Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
32 besök senaste veckan (14395 totalt)
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Och som vanligt så har jag ju glömt min högra hand i detta bygge...... just det, PETER...... sorry, han är en hjälpande hand genom större delen av detta "lilla" projekt
(lika bra att flika in detta annars för jag ett argt sms senare)

_________________
Johan Axelsson
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22



Johan Axelsson skrev:
Och som vanligt så har jag ju glömt min högra hand i detta bygge...... just det, PETER...... sorry, han är en hjälpande hand genom större delen av detta "lilla" projekt
(lika bra att flika in detta annars för jag ett argt sms senare)


Jag tror snarare att det blir ett passivt-aggressivt SMS....

_________________
Peter Johansson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
blackadder skrev:
Johan Axelsson skrev:
Och som vanligt så har jag ju glömt min högra hand i detta bygge...... just det, PETER...... sorry, han är en hjälpande hand genom större delen av detta "lilla" projekt
(lika bra att flika in detta annars för jag ett argt sms senare)


Jag tror snarare att det blir ett passivt-aggressivt SMS....



_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Nu när jag började skönja hur det skulle bli var det bara att inse att nån kompressor blir det inte. Jag har ju hela tiden varit rädd för att det inte skall hända något förrän bortåt 4000varv, samt att när det börjades smidas om denna volvopjäs så var det jag å en kompis som skulle bygga var sin motor med kompressor å turbo. Han genomförde sitt bygge,en 2JZ vill ja minnas, å dra på trissor vad den gick....... från 1000rpm så gick effekt kurvan rätt upp
I mitt fall blev det.... barn, hus, å barn igen känns det igen av fler kanske å sen en sväng av eget företag....så lådorna med volvo motorn låg rätt långt in på lagret, mkt ömt flyttade när dom flyttades dock MEN nu så 12-15år senare.... kom dom fram å fick se dagens ljus. Topplocket har jag väl aldrig varit speciellt nervös över, men efter att börjat googla å läsa om, och framförallt hört att Sten Parners kolvar för min tidpunkt av köpet var kassa så har jag ju varit livrädd å tänkt mer än en gång om jag bara skulle byta kolvar. Mannen som borrade motorn sa dock att han gjort flera sådana borrningar och dom motorerna gick fint, dock var det väldigt vassa sugmotorer Mannen är Axelsson Engineering i Varberg, en väldigt erkänd herre. Så jag tänkte att det är väl bara å prova, minsta missljud vid start å provkörning å kolvarna åker ut blev mitt beslut
ja ja med det mesta fabricerat å provmonterat vad gällde tryckrör å insug samt grenrör, så fick jag börja tänka bromsar, en bromsvåg inhandlades och provhölls på plats satan den passa perfekt med insuget och helt ok mot orginal pedalställ, även en hydraulcylinder till kopplingen köptes in och även den passa sjukt bra. Behövde bara borra 4 nya hål, tillverka två gängstänger, sen funkade faktiskt alltihop mekaniskt. Bort med alla gamla bromsrör och tillverkade nya både fram å bak......... Bak ja.... bakaxel måste jag ha en ny. den gamla manta GSI axeln kommer ju aldrig hålla för den nya effekten, jag var glad att den hade klarat det jag redan utsatt den för så bort med den och två öl å en tyst minut, sen tacka jag den för trogen tjänst å packade undan den. Kan ju va bra å ha









_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Bygga bil under tidspress tillsammans med eget företag å ungar varannan vecka är ingen bra combo
Kommer inte riktigt ihåg vart i tiden jag å Peter var är bakaxeln påbörjades,men att jag skulle hinna till premiären av Time attack på Knutstorp såg jag ingen som helst chans till, eller jo det gjorde jag visst men det skulle bli på det berömda..... Det var ju långt ifrån klart med motorn också Det var ju inte bara motorn,det skulle ju i ett nytt sprut med i form av ett MaxxECU street
Hur som, ner med den gamla axeln och upp med den nya. Herre du milde vad vi mätte å fundera å mätte å fundera........ Hittade en sida på nätet en kväll när jag satt å googla i sedvanligt mane'r på svetsfästen, firman hette JEB's. Kan varmt rekomenderas thumbs up Jag beställde några som såg bra ut, visade sig att det inte stämde så bra iallafall, fast om dom bockades lite annorlunda och skars av lite här å var å en annan hålbild........ ringde JEB's och fick till svar, inga problem...hur vill du ha dom hörde jag rätt Jag skickade tillbaka fästena tillsammans med en handkladdad lapp med lite mått och vad jag önska..... 2veckor senare kom ett packet tillbaka och det passade faktiskt riktigt bra
Axeln undrar kanske nån va det blev, och efter år av Ascona A ägande och följande av andra så var ju valet ganska enkelt samt att jag hade sparat en, och såklart volvo 1031. Vi skar bort alla orginalfästen och slipade rören rena, och mätte in den så noga vi kunde och svetsa dit coilover fästena, först så satte vi den på den höjden jag ville ha på den, och lade sen på dom centimetrarna jag redan visste som coilisarna gick ihop, och svetsade två fasta stag mellan kaross och axel, sen fästena till coilisarna. Sen tog det stopp en bra stund. För jag hade ingen aning om hur jag skulle göra eller vilken sorts upphängning vi skulle bygga fyrlink trelink momentstag tillslut bara blev det momentstag och bärarmar till bilens orginalfästen, enkelt och snabbt när vi väl bestämt oss







_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 257



Rätt grymt det där! Lite samma som står i min bil med bärarm och momentstad, fast mina bärarmar är i basis 240 armar som är förlängd

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Jk95 skrev:
Rätt grymt det där! Lite samma som står i min bil med bärarm och momentstad, fast mina bärarmar är i basis 240 armar som är förlängd


Tack Jag, eller rättare sagt vi, jag å Peter hade många tankar om det skulle hålla med bara ett futtigt rör på varje sida som länkarmar men kom fram till att det "bara" är en tryckande och dragande kraft i dom. Det är ju ändå momentarmen som får ta allt, å den kan jag väl vara lite orolig för, är ju bara en futtig 20mm axelbit som tar all kraft.
Har sett dom mest konstiga upphängningar igenom åren och det mesta verkar ju funka, more or less
Jag kommer inte ihåg men något säger mig att du skulle göra något med din bakvagn

_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 257



Har ju tänkt tanken på fyrlink eller annan lösning sjölv, men jag har för begränsad verkstad, primärt då jag inte har svets eller el nog till att driva en svets i min garage i nuläget. Jag planerar torsen med hastighetsring nu till våren, sen är det en fråga om jag vil konvertera mitt norska körkort till svenskt för att ta bil med släp, eller om jag ska kasta mera pengar direkt i Opeln Sen har jag ett bröllop på gång i Juli som reducerar bilbudget ganska häftigt

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Under tiden vi höll på funderades det kraftigt på vad som skulle göras med bakaxeln, gör jag något så brukar det ju spåra ur och så även med denna..... har ju vart med en stund och drivaxlar är ju e sak som brukar gå i bitar,svetsdiff tiden är förbi...... SKITSAMMA... detta kostar så in i h-vete iallafall så ett telefonsamtal senare, eller några stycken till samma ställe så va det bestämt, Sellholm fick det bli. Så när den var helsvetsad,blästrad å grundlackad så skickades den iväg.
Receptet blev, avlastade drivaxlar i fjäderstål, största lamelldiffen och skränkt 2grader camber och likaså toe in.
Så att den såg ut som en banan efter att jag svetsat den men det spela ingen roll..... för fy fan vad den såg ut dom skule ju ändå rikta å greja thumbs up thumbs up




_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 257



Camber också?! Nej du ska tydligen inte göra jobbet halvvägs

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Skall man försöka ge sig in i leken med en tändsticksask från 1972 får man ju försöka på alla sätt
Glömde slänga med en bild på krängarna till bakaxeln, försökte hitta nånstans om det igentligen spelade någon roll vart röret sitter på dom flesta byggen jag sett med knivkrängare så sitter röret i karossen å knivarna på axeln, men jag fick inte till det på ett vettigt vis så det blev tvärt om precis som med wattlänken, där sitter ju propellern oftast i bakaxelkåpan å stagen i bilen. Och om jag fattat det hela rätt så blir rollcentrat mitt i propellern på wattlänk eller.... så jag tänkte mig en linje raktigenom bilen mitt i vevaxeln typ, sen sänkte jag den lite.
Vid lite efterforskning finns det tydligen rollcenter fram oxå, men var i framvagnen blir det??? nån vänlig själ som kan förklara?? Monterade även knivkrängare fram, å det var ett rent helvete innan jag fick det att funka så allt gick fritt å inte låste sig, jag brukar inte ge upp men där var det nära





_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Nu var allt demonterat i bakvagnen å skickat axeln skickad till Sellholm. Då var det bara att ryka å motorrummet igen. Eller ja kardanen tillverkades såklart innan bakaxeln åkte iväg, den blev en hybrid av BMW och volvo. Främre delen från lådan till orginal stödlager från BMW 535 diesel, vid stödlagret är dessa delade och knuten efter sitter på en splinesad tapp, så tog det knutkorset och gifte ihop med den splinesade delen av en volvo 240 kardan. Punktade ihop allt och provmonterade allt, körde bakaxeln upp å ner i sina full slag och splinesen rörde sig typ 10mm så skulle tro att det knappt rör sig när man kör för då är kardan i princip rak, inte helt så korsen får ju sin lilla rörelse thumbs up
sen skickades kardan till Spalding Kardanaxelservice i Göteborg för svetsning och ballansering.
Nu var det motorrum, det var bara att stöka på med allt tryckrör, avgassystem, plenum,vevhusventilation, bromsar mm sen när jag stod där å klia mig i det lilla hår som finns kvar kom jag å tänka på spridare å fuelrail
Jag hade sen tidigare köpt svetshylsor, och jag hade redan svarvat dumy spridare varaav den ena hade jag svarvat ut en lång "pinne" på, för jag hade fått för mig att jag skulle kunna sikta in spridarstrålen rakt på ventiltalriken då. Hade hört att det skulle va bra men det visade sig att det inte gick för insugsrören var för resta och under så blev vinkeln oxå helt fel så hur gör jag nu....... det är ju som vanligt....har jag fått för mig att det skall vara på ett visst vis så skall det bli så Det slutade med att jag tog borrmaskin, satte den i en skrot topp å borra ett hål i den där gjutningarna för spridare är i toppen på dom gamla mekaniska spruten. rätt i kanten på ventiltalriken blev det thumbs up thumbs up fint som snus....... MEN min dyra fläskiga topp som sitter monterad...... blir detta fel så är jag ganska rökt, kollade länge å väl på toppen, va fan jag kan inte bara borra detta på fri hand...... det är en rundning i toppen precis ovanför där hålet skall vara, tog några hylsor och testade å hålla där och en passade perfekt och det såg ut som det centrerade väldigt bra. Fint, jag svarvade till tre stycken lika stora bitar och borrade en med 5mm nästa med 9mm och sista med 14mm. Riggade dammsugare och vred motorn så ventilen stängde....... FY fan, nu får det bära eller brista, jag var skapligt nervös, men det gick faktiskt bra tillslut. Stöttepelarn Peter va ju med så det hade ju bara vart å skylla på honom om det gick fel
Med detta klart var det bara att bygga klart även soppasystemet thumbs up thumbs up thumbs up








_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 257



För ett snyggt arbete

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Jk95 skrev:
För ett snyggt arbete


Tack snälla jag börjar bli ganska nöjd ja me Synd man inte kan få betalt för alla timmar bara

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Tiden fullständigt flög iväg, vi som bara skulle byta motor......... när allt med rör å bränsle osv va fabricerat å klart var det bara att ta isär allt å ur med motorn igen, hade tänkt lite på olika grejer så som koppling och framför allt oljetråg. Oljetråget var ju tvunget att göras något åt, googlade å läste om bafflar å gångjärnsluckor å en massa olika lösningar. Låg sömnlös några nätter till å tänkte å tänkte. Jag ville inte ha lösa grejer (gångjärn) i mitt oljetråg, och sen ville jag ju ha mer oljevolym när jag ändå höll på så det blev en lådkonstruktion i botten och ett i svetsat liggande V från bakkant av tråget med spetsen på V:et mot oljepickuppen, och så tätt det gick runt pumpen, då (i min värld) var ju oljan tvingad att passera pickuppen i alla lägen och kunde inte komma därifrån oavsett inbromsning-acceleration eller sväg thumbs up thumbs up perfekt var min tanke.
Nu var vi framme i slutet av maj 2021 så premiären av Time Attack var ju rökt å paniken börja infinna sig på riktigt, det var ju så sjukt mkt kvar, Nu va målet att hinna till Kinnekulle istället men det såg mörkt ut även det MEN King of Mantorp då bara SKALL skiten va klart.
Det var ju en hel månad å lite till tills dess







_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Som sagt så flög tiden iväg, kopplingen blev ett hydrauliskt urtrampningslager från tenaci, förbannat fint och funkar klockrent , som nämnt innan så med arbete-barn-hus-å lite annat stök runtomkring och framför allt en bakaxel som lät dröja långt över vad det var lovat så passerade både Kullen å Mantorp Så nu va siktet inställt och inget skulle få stoppa detta...... 27Augusti Gelleråsen..... PUNKT SLUT jag skall dit till vilket pris som helst.
Jag gjorde färdigt allt som bara kundes, å gick igenom allt igen, å dubbelkollade.
Jag å Peter lade all ledig tid på detta nu, det blev så mkt specialer på och runt denna bil så det är nästan löjligt
Tråget gjordes färdigt, kopplingen justerades in, det mesta i å runt motorrummet målades å fixades till, tillbaka med motor å låda samt kardan. Ny kabelmatta till Maxxecuet tillverkades å kopplades in, fillurade lite å byggde om så kupe'värmen skulle funka. Kopplade kylsystemet och fyllde det, i med olja och körde runt med starten så vi fick oljetryck och kollade så allt var tätt. Likaså bränslesystemet körde vi alla pumpar å kollade så det var tätt.
Å ingen bakaxel
Men så tillslut kom den äntligen, om det var i slutet på juli eller i början aug det kommer jag inte ihåg. Men fram med målarburken å sen upp med den å gjorde det sista klart med bromsar å dyligt.
Ringde Björn å Anders på RBD å sa att nu äntligen är det dags för uppstart och en startmapp,
Det tog inte många minuter innan dom rullade in på gårdsplanen och Björn va igång med datorn
Alla som Känner till RBD vet väl förmodligen oxå vad som hänt och Björn.... DU ÄR SÅ SJUKT SAKNAD AV MIG OCH MÅNGA MÅNGA FLER, fler än du förmodligen någonsin förstod, men tack för allt och hoppas du har det bra
Iallafall satt han där med datorn nån timme å knappa, rätt som det var ropade han å sa att....
starta... nu skall den gå.....
Det var en så SJUKT nervös Johan som vred på nyckeln, motorn hoppa igång så fint och vi höll den på lite varv en stund för kammens skull och lyssnade å titta efter minsta missljud eller läckage INGET av det...... en satans massa äcklig avgasbandage rök och varm färg, det var allt. Vi körde den helt genomvarm tills fläkten starta och Björn satt å finlira lite i Maxxet.
Det var några sjukt nöjda pojkar som gick å lade sig den kvällen, en sån fruktansvärd vinst efter alla dessa jävla timmar







_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Då var det ÄNTLIGEN dags för första provkörningen med nya motorn........ eller ja allt är ju nytt igentligen.
Det första vi gjorde var att gå över alla skruv på motorn efter gårdagens uppstart och varmkörning, och givetvis efterdragning av toppen..
Kan ju inte sticka under stol med att jag inte var nervös, bromsar-koppling-kylsystem ja som sagt allt var ju nytt, vi gled sakta iväg å höll stenkoll på alla mätare var inte mycket ögon på vägen å kände å lyssnade med hela kroppen.
Enligt Björn var det bara att gasa MEN hålla koll på Lambdan, vi körde lite autotune en stund å
fick någorlunda ordning på VE tabellen så vi kunde ladda på lite grann
Tyckte att bilen tröga lite efter en stund så vi stanna efter vägkanten å kolla lite, och det bolma å rök om bromsarna bak skivornavar blåa å fina och jag tänkte KUL det var dom skivorna. Försökte rulla bilen men den stog där den stog.... va fan var problemet.. allt var ju nytt. Som den mekaniker man är är ju fickorna fulla med braha verktyg, så försökte klämma isär beläggen med en liten polygrip, stan fast gick ej å rubba, öppna luftskruven på oken å vipps så var bilen rullbar igen. Drog lite i vändafort spaken, å den kretsen verka funka fint, tryckte på bromsen å bilen var fast igen
Öppna luftskruvarna å släppte på trycket å körde hem å upp i lyften, bromsade igen å kände på hjulen, fram inga problem släppte så fint men bak satt det bom fast JA ja det är väl bar att riva bromsvågen å byta cylinder, började kolla på den å hitta felet direkt.
Det visade sig att när jag tryckte på bromsen så går det från pedalen till bromsvågen som har ett visst slark å kan röra sig lite åt alla håll, och jag hade byggt det lite för tajt när jag bytte till bättre cylindrar i bromsvågen, så bakkrets cylindern fastnade på bulten som håller hela vågen mot torpeden, handlade om nån ynka millimeter som den inte gick tillbaka när man släppte pedalen, var bara att peta till den så släppte den Tog två bunt band å hängde upp själva vågen å så allt fortfarande löpte lätt men inte kunde falla ner å fastna igen. Ut å testade igen och bromsarna funka fint (buntbanden sitter fortfarande kvar )
Nu testade vi lite mer och gasade lite, å fy fan...... här fanns det kraft vi gasade några gånger å allt såg bra ut, alla temperaturer och tryck såg bra ut, fortfarande bara en grov start mapp så det gick ganska lungt tillväga. Vi vände hemåt å gasade på lite och då började det regna.... på med torkarna..... konstigt regn, blev som en smet på rutan.... det var inget regn. Stannade å lyfte på huven, det var olja det bara rann ur vevhus vent burkarna Förvisso hade Både Björn å Anders sagt att det där kommer aldrig å gå men jag vet ju bäst....... eller INTE
Bara hem å sanera å tänka om, MEN SAATAN va fint motorn gick
Rev bort den gamla vevhus hus ventilation å gick bannanas, och så här blev det till slut.






_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 257



Grymt! Gillar dom här inlägg, roligt att du tar med felen också thumbs up

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Tack
Det är felen vi lär oss av, jag är förvånad att det har gått såpass "felfritt" som det gjort
Det är ju ändå hela drivlinan å lite till som är omgjort. Men det kommer fler fel.....

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Med provkörning avklarad och problemen som kom med den avklarade var det dags för mappning
Under tiden jag knåpade med vevhusventilationen gjorde Peter en lätt modifiering av ventilkåpan av två anledningar......
1: oljepåfyllnings locket var för högt så det tog i huven.
2: eftersom det är en Opel måste det ju vara en "Opelmotor"
Med dessa sista saker (vad vi visste om) så bar det iväg till Uddevalla och RBD, innan det så hade vi varit ute å kört igen, och nu verkade vevhusventilation funka, tog bort det röda lilla filtret efter testet och det fanns ingen olja eller annat klägg thumbs up
Väl hos Björn och Anders så började dagen som den brukar hos dessa underbara herrar, med just ingenting men det var inte så länge det var fridfullt för för engångsskull var det Björn som var taggad, upp i bänken med den nu så jag får gasa BIG BLOCK löd det efter en stunds soffslapp. Förvisso så gick det knappt å få kontakt med Björn när vi satt där å dividerade om ditten å datten, för så här är det.... Björn är eller snarare var tyvärr, inte bara en mappare, han fullkomligt älskade det han gjorde, och vad dom flesta inte vet är att när han satt där i sin soffa å knappade lugnt å fint i bortåt en timme eller mer ibland, så gjorde han typ klart mappen till bilen innan den ens var startad?? på enbart uppgifter om vad för delar som satt på i och runt motorn. Och när han väl hoppade in i bilen tog det inte så lång tid innan bilen gick som vilken Svenssonbil som helst, detta gäller dom flesta bilar som gått genom RBD's händer, HAN VAR och är en trollkarl och konstnär ända ut i fingerspetsarna,
Så upp med den å Björn tog plats och jag var så sjukt jävla nervös......... Det finns två ställen som en bil visar alla sina fel å brister, och det är i en bromsbänk eller på en bana. Hur hårt man än kör å tycker att man är nån Ronnie Pettersson hemma på vägen så är det inte ens i närheten....
(Ha måste lägga ungar fortsätter sen)





_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
För den uppmärksamme, så gjordes ventilkåpan efter mappningen....
Kom ihåg fel det har ju hänt en del med den bilen på ganska kort tid

_________________
Johan Axelsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
32 besök senaste veckan (14395 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande