Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Yoko 052 jämfört med 048
1 besök senaste veckan (1076 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Hur är Yoko 052 jämfört med 048 när det kommer speed, någon som provat under samma förutsättningar?
Andra åsikter i ovan jämförselse?
Har läst mig till en del men hittar inget riktigt bra.

Mvh. Thomas

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Ingen som har input?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647



Har inte åkt på 048 men 032 var snabbare och dom har ja åkt på mycket.
Och sen bytade vi till 052 och nästan en sekund snabbare är 052 mot 032 i en bil på 1074kg Bmw med 205/50/16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det är så märkligt, för några år sen så var det både en och annan som tyckte 052 bara var ett halvokej rdäck hastighetsmässigt. Men sista ett/två åren så har folk börjat sätta riktigt bra tider med dom. Förvirrande...

_________________
Magnus Thomé
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74



När diverse enhetsklasser bytte från A048 till A052 när A052 kom så var A052 snabbare med några tiondelar direkt så A052 har bättre prestanda än A048 inget snack om det.

Sen är A052 generellt det däck som körs med av de i toppen i olika serier på R-däck där fabrikatet är fritt och är bland det snabbaste R-däcket man kan köpa om inte snabbast för de som kör lite fler varv.

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Tack för info! thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
evochris
Göteborg
Här sen Feb 2014
Inlägg: 69



För mig är A048 och A052 som natt och dag. Jag har iofs inte kört båda däck på samma bil men har kört de i liknande förutsättningar.

Jag tyckte verkligen inte om A048 när jag hade min mitsubishi EVO 6a. De tog en bra stund att få upp tempen och framförallt greppet på. De betedde sig som ett klassiskt r-däck: tar en stund att värmas, livsfarliga när kallt och i regnet men jag kände aldrig att de var snabba. Jag ville helst inte köra hem från banan med dom heller. Slitaget var helt okej.

Nu kör jag med A052 som mina all-round däck på min Cayman. De ger grepp direkt båda när kallt och i regnet. De fungerar riktigt bra på banan också, dock så blir de överhettade snabbare än A048. De klarar av en del snabba "attackvarv" men sen blir de riktigt hala. A048 kunde jag pressa hårdare längre. A052 slits ganska snabbt. Jag har kört 4 banträffar och mina bakdäck är rätt slitna. Jag kommer köra 2 dagar till på dom innan jag byter bak. Fram ser bättre ut.

_________________
Chris Marnoch
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
evochris skrev:
För mig är A048 och A052 som natt och dag. Jag har iofs inte kört båda däck på samma bil men har kört de i liknande förutsättningar.

Jag tyckte verkligen inte om A048 när jag hade min mitsubishi EVO 6a. De tog en bra stund att få upp tempen och framförallt greppet på. De betedde sig som ett klassiskt r-däck: tar en stund att värmas, livsfarliga när kallt och i regnet men jag kände aldrig att de var snabba. Jag ville helst inte köra hem från banan med dom heller. Slitaget var helt okej.

Nu kör jag med A052 som mina all-round däck på min Cayman. De ger grepp direkt båda när kallt och i regnet. De fungerar riktigt bra på banan också, dock så blir de överhettade snabbare än A048. De klarar av en del snabba "attackvarv" men sen blir de riktigt hala. A048 kunde jag pressa hårdare längre. A052 slits ganska snabbt. Jag har kört 4 banträffar och mina bakdäck är rätt slitna. Jag kommer köra 2 dagar till på dom innan jag byter bak. Fram ser bättre ut.


Tackar!
Låter som 052 är lite likare Cup2.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902



Jag tror inte ens man kan handla 048 längre?

052 är ett grymt däck, det bästa med det är att det är riktigt snabbt även i (monsun)regn. Jag vet inget bättre i lägre dimensioner.

Nackdel. Slits hårt. Efter ca tre timmar får du räkna med att byta.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889


Trådstartare
Qvarnis skrev:
Jag tror inte ens man kan handla 048 längre?

052 är ett grymt däck, det bästa med det är att det är riktigt snabbt även i (monsun)regn. Jag vet inget bättre i lägre dimensioner.

Nackdel. Slits hårt. Efter ca tre timmar får du räkna med att byta.


Så är det säkert men jag tänkte mer som jämförelse, 048 har jag erfarenhet av även om den inte är så stor.
Men, till 2023 så är dispensen från Michelin slopad i PCSR så det är numera en icke fråga.
Tack ändå. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Däck för banåka
Yoko 052 jämfört med 048
1 besök senaste veckan (1076 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande