när jag och några kompisar skulle på en lokal bilträff en härlig sommardag. Humöret var på topp. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Ska man hänga på rejsa ska man också köra bana. Sagt och gjort.
Det föranleddes av en enorm god vän som har erfarenhet av bankörning och var till stort praktiskt stöd i allt som har med bankörning att göras. Bilen lastades på släp och jag åkte iväg en tidig morgon i slutet av Augusti för bankörning på eventet Bimmers Of Sweden. Jag var absolut odiskutabelt långsammast på banan men jag kan garantera alla att jag hade absolut roligast av alla som var där. Jag körde inte supermycket, tiden går rätt fort när man inte har koll. Det hanns med att åka M2:a med min duktiga kompis (Jag skrek inte, men jag var nog rätt sammanbiten) , Jag fick hjälp med körningen i min egna bil och jag fick köra bilen själv. Efter det kände jag mig nöjd med att allt var helt och jag var jättenöjd och dagen led mot sitt slut så det lastades upp igen. Jag hade en enorm bra dag, vi varvade körning med att gå i depån och titta på de duktiga driftingförarna och titta på utställninganra och vädret var perfekt! Bilen trailades hem och allt gick bra. Borde köpt en trisslott. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Sommaren 2021 avslutades med en lokal mini-träff med några vänner. Jag hade/har en massor som ska byggas om, saker jag inte är nöjd med och saker som ska förbättras och jag tror de flesta känner igen sig i det.
Mer om det i kommande inlägg. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Vi är nu i nutid och ungefär där jag står med projektet.
Det har inhandlats ett brandsläckningssystem, mest för att jag är paranoid och inte vill elda upp bilen. (Jag har trots allt byggt den själv ) Jag håller i skruvande stund (Nåväl) på att bygga om bromssystemet/servo/pedalställ-systemet och sätter i samband med det in en linelock-ventil och en bromsjusteringsventil. Såhär i efterhand är jag osäker på om jag i praktiken kommer behöva justera bromsbalansen. Dessa hamnar invändigt i bilen, ungefär där man normalt sett har handbromsen. (Golvmattan har också åkt ut, den var i för dåligt skick). Detta kommer förr eller senare byggas en konsoll runt, så att man givetvis inte kan komma åt detta oavsiktligt. Det vore katastrof. Som jag har nämnt i tidigare inlägg så var mina stolsfästen hemma-svetsande och inte alls bra. Jag har därför köpt bolt-on lösningar (Det fanns inte när jag byggde mina). Det finns två fördelar med detta, det är bultat direkt i original infästningar i karossen, jag innehar material-specifikation och jag slipper lita på något jag svetsat själv. Dessutom efter en viss provinpassning blir det mer plats runtikring och allmänt mer hanterbart. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
|
||
Imponerande bygge och sjukt rolig läsning, skrattade rakt ut några gånger. Tack för att du lägger tiden på att dela med dig. 👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Bra tråd! Den eskalerade snabbt
Hög igenkänning också, då jag har börjat på samma sätt (learning by doing, inga bilkompisar osv) Var köpte du fogmakern? Jag vill också ha en (men avvaktar till bilen är reggad iaf) men de är så attans dyra. Billig försäkring, jag vet. Men det är fortfarande mycket pengar |
||
satt klistrad igår o läste, kunde trycka F5 och få ett nytt inlägg att läsa varje gång man läst klart föregående
superkul start, och grymt att du kört på! "jag ska inte spela så mycket tv spel, jag bygger en räserbil istället" underbart _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Ja det tog en rätt snabb vändning Brandsläckningssystemet är som du vet ett ifrån Fogmaker, ett Växjö-baserat företag som levererar förstklassiga system. Viktigt är att du väljer rätt för det bränsle du åker/ska åka. Jag köpte mitt system här: https://www.c-parts.se/sakerhet/spri Det är absolut bland det dyrare (dyraste?) på marknaden men det finns flera saker som överväger ett billigare - Det är servicebart och det finns flera aktörer i Sverige som gör det. - De har trackside service på vissa körningar (Dvs. andra sponsrade team som har med sig extra flaskor och dyl) - Det finns många certifierade installatörer i Sverige - Reservdelar är lätt att få tag på. - Vid utlösning är det bara att åka till depån och spola av Det är ett system du själv klarar att installera om du vill. I mitt fall valde jag att köpa inkl. installationstillbehör, utlösningsmekanismer, rör, slangar och kopplingar. Ingick gick också en tjock och fet installationsmanual på svenska, inklusive regler som gäller. Idiotsäkert Om du köper ett annat kit för säg 3000kr så är jag rätt övertygad om att du inte får vissa av de andra grejerna. Hoppas det ger en input värd att tänka på vid val av släcksystem. _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318 -89 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (9069 totalt) |