Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Den bara går och går
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
39 besök idag (16476 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Kolja skrev:
Bra energi! Keep it up.


Tack! Jag har i två års tid väntat på att få lite bättre fart på bilen, så nu finns det ingen anledning att ligga på latsidan

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Jk95 skrev:
Imponerande!


Jag tycker inte det är så illa pinkat för att vara första gången jag gör ett sånt här stort bygge

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Länge sedan sist nu. Mycket i skolan och jobb på helger gör att tiden springer iväg. Tyvärr inga jätteframsteg med bilen, men lite små grejer har hänt.

En liten sammanställning av framstegen som har gjorts.
- Nya mer gatvänliga motor- och växellådskuddar är på plats
- Jag har fått massera brandväggen lite mer för att få dit avgassystemet.
- Servorör mellan pump och styrväxel är modifierat så det passar
- Inmåttning av bromsservo påbörjad

Sen har jag även fått äran att skruva lite med tjejens Cittra, och usch vad jag avskyr franska bilar


Men men, nu är det lite påskledigt så planen är att hinna med en del med bilen i helgen. Förhoppningsvis kommer det en bättre uppdatering med lite större framsteg framöver.

På återseende!

_________________


BMW e30 v8
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up

Kämpa på, det blir en rolig bil i slutändan!

Kan tipsa om att Z4 300 mm ventilerade skivor sitter som en smäck
på Compact-bakvagnen och kan kombineras med t.ex. 540 eller 750 ok.
Jag tror att jag har en oanvänd, ny, uppsättning
sådana Ate-skivor liggande om du är intresserad. Kom aldrig till användning
i mitt projekt eftersom jag valde att byta till Z4 nav istället och då är det andra skivor som gäller.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
thumbs up thumbs up thumbs up

Kämpa på, det blir en rolig bil i slutändan!

Kan tipsa om att Z4 300 mm ventilerade skivor sitter som en smäck
på Compact-bakvagnen och kan kombineras med t.ex. 540 eller 750 ok.
Jag tror att jag har en oanvänd, ny, uppsättning
sådana Ate-skivor liggande om du är intresserad. Kom aldrig till användning
i mitt projekt eftersom jag valde att byta till Z4 nav istället och då är det andra skivor som gäller.


Jag lider ingen brist på motivation, förhoppningen är att köra bilen till Bimmers of sweden på mantorp i slutet av maj om tiden och pengarna räcker till

Dom där bromsarna lät intressanta, jag skickar över ett pm!

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Jag fick lite gjort över påsken men tyvärr inte så mycket som jag hade velat. Konstaterar även att jag är rätt kass på att ta bilder, men det går förhoppningsvis att se vad jag försöker visa

Ett av de stora arbetena som återstår är att få bromsservon att lira. Grejerna kommer som sagt från en BMW e34 540, samma modell som motorn kommer ifrån.
För att grejerna ska passa i en e30 behöver man kapa och dona för att få ner grejerna under huven. Sagt och gjort så satte jag vinkelslipen i fästet efter lite efterforskning av hur andra hade gjort.

Ca 35 mm kapades av och som synes så verkade det lovande för passformen.





Jag åkte senare och hämtade motorhuven som har förvarats hos min mor och far för att bekräfta att servon får plats under huven. Och mycket riktigt så lirar det
Nästa steg blir nu att införskaffa lite aluminium och hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa då en fot måste byggas så fästet går att bulta fast i rambenet.

Som synes på bilderna så monteras bromsservon nu framför hjulhuset. Det innebär att ett stag måste gå mellan brandväggen och bromsservot. Det finns färdiga lösningar med tryckande stag att köpa, men dom gillar jag inte alls.
Att ha ett långt tryckande stag med en massa böjar känns som ett recept för att det kröks under en hård inbromsning och man står där utan bromsar, nej tack.
Jag tänker därför modifiera originalgrejerna från e34. Jag kommer då få ett dragande stag och med hjälp av två hävarmar få rätt rörelse på bromsservot.

Den ena hävarmen sitter i fästet för bromsservot, den andra ser ni på bilden. På e34 monteras denna rakt i hålen på brandväggen och staget från pedalen monteras i toppen och staget bort till bromsservot monteras i botten.



Nu råkar ju dock e34an vara lite större än en e30, så det passar inte bolt on. Som synes på bilden så är det lite ont om utrymme.


Min tanke är att jag ska modifiera originaldelen så att den liknar denna lösning som tagits fram, men som inte går att få tag på längre.


En fördel jag ser med att modifiera originaldelen istället för att bygga något helt eget är att det har suttit ex antal tyska ingenjörer och räknat fram rätt förhållande på alla hävarmar osv.
Jag förstår mig på konceptet med förhållanden mellan olika punkter hit och dit, men tror knappast att jag klår en bunt tyska ingenjörer. Jag är ju trots allt bara blivande ekonom
Jag påbörjade kapandet i original mekanismen men har tydligen glömt att ta bild på det, så det spar vi till nästa gång.

Något jag däremot fick på bild var att jag passade på att snygga till kapningen i fronten när vinkelslipen ändå var varmkörd.
Tidigare ägare tycks ha använt morakniv och yxa när den nedre delen av kylarbalken avlägsnades. Efter att ha slagit i huvudet i dessa döds kanter ex antal gånger så kapade jag bort lite plåt som ändå inte fyllde någon funktion.
Jag kapade även bort fästena till originalkylaren för att prov montera kylaren jag ska använda. Den kommer från en E28 m535, så BMW-legot fortsätter. Den passade perfekt och kommer förhoppningsvis funka skapligt med en fläkt modell större och lite luftstyrning i fronten.



Det ser även ut att finnas gott om plats för insuget och kylarslangarna thumbs up


Det var det jag hann med. Framsteg görs, men än är det mycket kvar att göra! Men det får vi ta i helgen. På återseende!

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Ojojoj, denna lilla rackaren till forumtråd hade jag helt glömt bort

Eller ja helt bortglömd är den inte. Jag har dock insett att när jag får feeling i garaget så glömmer jag ALLTID att fota det som händer.

Projektet är dock absolut inte dött, saker och ting har bara tagit längre tid än tänkt, annat har kommit emellan och saker har strulat.
Men en större uppdatering kommer inom en snar framtid. Håll ut

_________________


BMW e30 v8
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Ja men om jag skulle ta och göra en liten uppdatering kanske.
Jag har som sagt upptäckt att jag är minst sagt urusel på att fota grejer när jag håller på, så det blir kanske lite väl hoppigt mellan de få bilder jag har.

Men vi börjar där vi lämnade det hela sist. Bromsservon fick fästet kapat och en ny fot svetsades på plats.
Har läst lite om att folk som gjort detta tidigare fann denna modifikation lite svår att få till, men det gick kalaslätt för mig.
En stabil bit ny aluminium i botten som skruvades rakt ner i rambenet
och allt sitter stabilt och flexar inte det minsta. En extra infästning mot hjulhuset fixades och lite
stag för att styva upp det hela ännu mer står på listan.


Insuget lyftes av för att dra slang till vevhusventilationen som original går i ett rör under insuget.
Tidigare ägare av motorn hade dock plockat bort detta och ersatt med slang som jag förlängde för
att kunna dra ut till en catch tank. Passade även på att byta lite vakuumslang osv på insuget när det var avplockat.


Då jag byter till e46 330 bromsar fram så åkte jag på det lilla problemet att mina nuvarande fälgar inte passar över skiva och ok, så en ny uppsättning fick införskaffas.
BMW style 68 17x7,5 fram och 17x8,5 bak med bra framdäck och kassa bakdäck dök upp för en billig peng. Ingen diskussion, bara att köpa!


Motorbyten brukar innebära en del strul med att få elsystem att funka som dom ska. Fördelen med en kaross från 89 och en motor från 93 som dessutom
kommer från samma tillverkare är att elen var en lätt match. 17 kablar skarvades ihop, många med samma färg. Tog inte många minuter och slutresultatet blev en skarvhärva som funkar klockrent.



Ett annat spännande bekymmer med att montera en stor v8 i en lite e30 är att det blir rätt ont om utrymme.
För att kunna få dit en vettig övre kylarslang så fick oljefiltret flytta på sig. Det fick ett nytt hem framför framhjulet.
Smidigt placerat och slangar osv hamnar på bra avstånd från grenrör och framhjulet thumbs up
Det stör mig lite att kopplingarna inte har samma färg, men man tager vad man haver när plånboken får bestämma.


Sen var det bara alla små grejer kvar, det där som alltid tar en massa tid. Soppafilter, gasvajer, el till höger och vänster, bromsrör, insug osv osv.
Mycket kommer att göras om och snyggas till när tiden är kommen, fokus vid det här stadiet var att få en fungerande bil jag kunde ge mig ut och gasa med.


Nu var det mesta på plats och tiden var kommen för att ge sig på ett första startförsök. Till min stora förvåning så hoppade bilen igång utan större problem
Självklart har jag ingen video eller liknande på detta...
Jag märkte dock rätt omgående att motorn inte lät helt nöjd och att det luktade rätt mycket bensin i mitt lilla garage.
Felsökning påbörjade och jag upptäckte att cylinder 6 var full med bensin. Jahopp, en kass spridare eller elstrul tänkte jag.
Började med att mäta lite i originalhärvan för att se så det inte var nått kabelbrott eller liknande. Allt så kalasfint ut.
Som tur var hade jag en extra uppsättning originalspridare liggandes så en "ny" fick hoppa på plats. Resultatet då, absolut ingen skillnad.

Efter mer funderade och ryckande och slitande i härvan så upptäcktes problemet. Jordningen till hela elsystemet var inte åtdragen utan satt löst
Drog åt jorden och alla problem var lösta
Sen gjorde det sista för att få ut bilen ur garaget. Bult check gjordes, broms och koppling luftades, nya hjulen på och sen ner från pallbockarna.

Bilen rullades ut och allt kändes lite så där extra bra.

https://www.youtube.com/watch?v=lLW8Vwy4L7o
Jag fick inte inbäddningen att funka, så det får bli en länk om nån vill höra den lilla bilen på tomgång

Otroligt skön känsla att rulla ut bilen och köra de första metrarna med den. Dock inte utan problem.
Kopplingen tog precis i botten, inga som helst bromsar fanns (som tur var funkade handbormsen) och efter en stund på tomgång så visade det sig att det billiga expansionskärlet jag köpte inte alls höll tätt.
Och det skulle visa sig att det här bara var början på problemen.


Det här var precis i början av augusti. Sedan dess har bilen stått utan bromsar. Jag har försökt allt jag kan tänka mig för att få ordning på bromssystemet.
Alla ok är kontrollerade, huvudcylindern är bytt, jag har luftat på alla tänkbara sätt jag kan komma på och resultatet varje gång är fina luftfria strålar ur alla ok.
Min hemmagjorda mekanism till bromsarna byttes mot den jag tog inspiration av och som tillslut fanns i lager igen. Min blev lite för klen och flexade lite, så det var bara bra att byta.
Allt jag kan tänka mig är gjort, men några bromsar finns det inte. Pedalen är konstant svampig. Den går inte i botten, men det är som att den aldrig bygger tryck.

Huvudcylindern är 25mm och kommer från e34 540i. Den bilen har original 60mm kolvar i oken fram och 40mm bak. Mina bromsar har 57mm fram och 36 mm bak.
I min värld så låter inte det som något problem, och folk har fått det att funka tidigare.

Ja som ni märker så har bromssystemet på denna bil blivit min värsta fiende. Alla tips och ideer på hur det eventuellt skulle kunna lösas mottages med öppen famn



Den nya mekanismen har vissa (läs väldigt många) likheter med min hemmaknåpade, allt är bara mer stabilt och bättre gjort.


Nuvarande status på motorutrymmet. Lite mätare som ligger löst på motorn som ska hoppa in i bilen. Lite annan el som ska hitta rätt plats och snyggas till syns också.
Bättre beg original e30 expansionskärl istället för den billiga volvo kopian.
Lokaflaskan ska bytas mot catchtanken som ligger i garaget, det har blivit nedprioriterat pga förklarliga anledningar


Och här står vi idag. Bilen får stå och skämmas i väntan på mirakel från högre makter. Jag har inte gett upp, bromsproblemet ska gå att lösa!
Bor nu mer längre från garaget och har fullt upp med skolan i veckorna, så bilen står en bit ner på priolistan just nu.

Men den ska ut och rulla snarast möjligt. Här ges det inte upp, jag SKA åka e30 med v8!

På återhörande!
/Gustav

_________________


BMW e30 v8
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



En tanke jag får är att du kombinerar en kortad arm (den nya vid torpeden) med en originalarm (den vid bromsservot).
Original E34 har en rätt lång arm vid torpeden och det ger mycket rörelse på stången vilket den främre armen är gjord för.
Det kan vara så enkelt att du måste korta främre armen så att du får tillräckligt med rörelse på huvudcylindern.

thumbs up thumbs up thumbs up Kämpa på!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
En tanke jag får är att du kombinerar en kortad arm (den nya vid torpeden) med en originalarm (den vid bromsservot).
Original E34 har en rätt lång arm vid torpeden och det ger mycket rörelse på stången vilket den främre armen är gjord för.
Det kan vara så enkelt att du måste korta främre armen så att du får tillräckligt med rörelse på huvudcylindern.

thumbs up thumbs up thumbs up Kämpa på!


Bra input
Jag glömde nämna i inlägget att jag har varit i kontakt med tillverkaren gällande precis detta och enligt deras utsago så ska jag inte behöva korta den främre armen.
Jag kände mig fortfarande rätt tveksam, så jag flyttade upp infästningen på främre armen ändå.
Jag fick helt rimligt en mer tungtrampad pedal, men fortfarande lika svampig och inga bromsar. thumbs down

Så jakten fortsätter

_________________


BMW e30 v8
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



V8 i en förhållandevis liten bil är bara så rätt thumbs up

Kul bygge, jag gillar det!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Janne J skrev:
V8 i en förhållandevis liten bil är bara så rätt thumbs up

Kul bygge, jag gillar det!


Jag har alltid varit svag för konceptet e30 och v8, kombon av ljud och vridmoment är riktigt fin.

Kul att du gillar bygget!

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



baumgardt skrev:





Det här var precis i början av augusti. Sedan dess har bilen stått utan bromsar. Jag har försökt allt jag kan tänka mig för att få ordning på bromssystemet.
Alla ok är kontrollerade, huvudcylindern är bytt, jag har luftat på alla tänkbara sätt jag kan komma på och resultatet varje gång är fina luftfria strålar ur alla ok.
Min hemmagjorda mekanism till bromsarna byttes mot den jag tog inspiration av och som tillslut fanns i lager igen. Min blev lite för klen och flexade lite, så det var bara bra att byta.
Allt jag kan tänka mig är gjort, men några bromsar finns det inte. Pedalen är konstant svampig. Den går inte i botten, men det är som att den aldrig bygger tryck.

Huvudcylindern är 25mm och kommer från e34 540i. Den bilen har original 60mm kolvar i oken fram och 40mm bak. Mina bromsar har 57mm fram och 36 mm bak.
I min värld så låter inte det som något problem, och folk har fått det att funka tidigare.

Ja som ni märker så har bromssystemet på denna bil blivit min värsta fiende. Alla tips och ideer på hur det eventuellt skulle kunna lösas mottages med öppen famn


/Gustav


Börja kolla och jämföra original huvudcylinder mot din nya huvudcylinder, ibland är det så enkelt att det saknas några millimeter på den utstickande delen av kolven då de är gjorda för olika applikationer även om de kan bytas.

Kolla att du har envägsventilen på slangen till bromsservot åt rätt håll.

Kolla att din huvudcylinder går hela vägen tillbaka, har varit med om fabriksny huvudcylinder som hade typ grus i sig och där främre kolven kärvade...

_________________
Roland Johansson
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
baumgardt skrev:





Det här var precis i början av augusti. Sedan dess har bilen stått utan bromsar. Jag har försökt allt jag kan tänka mig för att få ordning på bromssystemet.
Alla ok är kontrollerade, huvudcylindern är bytt, jag har luftat på alla tänkbara sätt jag kan komma på och resultatet varje gång är fina luftfria strålar ur alla ok.
Min hemmagjorda mekanism till bromsarna byttes mot den jag tog inspiration av och som tillslut fanns i lager igen. Min blev lite för klen och flexade lite, så det var bara bra att byta.
Allt jag kan tänka mig är gjort, men några bromsar finns det inte. Pedalen är konstant svampig. Den går inte i botten, men det är som att den aldrig bygger tryck.

Huvudcylindern är 25mm och kommer från e34 540i. Den bilen har original 60mm kolvar i oken fram och 40mm bak. Mina bromsar har 57mm fram och 36 mm bak.
I min värld så låter inte det som något problem, och folk har fått det att funka tidigare.

Ja som ni märker så har bromssystemet på denna bil blivit min värsta fiende. Alla tips och ideer på hur det eventuellt skulle kunna lösas mottages med öppen famn


/Gustav


Börja kolla och jämföra original huvudcylinder mot din nya huvudcylinder, ibland är det så enkelt att det saknas några millimeter på den utstickande delen av kolven då de är gjorda för olika applikationer även om de kan bytas.

Kolla att du har envägsventilen på slangen till bromsservot åt rätt håll.

Kolla att din huvudcylinder går hela vägen tillbaka, har varit med om fabriksny huvudcylinder som hade typ grus i sig och där främre kolven kärvade...


Problemet är exakt det samma med nya och gamla huvudcylindern, så jag tror inte felet ligger i själva cylindern.

Vad menar du med envägsventilen?

Av allt jag kan bedömma så rör sig huvudcylindern som den ska. Den kontrollerades på bänken innan jag monterade den och den går tillbaka till samma punkt som den gamla gjorde.

Jag hoppades och trodde verkligen på att felet skulle ligga i huvudcylindern då symptomen allt mer pekade mot det, men så verkar inte fallet ha varit tyvärr.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Envägsventil=backventil på vacuumslangen.

Är dina huvudcylindrar som du testat nya eller beggade?
Av de huvudcylindrar med några år på nacken jag har erfarenhet av så är det flera vars packningar lämnat mycket övrigt att önska.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Envägsventil=backventil på vacuumslangen.

Är dina huvudcylindrar som du testat nya eller beggade?
Av de huvudcylindrar med några år på nacken jag har erfarenhet av så är det flera vars packningar lämnat mycket övrigt att önska.


Det var den enda ventil jag fick det till att det kunde vara, men ville dubbelkolla. Den har jag faktiskt inte undersökt, värt att göra

Den första var begagnad och hade legat på hyllan några år tillsammans med alla andra original e34 delar. Bytte till en nyköpt från autodoc av precis de anledningar du nämner.
Torra packningar som inte håller tätt internt kändes som en förklaring till mina problem, men så var inte fallet. Givet att den nya inte är kass Det borde den inte vara

_________________


BMW e30 v8
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det har hänt att nya cylindrar av billigare typ varit
felaktigt ihopsatta från fabrik men det känns långsökt
när du hade samma fenomen även före byte.
Har du reduceringsventilen till bakre kretsen kvar?
Tag bort den i så fall så elimineras en felkälla åtminstone.
Du skall ändå inte ha den kvar med 540-huvudcylinder.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Det har hänt att nya cylindrar av billigare typ varit
felaktigt ihopsatta från fabrik men det känns långsökt
när du hade samma fenomen även före byte.
Har du reduceringsventilen till bakre kretsen kvar?
Tag bort den i så fall så elimineras en felkälla åtminstone.
Du skall ändå inte ha den kvar med 540-huvudcylinder.


Eftersom att symptomet är det samma med nya och gamla så skulle jag säga att felet ligger på annat håll.

Jag har sett reduceringsventilen när jag har studerat scheman över bromssystemet, men inte hittat någon på min bil. Vart sitter den original?
Det var nydragna bromsrör på bilen när jag köpte den, så funderar på om den har försvunnit redan då.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Den sitter på vänster innerskärm, i det bromsrörsfäste som sitter där, direkt under original huvudcylinder.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 202


Trådstartare


Kollade på en gammal bild från när jag rev ur motorn, och visst fasen sitter det nått där.
Det är så vansinnigt fullt med grejer i det där området just nu så jag har stirrat mig blind på vad som sitter där.

_________________


BMW e30 v8
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Sitter bromsoken på rätt sida med luftnipplarna uppåt?

_________________
S Örnberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 340i: Den bara går och går
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
39 besök idag (16476 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande