Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa T16 AWD [Såld]
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13900 totalt)
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
Jag har fått äran att förvärva en ganska välkänd Opel Corsa
Här finns mycket historia: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53287


Planen är att få ut den i trafik till sommaren, vi får se hur det blir med den saken

Just nu pågår motorbygge och det blir C20let med smidda kolvar och h-profil, blocket och vevaxeln kommer bearbetas om så behövs. Liknande set-up som när bilen "levde" förra gången alltså.
Toppen ska renoveras efter konstens alla regler och det är samma topp som när bilen användes senast.
Kamaxlarna blir från C20xe.
Turbon blir också den som följde med, BW s300, vi får se om den matchar mina önskemål ang. motorkaraktär.

Min tanke är ca 500hk och användbart vridmoment, när jag nämner "användbart vridmoment" så kommer bilen användas till banköring/trackdays samt till/från jobbet när lusten faller på ;-)

Övriga drivlinan blir oförändrad.
Ev. uppgradering av bromsarna.
Utvändig touch up i form av lackering av stötfångarna och någon skärm.
Nytt elsystem till lampor, torkare osv.

Det är ett mycket spännande bygge och jag är väldigt imponerad över hur den är skapad, hatten av Mattias!


Nu när jag ändå fångat er uppmärksamhet kommer här några funderingar/frågor:
1. Det finns ett VEMS styrsystem som tidigare använts till bilen (version 3.6) Gissningsvis har det några år på nacken, borde jag byta till ett nyare/bättre? Vad vinner jag isåfall med det?

2. Har hört att det ska finnas anpassade stand alone styrsystem till bilens allmänna funktioner, ex. belysning, torkare etc. Stämmer det? Vart köper man det?


Tacksam för hjälp.










_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
flaset
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 33



Kul att få ta över stafettpinnen, den bilen är så grym så hälften vore nog!

AWIMEX har ett par riktigt trevliga mjukvarustyrda elcentraler, finns säkert fler men dessa var vad som poppade upp i min skalle;
https://webshop.awimex.se/Produkter/Elcentraler_och_styrsystem/SCR-ser . . . .

_________________
Andreas Jensen

93 Aero SS -03, 93 Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
flaset skrev:
Kul att få ta över stafettpinnen, den bilen är så grym så hälften vore nog!

AWIMEX har ett par riktigt trevliga mjukvarustyrda elcentraler, finns säkert fler men dessa var vad som poppade upp i min skalle;
https://webshop.awimex.se/Produkter/Elcentraler_och_styrsystem/SCR-ser . . . .


Tack för tips thumbs up

Har även hittat lite här, med lite andra priser... https://www.ebay.com/itm/202974601227?hash=item2f423aa00b:g:XKEAAOSw8S . . . .

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
kihlgrendude
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 142



Kul! Veven är beabetad av motormekano i Skellefteå så den är schysst

_________________
Albin Kihlgren
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Det där är en tuff bil, följde bygget "live på internet" när den byggdes.

Jag har själv åkt med VEMS sedan 2009 många tusen mil i min 635a.
Har inga planer att byta, då det har fungerat mycket bra.

Med det sagt, så finns det många system som är vassare idag, det man kan sakna på VEMS är övervakningar.
Som separata avgastemp per cylinder etc.
Men det beror ju lite på hur man ska använda maskin också.

Min bil går ju bara på gatan, och har en ganska konservativ flexifuel map.
Snarare en säker map än en Dynoqueen.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jävligt cool bil!

Lycka till med fortsatt bygge 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Detta bygget har man ju följt, kul att den tas över och ska användas.

Mattias köpte ju en motor av mig en gång i tiden, är det kanske den som medföljde i delar? Om det är den så är det extra kanaler borrade i blocket runt cylindrarna.

Här har du en länk till bjprace:
https://bjprace.se/el-och-elektronik/pdm/

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
conman skrev:
Detta bygget har man ju följt, kul att den tas över och ska användas.

Mattias köpte ju en motor av mig en gång i tiden, är det kanske den som medföljde i delar? Om det är den så är det extra kanaler borrade i blocket runt cylindrarna.

Här har du en länk till bjprace:
https://bjprace.se/el-och-elektronik/pdm/


Det följde med två motorer i delar, så kanske är en av dom den du sålde. Vilken funktion har de extra kanalerna?

Bjp har jag koll på thumbs up Tack iaf.

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Det där är en tuff bil, följde bygget "live på internet" när den byggdes.

Jag har själv åkt med VEMS sedan 2009 många tusen mil i min 635a.
Har inga planer att byta, då det har fungerat mycket bra.

Med det sagt, så finns det många system som är vassare idag, det man kan sakna på VEMS är övervakningar.
Som separata avgastemp per cylinder etc.
Men det beror ju lite på hur man ska använda maskin också.

Min bil går ju bara på gatan, och har en ganska konservativ flexifuel map.
Snarare en säker map än en Dynoqueen.


Tack för dina åsikter och tankar thumbs up
Någon Dynoqueen har aldrig varit tanken då jag känner mig för gammal för att skruva mer än köra ;-)

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jävligt cool bil!

Lycka till med fortsatt bygge 😁



Tackar

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83



Fränt, hoppas det blir bra. Var sugen på den där själv men jag lyckades hålla mig. Ska du köra bana med svetsad bakdiff eller blir det någon form av diffbroms?

Jag har en awimex SCR-90 V2 som bara ligger här hemma om det kan vara intressant. Det verkar vara en riktigt bra lösning till elsystem i en Racebil.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
Pipsovich skrev:
Fränt, hoppas det blir bra. Var sugen på den där själv men jag lyckades hålla mig. Ska du köra bana med svetsad bakdiff eller blir det någon form av diffbroms?

Jag har en awimex SCR-90 V2 som bara ligger här hemma om det kan vara intressant. Det verkar vara en riktigt bra lösning till elsystem i en Racebil.



Det där med bakdiffen har jag funderat på lite men inte tagit något beslut, tänkte testa för att ta reda på hur den beter sig. Misstänker att det kan bli lite knas med insvängning i långsamma snäva svängar....
En diffbroms kanske är lösningen.

Ska läsa in mig på awimex, återkommer.

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det du vinner med ett nytt styrsystem är bättre tillförlitlighet och driftsäkerhet.

Vems är bra styrsystem, om man är väldigt kunnig.
Vill man ha nått som man lämnar in för mappning, och sedan gör sitt jobb utan knussel och har lite bättre stöd för säkerhet övervakning loggning osv , så kolla på ett max ecu Race tex.

Awimex verkar vara ett vettigt/prisvärt system för att styra övrig el

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
knotan skrev:
Det du vinner med ett nytt styrsystem är bättre tillförlitlighet och driftsäkerhet.

Vems är bra styrsystem, om man är väldigt kunnig.
Vill man ha nått som man lämnar in för mappning, och sedan gör sitt jobb utan knussel och har lite bättre stöd för säkerhet övervakning loggning osv , så kolla på ett max ecu Race tex.

Awimex verkar vara ett vettigt/prisvärt system för att styra övrig el



Okej, kunnig är ju en definitionsfråga ;-) Jag har skruvat mycket bil i olika nivåer osv, men aldrig hållit på med eftermarknadsstyrning.
Tolkar jag dig rätt om att vems kräver mer underhåll, även efter en mappning, än vad ett modernare/mer avancerat system gör?

Jag vill bygga denna bil noggrant från början och lägga ner tiden/pengarna nu, för att sedan kunna köra tämligen smärtfritt genom åren.
Dock är jag fullt medveten om att en sådan här bil kräver mer underhåll och kontroller än en V70 ;-)

Tack för din input thumbs up

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Kollar du på maxxecu så kolla även på deras pdm ,
Jag har tänkt å köra det på min å en stor fördel du har då är att både pdm å ecu styrs från mtune , å integrationen mellan dom är vad jag sett efter att ha suttit å grottat alldeles helt förträfflig , å så slipper man sitta med två mjukvaror , dock en annan prisbild än t.ex awimex

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vet man hur bilelektronik fungerar och hur programmering fungerar, så är det logiskt. Om man råkar jobba som motorutvecklare eller automationstekniker typ


Modernare styrsystem är enklare och mer användarvänligt för normalt folk.
Den som mappar åt dig sätter upp felkodslampa som tänds, så du kan öppna datorn och läsa ut felmddelande om/när något krånglar. Något som jag tror vems saknar eller i vart fall är krångligare med.
Eller om du har dash kan du få meddelandet direkt.

Det är ett evigt hett ämne och det finns alltid lika många olika åsikter som det finns användare. Så jag vill inte gå in på det så mycket djupare här.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Kollar du på maxxecu så kolla även på deras pdm ,
Jag har tänkt å köra det på min å en stor fördel du har då är att både pdm å ecu styrs från mtune , å integrationen mellan dom är vad jag sett efter att ha suttit å grottat alldeles helt förträfflig , å så slipper man sitta med två mjukvaror , dock en annan prisbild än t.ex awimex



Maxxecu har jag tittat åt och det verkar vettigt, hade dock missat deras pdm. Ska djupdyka en gång till


Tack.

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



FredrikLKPG skrev:
Mschneberger skrev:
Kollar du på maxxecu så kolla även på deras pdm ,
Jag har tänkt å köra det på min å en stor fördel du har då är att både pdm å ecu styrs från mtune , å integrationen mellan dom är vad jag sett efter att ha suttit å grottat alldeles helt förträfflig , å så slipper man sitta med två mjukvaror , dock en annan prisbild än t.ex awimex



Maxxecu har jag tittat åt och det verkar vettigt, hade dock missat deras pdm. Ska djupdyka en gång till


Tack.


Bara å klicka i pdm under can settings så dyker den upp . Mycket smidigt med inställningarna där du kan välja dels rena pdm-funktioner , men även kontrollera uthångar smidigt från ecu .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008
Inlägg: 46



Det verkar dumt att byta styrsystem bara för att få ett modernare. Om jag förstår rätt är det ganska många timmar i bänk på både mappning och felsökning på den där bilen. Finns en lång tråd på sävarturbo. Den gav bra mkt mer effekt än 500.

_________________
Niklas Rosenberg
Citera
FredrikLKPG
Linköping
Här sen Apr 2017
Inlägg: 105


Trådstartare
nkro skrev:
Det verkar dumt att byta styrsystem bara för att få ett modernare. Om jag förstår rätt är det ganska många timmar i bänk på både mappning och felsökning på den där bilen. Finns en lång tråd på sävarturbo. Den gav bra mkt mer effekt än 500.


Bytet ska leda till mer tillförlitlighet och det känns som de modernare systemen har blivit bättre på det. Kanske det senaste VEMS är tillräckligt bra/säkert?

Att jag "nöjer" mig med ca 500hk har inget med motorstyrsystemet att göra, jag vill bara bygga hållbart som håller lång tid

_________________
Fredrik Bergström


Saab 9-3 TTID Racebil -08

Opel Corsa T16 AWD -94 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=122706
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fredrik. Åk förbi Tony här på AG.s i Norrköping å prata lite om vad du tänker om/med/kring bilen. Så lovar jag dig att du får alla svar du funderar över (och på frågor du inte ens visste att du hade)
(Ja han mappar vems med om du nu skulle vilja fortsätta med det men vill ha det genomkollat för driftsäkerhet)
, thumbs up thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa T16 AWD [Såld]
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13900 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande