Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garageprojekt - 40kvm och tajt detaljplan : )
<<   1, 2, 3   >>
39 besök senaste veckan (7216 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
knotan skrev:
Den som är tänkt för att vara nedsänkt är lite "rejälare konstruktion" eftersom man ändå gör plats nog när man ändå gjuter gropen.

Den som är tänkt för oplanerat eftermontage har man bantat allt max på för att minimera Den skrymmande höjden.
Det finns inget som hindrar att gjuta ned den ovanpåliggande, men planerar man rätt "från början" så får man en rejälare konstruktion.

Nu spelar det väll mindre roll när man jämför mellan helt olika tillverkare/modeller.

Men jämfört man lyftar från samma serie/tillverkare, så är det så.

Att banta en sax-konstruktion på både höjd och eller vikt (med hänsyn till tillverknkngspris och tillgänglig plats osv)
Så får man en AVSEVÄRT rangligare konstruktion,

Jag har jobbat med saxlyftar och hydraul lyftar länge nu, och har belägg och tyvär olyckliga erfarenheter från verkligheten att välja fel för ändamålet,

Däremot , bara av bilderna att dömma. Så ser den grå stabilare ut.
Saxen ser ut att vara byggd av skurna eller sågade "plattjärn"
, den röda ser ut att vara tillverkad av "VKR" (hålprofiler)

Även helt svensktillverkade saxar av VKR (med tibnor och eller ssab som materialleverantör) har avsevärt sämre livslängd än de svensktillverkade som är gjorda av laserskurna "plåtdelar" från samma materialleverentör, trots samma materialspecifikation (vanligen typ 355)

Kinesiska "VKR/fyrkants rör " , är exceptionellt dåliga. Ofta är det sprickor i dem redan vid leverans.


Kul med någon i branschen som har kunskap.
Tänker att alla saxlyftar runt 40-50k är mer eller mindre gjorda i Kina? Oavsett om det står Pela, Twin Busch, Hawk mm.
Vet om någon är bättre eller sämre? Visuellt ser alla lika ut...

KNT har iof en som inte ser ut att vara "VKR" utan mer plattjärn...
https://hjulochverktyg.se/billyftar/204-hoglyftande-saxlyft-3000-kg.ht . . . .
Annars ser alla ut att vara "VKR" av de Kinesiska nedsänkningsbara lyftarna.

Även om det inte kommer användas lika frekvent som en verkstad vill jag inte vara med om en olycka...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Mm. På en verkstad är det även lagkrav på årlig besiktning. Så en sprucken balk, utmattad infästning, felande sjunkspärr osv. Kommer upptäckas tidigare än hemma, där man inte inspekterar löpande av kunnig person.

Jag skulle iallafall satsat på en med solida saxdelar av just anledningen med hålprofiler, jag har sett skräckexempel där man struntat i återkommande besiktning. (Typ mindre nogräknade privata bilverkstäder) Och sen blir man "utringd" på felsökning eller service, och när man tittat närmare har det stått i vatten/salt under vinterhalvåret, och profilen är nästan helt avrostad i nedre fasta änden, i princip bara färgen kvar som håller ihop kalaset.
Och när en sax går av i nedre fasta änden,så hjälper Inte sjunkspärrarna, det blir en sjukt obehaglig råttfälla som med lätthet bryter av ryggrad eller höften när den smäller igen. thumbs down

Jav har mestadels jobbat med lyftar för andra ändamål industrin, där är det mestadels fastbyggda prylar som dimensioneras på ett helt annat sätt, men som egenföretagare så hjälper man ju till med lite annat både här och var.
Jag har dock ingen specifik kunskap om dessa olika märken du nämner.
Jag har själv HYMO och Marco som expertis även jobbat lite med Bråbolyft, edmo , translytt osv. Men ingen av dem gör några serieprodukter för bilverkstäder.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande gjutning av gropen så är det inte helt ovanligt att man svetsar en "bottenlös låda" som man bara ställer där ma ska ha den. Å gjuter runt den å en skvätt i botten. Så är den klar med kantskoning å allt direkt, då behöver man ingen träform alls

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Dagens arbete med gjutformarna 75% klart....

Blev inte riktigt klok på om gjutaren ville ha botten eller ej...
De skulle använda en hårdare blandning till "botten" ställa ner formarna när den härdat en stund och fyllning nummer 2 skulle vara med lösare blandning.

Det som är kvar är vinkelstål som kantskydd 25x25x3, några förstärkningar, armering ut från kantskyddet och botten om det ska vara det 🙃

Måtten blir nu LBH 1580x580x270




_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Då är gjutformarna för saxlyften är klara och väntar på att användas.
Byggande av gjutformar för hus och garage startar imorgon.



Utlagda för få lite känsla 😅




_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



Ser bra ut. Funderar bara på vad som skall sitta kvar, och vad som skall bort efter gjutningen är klar. Tycker det ser ut som du har skruvat ihop allt från utsidan. Men bilden kanske ljuger. Tänker att det blir svårt att komma åt skruvskallar genom betongen.
Men du har säkert koll på detta. thumbs up
Blir ett trevligt bygge när det är klart.
Henrik

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Berbel skrev:
Ser bra ut. Funderar bara på vad som skall sitta kvar, och vad som skall bort efter gjutningen är klar


Det enda som blir kvar är stålkanten runt om som är skruvad från insidan.
Och ja det stämmer att stora delar av formen är skruvad från utsidan men kommer slaktas så det blir inga problem.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Berbel
Mellerud
Här sen Okt 2003
Inlägg: 72



thumbs up

_________________
Henrik Magnusson
BMW 320d till vardags
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Sakta men säkert växer formen fram. Nu 90% klar endast nedre kantlist till port och armeringar kvar. Gjutning nästa vecka thumbs up




Leverans av byggsats från Mellby vecka 10.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
En liten uppdatering till på gjutformen som kommer bli det stabilaste i kommunen.

Gjutning flyttad till vecka 10 då arbetet med husplattan ligger efter.
Och leveransen av byggsats är där med flyttad till vecka 11.
Mellby är en dröm att beställa av thumbs up Så trevliga och tillmötesgående 10/10.









_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Går framåt thumbs up

Leveransen från Mellby kom i tid, allt var med och bra förpackat.




Så långt kom vi under dag ett innan regnet kom vid 18-19-tiden










Igår regnade det hela dagen så endast lite småpill som inventering och prepp.
Idag (byggdag 2) ska det var uppehåll så prio är:
Taket, slagport, justera dörr, vindskydd på gavlarna 🔨

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 805



Det var snabbt jobbat!
Kul att se det ta form thumbs up

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3970



Ja, att ha det i princip vädertätt på den tiden var ju onekligen raskt jobbat thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Efter byggdag 2
Nu är det regntätt även om det är lite provisoriskt i nock med tvingar som håller extraskyddet för takpappen över nock 🙃
Även skönt med port och dörr på plats.

Men f** vad det ska regna, hade beställt sol...



Måttet utan läkt och innertak till centrum takstol är 3480mm så blir blir hyfsad höjd.
Tur att en inte är mer än 173 när en ska in under upphissad bil 😅


_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Inte blivit så mkt löpande uppdateringar men lägger in lite bilder på hur det gått framåt tills nuläget.
Mkt nöjd hur allt blev och hur det jobbats fram på lediga stunder.
Kommer trivas bra här i min ljusgrotta 🙂
Allt är inte klart men ljuset i tunneln är tydligt 👌🏻

















_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6232



Känslan! Bra jobbat här.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Kolja skrev:
Känslan! Bra jobbat här.


Ja skönt att se något växa fram 🙂

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5281



Trevligt garage blir!

Har samma storlek så nyfiken hur det blir på insidan så man kan få idéer.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 187



Mycket läckert! Bra tanke med portarna, jag stör mig något förbannat på min som stjäl utrymme mot taket.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8034



Snyggt och prydligt.
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
robber skrev:
Trevligt garage blir!

Har samma storlek så nyfiken hur det blir på insidan så man kan få idéer.


Kan bli bättre på att uppdatera 🙂
Inflytt (gamla garaget -> nya i helgen.

Kommer bygga en 600mm djup hylla övande porten för förvaring.
Och efter behov även på bortre kortsidan.

Planering kan ses på dessa enkla bilder som gjordes för att placera elen rätt.
Sista är då ovanifrån.



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Andra projekttrådar
Garageprojekt - 40kvm och tajt detaljplan : )
<<   1, 2, 3   >>
39 besök senaste veckan (7216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande