Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (14322 totalt)
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
super7 skrev:
Johan Axelsson skrev:
här har dom ekipage för miljonbelopp å motorer som går den ena värre än den andra.. men att fixa kallstarten i mappen det klarar dom inte Johan starta Opeln....... det var ju ändå dax så jag vred på nyckeln utan å röra nått, brum så stod hon där å gick som vilken svenssonbil som helst på 1200varv å sakta sjönk ner till sina 1000. Som jag sagt innan, Björn var ingen mappare, han var en konstnär när det kom till styrsystem å motorer, helt jävla fantastisk RIP min vän

Tyvärr så är det inom all motorsport upp till en viss nivå... rena fabriksbilar men då är det ju en helt annan nivå bilarna.
Jag skulle vilja påstå att det är 2 saker inblandat pengar och tiden. Man har ju inte så lång tid på sig vid varje försök, tar ju rätt så långt tid innan motorn blir kall igen...

Jo jag vet, menar inte att trampa nån på tårna, vare sig bilägare eller mappare runt om i vårt avlånga land. Mer en hyllning till en avliden vän, och dom som kände Björn vet vad jag menar. Han lämnade liksom inget åt slumpen när han mappa en bil, oavsett om det var ett vrak för 10000kr eller en miljon kärra.
(sen var det inte mina ord utan Björns)

_________________
Johan Axelsson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Johan Axelsson skrev:
Cédric skrev:
Balans är ju relativt enkelt att justera, i jämförelse med att bygga ny motor, hehe:) När fjädrar å hjulvinklar är någorlunda på plats så är ju justerbar krängare riktigt najs å ha för att justera in bilen till perfekt balans, även när man gjort lite ändringar.

Ser mig själv där ovan, med Gt86 reservbilen i line-upen, måste varit sista passet där club å club ch var blandade, har inget minne av att jag såg dig på banan dock

Riktigt kul tråd att följa, fortsätt gärna uppdatera!

Var du på Gelleråsen 27-28-29 Aug 2021??
Isåfall måste det varit 29 för då va inte jag kvar, hände en grej


28e var jag där körde i Club, du ser min röda 86a i din bild där, antagligen från B finalen när det var blandade klasser. Menade att du borde swischat förbi mig när vi körde blandat eftersom jag låg och körde typ 1,21-1,22 tider med mina skrikdäck. Men det kanske var då som du smällde insuget?

Finns ju enkla lösningar om du vill vara på säkra sidan

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Cédric skrev:
Johan Axelsson skrev:
Cédric skrev:
Balans är ju relativt enkelt att justera, i jämförelse med att bygga ny motor, hehe:) När fjädrar å hjulvinklar är någorlunda på plats så är ju justerbar krängare riktigt najs å ha för att justera in bilen till perfekt balans, även när man gjort lite ändringar.

Ser mig själv där ovan, med Gt86 reservbilen i line-upen, måste varit sista passet där club å club ch var blandade, har inget minne av att jag såg dig på banan dock

Riktigt kul tråd att följa, fortsätt gärna uppdatera!

Var du på Gelleråsen 27-28-29 Aug 2021??
Isåfall måste det varit 29 för då va inte jag kvar, hände en grej


28e var jag där körde i Club, du ser min röda 86a i din bild där, antagligen från B finalen när det var blandade klasser. Menade att du borde swischat förbi mig när vi körde blandat eftersom jag låg och körde typ 1,21-1,22 tider med mina skrikdäck. Men det kanske var då som du smällde insuget?

Finns ju enkla lösningar om du vill vara på säkra sidan


Jag swischade nog inte förbi nån jag kör hellre än bra och mina tider runt gelleråsen ligger nog snarare runt 1,25 förutom dom enstaka varv jag råkade klämma till. Men det var iallafall lättare att inte va lika mkt ivägen nu med nya drivlinan. Ja det kan mkt väl vara så att det var där insuget sprack Allt laddtryck gick ut i atmosvären genom den sprickan jag körde hemma utan huv och kollade på sprickan när jag ladda på, den öppnade sig typ 1cm över hela insuget numera är det väl förstärkt thumbs up
Jo jag har faktiskt svetsat på en liten pinne på en slangklämma som låser oljefiltret mot utgångarna till oljekylet thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Ja ha det var det med det. Efter att insuget sprack var det bara att lasta å bege sig hemmåt.
Får nog säga att jag trotts allt var jävligt nöjd med helgen Motorn går ju ruskigt bra
Tyvärr hans det ju inte med att testa så mkt, men men jag är som sagt glad ändå, det kunde ju gått spikrakt åt helvete med motorn när oljefiltret lossna
Väl hemma var det bara att slicka alla sår och gå igenom bilen på nytt, såg oförskämt bra ut och allt satt ju tillåme' fast Bort med insuget å svetsa igen sprickan och förstärkte eländet, tillbaka med det och startade upp nu var det ett helt annat ljud i det, innan var där ett jättelustigt ljud.....nästan som spikningar....det var det ju såklart inte men det lät väldigt lustigt. Både Björn och Anders sa förvisso till mig första gången dom såg insuget att: det där kommer spricka, lika bra du förstärker det direkt...... VA fan..... NEJ det kommer hålla fin fint, är ju tjock jävla aluminium........ tji fick jag......... IGEN
Men summa kardemumma så har ju faktiskt det mesta jag å Peter finurlat ihop faktiskt funkat ibland har man tur helt enkelt thumbs up
Jaha detta var ju lite tråkigt...... bilen klar åt helvete för många månader försent..... Time Attack slut för iår........ skall jag inte få köra mer nu då........ den är ju inte så inbjudande att åka å handla i direkt

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Hej å hå va tiden flyger, men jodå det blev en körning till och den avlöpte även den på Gelleråsen. Det blev en trackday med Tracklife, och det roliga var att man kunde lägga till några kronor och få en transponder
Nu visste jag ju att bilen funka å gick, och insuget var förstärkt efter konstens alla regler.
Det var en sjukt rolig dag, jag tanka å körde tanka å körde hela satans dagen utan ett enda missöde ÄNTLIGEN...... så nu testade jag att ändra krängarna fram å bak istället för att leta problem å sanera oljesöl
Bilen är ju som sagt innan sjukt understyrd, så jag spännde upp krängarn bak lite i taget tills det började släppa bak. Det blev en väldig skillnad, och tiderna började krypa neråt. Det var en fantastiskt rolig dag med bara en massa körning å inte ett enda problem
Satte min snabbaste tid hittills på Gelleråsen 1:14.613 thumbs up
Kan ju säga att man fick en rejält blodad tand.
OCH nu äntligen är vi framme i nutid, men det har hänt så sjukt mkt runt jobbet och tråkigheter privat, så jag har inte rört bilen förrens för ett par veckor sedan. Vet inte ens om jag kommer hinna köra något i sommar, skall ju givetvis försöka att få kört nån trackday eller så men det blir inget med Time Attack tyvärr
Jag råkade köpa en rullande landsväg, som har tagit bra lång tid att installera som samtidigt skall kombineras med jobbet som är i båtbranschen och bla bla bla........ och tid är ju det enda vi har.......
Ja ja hur som helst så är det som står på schemat för bilen just nu att fixa problemet med att den trycker ur sig olja ur vevhusventilationen vid bankörning. Jag har luskat ut vad problemet är och hur jag skall försöka få bukt med det,återkommer till det med bilder å tankar på hur ja tänkt och är det någon som har haft samma problem med en B230 och löst det så är jag mer än glad om ni delar med er hur ni gjort. Och sen det STORA understyrnings problemet, och där skal det konstrueras en splitter, antar att det kan hjälpa till att få bort stora delar av problemet.
Vi löste ju oljeproblemet provisoriskt i somras, med en pump som pumpade tillbaka från vevhusburken till motorn. Men nu vid oljebyte efter sommaren så uppdagade jag att oljan var full i glitter trodde att det var något lager som var på gång, men då hade det ju varit större bitar, detta är som ett damm ?? plockade isär pumpen och kollade, och ser då att pumphjulen gnagt sig ner i pumphuset. Har nu plockat bort pumpen och gjort x antal oljebyten och nästan allt glitter är borta. Det är inga missljud eller något annat som skulle tyda på att något tagit skada, men har nu plockat ur motorn och skall kolla alla lager och annat







_________________
Johan Axelsson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Steg 1 kanske kan vara att prova en vettig luft/oljeseparering, typ provent 200 eller liknande från någon större motor, dom har ju sen en dräneringsslang rakt ner i tråget för återledning av oljan. Kan ju potentiellt vara lite platsbrist dock. Råkar jobba med utveckling av vevhusgasrening på lite större motorer från världens alls hörn dagligen ,

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Ska du börja bänka själv?!

Det där momentstaget du kör med, är det något självgjort eller köpt färdig? Har försökt kolla på min, och på ögonmått ser inte ett färdigt ut att passa

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Cédric skrev:
Steg 1 kanske kan vara att prova en vettig luft/oljeseparering, typ provent 200 eller liknande från någon större motor, dom har ju sen en dräneringsslang rakt ner i tråget för återledning av oljan. Kan ju potentiellt vara lite platsbrist dock. Råkar jobba med utveckling av vevhusgasrening på lite större motorer från världens alls hörn dagligen ,

HA ha...kul att du nämner just den, sitter på D4 och D6 volvopenta motorer och den tanken har slagit mig. Men mitt problem är att när det svänger trycks oljan upp mot och ut igenom mina vevhus ventilatios hål som sitter på högrasidan av motorn, så jag skall bygga en plåt mellan tråget å blocket som stoppar oljan från att klättra upp längs blocksidan, sen tror jag resten av min vevhuskonstruktion kommer funka.....med betoning å tror

_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Jk95 skrev:
Ska du börja bänka själv?!

Det där momentstaget du kör med, är det något självgjort eller köpt färdig? Har försökt kolla på min, och på ögonmått ser inte ett färdigt ut att passa


Ja tanken är det och att hjälpa andra så gott det går, sen får folk gärna hyra bänken å mappa själva om dom/nån skulle vilja det. den funkar numera helt klockrent thumbs up thumbs up thumbs up

Förlåt, jag skulle ju tatt fler bilder till dig på bakvagnen när den hängde på lyften glömde det.
Men ja, jag har byggt och konstruerat i princip allt som inte ör opel orginal på den bilen.
det finns väl ioförsig lite bilder tidigare i tråden, men jag kan se om jag har några bra å lägga in här igen thumbs up

_________________
Johan Axelsson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Axelsson skrev:
Cédric skrev:
Steg 1 kanske kan vara att prova en vettig luft/oljeseparering, typ provent 200 eller liknande från någon större motor, dom har ju sen en dräneringsslang rakt ner i tråget för återledning av oljan. Kan ju potentiellt vara lite platsbrist dock. Råkar jobba med utveckling av vevhusgasrening på lite större motorer från världens alls hörn dagligen ,

HA ha...kul att du nämner just den, sitter på D4 och D6 volvopenta motorer och den tanken har slagit mig. Men mitt problem är att när det svänger trycks oljan upp mot och ut igenom mina vevhus ventilatios hål som sitter på högrasidan av motorn, så jag skall bygga en plåt mellan tråget å blocket som stoppar oljan från att klättra upp längs blocksidan, sen tror jag resten av min vevhuskonstruktion kommer funka.....med betoning å tror


Har du längsgående bafflar i tråget?
De ska ju hindra oljan att byta sida när det svänger.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
steffe skrev:
Johan Axelsson skrev:
Cédric skrev:
Steg 1 kanske kan vara att prova en vettig luft/oljeseparering, typ provent 200 eller liknande från någon större motor, dom har ju sen en dräneringsslang rakt ner i tråget för återledning av oljan. Kan ju potentiellt vara lite platsbrist dock. Råkar jobba med utveckling av vevhusgasrening på lite större motorer från världens alls hörn dagligen ,

HA ha...kul att du nämner just den, sitter på D4 och D6 volvopenta motorer och den tanken har slagit mig. Men mitt problem är att när det svänger trycks oljan upp mot och ut igenom mina vevhus ventilatios hål som sitter på högrasidan av motorn, så jag skall bygga en plåt mellan tråget å blocket som stoppar oljan från att klättra upp längs blocksidan, sen tror jag resten av min vevhuskonstruktion kommer funka.....med betoning å tror


Har du längsgående bafflar i tråget?
De ska ju hindra oljan att byta sida när det svänger.


Nej, men jag byggde det som en låda med ett V i som styr oljan förbi pickupen så att det alltid skall finnas olja till pumpen. Och det verkar ha funkat, har kollat oljeloggen i sprutet typ varje gång jag kört och aldrig sett någon dipp i trycket thumbs up
Jag tänkte väl som så att oljan inte kunde ta sig "ur" lådan ...... men där hade jag fel IGEN
Men jag skruvar med en annan banracing bil åt en kund, och i den motorn hitta jag en intressant plåt. Så den lösningen skall jag kolla närmare på. Sista bilden






_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Johan Axelsson skrev:
Jk95 skrev:
Ska du börja bänka själv?!

Det där momentstaget du kör med, är det något självgjort eller köpt färdig? Har försökt kolla på min, och på ögonmått ser inte ett färdigt ut att passa


Ja tanken är det och att hjälpa andra så gott det går, sen får folk gärna hyra bänken å mappa själva om dom/nån skulle vilja det. den funkar numera helt klockrent thumbs up thumbs up thumbs up

Förlåt, jag skulle ju tatt fler bilder till dig på bakvagnen när den hängde på lyften glömde det.
Men ja, jag har byggt och konstruerat i princip allt som inte ör opel orginal på den bilen.
det finns väl ioförsig lite bilder tidigare i tråden, men jag kan se om jag har några bra å lägga in här igen thumbs up

Här är dom bästa jag hittade Johan, hoppas dom kan hjälpa eller ge lite inspiration
Det verkar ju onekligen funka väldigt bra, det är bara att fråga på om det är något du undrar. Skall svara så gott jag kan, finns inga uträkningar på något, mer än att allt skulle gå fritt i alla rörelser åt alla håll jag ansåg att axeln skulle kunna röra sig.




_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Nämen titta! Tackar så mycket Har en liten fråga, hur har du gjort med bussningen i framkant av momentstaget? Är det typ bara et stålrör just tight nog till att en sådan bussning måste pressas inn i?
https://www.mkmotorsport.se/products/bussning-momentstag-volvo-740-940 . . . .

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Jk95 skrev:
Nämen titta! Tackar så mycket Har en liten fråga, hur har du gjort med bussningen i framkant av momentstaget? Är det typ bara et stålrör just tight nog till att en sådan bussning måste pressas inn i?
https://www.mkmotorsport.se/products/bussning-momentstag-volvo-740-940 . . . .

inga problem. Nej det är ett länklager som sitter längst fram, momentstaget kan glida fram å tillbaka där samt att det är ledbart åt alla håll. Sen är balken som länklagret sitter svetsat i upphängt i polyerutanbussningar mot karossen. Det är väl där våra bilar skiljer sig åt lite, din sån balk är väl mkt mindre?? tror jag.
Men jag tror nog att du utan problem skulle kunna använda en sådan bussning du länkade till, och tillverka en hylsa till den som du svetsar/bultar fast i karossen.
Och så kan du ju kanske använda din balk till ett stödlager för kardan istället, kanske,typ,så...

_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Jag tyckte det såg annorlunda ut, tack som delar! thumbs up Jag har ju inga riktig balk utna bara en bit stål som håller stödlageret, så borde byta det oavsett Frågan är om mitt stödlager är långt nog bakåt, jag ska kolla det sen

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Det sägs ju att ett moment stag helst skall var så långt som möjligt, eller sitta här och där för att överhuvudtaget ens funka........ jag byggde som jag tyckte blev bra och som passade min bil.
Och det sista jag har haft problem med är bakvagnen Det är nästan svårt att få den att släppa, och drar man på ordentligt rakt fram från tvåan å upp igenom växlarna så känner man riktigt hur den sätter sig i baken och bara drar. Och då är det ändå 550whp 640wtq som går ut genom hjulen thumbs up
Sen har jag använt bmw e60 530d kardan kombinerat med volvons splinsade del, stödlagret är väldigt litet å smidigt på e60 kardan. Och kardan kan du ju anpassa som du vill, bara att kapa eller lägga till å punkta ihop den som du vill ha den. Lägg den sen i ett 4tums avloppsrör å skicka den till kardanaxelservice i Göteborg, så kommer den tillbaka svetsad lackad å ballanserad.....några tusen senare. En hemmasnickrad kardan kan vara rent livsfarlig, särskilt om det är lite effekt som skall igenom den. (finns jätte duktiga pojkar som gör sina egna kardaner och som har funkat i åratal) men en riktigt svetsad och framför allt ballanserad kardan tycker jag är en bra investering.
En av de saker som dom flesta mappare kollar innan dom sätter sig i bilen, och en kardanring är nästan ett måste för sin egen del nånstans i höjd med stolarna.
Jag är ingen expert på något vis men sunt förnuft kommer vi en bra bit med, det enda jag/vi (peter) igentligen tänkte på var att försöka se hur kraften skulle fördela sig i stagen och hur axeln vill vrida sig, samt att den gick lätt upp å ner i sina fulla slag utan att nypa eller tröga hur vi än lyfte den. Och det verkar ju ha funkat

_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Ja, längden borde gå att få till, dom armar som finns nu är i alla fall för korta. Planerar inte flytta stödlageret och ändra på kardan om jag kan släppa, tycker det finns bättre grejer jag kan kasta pängar i nu

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Jk95 skrev:
Ja, längden borde gå att få till, dom armar som finns nu är i alla fall för korta. Planerar inte flytta stödlageret och ändra på kardan om jag kan släppa, tycker det finns bättre grejer jag kan kasta pängar i nu

Fan förlåt, jag fick uppdatera mig själv ang din bil du har ju redan volvoaxeln där ju.
Jag hade byggt ett momentstag om jag var du.
Finess har både uniballs, svetsändar och rör samt den justeringen du ser på min momentarm, den är ju där enbart för att ställa pinjongvinkeln utan att behöva ta ner armen varje gång.
Sen kan du ju använda den bussningen du länkade till tidigare, så får du ju "gummi" mot karossen samt att det ledar sig i den bussningen. Om du antingen har tillgång till en fyrpelarlyft eller pallar upp bilen på bakaxeln och länkarmarna fram så bilen är i reidhight (felstavat kanske) när du svetsar fast det mot karossen så blir det ju minsta möjliga bryt i det när bilen står på hjulen.

_________________
Johan Axelsson
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 255



Ja, jag ska titta lite och se hur mycket plats som finns. Hoppas stödlageret inte är för långt fram, bästa är ju om jag kan göra ett bättre fäste för stödlageret och samtidigt främre infästning för momentstaget. Just nu ska jag göra nya fästen till coilovers, kommer nog en update innan någon väcka

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Tänk om man fick skruva med sin egen bil............
Fast det spelar ju igentligen ingen roll vilken bil/motor man pillar med, det är ju lika intressant vilket som.
Skruvar ihop en kompis/kund motor och bil. En volvo 242 banracing bil, han kör i SSK serien i classic.
Motor: rödblock 2,3liter, rosskolvar å smidda stakar.
Topp: 531 med rostfria 38-46 ventiler, kam okänd.....(slipad av Espen i Norge,Halden) portad oxå Espen, Ja hela toppen gjord av Espen, planad????tror det var 4mm.
Satte ihop motorn ikväll och justerade in kammen, hoppas få i den till veckan och upp i bänken så vi kan "mappa" om den efter nya setupen.
JA fan.. kul är det iallafall.





_________________
Johan Axelsson
Citera
Johan Axelsson
Grebbestad
Här sen Dec 2017
Inlägg: 174


Trådstartare
Herre jösses vad tiden flyger å folk är aktiva thumbs up thumbs up thumbs up höll ju på å inte hitta min egen tråd
Har ett helvetes sug å skruva med min egen bil, men har några timmar kvar med 242:an.
Var i princip klar så han skulle kunna åka test helg på kullen förra helgen, men ett tändsystem beslutade sig för att paja det sista som hände i fredags eftermiddag. Tyvärr lyckades jag inte lösa det, förmodligen Edis boxen som brann upp
Nytt maxxecu mini inhandlat å skall monteras för att styra tändningen, så får vi se om vi kan hitta några kusar till



_________________
Johan Axelsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
6 besök senaste veckan (14322 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande