Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Crealitys nya troligtvis vettiga 3D scanner för hobbypengar
2 besök senaste veckan (1555 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Jag hoppade också på, nu gäller det bara att hitta ett serienummer till en crealityprinter för att få en uppgradering till premiumpaketet.

Är det fler som vill hoppa på så har David i videon ovan en länk i sin video till kickstarter, så man kan stötta hans youtubekanal samtidigt. Har haft en del kontakt med honom och han är riktigt schysst och hjälpsam. Han har en ny video på g där han scannar lite större saker, ska bli intressant att se.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Oj!

Ser jävligt lovande ut


_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Ja det blev väldigt bra med lite pill, ska fråga honom om han kan prova scanna ett motorrum också.

Har du skickat mailet för att få gratis uppgradering?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Ja det blev väldigt bra med lite pill, ska fråga honom om han kan prova scanna ett motorrum också.

Har du skickat mailet för att få gratis uppgradering?


Har inget serienr

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Magnus Thomé skrev:
Cédric skrev:
Ja det blev väldigt bra med lite pill, ska fråga honom om han kan prova scanna ett motorrum också.

Har du skickat mailet för att få gratis uppgradering?


Har inget serienr


Jag lånade ett , du kanske ska fråga i 3d print tråden

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



David? Är det samma David som David laserscanner?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Ser väldigt lovande ut, är sugen.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Jag hoppade också på den här kickstarten och det verkar ju inte gå jätte bra med snack om att man nu ska få tillbaka pengarna. Jag kände ett vist behov av en scanner för några projekt som ska göras och har ingen lust att vänta längre. Så förra veckan beställde jag en Creality CR-Scan 01 istället.

Testade att scanna lite av bilen igår, än så länge är jag nöjd med resultatet. Själva scanningen tog inte lång tid och hade inga direkta problem med att den tappade tracking eller liknande. Jag fick damma på lite vit sprayfärg under bilen för att få med allt, men har inte använt några markörer eller liknande. Beräkningstiden efter scanningen va lite längre men va inge problem att köra på en typ 10 år gammal laptop, inget som kraschade eller hängde sig.


Fronten av bilen med textur innan programmet har bearbetat datan.


Och efter bearbetning, jag gjorde hela fronten i ett svep.




Bakdelen av chassit med diff, den här är gjord i 4 scanningar som sen är hopsydda automatiskt. Den har haft lite problem med tunnplåten i skärmen och golvet. Det blåa är framsidan av ytan och gröna baksidan. Den lilla biten golv som är kvar i bagaget är scannat från båda sidorna, men programmet har inte riktigt fattat det ska va två sidor utan gjort en yta där normalen ändras lite hur som. Det går nog att fixa det bättre, har inte ändrat några inställningar för det här är bra mycket mer detaljer än vad jag behöver.


Och en scan av bakskärmen, den här är gjord med två scanningar. Den här behövde jag lägga ihop manuellt. Jag gjorde hela sidan och större delen av bak i ett svep, och sen mittdelen där nummerplåten ska va plus insidan av bakljuset i ett annat. Antar att den andra va för liten för att lyckas sy ihop det automatiskt. Men det gick ganska lätt att få ihop det manuellt genom att välja fyra punkter på båda scanningarna som är samma, behövde inte va jätte noga med vart man klicka utan i närheten av nått hörn eller liknande.






Tog sen i alla modellerna i Meshmixer och la ihop de. Om man vill ha med tunnplåts delar som bakskärmarna eller bagagerums golvet där den hade problem med mina scanningar så tror jag det är bäst att köra varje sida separat och lägga ihop de i Meshmixer efteråt.

Alla scanningar är gjorde med normal upplösning i programmet, det fins även en fin upplösning men vet inte hur mycket bättre det blir.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Jon

När du är klar med karossen, skulle det vara möjligt att köpa en kopia av den filen från dig då?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Lizard scannern har legat på hyllan sen i juni pga semester, men nu hade jag äntligen tid att prova lite. Fick inte till manuell lignering av scans. Så dessa är gjorda av få scans som automatlignerats,inget manuellt fixande med punktmolnet. Funkade rätt bra faktiskt, hade inte torrschampoo än, vilket är nödvändigt för att scanna vissa grejer, det får bli senare. Kan nog helt klart bli en avändbar pryl !

Ursäkta mina gettofoton av skärmen:)




_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ser riktigt bra ut. Jag kroknade när det strulade med domstol o skit på Kickstarter så jag hoppade faktiskt av o fick tebax pengarna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Cédric skrev:
Lizard scannern har legat på hyllan sen i juni pga semester, men nu hade jag äntligen tid att prova lite. Fick inte till manuell lignering av scans. Så dessa är gjorda av få scans som automatlignerats,inget manuellt fixande med punktmolnet. Funkade rätt bra faktiskt, hade inte torrschampoo än, vilket är nödvändigt för att scanna vissa grejer, det får bli senare. Kan nog helt klart bli en avändbar pryl !

Ursäkta mina gettofoton av skärmen:)


Intressant, det ser riktigt bra ut. Har du hunnit kolla måttnoggrannheten nåt? Speciellt på lite större scanningar ifall du gjort några sådana?

Jag har själv en Revopoint POP och den är bra för mindre prylar men extremt trögjobbad för större grejer, typ en hel kaross. Har scannat en hundkojakaross och det tog oförsvarligt mycket tid. Lyckades inte få med speciellt stora partier i samma scan utan att något tappade referens rejält. Slutade med att jag var tvungen att pussla ihop oändligt många scanningar. Men väldigt bristande noggrannhet. Inte bara mått, typ total längd, utan även ytor som svänger av osv. Här är mitt slutresultat av den (bilden ser nog till och med bättre ut än vad den egentligen är):



Men för lite mindre detaljer, exvis spindlar, funkar den bra tycker jag. Snabb scanning och väldigt exakt:


_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



DaWa skrev:
Cédric skrev:
Lizard scannern har legat på hyllan sen i juni pga semester, men nu hade jag äntligen tid att prova lite. Fick inte till manuell lignering av scans. Så dessa är gjorda av få scans som automatlignerats,inget manuellt fixande med punktmolnet. Funkade rätt bra faktiskt, hade inte torrschampoo än, vilket är nödvändigt för att scanna vissa grejer, det får bli senare. Kan nog helt klart bli en avändbar pryl !

Ursäkta mina gettofoton av skärmen:)


Intressant, det ser riktigt bra ut. Har du hunnit kolla måttnoggrannheten nåt? Speciellt på lite större scanningar ifall du gjort några sådana?

Jag har själv en Revopoint POP och den är bra för mindre prylar men extremt trögjobbad för större grejer, typ en hel kaross. Har scannat en hundkojakaross och det tog oförsvarligt mycket tid. Lyckades inte få med speciellt stora partier i samma scan utan att något tappade referens rejält. Slutade med att jag var tvungen att pussla ihop oändligt många scanningar. Men väldigt bristande noggrannhet. Inte bara mått, typ total längd, utan även ytor som svänger av osv. Här är mitt slutresultat av den (bilden ser nog till och med bättre ut än vad den egentligen är):

[img]https://rejsa.nu/im/user/26781/2022-09-03-23-11-28_scannad_koja.jpg.[/img]

Men för lite mindre detaljer, exvis spindlar, funkar den bra tycker jag. Snabb scanning och väldigt exakt:

[img]https://rejsa.nu/im/user/26781/2022-09-03-23-11-28_rear_upright.jpg.[/img]


Har inte provat så stora grejer, men jag tror CRscan01 är bättre anpassad för att scanna större grejer än lizard. Beroende på yta kan man behöva använda matt spray typ torrschampo, men jag har också sett folk rita mönster på maskeringstejp och dra på ytan osv för att scannern ska hålla koll på större ytor.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Ah okej. Ja jag hade till och med klistrade referenspunkter, markers, över hela karossen. Tog ev evinnerlig tid att sätta dit men gick ändå snabbt i jämförelse med själva scanningen

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Om man skulle vilja ha överdelen av en motor som sitter i bilen scannad,skulle det gå å få hjälp med i vinter? Funderar på kompressor till V8an,då är det smidigt att ha en modell att utgå ifrån när man börjar cadda

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006
Inlägg: 72



Mange K skrev:
Om man skulle vilja ha överdelen av en motor som sitter i bilen scannad,skulle det gå å få hjälp med i vinter? Funderar på kompressor till V8an,då är det smidigt att ha en modell att utgå ifrån när man börjar cadda


Jag kan hjälpa till med det.

_________________
Jon Myhr Wahlén
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jon MW skrev:
Mange K skrev:
Om man skulle vilja ha överdelen av en motor som sitter i bilen scannad,skulle det gå å få hjälp med i vinter? Funderar på kompressor till V8an,då är det smidigt att ha en modell att utgå ifrån när man börjar cadda


Jag kan hjälpa till med det.


Grymt, då ska jag se om projektet är genomförbart så hör jag av mej thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Skruva banåkabil
Crealitys nya troligtvis vettiga 3D scanner för hobbypengar
2 besök senaste veckan (1555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande