Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
38 besök senaste veckan (16892 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



V8 är kul och i en såpass liten bil som en E30 så förstår jag att det blir väldigt underhållande

Lycka till med resten av utsorteringen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Grattis - känner igen känslan! Kul!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Janne J skrev:
V8 är kul och i en såpass liten bil som en E30 så förstår jag att det blir väldigt underhållande

Lycka till med resten av utsorteringen

Jag som älskar vridmoment hoppades att det skulle bli bra med v8 i e30 karossen, och det blev det verkligen

Christian Jansson skrev:


Grattis - känner igen känslan! Kul!!

Tack! Otroligt skönt när allt jobb ger ett resultat som verkligen lever upp till förväntningarna

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Kul! Grattis!
Då får du bjuda på en åktur snart.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Rockhound skrev:
Kul! Grattis!
Då får du bjuda på en åktur snart.

Tack! Det ska vi nog kunna lösa

Ibland är det de små sakerna i livet som man njuter av. Idag kunde jag för första gången på 14 månader åka till tvätthallen och tvätt bilen ordentligt.
Jag är egentligen ingen bilvårdperson, och lacken på e30 är typ jättekass, men jag har fått lite dåligt samvete för hur skitig den har varit i garaget. Men nu är den ren och fin igen


Jag börjar misstänka att min multirem är lite för dåligt spänd och att det kan bidra till mitt problem med en skrikande servopump. Jag noterade även en flimrande laddlampa under körningen idag.
Så förhoppningsvis kan en bättre spänd rem lösa båda problemen. Om inte så har min oljedränkta generator tillslut gett upp den också

Men det är ett problem för ett senare tillfälle

_________________


BMW e30 v8
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Det är inte så att servopumpen och resten av systemet är gjort för olika tryck då? modern pump och resten äldre kanske kan ställa till det?

Kul bygge!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
MaZ skrev:
Det är inte så att servopumpen och resten av systemet är gjort för olika tryck då? modern pump och resten äldre kanske kan ställa till det?

Kul bygge!


Det var en teori jag hade tidigare då jag har en e34 pump och e36 styrväxel, men trycket ska vara det samma i e34 och e36 pumparna. Så problemet borde inte ligga där, men man vet ju faktiskt aldrig

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Ja men den där lilla laddlampan visade sig med största sannolikhet vara en ledsen generator, så idag gav jag mig på att skruva loss den.
Och vem hade kunnat tro att en för stor motor i en liten kaross skulle kunna skapa problem med utrymme, inte jag iallafall Som synes lit ont om utrymme




Det slutade med att jag fick tömma kylaren och lossa övre kylarslangen och då gick det att lirka ut generatorn, men det var på det berömda att det gick.
Så ny ska jag försöka jaga rätt på en bättre begagnad då den nuvarande har sett sina bättre dagar. Tänkte även passa på och se om jag kan få tag på en servopump när jag ändå är där och bråkar.

Bilen står även på pallbockar för en ordentlig bultcheck, byte av kopplingsslav och enventuellt lite modifiering av avgassystemet. Så arbetslistan är inte slut än

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Som jag nämnde tidigare så hade jag ett litet missöde med en oljeslang för ett tag sedan som duschade generatorn i rätt ordentliga mängder olja.
Som synes så såg generatorn inte så trevlig ut när jag delade på den.




Men en ordentlig rengöring och byte av laddregulator när jag ändå höll på och en ny kostar 80 spänn på biltema och nu funkar det igen

Nu väntar jag på paket med lite delar, sen hoppas jag att bilen håller ihop framöver

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Till min förvåning så dök det upp ett paket från Trodo idag, det innebar en eftermiddag i garage. Jag är dock kass på att ta foton på grejerna, men några kom jag ihåg att ta.



Beställde en originalgivare för att få fart på tempmätaren i mätarhuset. På bilden syns eftermarknadsgrejerna som ersattes.


Bytte även ett skadat "termostathus" och montera en ny termostat som jag trodde skulle ha lägre öppnigstemperatur, men båda var 85 graders termostater. Men en ny skadar aldrig.

Sen byttes även de lätt slagna bromsskivorna fram och fyllning av kylsystemet påbörjades. Så resten av helgen lär jag bråka med luftning igen

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Väldigt ont om garagetid på sistone, och lite brist på motivation, men det småpillas lite ändå.
Att ha den lilla skruven som håller skivan på plats är alltid trevligt, men 12mm spacer bakom skivan kräver speciallösningar.
Efter lite mätande, lite letande i alla små lådor på Bauhaus lösviktsavdelning och en stor dos vinkelslip så fick jag till en lösning som funkar.



Förhoppningsvis finns det lite tid i helgen att få ordning på bilen. Har stött på trubbel med att jag inte kan få loss någon av nipplarna till kopplingsslaven som ska bytas.
Men när jag har löst den lilla detaljen så är det "bara" att skruva ihop allt igen och hoppas på att bilen förblir fungerande en stund denna gång

_________________


BMW e30 v8
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Servo pumparna kan låta riktigt rejält illa om oljan skummar.
Vilket det gjort för mig ett par gånger när allt vart isär.

För mig har det kunnat hänga i rätt länge, flera mil faktiskt.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Servo pumparna kan låta riktigt rejält illa om oljan skummar.
Vilket det gjort för mig ett par gånger när allt vart isär.

För mig har det kunnat hänga i rätt länge, flera mil faktiskt.


Jag funderar lite på om det kan vara som så att remhjulet till pumpen slirar lite på multiremmen vilket kanske gör att pumpen "slår" lite och slår in luft i olja.
Och som du säger så skriker den bara efter ett tag och när olja har skummats. Ska kika över möjligheterna att spänna remmen alternativt få dit en något kortare rem.

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Slutspurt på universitetsstudierna innebär ont om garagetid, men fick in några timmar i helgen. Bråkade med kopplingscylindern och fick tillslut till ett byte.
Det fick bli en kapning av den gamla nippel och montera dit en ny. Det gick skapligt smidigt trots allt. Monterade lite värmeskydd på slangen också då den ligger väldigt nära avgassystemet.


Det var verkligen dags för ett byte, den gamla var riktigt trött. Pinnen ramlade ur och försvann under verktygsvagnen


Och efter en ordentlig runda luftning kändes pedalen bättre än den någonsin har gjort, så ett byte var på sin plats
Bråkade även tillbaka avgassystemet så nu är bilen redo för en luftning av kylaren igen och ni kanske minns vad jag tycker om det...

_________________


BMW e30 v8
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

baumgardt skrev:
så nu är bilen redo för en luftning av kylaren igen och ni kanske minns vad jag tycker om det...


Hissa upp högt fram eller ställ bilen i en extremt brant uppförsbacke så går det lättare.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
steffe skrev:
baumgardt skrev:
så nu är bilen redo för en luftning av kylaren igen och ni kanske minns vad jag tycker om det...


Hissa upp högt fram eller ställ bilen i en extremt brant uppförsbacke så går det lättare.

Eftersom mitt kylsystem är ett ihopplock från 4 olika bilar så hamnade expansionskärlet mellan tornet och brandväggen. Men denna lösning uppnår samma resultat


Fick 1.5 timme i garaget idag så jag slängde ihop en liten plåt som styr luften in i kylaren. Inte det snyggaste, men helt ok och fyller sin funktion gott och väl


Till helgen ska den ner från pallbockarna och kylaren ska luftas, sen håller jag alla tummar att den funkar. Servoproblemet får lösas efterhand, har lite idéer på lösningar.
Sen har jag en bättre diff på gång samt en krängare till bakvagnen som ska monteras i samband med diffbyte. Min kära 316i kom utan bakre krängare från fabrik.

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Det blev en fredag utan skolarbete vilket innebar tid i garaget! Eller det hela började med en luftning av kylsystemet på torsdagskvällen.
Det gick förvånansvärt smärtfritt. Bilen låg dock något högt i temp enligt mätaren. Mäteren visade strax under 100 grader, men mätte med lasertermometer på alla slangar och kylaren. Tempen där låg mellan 70-80 grader.
Det är klar att materialen isolerar, men isolerar verkligen en vanlig kylar slang i gummi 25-30 grader?
Kan tillägga att kylfläkten som går på termostat på typ 90 grader inte kickade igång. Det finns tusen möjliga anledningar, mätare som visar fel, tempgivare som är knasig, luft i systemet, kasst flöde i kylaren, kass lasertermometer.
Men men, provtur gjordes och tempen låg stadigt kring 90-100 grader.

Så i fredags blev det lite småpill och sen en ordentlig provtur. Använde bilen som en vanlig bruksbil utan vidare problem. Tempen låg fortsatt högt, men fortsatt stabilt trots varmt ute och stopp vid trafikljus och en massa trafik.
Tog bilen tvärs över stan till mor och far för att försöka få loss den demonterbara dragkroken på deras Volvo. Den vägrade lossna så dränkte allt i rostlösare och fortsatte provturen med lite småvägar.



Svårt att se på bilden, men stötte på en flock av 40-50 stycken mindre djur med horn (tur att man är ekonom och inte jägare ), varav en albino vilket var rätt häftigt




Passade även på att stanna till på det ställe där jag alltid har tagit bilder med mina lite roligare bilar. Det är nästan tre år mellan bilderna och det har hänt en del med drivlinan sedan dess. Synd att frambromsarna sätter stopp för att åka 15", tycker personligen dom gamla fälgarna satt som handen i handsken på e30

Men vad vore en ordetlig provtur utan lite nya problem. När jag kom hem noterade jag att högerskon var lite blöt. Och för en e30 åkare ringer det direkt lite klockor. Den där jäkla ventilen till värmepaketet har börjat läcka
Typ jättejobbigt att byte, men ska se om det inte går att täta lite så att jag kan åka utan att behöva riva ner hela bilen igen.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166



Kul att du har kört en ordentlig sväng.. 👍👍

Var du ner mot mina trakter? Brukar ha 40-50 hjortar och tre vita. Jättefina.

Ska du till Mantorp på Bimmers? Jag är bortrest för tillfället men hoppas hinna byta däck. Isf tänkte jag testa den på Bimmers.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Rockhound skrev:
Kul att du har kört en ordentlig sväng.. 👍👍

Var du ner mot mina trakter? Brukar ha 40-50 hjortar och tre vita. Jättefina.

Ska du till Mantorp på Bimmers? Jag är bortrest för tillfället men hoppas hinna byta däck. Isf tänkte jag testa den på Bimmers.


Det var på vägen mellan Sturefors och Grebo, så skapligt i närheten av dina trakter.
Klart jag ska till Bimmers of Sweden på mantorp, dock blir det ingen körning för min del. Men bilen ska dit allafall!

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Jag hade problem med oväsen från ett av mina NYBYTTA hjullager fram under körningen i helgen. Noterade när jag ställde upp bilen på pallbockar igen att lagret glappade som tusan också.
Så det var bara att riva isär allt och dela på lagret. Ingen trevlig syn jag möttes av... Lagret är helt nytt och har rullat max 10 mil. Bilder på de två halvorna.



I mina ögon ser den första halva begagnad ut. Jag har dessutom försökt att snygga till ytan lite innan jag tog bilden då jag försökte se hur djupa skadorna var.
Nog för att jag köpte billiga lager, men jag förväntade mig inte att skiten skulle vara sämre än de trötta lager som satt där innan.
Dessutom är grejerna köpta på Autodoc, så att försöka mig på en retur på en order som är lagd i januari är ju bara att glömma. Kundservice är enligt personlig erfarenhet inte deras starkaste sida.

Så för att spara tid och energi för det bli att köpa ett nytt lager från annan leverantör så att bilen går att bruka snart igen

_________________


BMW e30 v8
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Vilket fabrikat på hjullager? Är det dom billiga "Topran"? När jag beställt hjullager från BMW har jag fått FAG lager, dom har aldrig varit dåliga. Finns även SKF att köpa på t.ex Ebay å liknande. Det är så pass liten skillnad i pris ändå så lika bra att köpa ett välkänt fabrikat så slipper man nog sånt där skit, förhoppningsvis

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
38 besök senaste veckan (16892 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande