Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garageprojekt - 40kvm och tajt detaljplan : )
1, 2, 3   >>
31 besök senaste veckan (7056 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Hej!

Vi håller på och projekterar för att bygga hus och givetvis garage.
De garage som husbolaget kunde erbjuda var inte anpassade till vår detaljplan (ville givetvis maximera garaget). Utan blev ett garage från Mellby.

Tomtens geotekniska undersökning är gjord utifrån bostadshusets vikt och 13m pålning behövs. Konstruktion av platta mm görs av husbolaget.

Mellby däremot ger inte en ritning för grund med pålning, utan endast ritning för platta på mark.
Entreprenören för mark/grund säger att de måste ha en ritning för pålning av garagegrund...
Samtidigt säger många att pålning av garage är överflödigt men vill ha det stabilt över tid utan risk för sättning. Kommer bli en del vikt i garaget med lyft mm.

Det är inget jättegarage utan 7,29 x 5,68 = 41kvm (Max tillåtet 40).

Hur svårt är det att anpassa en grundplatta på mark till pålad grundplatta?

Sen föreslår entreprenören en kompensationsgrund istället?
Har ingen erfarenhet av kompensationsgrund och om det är lämpligt.

Jag i min enfald tänker att det bara är att skala ner en pålningsgrund för hus till garagestorlek. Tänker 3 pålar i långsidorna = totalt 6 pålar.

Har ni några tankar, erfarenheter att bidra med?

Lägger med den geotekniska undersökningen.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Hej!

Om jag förstått rätt så har ni inte pålat för huset ännu?

I så fall när ni har maskiner där så är det ingen större (förhållandevis) kostnad att slå några pålar till.

Om ni redan hade pålat och gjort husets grund så hade jag nog också förespråkat Kompensationsgrund. Lite riskabelt att gå in med tunga maskiner och påla vid en färdig husgrund.
Men inte helt riskfritt med Kompensationsgrund, mycket med tanke på sista meningen i Geoundersökningen.

Jag föreslår att ni pratar med WSP som gjort Geoundersökningen och någon där som är rutinerad och jobbat i området en längre tid och ber om dennes råd. WSP kan även hjälpa till med grundritning.

Min känsla, utan att vara helt insatt i ert fall: Påla och kopiera husets grundritning i lämplig utsträckning.

Lycka till och uppdatera gärna!

_________________
SO Johansson
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003
Inlägg: 160



Har ingen erfarenhet av att bygga på mjuk mark, men byggde min garageplatta för tunn. Har 100 mm betong i hela plattan men skulle haft 200 mm på bilplatserna för att friare kunna välja lyft. Vill du ha tvåpelarlyft behöver de ofta 160-180 mm betong för infästning.
/Ola

_________________
Ola Leufvenmark
----------------
Renault Megane RS225 - 2008
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag kan inte det med dimensioneringen men har utfört en del bygg- och markarbeten. Har även jobbat som mättekniker så då kollar man extra på mått mm.
Det brukar vara samma cc-mått mellan pålarna på de olika grunderna, eller något mindre om det stämmer bättre med måtten. Likadana kantbalkar och tjocklek på platta med lika mycket armering.
Så du är på rätt spår men jag vet inte om man behöver påvisa att det faktiskt håller med hållfasthetsberäkningar. Ser man till övriga byggdelar behöver man inte göra beräkningar om det är en vedertagen konstruktion, som en träregelvägg med en viss tjocklek, den behöver inte beräknas varje gång.
Plattan brukar vara minst 150 mm om den är pålad. Som Ola säger kan det vara bra att kunns ställa en lyft någonstans och 150 mm kanske också räcker, men jag har inga beräkningar på det och det känns bättre att veta att man gör rätt. Det kan vara bra att kika på innan, även om inte de planerna finns just nu.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Splitbus aka porshebus
Göteborg
Här sen Feb 2022
Inlägg: 21



En villagrund är inte dimensionerad för att belastas med bilar.Tar en konstruktör en halvdag att ge dig en riktig grundritning för endamålet.

Fredrik lundell
Grundläggare.

_________________
Fredrik lundell
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Jag håller med om att det bör tas fram av en konstruktör. Men killgissar inte bara, jag har dimensionerat betongkonstruktioner för längesen. Skulle inte ta på mig liknande jobb nu då jag är ringrostig, men kan ge en fingervisning.
Nu kollade jag lite i Eurokoderna för att friska upp minnet. Jag håller själv på och skall bygga garage, i år hoppas jag, så det är lite intressant för egen del...

En bostad dimensioneras för en utbredd last på 2,0 kN/m2, dvs 200 kg/m2.
Det är 8 ton fördelat på hela ytan

Ett garage dimensioneras för två lastfall:
Lasten från en personbil dimensioneras dels för en utbredd last på den ytan bilen/bilarna står på mellan 1,5-2,5 kN/m2 för bestämning av övergripande lasteffekter. Dvs pålarnas bärförmåga och voternas förmåga att fördela lasterna mellan pålarna. Det är snarlikt.

Och man dimensionerar för lastfallet av lokala lasteffekter (punktlaster), risk för genomstansning, mm och den risken är obefintlig för en dubbelarmerad och minst 150 mm tjock platta.
Den lasten kan faktiskt väljas inom intervallet 10 till 20 kN och då räknar man på den lasten på en axel, 2 punktlaster på 100x100mm med 1800mm mellan och det blir då max 1 ton/st.

En enkel 100mm tjock betongplatta (enkelarmerad d=7mm, s150) har sin brottgräns vid en punktlast på 100x100mm på 27kN, ca 2,7 ton.

För kantbalkar och voter har man även normalt en linjelast på 20 kN/m för en enplans villagrund, tvåplans kan komma upp i någonstans kring 25 kN/m. För ett garage, som ofta är en enkel byggnad, 10 kN/m. Men det brukar man får räkna upp en del för att bland annat ta upp punktlasterna som blir från reglarna vid sidan om portarna pga avväxlingar.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Splitbus aka porshebus
Göteborg
Här sen Feb 2022
Inlägg: 21



Tror det blir billigare för dig att påla .om du inte kan lägga mjukmassorna på tomten och slippa dom extra borttransporterna

_________________
Fredrik lundell
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Länge sedan en uppdatering här så ger en summering.

Ritning beställdes av grundmärklarna vilket inte är så dyrt (eller så är en bara nu mer luttrad).
Blev 9 pålar totalt och troligen den mest välkonstruerade garagegrunden i "byn" enligt markentreprenören.
Både hus och garage är nu pålat och nästa vecka börjar de med tomtfyllnad och grundbygge.
I helgen blir det att bygga gjutformar för saxlyftens nedsänkning. I och med att plattan är förstärkt för pålning blir det lite extra arbete $$ med de två nedsänkningarna på 270mm men värt det i slutändan.
Tänkt mig formar likt dessa med kantprofil.



Frågan är om det blir lyxig formplyfa eller vanligt virke som formmaterial...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Inspirerande. Armering kan vara vackert. Kör hårt (pun).

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Formplyfa går ju bra att återanvända i splitters och sånt! Och de verkar prisvärda på byggmax!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Tord skrev:
Formplyfa går ju bra att återanvända i splitters och sånt! Och de verkar prisvärda på byggmax!


Blir många splitters av delarna från mallen
Ja kanske blir en tur till Byggmax eller spar tid och handlar hos närmaste.
Fortfarande sugen att använda vanligt virke, med den hyvlade sidan utåt och olja den med något. Vi får se...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Lite bilder på det bokade garaget.
I vissas ögon inte mkt för världen, men i mina en dröm
Visst hade jag önskat mer än 40kvm som detaljplanen tillåter (max 40kvm/4,5m högt) Men gjort det bästa av det, ett ekonomiskt, snabb byggt garage som gör jobbet.

Mellby har varit en dröm att arbeta med och verkligen prisvärda "teoretiskt". Leveransen sker vecka 10 och hoppas att deras intryck består.



Slagport 2,5x2,1 är vald för att inte stjäla plats i garaget.



Kan se lite kalt ut utan fönster, men fokus varit på att skapa möjlig förvaring och EI30 brand klassat då garaget ligger 3m från huset.
Från mitten av garaget till upp till nock är det 3,4m. En meter ut åt vardera sida från mitten 3,15m.

Tanken är att en höglyftande sax (2000mm som är nedsänkt 300mm för att få plan mot plattan) kommer kunna höjas näst intill fullt.
Även om marginalen kommer vara liten. Bra att jag är skapt som "jordnära" i höjd





Höjden på fyllorna är 2m och visar visuellt höjden uppåt.
Planerat är en ensilage"hyllla" på vardera gavel med djup 50cm som kommer svälja mkt förvaring.


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Dave79 skrev:
Lite bilder på det bokade garaget.
I vissas ögon inte mkt för världen, men i mina en dröm
Visst hade jag önskat mer än 40kvm som detaljplanen tillåter (max 40kvm/4,5m högt) Men gjort det bästa av det, ett ekonomiskt, snabb byggt garage som gör jobbet.

Mellby har varit en dröm att arbeta med och verkligen prisvärda "teoretiskt". Leveransen sker vecka 10 och hoppas att deras intryck består.

https://rejsa.nu/im/user/643/2023-02-10-08-26-09_matt_1.gif

Slagport 2,5x2,1 är vald för att inte stjäla plats i garaget.

https://rejsa.nu/im/user/643/2023-02-10-08-24-27_framefran.gif

Kan se lite kalt ut utan fönster, men fokus varit på att skapa möjlig förvaring och EI30 brand klassat då garaget ligger 3m från huset.
Från mitten av garaget till upp till nock är det 3,4m. En meter ut åt vardera sida från mitten 3,15m.

Tanken är att en höglyftande sax (2000mm som är nedsänkt 300mm för att få plan mot plattan) kommer kunna höjas näst intill fullt.
Även om marginalen kommer vara liten. Bra att jag är skapt som "jordnära" i höjd

https://rejsa.nu/im/user/643/2023-02-10-08-26-09_sidan.gif

https://rejsa.nu/im/user/643/2023-02-10-08-26-09_matt_med_bil.gif

Höjden på fyllorna är 2m och visar visuellt höjden uppåt.
Planerat är en ensilage"hyllla" på vardera gavel med djup 50cm som kommer svälja mkt förvaring.

https://rejsa.nu/im/user/643/2023-02-10-08-24-27_inne_med_hylla.gif

Ser verkligen ut som du optimerat utnyttjandet av de 40 kvadraten! thumbs up
Men är det inte kinkigt att det inte får vara över de 40? Jag tänker så du inte får problem när det är liiite större!?
Jag håller helt med om att fönster på (mek)garage är klart överskattat. Medför enbart ökade risker för insyn, inbrott, kalldrag och stjäl väggyta / begränsar möblerings- och förvaringsmöjligheterna.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Ska bli superkul att följa, dags att ändra trådrubriken

Det där är ju superlyxigt garage för en mekplats, och fönster är överskattat (det är ju trevligt med dagsljus men de blir snabbt smutsiga och solljus rakt in stör ofta mer än det lyfter, är det fint väder kan man ju ha portarna öppna).

Är beställningen spikad? Annars funderade jag på om inte ett snäpp högre port (modulmått 23 istället för 21) hade varit trevligt när du har så hög takhöjd invändigt för att t.ex. få in en folkabuss (brukar vara precis under 2 m höga) med lite mer marginal eller med takräcket kvar på.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Tord skrev:
Formplyfa går ju bra att återanvända i splitters och sånt! Och de verkar prisvärda på byggmax!


Har 35km till byggmax och 50m till Bolist...
Så blir nog dyr på Bolist i brist på tid (hur kan det alltid vara sådan tidsbrist nu mer )

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
matfo skrev:

Ser verkligen ut som du optimerat utnyttjandet av de 40 kvadraten! thumbs up
Men är det inte kinkigt att det inte får vara över de 40? Jag tänker så du inte får problem när det är liiite större!?
Jag håller helt med om att fönster på (mek)garage är klart överskattat. Medför enbart ökade risker för insyn, inbrott, kalldrag och stjäl väggyta / begränsar möblerings- och förvaringsmöjligheterna.


Tack

Bilden stämmer inte riktigt, kommer få kapa ner en sektion på 1200mm till 900mm = 41,6kvm till 39,8kvm. Detta då kommunen nekade till 7,29x5,68... Så blev 7,0x5,68 tyvärr.

I mitt tidigare liv så var villagaraget med fönster (2 rektangulära) och som du säger, blev bara skitiga så nu skippade jag de helt och enda sidan som passade planeringsmässigt var mot huset och då blev det problem med brandskyddet.
Hade fönster i dörren först men fick också tas bort... Mer inbrottssäkert och ingen som kan titta in

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Victor. skrev:
Ska bli superkul att följa, dags att ändra trådrubriken

Det där är ju superlyxigt garage för en mekplats, och fönster är överskattat (det är ju trevligt med dagsljus men de blir snabbt smutsiga och solljus rakt in stör ofta mer än det lyfter, är det fint väder kan man ju ha portarna öppna).

Är beställningen spikad? Annars funderade jag på om inte ett snäpp högre port (modulmått 23 istället för 21) hade varit trevligt när du har så hög takhöjd invändigt för att t.ex. få in en folkabuss (brukar vara precis under 2 m höga) med lite mer marginal eller med takräcket kvar på.


Så sant! namnbyte utfört thumbs up

Tror också det kommer bli kanon! Maximerat för en hobbymekaniker som har mindre tid än en tror att vara i garaget

Japp, avrop utfört. Garaet kommer i delar vecka 10.
Höll ner kostnaden för porten och tog en std. Just slagportarna är ganska dyra...
Kostade nästan lika mkt som en 5m vikport.

När kompisens VW Buzz ska in (för polering eller annat) får han sänka däcktrycket

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Försöker hitta en saxlyft med låg inbyggnad i plattan, men de som är "designade" för nedsänkning är så höga = 270-330mm.
Skulle önska att det var mer som en höglyftande som inte är nersänkt = 110-120mm.
Varför är det så

Funderar på om en ska ta en som är designad för icke nedmontering och skära bort "ramperna"



Blir så stor avvikelse i plattan som är pålad med dessa djupa. Allt är möjligt men kommer kosta lite till.


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Den som är tänkt för att vara nedsänkt är lite "rejälare konstruktion" eftersom man ändå gör plats nog när man ändå gjuter gropen.

Den som är tänkt för oplanerat eftermontage har man bantat allt max på för att minimera Den skrymmande höjden.
Det finns inget som hindrar att gjuta ned den ovanpåliggande, men planerar man rätt "från början" så får man en rejälare konstruktion.

Nu spelar det väll mindre roll när man jämför mellan helt olika tillverkare/modeller.

Men jämfört man lyftar från samma serie/tillverkare, så är det så.

Att banta en sax-konstruktion på både höjd och eller vikt (med hänsyn till tillverknkngspris och tillgänglig plats osv)
Så får man en AVSEVÄRT rangligare konstruktion,

Jag har jobbat med saxlyftar och hydraul lyftar länge nu, och har belägg och tyvär olyckliga erfarenheter från verkligheten att välja fel för ändamålet,

Däremot , bara av bilderna att dömma. Så ser den grå stabilare ut.
Saxen ser ut att vara byggd av skurna eller sågade "plattjärn"
, den röda ser ut att vara tillverkad av "VKR" (hålprofiler)

Även helt svensktillverkade saxar av VKR (med tibnor och eller ssab som materialleverantör) har avsevärt sämre livslängd än de svensktillverkade som är gjorda av laserskurna "plåtdelar" från samma materialleverentör, trots samma materialspecifikation (vanligen typ 355)

Kinesiska "VKR/fyrkants rör " , är exceptionellt dåliga. Ofta är det sprickor i dem redan vid leverans.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det jag personligen inte gillar med den gråa, är att den rörliga änden, knte är lagrad med nållager eller kullager. Utan bara en bit nylonplast som glider på bottenram och överramen.
I ett hobby garage eller även en bilverkstad, håller det sannolikt "typ hur länge som helst"
Men hade det vart en riktig lyft,så är det härdade nållagrade hjul, och byt-bara lister dem rullar på.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Andra projekttrådar
Garageprojekt - 40kvm och tajt detaljplan : )
1, 2, 3   >>
31 besök senaste veckan (7056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande