Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R däck för vardag (kanske bruksis)
2 besök senaste veckan (1138 totalt)
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Så att, en miljon trådar men jag är för lat GTI'n kommer ju så småningom och nu blir det faktiskt R monterat, 235/35/19 original, blir lite konbana och något banbesök, men annars så åker jag typ 1-2 mil i veckan, utöver semester (och då kan jag lägga om om det krävs). Förra gick 1900 mil på 4 år, mer på vinter än sommar. Så, jag tänker greppigt = trafiksäkert och lättvärmt som klarar många cykler. Nankang typ Federal? Cup och sånt går bort, det är ju för ren bana och för dyrt
Tacksam får inspel och råd!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



har väl efter mina efterforskningar kommit fram till att Yokohama Advan A052 är så nära ett R-däck man kan komma, vissa menar att det egentligen är ett R-däck men att dom har fått till ett threadwear som gör att det går som gatdäck om jag har förstått allt rätt......

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Bruxade Nanksng NS2r förra sommaren och va jättenöjd. Iof en gammal skramlig Alfa så vägljud och sånt la jag aldrig märke till. Skämdes inte i rondeller eller på konbana men jag är ingen räserförare direkt.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Mitt råd blir ett Michelin Cup 2, det är inte bäst på nått men det är i toppen på allt.
Har använt Cup 2 som bruksdäck sedan det lanserades som ersättare för Cup1 kan man säga och man klämmer ur någon bandag i lugnare tempo enligt min syn (där Du fortfarande kan köra snabbare än många "amatörer kör" och helt ok varvtider) och bra styrrespons, bra i vatten, bra i kyla, bra livslängd på gata, hyfsat lite vägljud osv.

Testat många däck, men även om jag tycker de saknar det sista på varvtider vs Pirelli TrophyR (bland annat) så är det likväl en av mina favorit däck.

Kuhmo V70 är annars ett riktigt bra däck, som tyvärr inte alltid finns i alla de dimensioner jag önskar.

Skulle vilja testa Cup2R men äger ingen bil som de har en dimension för (ännu iaf).

Så Cup2 (Cup2 connect) är mitt genomgående tipps, funkar dessutom sjukt bra på MQB modellerna (Din Golf Gti mk7 och blivande mk8).

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag har kört cup2 på gata på 3 bilar och ärligt talat är det mest irriterande att köra runt med dessa. De blir aldrig varma nog attbörja betta ordentligt så försöker man busköra lite snabbt i en rondell eller liknande så tappar man fort greppet. Jag tycker det är roligare att köra med MPSS eller contisport 6, då har an grepp direkt och man tappar bara nån sekund på bana mot cup2.

På min civic type r så lyckades jag aldrig köra fortare på sviestad med cup2 vs original contisport 6.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

iqbad skrev:
Jag har kört cup2 på gata på 3 bilar och ärligt talat är det mest irriterande att köra runt med dessa. De blir aldrig varma nog attbörja betta ordentligt så försöker man busköra lite snabbt i en rondell eller liknande så tappar man fort greppet. Jag tycker det är roligare att köra med MPSS eller contisport 6, då har an grepp direkt och man tappar bara nån sekund på bana mot cup2.

På min civic type r så lyckades jag aldrig köra fortare på sviestad med cup2 vs original contisport 6.


Såg häromdagen att contisport 7 kom i höstas. Förhoppningsvis bättre än 6.

_________________
Johan B
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för råd och tips, eftersom det är en firmapulka, går jag nog mot nankang för att testa så sliter det inte på plånboken så hårt Vill ju ha mer klistrigt än inte

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
storre
Borås
Här sen Jan 2006
Inlägg: 57



Värt att hålla koll på vad gäller Nankang ns2r är att vägljudet gör att all form av vardagskörning i över 80 blir kämpigt utan hörselskydd enligt min erfarenhet.

_________________
Martin St0tzer
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
storre skrev:
Värt att hålla koll på vad gäller Nankang ns2r är att vägljudet gör att all form av vardagskörning i över 80 blir kämpigt utan hörselskydd enligt min erfarenhet.


Oj! Jösses nä då går det bort! Jag är ju totalnovis på detta med rejsabil på så sätt. Kan "full on racing" och då skiter man i allt ljud förutom ljudmätaren på rakan, eller vad jag vet och trivs med att bruksaåka. Bättre belägg har jag ju fattat att det gnisslar och går bort. Man kanske skall fråga vad som är tystast men ändå greppigt? Kan ju tänka mig att det hänger ihop. Hmm det finns nog en R-däckstabell för detta här.

Börjar om!!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Om du överväger ett Michelin däck kan du tänka såhär:

CUP2 = 80% bankörning 20% gatkörning
Pilot Sport 4S = 80% gatkörning 20% bankörning

Båda däcken går utmärkt att köra på vanlig väg med. Ljudnnivå hanterbar, likaså våtgrepp.
Stora skillnaden är om du väljer att köra konbana alternativt bankörning är att CUP2 klarar av flertalet varv och påfrestning vid belastning gämfört med Pilot Sport 4S

Pilot Sport 4S går utmärkt att köra lite bankörning med, men du får hålla koll på lufttryck samt inte köra lika hårt/flera varv i rad..

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



storre skrev:
Värt att hålla koll på vad gäller Nankang ns2r är att vägljudet gör att all form av vardagskörning i över 80 blir kämpigt utan hörselskydd enligt min erfarenhet.


+1 på det.
Har dom på min civic type R -19

Kom över dom billigt då de va två år gamla (1100kr/st för 265/35-18)
Najs tänkte jag, bilen är en rolig brukis som ska kunna göra någon konbana eller några varv bankörning då nya busbilen är långt från klar...

Men helsike..
eftersom civicen är original i avgas mm, och rätt spartanskt med ljuddämpande isolering, så tog vägljudet överhand totalt.

Man vänjer sig kanske runt midsommar...
Och när jag får på vinterdäcken i november så undrar jag hur jag kunde leva med det under resten av sommaren/hösten.

Jag är för snål att köpa nya däck innan dessa är slut dock..
Men blir definitivt cup2 eller pilot sport s4 eller conti7 nästa gång...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack återigen för bra tips! S4 är ju i samma prisklass som Nankang =hanterbart för prlånboken.
Då har jag en plan!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Ns2r vägljud? oj, det har jag inte tänkt på.

Jag har kört 2 somrar nu bruksis med NS2R och jag är väldigt nöjd. Inget direkt slitage, trevliga däck. Lite dåligt grepp på hösten precis innan snön kommer, men på min e46:a är det bara trevligt, man slipper ta i så förbannat när man vill leka. Bromsgrepp måste jag säga är bra oavsett.

Jag tycker de funkar bra oavsett torrt eller blött. Jag kör ganska mycket som andan faller på, har nog en rätt slapp hållning till "trafiksäkert körsätt". Jag tycker Ns2R är ett kanon-däck.

Bilen är en e46 som är mest original, all inredning osv på plats. Tycker den går väldigt tyst, och jag märker inte av NS2R - det kanske är nåt fel på mina öron eller inställning? Jag vet inte.

235/40/17 på 8,5" runt om på en e46, nån grad camber runt om och ökad caster fram.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



SevenEight skrev:
Ns2r vägljud? oj, det har jag inte tänkt på.

Jag har kört 2 somrar nu bruksis med NS2R och jag är väldigt nöjd. Inget direkt slitage, trevliga däck. Lite dåligt grepp på hösten precis innan snön kommer, men på min e46:a är det bara trevligt, man slipper ta i så förbannat när man vill leka. Bromsgrepp måste jag säga är bra oavsett.

Jag tycker de funkar bra oavsett torrt eller blött. Jag kör ganska mycket som andan faller på, har nog en rätt slapp hållning till "trafiksäkert körsätt". Jag tycker Ns2R är ett kanon-däck.

Bilen är en e46 som är mest original, all inredning osv på plats. Tycker den går väldigt tyst, och jag märker inte av NS2R - det kanske är nåt fel på mina öron eller inställning? Jag vet inte.

235/40/17 på 8,5" runt om på en e46, nån grad camber runt om och ökad caster fram.


Håller med! Har också en rätt slapp hållning, typ först in i kurvan väljer spår... Vi kör ju "gamla" bilar, min är från 97. På en ny bil märker man säkert av däckljudet på ett annat sätt, men det är inget som stört mej alls.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
elCrillo skrev:
SevenEight skrev:
Ns2r vägljud? oj, det har jag inte tänkt på.

Jag har kört 2 somrar nu bruksis med NS2R och jag är väldigt nöjd. Inget direkt slitage, trevliga däck. Lite dåligt grepp på hösten precis innan snön kommer, men på min e46:a är det bara trevligt, man slipper ta i så förbannat när man vill leka. Bromsgrepp måste jag säga är bra oavsett.

Jag tycker de funkar bra oavsett torrt eller blött. Jag kör ganska mycket som andan faller på, har nog en rätt slapp hållning till "trafiksäkert körsätt". Jag tycker Ns2R är ett kanon-däck.

Bilen är en e46 som är mest original, all inredning osv på plats. Tycker den går väldigt tyst, och jag märker inte av NS2R - det kanske är nåt fel på mina öron eller inställning? Jag vet inte.

235/40/17 på 8,5" runt om på en e46, nån grad camber runt om och ökad caster fram.


Håller med! Har också en rätt slapp hållning, typ först in i kurvan väljer spår... Vi kör ju "gamla" bilar, min är från 97. På en ny bil märker man säkert av däckljudet på ett annat sätt, men det är inget som stört mej alls.


Upptäcker just att NS"R inte finns i 19" iallafall där jag letar, det är ju 235/35/19 på GTIn och jag behåller ju originalfälgarna Pilot Sport och Cup 2 finns. Skall läsa på i trådarna här på forumet lite mer.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Jag har mycket goda erfarenheter av goodyear Eagle f1 supersport.
Kört mpss innan och dom är fullt jämnförbara... dock e F1 supersport bra mycket billigare.
Så dom hade jag valt framför ps4s.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
E.Svensson skrev:
Jag har mycket goda erfarenheter av goodyear Eagle f1 supersport.
Kört mpss innan och dom är fullt jämnförbara... dock e F1 supersport bra mycket billigare.
Så dom hade jag valt framför ps4s.


Ja dom var det bra pris på och fanns i rätt dim. Sen finns ju Federal 595 RS-R också. Dom verkar ju tysta. Snurrigt värre

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



E.Svensson skrev:
Jag har mycket goda erfarenheter av goodyear Eagle f1 supersport.
Kört mpss innan och dom är fullt jämnförbara... dock e F1 supersport bra mycket billigare.
Så dom hade jag valt framför ps4s.


Jag har såna på min GT4 och även en uppsättning cup2 . Cup 2:orna låter klart mer. Dock spårar GY mer samt grepp i framförallt sidled är markant sämre. Funkar bra från start och behöver inte värmas på samma sätt som Cup2

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Däck för banåka
R däck för vardag (kanske bruksis)
2 besök senaste veckan (1138 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande