Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromskraft, avkylning vid större skivdiameter
360 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Mina bakbromsskivor har nu dimension 324x22 mm med flytande 1-kolvs ok.

Om jag byter till större skiva typ 350x22 och flyttar ut bromsoket då 13 mm , alltså samma broms ok och belägg.

Hur mycket mer bromskraft blir det då?

Och hur mycket bättre blir avkylningen av skivan eller hur mycket mindre värme tar den upp?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Väldigt rund släng 10% mer moment för samma tryck. Du genererar lika mycket värme som tidigare om du saktat ner från samma hastighet, fördelningen blir lite annorlunda. Du kommer stoppa in mer energi relativt fram i den större bak skivan. Om du hade stoppat in samma energi i den lilla skivan som den stora så hade den stora troligtvis inte blivit lika varm.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Okej, så den kommer bromsa typ 10% bättre men att på grund utav detta så blir värmen likadan?

Har haft problem med att bakbromsarna lätt blir för varma om jag kör aggressiva belägg där trots luftkylning, så därför kört med snik belägg men dom äts upp snabbt och dom bromsar ju även sämre.


Största dimension jag får in i mina 18" är 350 mm pga att bak bromsoken är så tjocka utåt då dom är flytande 1-kolvs.
och tjockare skiva kräver andra broms-ok och då blir det problem med handbroms wire som nu är integrerad i oken.

Och nu behöver jag nya skivor..
Så enklast är då antingen köra vidare med 324x22 eller gå upp till 350x22

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Blir väl lite större termisk massa också, sådet bör bli lägre temp per instoppad energi.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Den kommer bromsa ca 10% mer bak än innan med samma pedaltryck.

Det är möjligt att det leder till lite bättre broms prestanda, då de flesta bilar är lite under-bromsade bak från början. Men ingen garanti.

Om du bromsar från 200 till 70, likt du gjorde innan, och vi gör det lite förenklade men inte helt tokiga antagandet att all energi går till bromsskiva och belägg. Så kommer du med de större skivorna värma bak mer än tidigare, eftersom större andel av bromsningen utförs bak än tidigare. Sedan kan det vara som maz säger att det är lite större termisk massa i de nya skivorna så de värms upp långsammare än tidigare.

Det är alltså hastighetsdifferens som ger hur mycket energi du stoppar in, inte hur hårt man bromsar.

Om jag får gissa är det något annat (typ esp eller antispinnsystem), eller att oken inte släpper helt, som ligger och duttar på dina bak bromsar och värmer upp dem. Din bil är väl relativt framtung och borde inte värma så mycket bak om allt funkar som det ska. Är skivorna ventilerade? De verkar relativt tunna.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



MaZ skrev:
Blir väl lite större termisk massa också, sådet bör bli lägre temp per instoppad energi.


Precis så! I runda slängar så kommer den termiska massan öka med 16-ish procent vilket leder till ca motsvarande minskning i absolut temperatur.......

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:

Om jag får gissa är det något annat (typ esp eller antispinnsystem), eller att oken inte släpper helt, som ligger och duttar på dina bak bromsar och värmer upp dem. Din bil är väl relativt framtung och borde inte värma så mycket bak om allt funkar som det ska. Är skivorna ventilerade? De verkar relativt tunna.

Jag har ingen esp eller antispinn, bara abs.
Och kolven samt den "flytande" funktionen har alltid fungerat och känns bra även nu.

Givetvis är det ventilerade, 22 mm är väl inte tunt för bak skivor?

Denna typ har jag kört med:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Bromskraft, avkylning vid större skivdiameter
360 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande