Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Importera bil som flyttgods
6 besök senaste veckan (759 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Till att börja med - ursäkta om detta inte är rätt forum. Lite osäker på var jag skulle posta frågan.

Jag flyttade hem från Japan i höstas och bestämde mig för att ta med min lekbil hem (högerstyrd Subaru BRZ). Då jag ägt bilen i Japan i över 12 månader så har jag tolkat det som att jag kan ta hem bilen som flyttgods.

Det jag nu är lite osäker på är vad som kommer hända vid registreringsbesiktningen. Bland de grejer jag har satt på bilen är en bakspoiler som jag tror inte skulle gå igenom besiktningen av en svensk bil i Sverige. (Bild finns på sida 2 i min biltråd.) Den godkänns dock vid japanska "Shaken" (motsvarande besiktning). På en del ställen har jag läst att förutsatt att bilen är flyttgods godkänns det mesta. På andra ställen har jag läst att samma regler gäller för säkerhet för flyttgodsfordon som svenskregistrerade fordon.

Är det någon som har koll på hur det egentligen ligger till? Någon som tagit in något själv och vet hur förtullningsprocessen går till när bilen landar i Göteborg?

Tacksam för lite guidance!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6198



Har inte själv tagit in fordon pga flytt men har du sett myndighetens info: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ur . . . .

Oavsett så är det väl lämpligt att demontera den vingen vid en reg bes.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 154


Trådstartare
Jo jag läste det, men det var inte så specifikt. Det står bara att fordonet får en lindrigare bedömning.

Men fair enough, förstod nu att jag får köra fordonet oregistrerat i en vecka. Så bör kunna köra hem bilen från Göteborgs hamn och sen montera av spoilern före registreringsbesiktning. thumbs up

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6198



jonaslundin skrev:
Jo jag läste det, men det var inte så specifikt. Det står bara att fordonet får en lindrigare bedömning.

Men fair enough, förstod nu att jag får köra fordonet oregistrerat i en vecka. Så bör kunna köra hem bilen från Göteborgs hamn och sen montera av spoilern före registreringsbesiktning. thumbs up


Lita aldrig på en enskild svensk besiktningsteknikers omdöme kring vad som är "lagom lindrigt".
Du kan lika gärna snitta upp en makrill och försöka läsa ut tarmluddet.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Allmänt banåkaforum
Importera bil som flyttgods
6 besök senaste veckan (759 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande