Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 8 Gordini 1965; Monte Carlo Historique 2023 jag hann
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (8132 totalt)
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Har länge drömt om att åka Monte Carlo Historique men inte haft någon passande bil som är fungerande. Så det var dags att ta tag i min Renault 8 Gordini från 1965, en 1134 för kännarna, den första modellen av Gordini med enkelstrålkastare och 1100 cc motor.

Bilen har en lång historia och var rallybil från att den såldes ny i Falun. Och under de första 10 åren bytte den ägare med rask takt (2-3 ägare / år). Bilen slutade sin karriär som ett framgångsrikt Vapen på folkracebanorna. Tror tillochmed att den var med på den första folkracetävlingen i Sverige 😀

Själv är jag lite för ung för att ha varit med när den var ny men var ofta på Folkrace med farsan och hejade såklart på Gordinisarna, som oftast tog starten, ylade vacker och ofta låg långt före de andra, men nästan alltid gick sönder mot slutet 🤪 Sådant sätter spår hos en lite parvel.

Bilen har jag ägt rätt länge säkert över 10 år, men det har tagit tid att samla ihop delar och då speciellt specifika Gordinidelar, Ni kommer nu in när jag fick den från lack sommaren 2021, sedan dessa har jag försökt montera alla delar som var lackade för att få mer plats i mitt lilla garage. Så drivlina och väghållning återstår att renovera och förbättra med de trix som man använde då.

Jag gillar när bilen ser ut, känns och upplevs som den gjorde på -60 talet, så ibland läggs det ner en hel del på detaljer som för andra är helt onödiga men för mig är kritiska. För inte kan man ha fel struktur och färg på instrumentbrädan 😳 Sådant får ni helt enkelt stå ut med i denna tråd 😀 nedan ser ni hur 3 instrumentbrädor blir 1 och fin strukturen och färgen blev på 4 försöket 😵‍💫

Skickar upp lite bilder på vad som hänt sedan lack i somras. Försöker sedan uppdatera er löpande
Klicka för större bilder!

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



thumbs up

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Cool thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Snyggt jobb!

Gillar att du bevarar 60-talskänslan thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Huuuur såg den ut när du fick hem den? Folkrejs - känns som den kan ha varit krokig! Vilken fantastisk resa den gjort!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Dom är helt underbara, ska bli kul att följa. Ljudet var speciellt med.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

1134:



_________________

Rice and shine
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



thumbs up

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Kul att du har nytt bygge på gång.
Har du kvar dina tidigare bilar? Ser fram emot uppdateringar.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Trimmad nål på varvräknaren?




_________________
Magnus Falk
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har också barndomsminnen av Gordini.

Under 60-talet höll jag till på Uppsala bil och kartingklubb och man plogade upp isbana på en åker utanför Gränby i Uppsala.
Där fanns det bla en Gordini..... som jag fick åka med i , på isbanan.
Ett minne för livet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Till och med jag har barndomsminnen av Gordinis, tro det eller ej. Det gasades friskt med åtminstone en sådan i backtävlingarna hemma på åttio- nittiotalen.

Skitfrän bil!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



En av mina föräldrars första bil var en gatkonverterad R8 Gordini, bilen hade varit rallybil men förra ägaren monterade ur buren och satte regskyltar på. Växellåda med korta steg, ganska låg toppfart men sjuk acceleration.
Mamma brukar nämna att på regbeviset stod det färg obestämbar.
Bilen rostade sönder och ersattes av en orange Laban.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Denna post blev från början till av misstag men jag kan ju nyttja den till att ge tummen upp, Gordini är balla bilar (även om jag själv inte har något nostalgiskt minne från någon) och ännu roligare om de används till annat än fikaträffar

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Jag har varit med som mekaniker på RMCH ett antal år, så fråga gärna om du har något konkret du undrar över!

Brukar beskriva det som motorsportens Roskildefestival (om än med ungefär fyra gånger så hög medelålder). Man sover eller duschar inte på en vecka, och hade någon erbjudit en en flygbiljett hem så hade man med glädje accepterat den, när som helst. Men oj vad kul det är i efterhand att ha gjort det.

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Kul att ni gillar den! tack för kommentarerna, Har lite bilder från förr på bilen som jag kan lägga ut senare och även berätta lite mer vad som är så speciellt med Gordini

SevenEight skrev:
Huuuur såg den ut när du fick hem den? Folkrejs - känns som den kan ha varit krokig! Vilken fantastisk resa den gjort!


Bilen var rätt mör efter folkracekarriären, så den är hyttbytt

Lars Falk skrev:
1134:




Gubben gordini himself 170 km/h var respekt för en 4 dörrars familjebil på den tiden

Homegrown skrev:
Kul att du har nytt bygge på gång.
Har du kvar dina tidigare bilar? Ser fram emot uppdateringar.


De andra bilarna är kvar vet att man bara borde ha ett projekt, men det är svårt....

stilldouble skrev:
Trimmad nål på varvräknaren?


snabb redan som stillastående, dedär nålarna tappar formen av värme. planen är laga nålarna (hastighetsmätarnålen är böjd uppåt:)) men det skall jag gör när resten av bilen är klar, har inte tid nu

Svante skrev:
En av mina föräldrars första bil var en gatkonverterad R8 Gordini, bilen hade varit rallybil men förra ägaren monterade ur buren och satte regskyltar på. Växellåda med korta steg, ganska låg toppfart men sjuk acceleration.
Mamma brukar nämna att på regbeviset stod det färg obestämbar.
Bilen rostade sönder och ersattes av en orange Laban.

Kul! R8 rostade, men eftersom Gordinin kom till Sverige utan rostskydd så rostade de ännu mer. Har en såndär alp- låda, skoj ax, men de blir otroligt bullriga. 4000 varv vid 90km/ h

Laban var lite mer förnuftigt, kul även de fast på ett helt annat sätt. Har en -63a


Victor. skrev:
Denna post blev från början till av misstag men jag kan ju nyttja den till att ge tummen upp, Gordini är balla bilar (även om jag själv inte har något nostalgiskt minne från någon) och ännu roligare om de används till annat än fikaträffar

Är ju väldigt kul att köra, så lite synd att bara köra till glasskiosken. de måste få sträcka ut lite mer...

Simon Bjerkborn skrev:
Jag har varit med som mekaniker på RMCH ett antal år, så fråga gärna om du har något konkret du undrar över!

Brukar beskriva det som motorsportens Roskildefestival (om än med ungefär fyra gånger så hög medelålder). Man sover eller duschar inte på en vecka, och hade någon erbjudit en en flygbiljett hem så hade man med glädje accepterat den, när som helst. Men oj vad kul det är i efterhand att ha gjort det.

RMCH är ett annat event som jag skulle vilja vara med på. Motorsportens Roskilde, bra beskrivning!

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Oooh, det här kommer bli vackert. Ser spänt fram emot att få följa bygget.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Magnus Janard skrev:
RMCH är ett annat event som jag skulle vilja vara med på. Motorsportens Roskilde, bra beskrivning!


Ah, nej, jag menar RMCH som Rallye Monte Carlo Historique! Du nämnde i första posten att du har velat köra det?

_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



STOP! Vänta lite..... backa upp och ta om.....

Du började med en Folkracebil(!!) och har samlat delar i 10år??!?!

Jösses, jag fattar inte hur människor som du är skapta - full respekt!! Det måste vara några gener jag saknar (eller så har jag en för många?). Jag får klåda och tråk-bryt om det gått en hel vecka utan att något hänt i garaget.

Det ser ju ut som en perfekt kaross på bilderna!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716


Trådstartare
Meantek skrev:
Oooh, det här kommer bli vackert. Ser spänt fram emot att få följa bygget.


Kul!

Torkel K skrev:
STOP! Vänta lite..... backa upp och ta om.....

Du började med en Folkracebil(!!) och har samlat delar i 10år??!?!

Jösses, jag fattar inte hur människor som du är skapta - full respekt!! Det måste vara några gener jag saknar (eller så har jag en för många?). Jag får klåda och tråk-bryt om det gått en hel vecka utan att något hänt i garaget.

Det ser ju ut som en perfekt kaross på bilderna!


Veteranbilslivet där gäller det att planera och leta prylar, allt går inte att köpa nytt. Gillar letandet, känslan när man hittar delen är jämförbar när man hittade rätt legobit när man byggde lego

Bilen är hyttbytt, så mer vanlig rostlagning krävdes än total riktning. Jag är lite galen, men inte så galen

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 8 Gordini 1965; Monte Carlo Historique 2023 jag hann
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (8132 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande