Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (9062 totalt)
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Igår fortsatte jag med de saker som ska ordnas inför en ny säsong.

Det främsta målet för 2022 är att få bilen godkänd hos SFRO och även genomföra en helt vanlig kontrollbesiktning och få bilen gatlegal. Status är att byggbesiktning är godkänd och jag ska bygga klart inför slutbesiktning hos SFRO.
Inför det finns det några grejer jag vill göra, samt några grejer jag måste göra.
I stora drag är det som måste göras.

- Nytt bromsservostag till bromsservot
- Minska ljudet från avgasssystemet

Utöver det tillkommer saker för en vanlig kontrollbesiktning (Lampor, Tuta, Vindrutespolning, Bälten mm.)
Det är ju dock så att med rejsbilar så blir man aldrig färdig, eller så är man i sitsen jag är, man har bara inte tänkt tillräckligt från början och då får man bygga om, så saker jag ska bygga om

- Bromsledningar ska dras om så att de går på service-vänliga sätt.

(Jag tyckte väl det var skitsmart att dra de på original plats när karossen var färdig.) De ska också upp i karossen på visst ställe och passera genom linelock (bromslåsningsventil) och bromsjusteringsventil. I övrigt ska de gå under karossen på sådant sätt att jag kommer åt det utan att lossa någonting.


- Bränslesystemet ska göras om och dras om.


Det inkluderar att byta ut bränslepump till en värre, få ner den i det ytterst trånga hål i tanken som finns samt dra nya bränsleledningar och få dessa att passa till min spridarbrygga.
Jag har sett andra byggare byggt intern catch-tank i original E30 tank och tänker eventuellt kopiera konceptet. Credd till denne byggare kommer om sådant senare.
Bränslesystemet kommer högst troligt bli pressad slang från hydroscan med JIC-kopplingar. Främst av några få anledningar. Hydroscand finns överallt, Det håller (på riktigt jämfört med vissa motorsport-alternativ) , och JIC är direkt översättbart till AN. Till en tredjedel av priset.

- Brandsläckningssystem ska sättas fast och kopplas in.

Det innebär en ordentlig fastsättning (Jag vill inte få flaskan i huvudet vid en smäll) och dragning av slang, rör och utlösningsmekanismer. Jag har redan tänkt på placering och den blir inte på något sätt optimal men jag väljer platsen ändå.


Så var börjar man: Jo man river ner avgassystem, kardan, kardanring och bränsletank. Det tog ett par timmar.
Varför? - För jag ska bulta fast min glorifierade brandsläckare samtidigt som jag drar om bromsrör.

Eftersom vissa skulle påstå att jag tillhör den generation som inte tänker hela vägen så spenderade jag igår en god stund av att titta på soppa som rann ur ett 6-7 mm hål ur en bränsletank eftersom något klantarsle tankat fullt inför att bilen bara skulle stå i garaget i ett halvår. Det rann först ner på golvet, lite senare i det första jag nådde som inte läckte.


_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Imponerande resa och kul/välformulerat!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Jag har ikväll fortsatt med mitt fogmaker-system.

Skar till en plåtbit i 3mm gods som fick washprimer och en 1k svart färg.
Den syns på en av bilderna och är under flaskan/mot golvet.
Anledning till att jag satt en platta där är helt enkelt för att få en platt monteringsyta mot flaskans 3 hållare.
Hål borrades och är med bultskallarna underifrån och muttrarna uppåt.
De svetsades sedan fast med varsin loppa på undersidan. Detta för att jag ska kunna muttra loss flaska/fäste/platta även när bensintank/kardan och dylikt sitter fast på undersidan. Bultarna är genomgående kaross/platta/fästen. 6 st M8 8.8 med fjäderbrickor.



_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Snyggt jobbat! Ska snart peta ner en m60 i min egna e30, så denna tråd gjorde mig ännu mer motiverad

_________________


BMW e30 v8
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
baumgardt skrev:
Snyggt jobbat! Ska snart peta ner en m60 i min egna e30, så denna tråd gjorde mig ännu mer motiverad


Vad härligt!
Jag har nog svar på det mesta för ditt bygge beroende på exakt koncept du vill åka.
Bara hör av dig om du har några frågor.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
BFRC.Awatar
Linköping
Här sen Jul 2018
Inlägg: 296



jäkla king projekt!
älskar bygget

_________________
Citera
M3SvahneN
Kalmar
Här sen Sep 2021
Inlägg: 24



Schysst tråd! Älskar när folk gör projekt seriöst från grunden:)

_________________
Hampus Svahn

E91 320d
E46 M3 SMG
Volkswagen 1200
E36 328i -såld
S60 2.5t -såld
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



MrKristian skrev:
baumgardt skrev:
Snyggt jobbat! Ska snart peta ner en m60 i min egna e30, så denna tråd gjorde mig ännu mer motiverad


Vad härligt!
Jag har nog svar på det mesta för ditt bygge beroende på exakt koncept du vill åka.
Bara hör av dig om du har några frågor.


Schysst thumbs up det lär säkert dyka upp lite frågor så det kanske dimper ner ett pm framöver

_________________


BMW e30 v8
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Jag fortsätter att sälja själen till BMW's reservdelsförsäljning och de har varit snälla att utbyta delar mot en förhållandevis stor summa pengar.
Det har dykt upp bland annat dörrlister, inte alla, för de har utgått hos BMW, men jag har beställt på Ebay och vi får se om jag har köpt grisen i säcken.

Utöver det lite nya dörrhandtag, gummilister till huv, en blinkers som gått sönder på sommarens bataljer och lite smått och gott. Två miljarder små delar till att sätta fast dörrlisterna har jag sen tidigare. Det är också helt omöjligt att förstå hur man ska montera det om man inte besitter hela youtube's kunskap.

Det är egentligen inte det som är det viktiga för dagen, utan att jag faktiskt gjort framgång med min glorifierade brandsläckare. Den har hamnat på plats ordentligt och jag har börjat dra slang och funderar på placering mot hetpunkter.

Det kommer gå slang från behållaren till torpedplåten, bakom handskfacket där det blir en skottgenomföring. På motorutrymmets sida blir det slang längs torpeden och därefter rör med munstycken utefter valda hetpunkter där man kan förvänta sig att det blir kris och panik när det går åt helvete (Inte om, när).

Den uppmärksamme har också noterat att jag i samband med detta dragit om strömkabel från batteriet som tidigare gick längs passagerarsidan och får nu hamna i mitten av bilen för att lättare komma åt huvudströmbrytaren som ska sitta där man har radio/cd-spelare.

De sjukt onödigt dyra stolsfästena har fastnat i bilen medelst bultar så jag slipper lita på mina tveksamma svetskunskaper.

Fortsättning följer på diverse plock och djävulskap.








_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



sicken jäkla resa du gjort. blir ju hur bra som helst

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Mschneberger skrev:
sicken jäkla resa du gjort. blir ju hur bra som helst


Magiska ord från någon med den makalösa resan du gjort med din mini!

Tack!

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Jag har som många andra varit sjuk och i skruvdåligt skick men det har inte helt hindrat mig. Fördel med att vara sjuk är att man hinner beställa en massa grejer så man slår två flugor i en smäll - tjäna mindre och spendera mer. Succe för alla som sysslar med motorsport.

Hur som helst, brandsläckningssystemet sitter fast och är så färdigt det ska vara just nu.
Det ska givetvis krökas rör ute i panncentralen men det kommer ske först i det skede _allt_ annat sitter där det ska, man vill ogärna inse att man har ett munstycke som täcks av en spolarvätskebehållare eller annat trams.

Jag har delvis inte berättat om det huvudvärksframkallande det är att bygga en V8 i en E30 där du ska ha någon form av bromsar som faktiskt stannar och du slipper köra fred flinta.
Det vanligaste förekommande är helt enkelt en krökt pinne och bromsservot framflyttat bakom lamporna. Karossen har anpassats för det, jag har kört med det, det fungerar men det är dåligt, det tar i och det är inte godkänt. (Nåväl, det går att göra godkänt).

Eftersom man alltid har spenderarbyxorna på sig (Man måste tyvärr) så har jag betalt mig ur problemet. Jag har köpt ett pedalställ med två pedaler, en konsoll och huvudcylindrar. Det är åter igen inte jag som kommit på konceptet utan det är några filurer borta i USA. Frakten var snabbare än jag hinner ångra mig.

Dessvärre får man börja med det tråkiga först. Sist jag gjorde det här drog jag bromsrör under tanken (som original) men det är jävligt dåligt om du har en racebil och faktiskt vill titta på grejerna då och då. Jag har börjat dra om det, tillsammans med att jag drar ledningen förbi en tryckjusteringsventil och en linelock (bromslåsning) (Alla gillar fräna burn-outs).
Krökt rör har det således gjort och det har dragits in i kupen. Det byggdes en kort service-loop av bromsrör, om jag ångrar mig på ventiler så vill jag bara koppla förbi det utan att dra om hela ledningen under bilen. Det ska givetvis sättas fast och kapslas in ordentligt.

På bilderna ser ni lite rör-krökeri, konsollen jag köpt och Willwood-pedaler samt Willwood huvudcylindrar tillsammans med bromsvåg. Det som saknas är lite bromsslangar från cylindrarna från dess utgång till mina bromsrör. Det är påväg från Speeding.nu











_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Jag har fortsatt på mitt bromssystem som numera består av mer eller mindre komplett pedalställ med bromsvåg.

Innan man gör någon typ av slutmontering på det så finns det vissa saker man ska göra, till exempel att justera in bromsbalans. Det finns massor av folk som slår mig på fingrarna vad gällande bromsbalans och hur det ska fungera, så ge gärna input på det om ni ser nått som är helt uppåt väggarna.

Bromsvågen fungerar egentligen som så att det går en gängad stav på 5" genom en typ av sfärisk ledlager där de två cylindrarna för respektive fram och bakbroms är monterade. För att få en 50/50 bromsbalans ska således pinnen vara rakt balanserad. (Men nej, vi vill ju i slutändan sällan ha en 50/50 balans).

Spelet mellan gafflarna på bromscylindrarna till bromsvågspinnen ska i mitt fall med Willwood-cylindrar vara 1/8".
När det var injusterat såg jag till att ha 2,5" från kant av pinne till mitten av lagret enligt instruktion. Därefter ser man till att man har lika mycket utstick på cylinder-armen och att det inte ligger i spänn i "friläge" (?). Lite missvisande på bilderna, justerade det senare jämnt.

Bilden på de två konstiga skruvarna/muttern är mer eller mindre till för att hålla allt på plats(låses fast med de två). För att helt sonika justera balansen mellan fram och bak, så skruvar man den 5" långa gängstaven. (Lossa fastlåsningsmuttarna).

Utgång från cylindrarna i mitt fall är 1/8-27 och jag har köpt adaptrar till M10x1.
Därifrån går slangar med M10x1 hane till M10x1 hona. (När ni köper slang, se till att få koning på rätt håll så det tätar).

Ett litet fäste i alu har också hittat dit, det är för bromsljuset. Borrades och muttrades fast.
Pedalstället har hittat in i bilen också, vi kan ignorera råttbo av kablar och en hemskt smutsig insida kaross.

Jag klurar på vart jag ska placera behållarna för bromsvätska.

De ska så klart sitta över cylindrarna i nivåplanet, MEN är det någon som vet om man kan dra slangarna under nivåplanet eller måste det vara fall hela vägen? (Att det blir jobbigare att lufta är ju en sak) men kommer det funka?









_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
salmon
Gällivare
Här sen Okt 2007
Inlägg: 165



Är det från gargastic du köpt pedalställs adapter kittet?
jag var dit för några år sedan å köpte ett ochså men kolla vilka cylindrar dom har satt med kittet för dom som jag fick med funkar inte alls med original bromsarna, mins jag rätt så är det dubbla 19mm cylindrar men det behövs mycket mindre om det ska ens gå å låsa hjulen på grus,

mycket fin bil tycker jag i övrig , v8 e30 kombo är en dröm man har

_________________
jimmy salomonsson
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
salmon skrev:
Är det från gargastic du köpt pedalställs adapter kittet?
jag var dit för några år sedan å köpte ett ochså men kolla vilka cylindrar dom har satt med kittet för dom som jag fick med funkar inte alls med original bromsarna, mins jag rätt så är det dubbla 19mm cylindrar men det behövs mycket mindre om det ska ens gå å låsa hjulen på grus,

mycket fin bil tycker jag i övrig , v8 e30 kombo är en dröm man har


Jag har köpt konsollen från garagastic
Jag har köpt pedalstället (Willwood) och huvudbromscylindrarna (Willwood) från Amazon.

Garagastic säljer inte längre dessa grejer i kit.

Jag är väl medveten om att många haft problem med att bromsar inte biter eller funkar dåligt och det kan vara ganska mycket problem att få till.
Jag mejlade med Willwood support angående min broms-setup och fick rekommenderade cylindrar och de skiljer ifrån vad garagastic sålde i kit.

I min tidigare setup körde jag med en cylinder på 25,4mm och nu går jag till dubbla 19.05.
Garagastic rekommenderar 5/8" (15,87mm) för standardbromsar och 3/4" (19.05) om du har större bromsar som te.x E36. Blev rekommenderad 3/4" av Willwood för min setup

Om du hade original-bromsar ska du ha 5/8" (15,87) enligt rekommendationen. Har du 19.05 är det fel.

Jag hoppas på att kunna provköra inom 1 månad och får återkomma med resultat.

_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Vid det här laget är jag förvånad om det är någon som ens läser eller kommer se den här tråden men jag ger det ett visst försök. Ni som mot förmodan har prenumeration har väl antagligen, som många, trott att jag skrotat bilen, flytt till Asiens djupa skogar eller bara gett upp hoppet. Inget är mer rätt än det andra.

Nåväl, det har som vanligt spenderats hemskt mycket pengar som man inte har, man har funderat på varför-i-helvete-håller-jag-på-med-det här samt placerats ett och annat leende på läpparna för att lika tvärt bli vansinnig så att bara köpa sig en tvångströja och ett kuddrum känns rimligt

Lite precis innan det mesta gick åt helvete så sysslade jag med bromsarna och jag tyckte verkligen det var bra. Jag tyckte verkligen det och var nöjd. Kortvarigt. Skitsamma. Jag provkörd, det kändes väl som bromsbelägg som legat i en djuphavsgrav för många år och som att bromsa en oljetanker. Bild när jag är ute och provkör i våras/tidig sommar.

Bromsarna tog inte och jag fick riva ner pedalstället igen. Det visade sig att de skitdyra och skitfina willwood-huvudbromsscylindrarna säkert legat på hyllan ungefär lika länge som det tar att uppfostra ett barn. De hade såldes torkat, ärgat och fyllde därför ingen förmåga alls att täta som de ska, en ganska grundläggande funktion kan man tycka. SKIT OCKSÅ. Det var bara att köpa nya. (Har jag kanske redan berättat detta?).

Det köptes nya cylindra lokalt, det innebar att man fick byta alla snordyra bromsslangar igen. Skitkul.

Nåväl provkördes igen.

Det drog ihop sig mot mer provkörning men kopplingen behövde lite justering och i all hast borrade jag ett hål i växellådan för att mäta spelet på solfjädrar/urtrampningslager.
Alla som vet hur en låda ser ut, fattar också att det inte ska komma ut olja när man borrar i svepet. Den skärpte fattar också att jag tydligen inte borrade endast i svepet.

Det var ju bara att FB-blocket-leta-överallt-fråga alla omgång till. Fick tag på låda till sjukt överpris. Köpte ändå (Ja, lådan hade gått att svetsa, men jag är inte begåvad med acdc tig eller kunskap).

Planen var dock en frikörning på Mantorp Park så det var ju bara att ligga i som vanligt även om livet ropade och ville annat.

Min förra körning insåg jag att min huvudbrytarplacering var skitdålig, så jag fick omplacera den och bygga en extra bit batterikabel. Sagt och gjort.

Vid vissa körningar har det sprutats olja från min före detta vevhusventilations-catchcan, men eftersom det var timmar mer eller mindre kvar till körning, så fick man yxa ihop en burk av lite gammalt avgasrör och några plåtbitar. Lite JIC-kopplingar, ett filter och en avtappning i botten. Funkar väldigt bra i praktiken har det visat sig. Trodde jag aldrig.










_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Så efter tusen ton fel och problem så drog det ihop sig till eventet jag längtat efter, det skulle bli mitt andra bankörnings-event någonsin.

Jag höll dagarna innan på och fixa massor av småsaker, lysen, sätta fast saker, tuta, lösa grejer och annat som gör en banbesiktning mycket lättare. Bromsljus är en sådan sak också. Usch.

Hur som, det lastades och jag drog det med min gamla e60 vars bakfjädring har minst sagt sett sina bästa dagar.

Besiktningen gick skitbra utan anmärkning - jag var lite förvånad själv faktiskt. Skitglad. Vädret var inte topp i början men vad gör det! Jag hade ju NÄSTAN fungerande kupevärme.

Jag gick ut för mitt första banpass och trevade fram ett par tre varv innan jag började ana onåd, bilen var faktiskt ganska slö, inte för att jag körde bra, tvärt om, men hallåååå det svarade ju inte riktigt som det ska. Fan vad märkligt.

I in-car-filmerna jag har så hör man tydligt ett bankande, som jag inte alls hörde på samma sätt i verkligheten med hjälm, racebil och andra stresspåslag. Efter första banpasset var katastrofen ett faktum. Det är skrot av maskinen mer eller mindre. Det bankade, slog, och förde jävel med sig. En bantekniker påpekade när jag rullade av banpasset att min bil lät rätt högt och de tyckte jag skulle kolla på det .

Här bröt jag, jag fick ett helt körpass men hade velat köra mer såklart. Visst vemod men jag hade haft kul.

Spenderade resten av dagen att titta på andra och avundas. Packade ihop och åkte hem för att fundera ut om det blir bojsänke eller kronofogden nästa.







_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
MrKristian
Karlskrona
Här sen Jun 2018
Inlägg: 76


Trådstartare
Besviken kom jag hem och lät det stå. Detta var väl någon gång i slutet på Maj / början på Juni.

Förutom att jag visste maskin var krokig och jag inte visste hur krokig den var så hände något annat i livet, något som vi körkortsvana med bil behöver. 121 på 80 väg. Ni kan räkna ut resten själva. Detta påväg till just Mantorp Park (men bara som besökare).

Det har därefter gått en tid och jag har väl inte direkt varit superpepp på att göra just något med racebil men rivas skulle det göras.

Motorn revs isär (Jag visste inte hur jag gör, än mindre hur jag sätter ihop den).
Det visade sig att vevlagerras hade inträffat, det slet med sig vevlager, veven i sig, ramlager och stakar.

Det var bara att inhandla nya grejer tillsammans med alla nya packningar och annat "nice to have" om man byter när man har isär maskinen. Jag står ungefär här nu, jag har delvis slagit ihop maskinen, men jag sitter fast i hur jag ska montera kammarna, tillsammans med TDC och sånt krabb. Jag vet helt enkelt inte hur jag gör. Jag har beställt ett skitdyrt verktyg för att på något sätt låsa kammarna.

Vet du exakt hur man gör? Hit me up. (M60B40 icke-vanos)


Det nästa som ska ske är.

- Montera kammar, tillsammans med alla drev,
- Montera kamkedja, oljepumpskedja, spännare, glidskenor och säkert nått jag glömt.

Det är de grejerna som är svåra för mig, resten bör jag klara av.


Orsak till raset då?
Jag är inte 100% säker, men jag tror att mitt sjukt fancy oljesystem (Tidigare i tråden) faktiskt inte är så fancy och att det antingen inte flödar oljan, eller på något sätt gör att jag inte får tillbaka/tillräckligt smörj i maskineriet.

Men lösningen då?
Det blir original oljefilterbehållare framöver tillsammans med givare och kanske en oljetrycksaccumulator (läs accusump).

På återseende när jag fått hem mer grejer.






_________________
Kristian Moberg
BMW E30 318 V8 SFRO
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Läser gör man ju, och det här va tråkig läsning Inte alls roligt när motorn säger hejdå, men du verkar inte ha givit upp, kämpa på!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Ja fy fan för bilar för all tid och pengar det snor från våra redan hårt belastade plånböcker! Tråkiga ras och problem.. Följer på Instagram!
Håll i och kämpa på, tillslut löser sig alla problem och barnsjukdomar så du får njuta av dräparen du byggt!

_________________
Viktor Andersson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Jag har missat din tråd - du lade upp den i vintras när jag hade lite annat att tänka på...
- Min förlust, kul läsning!! Men jag fick läsa nu istället! thumbs up thumbs up thumbs up

Tråkigt att läsa om haveri efter allt jobb du gjort!
Tappa inte sugen - din fina bil blir ett glädjepiller när du får ihop den igen!

Ett tips:
Hittar inte att du skrivit om att du gjort något sådant, men när man rastar bilen på bana så är ju alltid oljetråget och att oljan når pickupen där a och o.
Baffla tråget! Tror inte att du behöver torrsump, det har inte jag på min bil.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -89
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (9062 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande