Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 9 besök senaste veckan (14362 totalt) |
😢😢😢😢Känns som jag aldrig kommer se min kära lilla ascona igen😢😢😢 Fick iallafall fart på 242:an till slut, den skall förvisso tillbaka å bestyckas om då den vill ha mer bränsle men vi fick slut på munstycken och tid. Han for iallafall till Knutstorp och fick kört..... Kom tvåa i sin klass så något rätt måste jag gjort med motorn 😂😂😂🥳🥳🥳
_________________ Johan Axelsson |
Ja ha så gick denna sommaren oxå utan bilåka
Men nu har jag ialla fall fått lite tid å pilla isär motorn för att bygga om lite i tråget, så man kanske slipper olja in motorrummet när det börjar svänga lite Hittade dock fyra väldigt dåliga vevstakslager jag tycker det är väldigt konstigt att det inte hörts ett enda missljud eller oljetrycks fel, körde ändå i bromsbänken å lekte lite det sista jag gjorde innan bilen blev stående och jobbet tog över HELA mitt liv....... Hade knacksensorn inkopplad + en massa annat å hade bilen som en test med för lite olika funktioner i bänken, men inte att jag kunde misstänka detta, förklara det den som kan Var lite märken på veven oxå så den är på koll och ballansering hos Axelsson Enginering, och toppen skall till Tommy Luhr å tittas igenom nån kväll när tid finnes. Inget fel på toppen men alltid skönt att kolla igenom allt. Vevlagren såg iallafall ut som nya, alltid nått. _________________ Johan Axelsson |
Jag kan ha missat vad som hänt mellan dess å nu, men är det samma lager som satt i motorn när du mappade och oljetrycket plötsligt försvann ? Isåfall har du nog anledningen där. Dvs att du nöp lagren lite lätt redan då och sedan har dem gått med lätt bruten oljefilm sedan dess.
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
skall sanningen fram så har du nog helt rätt,+ att vi tappat oljetrycket 1gång till efter det........ Jag skulle ju givet ha kollat allt redan vid första olje tappet, defenitivt vid andra
Men motorn gick ju runt så fint och oljetryck kom på startmotor varv...... Så vad gör man jo startar å lyssnar =helt tyst och då provar man ju såklart, dum som man är. Med facit i hand så har jag ju haft en satans tur, men hur det kunnat gå så länge och utan missljud är för mig en gåta. _________________ Johan Axelsson |
Ja du borde nog ha gjort det.
Saken är ju att du troligen har haft bra bärighet i resterande del av oljefilmen för att inte få slammrande ljud., och tillräckligt stort oljefilmsspel för att effektivt skölja bort dem spånor som sakta men säkert har skapats, och därmed även haft tillräcklig kylning av lagret för att undgå härdsmälta. Hade det vart en modernare motor med mindre oljefilmsspel så hade den garanterat smält ihop för länge sedan. (Kolla cammos BMW tex) Men hade du kapat upp oljefiltret och tömt ut innehållet vid något tillfälle hade du nog sett detta för länge sedan. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Våra race- och banåkarbilar Ascona A 72:a vägen till en banåkarbil | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 9 besök senaste veckan (14362 totalt) |