Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
210 besök senaste veckan (16827 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Efter många år av smygande på forumet så tänkte jag testa på livet som trådförfattare

Lite kort om mig själv till att börja med. Jag pluggar för tillfället tredje året till civilekonom på LiU, plånboken är där med inte den största... Men som tur är jobbar jag extra som truckförare och kan där med finansiera detta beroende som kallas för bilhobby.
Jag har genom åren ägt en och annan äldre BMW, ett par e30, några e36, några e34 osv. Jag kanske tar en genomgång av dom vid ett senare tillfälle.

Bilen som blir huvudämnet i denna tråd då. Ja det är en BMW 316 som är tillverkad i april 1989. Från fabriken utrustades den med en av BMWs sämsta motorer någonsin, en M40B16, och en 4 växlad manuell låda.
Tillvalslistan var väldigt gedigen vid beställning... Den bestod av ett tillval, stolsvärme. Mer än så behövdes tydligen inte. Ingen servo, ingen ac, ingen taklucka, ingen stereo.



Bilen har genom åren passerat ett par ägare, närmare bestämt 17 stycken. Historiken är lite oklar, men en jag har hittat en bild från 2014 på garaget.org. Då satt det en M20B20 med turbo i bilen, så jag gissar att den har gått några år som busbil.

Jag köpte bilen i december 2019. Vid inköp satt det en bakvagn från en e36 compact monterad på bilen, samt länkarmar från en e46 fram. Det första som hände i min ägo var ett hela framvagnen byttes till nya e30 grejer,
samt att motor fick sig en felsökning då den inte ville gå som den skulle. Det visade att en jord till spridarna saknades, så dit med en mutter och bilen gick som den skulle! Eller ja, den gick som en gammal M40 med oklart miltal gör, som en påse nötter på ett ungefär.